اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

شناسنامه شهدا را ببینید، نخواستید رأی ندهید+تصاویر

حضور و مشارکت در انتخابات چه مقدار می‌تواند مهم باشد؟ آیا ضرورتی به حضور حداکثری در انتخابات وجود دارد؟ و ده‌ها سؤال دیگر درباره چرایی حضور در پای صندوق‌های رأی را می‌توان در صفحاتی جست‌وجو کرد که معنایی دیگر دارد.

شناسنامه شهدا را ببینید، نخواستید رأی ندهید+تصاویر

خبرگزاری فارس - گروه حماسه و مقاومت: زمان اندکی به آغاز سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری مانده است. شور و هیجان شرکت در انتخابات با برگزاری مناظره‌ها و نشست‌ها در فضای حقیقی و مجازی شتاب بیش‌تری گرفته است و عده‌ای نیز همچنان مردد در شرکت در این رزمایش سیاسی، ملی هستند. با این وجود این سؤال را هنوز از برخی مردم می‌شنویم که چه ضرورتی به حضور برای انتخابات است؟ چرا باید در این شرایط به پای صندوق‌های رأی برویم؟ به همین خاطر برای پاسخ به این سؤال به سراغ شهدای مدافع حرم رفتیم. 

روزی که ما نیز مدافع حرم خواهیم شد

در وهله نخست سیدالشهدای مدافعان حرم سردار شهید قاسم سلیمانی در بخشی از وصیت‌نامه الهی سیاسی‌اش این چنین مردم کشور را مخاطب قرار می‌دهد: امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمدی (ص).(اینجا)

پس می‌توان با رأی دادن در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه،‌ ما نیز به جرگه مدافعان حرم بپیوندیم. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به صفحات آخر شناسنامه برخی شهدای مدافع حرم که خود گویای همه چیز است:

شهید حمید محمدرضائی

حمید محمدرضایی در روز اول مهرماه سال ۱۳۵۰ در شهر شال از توابع استان قزوین به دنیا آمد. سابقه حضور در عملیات‌های مختلف در دفاع مقدس را داشت. او شهریور سال ۹۰ برای مقابله با گروک تروریستی پژاک به مناطق غربی اعزام شد اما با آغاز بحران سوریه در سال ۱۳۹۱ به عنوان مدافع حرم عازم سوریه شد. در سال ۱۳۹۳ با سمت مسؤول عملیات تیپ ۸۲ صاحب الامر(عج) استان قزوین و با درجه سرهنگ تمامی بازنشسته شد، اما مجدداً سال ۱۳۹۴ و داوطلبانه عازم سوریه شده و سرانجام ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ در درگیری با تکفیری‌های داعش در سوریه مفقودالاثر شد و پیکر مطهر او پس از گذشت ۴ سال در اسفند سال۱۳۹۷ شناسایی شد. مزار او در گلزار شهدای شهر شال بویین زهرا قرار دارد. از این شهید مدافع حرم ۲ پسر و یک دختر به یادگار مانده است.

شهید ابوالفضل نیکزاد

شهید ابوالفضل نیکزاد متولد سال ۱۳۶۳ در روستای اوز بلده شهرستان نور نور و ساکن تهران بود و یک فرزند پسر با نام «علی» نیز از او به یادگار مانده است. او از بسیجیان لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) بود که نیمه نخست ماه رمضان سال ۹۵ به صورت داوطلبانه برای دفاع از حرم آل الله به سوریه اعزام شد و در روز ۲۲ تیر ماه سال ۹۵ در اثر اصابت گلوله تیر تک‌تیراندازان تروریستی تکفیری به شهادت رسید. مزار او در بهشت زهرای تهران در قطعه ۵۳، ردیف ۸۷، شماره ۱۵ قرار دارد.

شهید مصطفی عارفی

شهید مصطفی عارفی متولد ۱۵ دی ماه سال ۱۳۵۹ و اصالتاً اهل تربت جام بود، اما سال‌های زیادی را در جوار بارگاه منور امام رضا (ع) سکنی گزید.او پس از حمله داعش به عراق به بهانه زیارت امام حسین (ع) به کربلا رفت و جزو مدافعان حرم شد. سر انجام در ۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵در نبرد با تکفیری‌ها در تدمر سوریه به شهادت رسید. مزار او در بهشت رضا (ع) مشهد در قطعه شهدای مدافع حرم در ردیف ۱۵ قرار دارد. از شهید عارفی نیز دو به نام طاها و امیرعلی به یادگار مانده است.

شهید سیدمحمدحسین میردوستی دوزین

شهید سیدمحمدحسین میردوستی دوزین جزو اولین شهدای دهه هفتادی مدافع حرم کشور است که در روز ۱۳ تیر ماه ۱۳۷۴ در دوزین مرکز بخش کوهسارات شهرستان مینودشت به دنیا آمد. سیدمرتضی پدر این شهید مدافع حرم نیز از مدافعان حرم بوده و چندین دوره با فرزندانش در جبهه های جنگ سوریه حضور داشته است. فرزند دیگر این خانواده، سید قاسم نیز از ناحیه چشم به درجه جانبازی (۷۰% ) نائل شده است. او در اول آبان ماه سال ۱۳۹۴ همزمان با تاسوعای حسینی پس از ۱۷ روز جنگ در سوریه در دفاع از حرم حضرت زینب (س) در حلب سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. مزار این شهید مدافع حرم در قطعه ۱۵، ردیف ۱۱۵، شماره ۱۴ بهشت زهرای تهران قرار دارد. محمدیاسا نیز تنها یادگار شهید میردوستی است.

شهید حجت‌الله نوچمنی

شهید مدافع حرم حجت‌الله نوچمن شهریورماه سال ۱۳۵۷ در روستای نوچمن از توابع شهرستان گرگان به دنیا آمد. او از سال‌های ۹۳ تا ۹۷ در جبهه مقاومت اسلامی حضور داشت و در نهایت فروردین ماه سال ۱۳۹۷ در حمله هوایی که رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان در خاک سوریه انجام داد، او به همراه شش نفر از همرزمانش در فرودگاه T۴ سوریه به درجه رفیع شهادت نائل شد. مزارش در شهر گرگان قرار دارد. از شهید نوچمنی یک پسر و یک دختر به یادگار مانده است.

شهید روح‌الله قربانی

شهید روح الله قربانی در اولین روز خرداد ماه ۱۳۶۸ به دنیا آمد. پدرش از سرداران سپاه ۸ سال دفاع مقدس است. خودروی روح الله قربانی و شهید قدیر سرلک روز چهارشنبه ۱۳ آبان سال ۹۴ ساعت سه بعد از ظهر در شهر حلب سوریه در روستای تل عزان مورد اصابت موشک کورنت اسرائیلی قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمدند. پیکر مطهر شهید قربانی در قطعه ۵۳ گلزار شهدای بهشت‌زهرا در جوار محرم ترک و رسول خلیلی به خاک سپرده شده است.

شهید حسین محرابی

شهید حسین محرابی متولد شهریور ماه سال ۵۶ و از رزمندگان مدافع حرمی است که از طریق لشکر فاطمیون برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) به سوریه رفت. او در دهم آذر ماه سال ۱۳۹۵ در آخرین روزهای ماه صفر و در ایام شهادت امام رضا (ع) در منطقه حلب به شهادت رسید.از شهید حسین محرابی سه فرزند به نام‌های زینب، فاطمه و محمد مهیار به یادگار مانده است. مزار شهید محرابی در گلزار شهدا بهشت رضا (ع) مشهد مقدس واقع شده است

شهید میثم مدواری شهر بابک

شهید میثم مدواری در تاریخ بیست و سوم اردیبهشت سال ۶۳ در محله تختی نازی آباد تهران به دنیا آمد. با شروع جنگ سوریه با داعش در سال ۸۹ به این جبهه اعزام شد. در آخرین مأموریتش به مدت چهل روز مقاومت در صبح روز شانزدهم آبان ۹۴ پس از هشت ساعت درگیری سخت و طاقت فرسا در حلب سوریه به فیض شهادت نائل آمد. ثمره زندگی او ۲ دختر به نام‌های فاطمه زهرا و فاطمه کوثر است. بنا به وصیت شهید بزرگوار، مزار شهید در بهشت زهرا (س) در قطعه ۲۹، ردیف ۴۹، شماره ۱۶ قرار دارد.

شهید موسی رجبی

شهید موسی رجبی در چهارم اردیبهشت سال ۵۸ در شهرستان ترکمنچای ازتوابع میانه به دنیا آمد. او جزو نیرو‌های پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه بود که آخرین روز خرداد ماه سال ۹۷ در منطقه البوکمال توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید. ثمره ازدواج او ۲ پسر به نام‌های محمدعرفان و امیرعلی است. مزار او در گلزار شهدای امامزاده عقیل اسلامشهر در جوار دیگر شهدا قرار دارد. 

شهید مهدی دهقان

مهدی دهقان یزدلی در ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۵۸ به دنیا آمده است. او به عنوان نیروی پشتیبان رزم در جبهه سوریه حضور داشت. شهید دهقان در نخستین ساعات روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه سال ۱۲۹۷ بر اثر اصابت ۳ موشک از ۸ موشک شلیک شده از جنگنده‌های F-15 رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی (تی ۴) در استان حمص سوریه به همراه شش نفر از همرزمانش به شهادت رسید. از او دو پسر و یک دختر به یادگار مانده است. مزار او در بی بی زینب (س) روستای یزدل قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول