اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

برنامه آیت الله رئیسی برای اتصال صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش به شرکت‌های دانش بنیان

مسئول کمیته پتروشیمی ستاد آیت الله رئیسی درباره طرح پدا (اتصال صنعت نفت،گاز، پتروشیمی و پالایش به شرکت های دانش بنیان) گفت: هم صنعت نفت ظرفیت خالی دارد و هم شرکت های دانش بنیان توان و تجربه بالایی دارند که این هم افزایی، در تحقق اهداف و برنامه های دولت قوی و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و تولید ثروت برای مردم عزیز ایران اسلامی،نقش بسزایی دارد

برنامه آیت الله رئیسی برای اتصال صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش به شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در چند سال گذشته با کمک دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در کشور بیش از 5 هزار شرکت دانش بنیان ایجاد شده است. با توجه به منویات مقام معظم رهبری، تعداد شرکت های دانش بنیان باید به بیش از 400 هزار شرکت دانش بنیان در کشور برسد. رشد این تعداد از شرکت های دانش بنیان در کشور مستلزم ورود این شرکت ها به بخش های اصلی صنعت و اقتصاد کشور مثل صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و پالایش است تا بتوان اهداف تعریف شده را محقق نمود.

عبدالحسین بیات معاون اسبق وزیر نفت در امور پتروشیمی و عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین مسئول کمیته پتروشیمی ستاد آیت الله رئیسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس و پاسخ به این سوال که با توجه به وجود ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و وسعت و تعدد مسایل صنعت نفت،گاز،پتروشیمی و پالایش در این مرحله از توسعه، چگونه میتوان تلفیق مناسب و اثربخشی بین این دو  ایجاد کرد، گفت: صنعت نفت،گاز،پتروشیمی و پالایش به منظور حرکت در جهت رویکرد از میدان تا بازار و فاصله گرفتن از خام فروشی بایستی، علاوه بر توسعه مجتمع های پتروپالایشگاهی مدرن در کشور، ضروری است صنایع پایین دست این صنعت را توسعه داده تا بتواند ارزش افزوده مناسبی در تولید فرآورده های نفتی بدست آورد.

وی افزود: از جمله مواردی که شرکت های دانش بنیان می توانند با رشد و توسعه خود در این صنعت برای تحقق این مهم نقش آفرینی داشته باشند عبارتند از:

1- افزایش راندمان فرآیندهای موجود در صنعت
2- ایجاد ارزش افزوده در محصولات خام تولیدی مثل مازوت، نفت کوره،آمونیاک، متانول و…
3- جلوگیری از خام فروشی محصولات زنجیره نفت با طرح های دانش بنیان
4- توسعه فعالیت های پایین دستی با دانش های فنی داخلی شده توسط این شرکت ها
5- انتقال و دسترسی به دانش های فنی شرکت های بین المللی با رویکرد چابکی و رسوب دانش در داخل کشور با توجه به ارتباطات غیر محدود بخش خصوصی و دور زدن تحریم ها
6- کاهش هزینه های راه اندازی و یا تعمیرات و نگهداری مجتمع ها با محصولات و نرم افزارها و برنامه های دانش بنیان داخلی
7- بی اثر کردن تحریم ها با داخلی سازی تجهیزات، فرآیندها و مواد اولیه ضروری در صنعت به کمک شرکت های دانش بنیان

بیات در پاسخ به این سوال که حلقه مفقوده ارتباط شرکت های دانش بنیان و صنعت نفت،گاز،پتروشیمی و پالایش چیست، اظهار داشت: در مقام عمل، ایجاد اتصال و ارتباط بین شرکت های دانش بنیان و صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش مستلزم بستری مناسب خواهد بود که همه موانع ایجاد این اتصال و ارتباط را برطرف نماید. بدین منظور لازم است، سیستم ارتباطی کارا و بهم پیوسته بین شرکت های دانش بنیان و صنعت با تقویت بخش خودکفایی و پژوهش در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش ایجاد شود.

وی ادامه داد: در کنار شبکه ارتباطی هماهنگ، فراهم آوردن یک سری امکانات و مکانیسم هایی برای شکل گیری این ارتباط موثر لازم است که می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

1- توسعه صندوق های تخصصی خطرپذیر بورسی و صندوق های پژوهش و فناوری تخصصی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش برای سرمایه گذاری روی شرکت های دانش بنیان
2- توسعه ارتباط با شتاب دهنده های تخصصی حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش برای رساندن نیازها به شرکت‌های دانش بنیان
3- توسعه شرکت های دانش بنیان حول نیازهای محوری
4- توسعه ارتباط کارخانه های نوآوری با صنعت
5- تقویت پارک های علم و فناوری
6- تسهیل ورود شرکت های دانش بنیان به وندور لیست صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و پالایش
7- تسهیل در تنظیم و عقد قراردادهای همکاری و تخصیص بودجه
8- تقویت بخش خودکفایی و پژوهش فناوری صنایع و هلدینگ ها برای حمایت از شرکت های دانش بنیان

مسئول کمیته پتروشیمی ستاد آیت الله رئیسی در پاسخ به این سوال که امکان تحقق موارد فوق چگونه است، گفت: در برنامه‌های دولت قوی با اجرای طرح پدا (اتصال صنعت نفت،گاز، پتروشیمی و پالایش به شرکت های دانش بنیان) ان شاءالله بنا داریم موارد ذکر شده در بخش صنعت نفت و صنایع مربوطه را به صورت عملیاتی، اجرایی نماییم در این زمینه طرح های مطالعه شده موجود است و ان شاءالله گام مهمی در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه شرکت های دانش بنیان برمیداریم.

بیات تاکید کرد: هم صنعت نفت ظرفیت خالی دارد و هم شرکت های دانش بنیان توان و تجربه بالایی دارند که این هم افزایی، در تحقق اهداف و برنامه های دولت قوی و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و تولید ثروت برای مردم عزیز ایران اسلامی،نقش بسزایی دارد و در توسعه متوازن و زیست دوست موثر میباشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول