اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سمنان دارای شاخص متوسط تا شدید خشکسالی هواشناسی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: این استان در نقشه کشوری، شاخص متوسط تا شدید خشکسالی هواشناسی را دارد.

سمنان دارای شاخص متوسط تا شدید خشکسالی هواشناسی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، ایرج حیدریان ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی در استان سمنان با بیان اینکه امروز دومین جلسه حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: اکثر نقاط کشور و ازجمله استان سمنان با بحث خشکسالی مواجه است که اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه برای مدیریت بهتر منابع آبی و توزیع منابع آب، انتظاراتی از دستگاه‌های مسؤول وجود دارد، ادامه داد: در خصوص گزارش آخرین اقدامات در خصوص طرح پساب شهرستان سمنان، هر سه ماه یکبار گزارش امور به استاندار و دبیرخانه کارگروه ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه زمان‌بندی اجرای طرح پساب شهرستان سمنان توسط پیمانکار امروز ارائه می‌شود، اضافه کرد: میزان و محل مصرف تخصیص پساب توسط آبفای استان، از طریق وزارت نیرو پیگیری و نتیجه طی جلسه آتی اعلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: جلسات شهرستانی این کارگروه در شهرستان‌های گرمسار، شاهرود، سمنان و دامغان حسب دستور استاندار سمنان برای رسیدن به مدیریت صحیح در مصرف منابع آبی برگزار شد.

حیدریان عنوان کرد: در بحث چشمه قطری، با تغییر ساختاری که در وزارت نیرو به وجود آمد، ساختار فلات مرکزی وزارت نیرو مقرر شد تا در این خصوص جلسه‌ای را برگزار کند که گزارش اقدامات در این حوزه طی جلسات آتی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی یکی از موضوعات بسیار مهم استان است که باید موردتوجه ویژه صورت گیرد، عنوان کرد: خشکسالی‌های هواشناسی امری طبیعی است؛ اما باید شناسایی شود که این خشکسالی یکساله است یا ادامه‌دار، در صورت ادامه‌دار بودن، اقدامات در حوزه جلوگیری از بروز خشکسالی اقتصادی و کشاورزی باید انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: استان سمنان در نقشه کشوری، شاخص متوسط تا شدید خشکسالی هواشناسی را دارد که در برخی نواحی شمالی و شرقی استان این مهم به شاخص نرمال تبدیل می‌شود.

حیدریان تصریح کرد: همچنین نقاط شدید خشکسالی هواشناسی نیز در نقاطی از استان سمنان وجود دارد که باید مدیریت در این خصوص به‌صورت ویژه در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته بالغ‌بر ۴۶ درصد و نسبت به درازمدت هفت درصد کاهش بارندگی‌ها را در استان سمنان داریم، تصریح کرد: علاوه بر این، در حوزه میزان آورد رودخانه‌های استان، نسبت به سال قبل با ۳۴ درصد کاهش مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: در آبدهی قنوات به‌عنوان منابع آب زیرزمینی که در مدتی طولانی‌تر نسبت به سایر منابع آبی، اثرات را بروز می‌دهد، در درازمدت یک درصد افزایش و نسبت به سال قبل ۲ درصد کاهش داشتیم.

حیدریان بیان کرد: صدور مجوزهای مورد درخواست شرکت آب و فاضلاب جهت حفر چاه، تغییر مکان، کف شکنی و سایر موارد، تشکیل جلسات شورای حفاظت از منابع آبی در شهرستان‌ها و انجام مکاتبات لازم با فرمانداران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مدیران کل مدیریت بحران استان در خصوص تبیین شرایط موجود و درخواست اعتبارات موردنیاز، ازجمله اقداماتی است که در دستور کار این کارگروه قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۸۹۲ حلقه چاه در محدوده قُرق چاه‌های آب آشامیدنی قرار دارد، اظهار کرد: ۳۸ چاه غیرمجاز و ۴۱ حلقه چاه مجاز با اضافه برداشت در حوزه شهری و ۱۲۱ مورد چاه مجاز با اضافه برداشت در حوزه روستایی در استان شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه از تعداد ۳۸ حلقه چاه غیرمجاز، تاکنون ۲۹ حلقه چاه پر شده و در خصوص بقیه موارد، اقدامات در حال انجام است، تأکید کرد: در خصوص چاه‌های تأمین آب آشامیدنی شهری که اضافه برداشت دارند نیز اقدامات موردنیاز صورت گرفته است.

حیدریان گفت: در خصوص ۱۲۱ مورد چاه روستایی با اضافه برداشت آب نیز ۱۰۳ مورد نصب کنتور هوشمند انجام و در خصوص مابقی نیز اقدامات در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: همکاری لازم فرمانداران در جهت شناسایی و ارسال فهرست تانکرهای آبرسانی، معرفی چاه‌های در اختیار دستگاه‌ها در شهرستان‌ها، برگزاری جلسات ستاد تنش آبی و سازگاری با کم‌آبی در شهرستان‌ها، خودداری شهرداری‌ها از آبیاری فضاهای سبز با آب شرب و پیگیری برای جذب اعتبارات حوزه آب ازجمله اعتبارات ویژه روستایی و مناطق کمتر برخوردار، از موارد پیشنهادی ما است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان خاطرنشان کرد: صنعت فولاد که درخواست مجوز تأسیس در استان سمنان دارد، با استفاده از فناوری‌های نوین و کم‌آب‌بر فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول