اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پیشنهاد ترکیه برای اداره فرودگاه کابُل پس از خروج آمریکا

یک رسانه غربی خبر داد، ترکیه در نشست ماه مِی ناتو پیشنهاد داد که بعد از خروج نظامیان آمریکایی و اعضای ناتو از افغانستان، آنکارا اداره و تامین امنیت فرودگاه کابُل را برعهده بگیرد.

پیشنهاد ترکیه برای اداره فرودگاه کابُل پس از خروج آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمتر از هفت روز مانده به نشست سران ناتو و اولین دیدار دوجانبه روسای جمهور آمریکا و ترکیه در دولت جو بایدن، یک رسانه‌ از پیشنهاد آنکارا برای تامین امنیت فرودگاه پایتخت افغانستان و استقبال اولیه واشنگتن از این پیشنهاد خبر داد.

خبرگزاری رویترز خبر داد، ترکیه پیشنهاد تامین امنیت و اداره فرودگاه کابل بعد از خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان را ارائه داده است اما مقام‌های ایالات متحده می‌گویند که آنکارا خواستار اعمال شرایطی است که باید در نشست دوشنبه هفته آینده سران ناتو در بروکسل درباره آنها تصمیم گیری و اختلاف نظرها درباره آنها حل شوند.

طبق گزارش این رسانه، مقام‌های ترکیه اعلام کردند که آنکارا این پیشنهاد را در نشست ماه می ناتو و پس از موافقت آمریکا و شرکای این کشور بر سر طرح خروج از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ پس از ۲۰ سال جنگ برای شکست طالبان، ارائه داده بود.

یک مقام ترکیه‌ای خبر داد، مسئولان آنکارا و واشنگتن درباره الزامات احتمالی برای انجام این ماموریت (اداره و تامین امنیت فرودگاه کابل) حرف زدند و واشنگتن موافقت خود را درباره پرداختن به برخی از این الزامات ابراز کرد.

این مقام آنکارا که نامش فاش نشده است، به رویترز گفت: «متعاقب تصمیم ایالات متحده برای خروج از افغانستان، ترکیه پیشنهادی را برای تضمین امنیت فرودگاه کابل ارائه داد. در چارچوب این (پیشنهاد)، مذاکراتی با ناتو و ایالات متحده در جریان است».

حلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه (دیروز) اظهاراتی کوتاهی درباره موضع آنکارا در قبال افغانستان و ادامه حضور نیروهای ترکیه‌ بعد از خروج آمریکا و متحدانش طرح کرد.

به گفته آکار، «ما (ترکیه) بسته به شرایط افغانستان در این کشور بمانیم. شرایط ما چیست؟ حمایت سیاسی، مالی و لجستیکی (از ترکیه برای ادامه حضور در افغانستان). اگر این شرایط محقق شد، ما می‌توانیم در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای بمانیم».

برخی مقام‌های آمریکایی به شرط عدم افشای هویتشان با رویترز درباره پیشنهاد ترکیه برای اداره و تامین امنیت فرودگاه پایتخت افغانستان صحبت کردند.

این مقام‌های ناشناس آمریکایی تاکید کردند که این کشور از پیشنهاد ترکیه استقبال می‌کند اما آنکارا برای اجرای این ماموریت، کمک بیش از حدی را از واشنگتن درخواست کرده است.

مقام‌های آمریکایی گفتند برخی مسئولان در دولت آمریکا با اشاره به اختلاف نظرهای دو کشور در مسائل مختلف از قبیل موضوع خرید سامانه پدافندی «اس ۴۰۰» روسیه و حمایت‌های آمریکا از برخی گروه‌های کُرد سوریه، درباره قابل اتکا بودن ترکیه نگرانی دارند اما همین مقام‌ها اعلام کردند که واشنگتن راهی برای رفع این نگرانی پیدا خواهد کرد.

قرار است نشست سران کشورهای عضو ناتو دوشنبه (24 خرداد) برگزار شود و در حاشیه این نشست، جو بایدن و رجب طیب اردوغان روسای جمهور آمریکا و ترکیه برای اولین بار بعد از اغاز به کار دولت بایدن با یکدیگر دیدار کنند.

رویترز گزارش داد: «تضمین امنیت فرودگاه کابل می‌تواند برخی کشورها را برای حفظ حضور دیپلماتیک در افغانستان مجاب کند. همین ماه گذشته بود که استرالیا سفارت خود را در این کشور به دلایل نگرانی‌های امنیتی بست».

طبق گزارش این رسانه غربی، ترکیه بیش از ۵۰۰ نظامی مستقر در افغانستان دارد که به عنوان بخشی از ماموریت ناتو برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان فعالیت دارند.

یک مقام ترکیه‌ای به این رسانه خبر داد، در صورت محول شدن ماموریت تامین امنیت فرودگاه کابل، به اعزام تعداد بیشتری از نیروهای نظامی ترکیه به افغانستان نیاز خواهد بود.

چندی قبل در دیدار «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرده بود: «ترکیه به حمایت از مأموریت‌های ناتو در افغانستان و عراق ادامه می‌دهد» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول