اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

۲۰ درصد تولید گوشی‌های هوشمند بومی سازی شوند

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طبق اسناد بالادستی و تکالیفی که داریم تا سال ۱۴۰۴ بایستی ۲۰ درصد بازار را به سمت سهم گوشی هوشمند تولید داخل کشور ببریم.

۲۰ درصد تولید گوشی‌های هوشمند بومی سازی شوند

به گزاش خبرگزاری، ستار هاشمی روز سه شنبه در آئین بهره برداری از خط تولید مودم بومی کشور که توسط یک شرکت دانش بنیان در باغ عقیق موقوفه مرحوم میرسپاهی راه اندازی شده، افزود: اما این رقابت ساده ای نیست و برای برابر شدن این رقابت قیمت تمام شده گوشی حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت گوشی با عنوان «برند» پرداخت می شود، اظهار کرد: بایستی با تولید داخلی این هزینه ها را کاهش دهیم که بالتبع بر قیمت تمام شده گوشی نیز اثرگذار است.

هاشمی،  بحث تولید را مورد تاکید مقام معظم رهبری و تمام مدیران دلسوز نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: زمانیکه صحبت از تولید می کنیم، لاجرم ذهن ما به سمت فناوری و نقش فناوری در تولید حرکت می کند اما انتقال فناوری ابعاد مختلفی دارد که هر کدام از این ابعاد نقش ویژه ای را در بالغ شدن شرکت های دانش بنیان و رسیدن به سطح بلوغ فن آوری ایفا می کند. 

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه نکته حائز اهمیت در بحث فناوری انتخاب است، بیان کرد: بنابراین باید متناسب با ظرفیت ها و نیازها بتوانیم انتخابی درست و مناسبی را انجام دهیم و بتوانیم بر نیازهای که در کشور احصا کردیم نیز، انطباق دهیم.

وی در خصوص بحث انتقال و جذب فناوری، خاطر نشان کرد: نیروی انسانی به عنوان سرمایه انسانی یکی از موضوعاتی است که به صورت ویژه در فناوری ایفای نقش دارد.

هاشمی با بیان اینکه به لطف  پروردگار کشور ما به لحاظ دانشی در سطح قابل قبولی در منطقه و جهان قرار گرفته است، گفت: این امر، مزیت بالقوه و در پاره ای مواقع بالفعل برای ما ایجاد کرده است که یکی از این مزیت ها را امروز شاهد هستیم‌.

وی اظهار داشت: ما در وزارت ارتباطات در بحث شبکه ملی اطلاعات با برنامه ریزی اولویت هایی را با این نگاه مشخص کردیم، چرا که با توجه به ظرفیت ها امکان تولید تمام نیاز ها را نداریم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه باید اولویت هایی را برای تولید در نظر بگیریم، تصریح کرد: این اولویت ها از ترمینال به عنوان ۹۰ زنجیره ارزش که نزدیکترین به مشترکین ما هستند و بعد از آن انتقال، تجمیع، مدیریت و در نهایت ذخیره سازی اطلاعات برنامه ریزی شده و موانع و شاخصه هایی برای این برنامه وجود دارد.

وی گفت: اگر به سمت کارهای تحقیق و توسعه ای که به صورت ذاتی پر هزینه است، حرکت کنیم اما بازار کشش جذب محصول را نداشته باشد، طبیعتاً محصول قابل ارائه به بازار نیست.

هاشمی خاطر نشان کرد: در بخش تولید مودم در کشور گام های ارزشمندی را برداشتیم و امروز هم یکی از اتفاقات ارزشمند و فاخر در کشور با افتتاح خط تولید مودم در استان البرز رقم می خورد.

وی با بیان اینکه محصول بعدی که در وزارت ارتباطات و با همراهی ذی نفعان و بخش خصوصی به سرانجام رساندیم تولید گوشی موبایل است،افزود: بر این اساس در وزارت ارتباطات طرحی با عنوان طرح جامع برای حمایت از زیست بوم تلفن همراه طراحی کردیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات ادامه داد: در ابتدا گوشی های همراه کوچک و دگمه ای بودند، اما به محض پیدایش گوشی های هوشمند این مسیر به سمت بازگشت و بزرگتر شدن ترویج پیدا کرد، زیرا شئونات زندگی ما وابسته به گوشی تلفن همراه است.

وی اظهار داشت: بنابراین با این نگاه ما در وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را طی یک و ۲ سال اخیر با همراهی اپراتور ها، شرکت ایرانسل و همراه اول بر این مهم گذاشتیم و در تعامل با وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری و بخش خصوصی این طرح جامع را با ابعاد مختلف با نگاه توسعه صنعتی نهایی شد.

هاشمی با بیان اینکه البته مشکلات متعددی در یکسال اخیر مواجه شدیم، تصریح کرد:‌ حجم واردات بازار گوشی هوشمند در داخل کشور بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون گوشی هوشمند است که رقمی بالغ بر سه میلیارد دلار را شامل می شود.

وی با تاکید بر سرمایه گذاری بر تولید گوشی هوشمند داخلی، گفت: بسیاری از شرکت های دانش بنیان موضوع بازاریابی برایشان فرمالیته است و با تولید گوشی هوشمند داخلی می توان ضمن نجات زیست بوم و حمایت از تولید قیمت این محصول را نیز کاهش دهیم.

معاون وزیر ارتباطات افزود: با تولید در زیرساخت ها و تجهیزات دیجیتال در یک بستر اشتراکی می توان انقلابی را در تولید ایجاد کرد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول