اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ستاری: این جایزه مصطفی(ص) ابزاری برای تقویت ارتباطات بین‌المللی است/ توان علمی جهان اسلام به دنیا نمایش داده می‌شود

یازدهمین نشست شورای سیاستگزاری جایزه مصطفی(ص) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از اعضای این شورا برگزار شد.

ستاری: این جایزه مصطفی(ص) ابزاری برای تقویت ارتباطات بین‌المللی است/ توان علمی جهان اسلام به دنیا نمایش داده می‌شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یازدهمین نشست شورای سیاستگزاری جایزه مصطفی(ص) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از اعضای این شورا برگزار و گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته برای برگزاری چهارمین دوره آن ارائه شد.

جایزه مصطفی(ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک بار به دانشمندان برتر جهان اسلام در حوزه های علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری زیستی و پزشکی و طرح برتر در دیگر رشته ها اعطا می‌شود. این رویداد با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود.

 

علم را نمی توان حصارکشی کرد

ستاری در این نشست با اشاره به اهمیت جایزه مصطفی در دنیا، گفت: این جایزه فرصت خوبی برای ایران است تا به کمک آن ارتباطات بین المللی خود را تقویت و روند شناسایی و استفاده از توان دانشمندان مسلمان را تسهیل کند. این جایزه توان و ظرفیت علمی جهان اسلام را به دنیا نشان می دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته حدود 10 تا 12 هزار ایرانی غیرمقیم با کشور در ارتباط هستند و حدود 2 هزار نفر نیز به کشور بازگشته اند. این به معنای استفاده از توان و ظرفیتی قابل توجه و اثرگذار برای توسعه فناورانه کشور است.

رییس شورای سیاستگزاری جایزه مصطفی با بیان اینکه نمی توان برای علم حصار کشید، گفت: جایزه مصطفی فرصتی مناسب است تا از ظرفیت‌های موجود علمی در سطح دنیا به نفع کشورهای اسلام و در راستای توسعه فناورانه ایران بهره برد. نباید برای علم و فناوری حصاری قائل شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: من اعتقاد دارم که باید تعداد و تنوع کشورهای اسلامی برای مشارکت در این جایزه بیشتر شود. مثل کشورهایی که ظرفیت بالای علمی دارند و هنوز شناخته شده نیستند. این کار ارتباطات بین المللی میان کشورهای اسلامی را بیشتر می کند. ایران هم می تواند از این فرصت برای تقویت توان علمی و برقراری ارتباط با دیگر کشورها استفاده کند.

 

 

مشارکت بیش از 1500 نفر از کشورهای مختلف در دوره پیشین جایزه

همچنین مهدی صفاری نیا مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در این رویداد گفت: این بنیاد تلاش کرده است تا در راستای هم افزایی، ارتباط بین کشورها و شخصیت‌های مهم علمی جهان اسلام را تقویت کند. محورهای ماموریت بنیاد مصطفی(ص) در راستای شبکه سازی، ظرفیت سازی، گفتمان سازی و اعتبار بخشی تعریف شده است.

وی ادامه داد: در زمینه شبکه سازی 1200 نفر از 32 کشور در فرآیند داوری مورد توجه قرار گرفتند که از این تعداد  با بیش از 400 نفر از آنها ارتباط علمی ادامه یافته است.

صفاری‌نیا افزود: در کنار رقابت اصلی، برنامه‌های دیگری نیز تعریف شده است که هر دوره برگزار می‌شود، برای نمونه یک رقابت ویژه اساتید دانشگاهی کشورهای جهان اسلام نیز تدارک دیده شده است که در دوره پیشین شرکت‌کنندگانی از 25 کشور حضور یافتند. برگزاری رقابت دانش‌آموزی یکی دیگر از رویدادهای جنبی این جایزه است که به قصد ترغیب و تشویق نوجوانان مسلمان به قدم گذاشتن در مسیر علم، بر پا شده است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص)، با اشاره به اهمیت توسعه ارتباطات تجاری و علمی در جهان اسلام گفت: برای توسعه تبادل تجاری در زمینه فناوری میان کشورهای اسلامی همچنین یک رویداد ویژه سرمایه‌گذاری نیز توسط بنیاد جایزه مصطفی (ص) برگزار می‌شود، در دوره قبل 500 نفر از 15 کشور مختلف در این رخداد حضور داشتند. برنامه استپ  نیز در همین راستا اجرایی شد که تلاش دارد تا ظرفیت‌های علمی کشورهای مسلمان را در مبارزه با کرونا تجمیع کند.

صفاری نیا توجه به نسل جوان را پر اهمیت شمرد و افزود: در مسابقه دانش آموزی نور که ویژه دانش‌آموزان برگزار شد در دوره قبل بیش از 2400 دانش آموز حضور یافتند  و فراخوان دوره جدید آن نیز منتشر شده است. همچنین بخشی از سایت انگلیسی زبان جایزه به انتشار و هم‌رسانی موفقیت‌های علمی دانشمندان مسلمان اختصاص یافته است که با استقبال شایانی نیز مواجه شده است.

رئیس پارک فناوری پردیس همچنین گفت: برای اهداء این جایزه هیچ پولی از دولت دریافت نشده است، بلکه با ایجاد یک صندوق نیکوکاری، بیش از 500 نفر از خیرین منابع مالی مورد نیاز جایزه را تامین کردند. تا کنون نیز مبلغ 3 میلیون دلار جایزه پرداخت شده است. بازتاب برگزاری این رویداد نیز بسیار خوب بوده است و رسانه‌های معتبری مانند نیویورک تایمز و گاردین به آن پرداخته‌اند و در کل در 23 کشور بیش از 160 مورد محتوا در رابطه آن تولید شده است.

 

برگزاری جایزه مصطفی منطبق با استانداردهای جهانی

در ادامه جلسه شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی، غلامحسین حلوایی معاون علمی، فناوری و نوآوری بنیاد مصطفی(ص) نیز در ارائه گزارش خود، گفت: اهداء این جایزه و برگزاری مراسم حاصل 20 هزار نفر ساعت کار همکاران است و تلاش کرده ایم تا این فرایند با استانداردهای جهانی انجام گیرد. در حال حاضر نیز علاوه بر انتشار عمومی فراخوان، آن را به صورت خصوصی برای 4000 شخص حقیقی و حقوقی نیز در سراسر جهان ارسال کرده‌ایم.

حلوایی افزود: تمرکز جایزه مصطفی(ص) بیشتر بر محصول و اثر برامده از علم است،  این اثر باید ارزش افزوده ایجاد کرده باشد و در کشورهای مسلمان نیز تاثیر گذار باشد. خود صاحب اثر نیز باید یک دانشمند شناخته شده باشد. هیات داوران جایزه مصطفی(ص) از کشورهای مختلف انتخاب شده‌اند که فرآیند داوری را با دقت بالای انجام می‌دهند.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای سیاستگذاری نکات و موارد مختلفی را مورد بررسی قرار دادند، لزوم توجه به دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی، عمل به مصوبات انقلاب فرهنگی، توجه به دانشمندان برجسته ایرانی و توجه به طرح‌های مساله محور به جای اهتمام به طرح‌های مقاله محور، از جمله برخی نکات مطروحه در این جلسه بود.

دیناروند از اعضای شورا نیز در این جلسه گفت: در انتخاب دانشمندان غیر مقیم، باید به این نکته توجه داشت که فرد منتخب باید با کشورهای اسلامی نیز ارتباط علمی داشته باشد و خدمات خود را به جهان اسلام نیز عرضه کند. دارا بودن وجاهت اسلامی موضوع دیگری است که داوران و هیئت انتخابگر باید به آن توجه کنند.

 

جایزه مصطفی چه می‌کند؟

تاکنون 3 دوره از جایزه مصطفی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است. جایزه ای که به دنبال تجلیل از دانشمندان برجسته جهان اسلام و زمینه‌سازی برای همکاری و توسعه علمی و فناوری در جهان، است. جایزه مصطفی به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 91 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

این جایزه که با حمایت واقفان بخش خصوصی برگزار می شود، ضمن تشویق و ترویج علم‌آموزی در میان دانشمندان کشورهای اسلامی باعث تقویت همکاری‌های علمی منطقه‌ای و به نقطه عطفی در پیشرفت علمی کشورهای اسلامی بدل شده است.

براساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.

از اعضای بین‌المللی شورای سیاست‌گذاری می‌توان به بانک توسعه اسلامی،آکادمی علوم جهان اسلام، دانشگاه کراچی و دانشگاه مالایا اشاره کرد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزرای علوم و تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امورخارجه، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشکی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، جامعه المصطفی العالمیه نهادهای عالی‌رتبه و موسسات علمی ایرانی عضو شورا هستند. چهارمین دوره جایزه جهانی مصطفی، همزمان با هفته وحدت و در اواخر مهرماه سال جاری برگزار می شود.

 

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول