اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

رایزن فرهنگی ایران: سوریه در دوره حضور داعش بایکوت فرهنگی شد

رایزن فرهنگی ایران در دمشق می‌گوید: سوریه در حوزه‌های فرهنگی با وجود نبود بودجه فعالیت خوبی داشت، اما پس از حضور داعش افت بسیاری در این عرصه کرد. با این وجود، دولت فرهنگ را رها نکرد و بر عرصه‌های مختلف فرهنگ کنترل دارد.

رایزن فرهنگی ایران: سوریه در دوره حضور داعش بایکوت فرهنگی شد

خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگ عمومی ـ مریم سادات آجودانی: وقتی نام سوریه به میان می‌آید، بسیاری سوریه را کشوری جنگ‌زده و مخروبه‌ تصور می‌کنند که فرهنگ هم در آن جایگاهی ندارد، اما سوریه بر خلاف تصورها، کشوری است که با وجود رویایی با داعش و جنگ در سال‌های اخیر، بی‌توجه به فرهنگ نبوده و نبود امکانات و بودجه مانع تلاش برای ایجاد بستری به منظور توسعه امور فرهنگی نشده است

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور مستقر بود و پس از انقلاب و ایجاد روابط قوی با سوریه، این ارتباط تنگاتنگ شد؛ تا جایی که حتی در روزهایی که سوریه درگیر جنگ با داعش بود، سفارت ایران در سوریه و رایزنی فرهنگی کشورمان، زیر خمپاره دشمن همچنان فعال بودند؛ در حالی که بسیاری از سفارتخانه‌های کشورها در دمشق تعطیل شدند و دیپلمات‌ها به کشورهای خود بازگشتند.

ایران که همیشه نه تنها در خوشی بلکه در بحران‌ها نیز همراه سوریه بوده است، در این کشور برنامه‌های فرهنگی مختلفی را اجرایی کرده است که به گفته سیدحمیدرضا عصمتی، رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه، انتقال دستاوردهای بین دو کشور و ارائه یک چهره مناسب و جذاب با گسترش زبان فارسی، معرفی چهره‌های فرهنگی، زمینه‌سازی برای ارتباطات دانشگاهی و تجارت علمی، گفت‌وگوی بین نخبگان و ... از جمله فعالیت‌های رایزنی فرهنگی به شمار می‌رود.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با «سیدحمیدرضا عصمتی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را درباره وضعیت فرهنگی این کشور قبل و بعد از حضور داعش می‌خوانیم:

 نبود حمایت بین‌المللی از سوریه در زمان جنگ با داعش به فرهنگ سوری‌ها صدمه زد

در سال‌های گذشته، کشور سوریه درگیر جنگ با داعش بود. جنگ و تخریب برخی از شهرهای سوریه چه تأثیری در فرهنگ مردم این سرزمین داشت؟

جنگ، پدیده نامبارکی است که سایه آن در همه ابعاد و جنبه‌های زندگی افراد اثرگذار است و شاید یکی از مهم‌ترین این ابعاد، در حوزه فرهنگ باشد. بیش‌ترین جایی که در زمان جنگ صدمه می‌بیند، فرهنگ است، چرا که تولید برنامه‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی نیاز به آرامش، ثبات و سکون دارد که در زمان جنگ این امر محقق نخواهد شد. به همین دلیل سوریه از نظر فرهنگی و تولید برنامه‌های فرهنگی در زمان جنگ با داعش به دلیل نبود حمایت بین‌المللی نتوانست پیشرفت داشته باشد.

با وجود تعطیلی سفارتخانه‌های دنیا در زمان بحران سوریه، رایزنی فرهنگی ایران تعطیل نشد

رایزنی جمهوری اسلامی ایران در سوریه همزمان با جنگ چگونه عمل کرد؟

یکی از نکات قابل توجه درباره نقش رایزنی کشورمان در سوریه، قدمت روابط بین دو کشور است. رایزنی فرهنگی ایران در سوریه یکی از قدیمی‌ترین نمایندگی‌های ایران در سراسر دنیاست که از قبل از پیروزی انقلاب بوده و بعد از انقلاب هم راهش را ادامه داده است. بین ایران و سوریه توافقنامه‌های فرهنگی وجود دارد که از ابتدای انقلاب بین دو کشور امضا شده است.

حتی در طول ۱۰ سال جنگ، تقریبا تمام سفارتخانه‌های دنیا در سوریه تعطیل شدند و مراکز فرهنگی همه کشورها و حتی NGOها هم رفتند، اما رایزنی ایران در سوریه هم تعطیل نشد و زیر خمپاره و آتش دشمن کار خود را ادامه داد. البته در آن ایام با توجه به شرایط، محدودیت‌ها و نبود امکانات به منظور اجرایی کردن برنامه‌های متنوع، خدمات و فعالیت‌ها کاهش یافت، اما فعالیت رایزن فرهنگی مستمر بود که این ارتباط تنگاتنگ حتی در زمان درگیری شدید با داعش، جلوه‌ای از ارتباط عمیق ایران و سوریه را به نمایش گذاشت که در سخت‌ترین شرایط هم این خدمات قطع نشد.

سبک زندگی مردم سوریه متأثر از جنگ است

سوریه کشوری است که فرهنگ و اقوام مختلفی دارد و از آن به عنوان رنگین کمان قومی و مذهبی یاد می‌شود. این تفاوت فرهنگی چگونه مدیریت می‌شود و چه تاثیری در سبک زندگی مردم دارد؟

سوریه کشوری است تمدنی و باستانی که مردم این کشور هم به این قدمت افتخار می‌کنند. ریشه تمدنی برای مردم اهمیت دارد. مظاهر تمدنی بسیاری از ساختمان و نشانه‌های فرهنگی و وضعیت تاریخی در شهر دمشق که به گفته سوری‌ها قدیمی‌ترین پایتخت مسکونی دنیاست، دیده می‌شود. سبک زندگی امروز مردم طبیعتاً تاثیر بسیار زیادی از شرایط جنگ پذیرفته است و وضعیت بد اقتصادی در همه جا مشهود است. به طور کلی، سبک زندگی غالب، یک فرهنگ عربی اسلامی است که آثار فرهنگ غرب نیز در زندگی اجتماعی به چشم می‌خورد. همچنین وجود تنوع قومیتی و مذهبی باعث شده تا نوعی همزیستی نیز در این اجتماع وجود داشته باشد که از نکات قابل توجه در سوریه است.

سوریه پرچمدار مبارزه با اسرائیل غاصب بود

از نظر تاریخی هم بعد از جدا شدن از امپراطوری عثمانی، سوریه نقش محوری در جهان عرب داشته است؛ به خصوص بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی که سوریه پرچمدار مبارزه با اسرائیل غاصب بود. از این منظر هم سوری‌ها مزیتی برای خود قائل هستند. از نظر فرهنگی نیز تولیدات فرهنگی سوریه را اگر با سایر کشورهای عربی مقایسه کنیم، این کشور یکی از صدرنشین‌هاست. در عرصه شعر و ادب، سوریه نویسندگان متعددی دارد. اتحادیه نویسندگان عرب در سوریه شاخه فعالی دارد. سوری‌ها در زمینه سریال، فیلم و موسیقی حرفی برای گفتن داشتند و صرفا مصرف کننده نبودند، بلکه تولیدکننده هم بودند. همه اینها بر ارزیابی جایگاه فرهنگی آنها موثر است. البته جنگ، آثار منفی بسیاری داشته است، ولی سابقه فرهنگی خوبی در کشور سوریه وجود دارد و همه اینها فرصتی است برای احیای فرهنگ در این کشور که ما به عنوان کشوری که همسایه عرب زیادی داریم، می‌توانیم از این موقعیت به خوبی استفاده و فرهنگ خودمان را به سایر کشورها صادر کرده و به نوعی روابط با سوریه دروازه‌ای باشد تا فرهنگ ایران را به کشورهای همسایه نیز معرفی کنیم.

همچنان فرهنگ عربی اسلامی در سوریه غالب است

با وجود تنوع فرهنگی، همچنان فرهنگ اسلامی در سوریه در اولویت قرار دارد. دولت سوریه چه نقشی در این عرصه و همچنین فرهنگسازی داشته و دارد؟

در سوریه خرده فرهنگ و مذهب‌های متعددی وجود دارد. اگر به عقب برگردیم، به خاطر نبود ثبات سیاسی بعد از استقلال و جداسازی از امپراطوری عثمانی، این تعدد فرهنگ و دین موجب بی‌ثباتی شد. سالیان مختلف در دهه ۶۰ کودتاهای زیادی رخ داد. بعد از روی کار آمدن حافظ اسد، سیاست دولت بی‌طرفی نسبت به مذهب بود و در زمینه فرهنگی هم همین امر حاکم بود. دولت سوریه تأکید زیادی بر میدان ندادن به اختلافات مذهبی و طایفه‌ای دارد، اما همچنان فرهنگ اسلامی غالب است و در قانون اساسی هم این امر مورد توجه قرار گرفته است.

دولت سوریه فرهنگ را رها نکرده است

علاوه بر این، با وجود اینکه سیاست کلی دولت سکولار است، فرهنگ و سبک زندگی غرب روز به روز بیش‌تر در بین مردم سوریه نمود پیدا می‌کند. فرهنگ غرب در برخی زمینه‌های اجتماعی دیده می‌شود، اما به طور کلی فرهنگ اسلامی بسیار پررنگ است. سیاست فرهنگی در سوریه متمرکز و از بالا به پایین است. دولت مقتدری که فرهنگ را رها نکرده است و سعی کرده تا جایی که می‌تواند این عرصه از دستش رها نشود و کنترل کند. بر همین اساس، هنوز هم مجوزهای فرهنگی تحت شرایط خاصی صادر می‌شود و تمرکزگرایی وجود دارد.

عرصه فرهنگی در سوریه بعد از جنگ خالی شد

گفتید دولت فرهنگ را رها نکرده است. آیا واقعا در دوران بحران هم به همین طور بود؟ در حالی که امروز برخی از هنرمندان و اهالی شعر و ادب سوری به اپوزیسیون تبدیل شده‌اند. چه تسلطی بر فرهنگ این کشور با وجود محدودیت‌ها، داعش و سایر مشکلات وجود دارد؟

در زمینه فرهنگی اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، الان عرصه فرهنگی به نوعی خالی شده و بسیاری از فرهیختگان و نخبگان فرهنگی از کشور خارج و برخی اپوزیسیون شده‌اند. موضوع دیگر اینکه دولت برای سرمایه‌گذاری پول ندارد. با این وجود، دولت سعی کرده زمام امور از دستش خارج نشود. اما بودجه‌ای برای فعالیت فرهنگی ندارد و امور فرهنگی به صورت مردمی انجام می‌شود. در گذشته برنامه‌های فرهنگ متعددی در دمشق، حلب و سایر شهرها برگزار می‌شد، اما اکنون مثلا فعالیت همه مراکز فرهنگی در یک مرکز تجمیع شده و هر ماه یک برنامه می‌توانند داشته باشند.

حضور ما در سوریه، موجب تقویت فرهنگی این کشور است

 به دلیل امنیتی یا اقتصادی؟

قبلا به دلیل امنیتی، اما الان به دلیل مسائل اقتصادی. بنابراین شرایط فرهنگی چندان مناسب نیست. با این وجود باید فرهنگ را بازسازی کرد و از آن غافل نشد. چرا که فرهنگ موجب ثبات هم خواهد شد و از طرفی هم ثبات سوریه در راستای اهداف مشترک ایران و سوریه به شمار می‌رود. چرا که ما هم می‌خواهیم سوریه کشوری امن و باثبات باشد. بر همین اساس، باید ارتباط فرهنگی را افزایش دهیم و حضور ما می‌تواند تقویت فرهنگ و سایر حوزه‌ها را در پی داشته باشد.

 فعالیت ایران در سوریه با هماهنگی نظام این کشور است

ایران در سوریه از نظر احیای زیرساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی نتوانسته به خوبی عمل کند و بسیاری از کشورها در وضعیت کنونی سوریه در این کشور اقدامات اقتصادی انجام می‌دهند. به نظر شما نخبگان و جریان‌ها و فعالان فرهنگی در بازسازی فرهنگی سوریه به جهت آن که این کشور خاستگاه اتفاقاتی است که ایرانیان در آن نقش داشتند و بخش عمده آن کشور را از چنگ داعش آزاد کردند، چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟

باید توجه داشت که فعالیت ما در سوریه اولا با هماهنگی نظام این کشور است و دوم اینکه سیاست فرهنگی ما بر اساس منافع مشترک تعریف شده است. فضای کار مشترک فرهنگی بسیار زیاد است. فضای سوریه با توجه به حوادثی که اتفاق افتاد، برای هنرمندان ایرانی جالب است. بسیاری از هنرمندان از مسائل کنونی سوریه بی‌اطلاع هستند. فضای اجتماعی و سیاسی سوریه مملو از ایده هنری است. آثاری هم با کمک رایزنی فرهنگی ایران در سوریه تولید شده است. مطالبه در زمینه ادبی و هنر تصویری و تجسمی از سوی سوریه وجود دارد. کلید شکستن سد این است که ارتباطی بین هنرمندان دو کشور ایجاد کنیم تا خود هنرمند و نخبه ایرانی با هنرمند و نخبه سوری ارتباط اثرگذار داشته باشد. از دل این ارتباطات، اثر هنری و معرفی هنر ایرانی انجام می‌شود و اگر هم طرف سوری ایده دارد، از آن استفاده کنیم. ما آماده هستیم که در حد توان و امکان پل ارتباطی بین مردم ایران با مردم سوریه باشیم.


حرم حضرت زینب (س)

هنرمندان و فعالان فرهنگی تمایلی به حضور در سوریه ندارند

دغدغه کنونی درباره سوریه و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در این کشور، اصلاح نگاه به سوریه است. الان سوریه را یک کشور جنگ زده می‌دانند. صرفا اماکن مذهبی از سوی مردم ایران شناخته می‌شود و حرم‌های حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) مقصد اصلی ایرانیان به شمار می‌رود. به خاطر همین، نبود شناخت مناسب از فرهنگ و اماکن تاریخی و دینی و جاذبه‌های سوریه، فعالان فرهنگی و اقتصادی کشورمان تمایلی به حضور در سوریه ندارند که این نگاه باید اصلاح شود و مردم ایران با زیبایی‌ها و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی سوریه آشنا شوند.


کاخ اعظم ـ دمشق

بحران و حضور داعش موجب افول صنعت سریال در سوریه شد

برخی هم سوریه را با توجه به سریال‌هایی که تولید و پخش می‌شدند، می‌شناسند. پس از جنگ این سریال‌ها کمرنگ شد و بازیگران آنها هم فعالیت خود را خارج از این کشور ادامه دادند. اکنون وضعیت سینما و سریال در این کشور به چه شکل است؟

سوریه در صنعت سریال‌سازی فعالیت خوبی داشت و همچنان نیز با وجود جنگ و افول برنامه‌های فرهنگی، در این عرصه حرفی برای گفتن دارد؛ به طوری که حتی سریال «باب الحاره» ۱۱ سال پخش شده است و هنوز هم بیننده دارد. سریال‌های زیادی در سوریه ساخته شد، اما در بحران چند ساله کشور، این صنعت هم افت کرد. البته همچنان زیرساخت‌ها و آمادگی برای بهبود وضعیت صنعت سریال‌سازی در بین مردم سوریه وجود دارد.

با توجه به کمبود بودجه برای امور فرهنگی در سوریه، برخی شبکه‌های خارجی سریال‌های سوری را در انحصار خود درآورده‌اند و حتی ستارگان سریال این کشور هم در سریال‌های خارجی که شاید متناسب با فرهنگ آنها نبود، بازی کردند. با این وجود، هنوز بسیاری از سوپراستارهای سوریه به کشورشان پایبند هستند و برای رشد و تعالی فرهنگ و حتی سریال تلاش می‌کنند.

 

سوریه در دوره حضور داعش بایکوت فرهنگی شد

اما در سال‌های اخیر که سوریه در بحران و جنگ بود، خبری از فعالیت‌های فرهنگی مردم سوریه در جهان و حتی منطقه دیده نشد.

در دوران بحران کشورهای غربی و دشمنان سوریه، آنها را بایکوت فرهنگی کردند و به بازیگران معارض سوری عرصه دادند و هنرمندان حامی دولت را محدود کردند. به همین دلیل افراد معارض بیش‌تر دیده شدند و هدف از این اقدام هم سوریه‌هراسی بود. کمتر دیده شدن به معنای فعال نبودن آنها نیست، اما هنرمندان حامی دولت سوریه صحنه اجرا و امکان ابراز وجود ندارند.


آمفی تئاتر رومی ـ بصری

صنعت سینما در سوریه تعطیل است

به وضعیت سریال و جایگاه صنعت سریال اشاره کردیم، اما هیچ فیلم سینمایی خاصی که محصول کشور سوریه باشد، نداریم. آیا سینما در این کشور فعال است؟

در حال حاضر سینمای فعال زیادی به معنی محل پخش فیلم وجود ندارد. صنعت سینما به نوعی تعطیل است، اما در سریال‌سازی همچنان فعال هستند. در حال حاضر به لحاظ سیاسی و امنیتی چندان فعالیتی در این عرصه وجود ندارد.

غیرمسلمانان هم در جشن رمضان شرکت می‌کنند

در سال‌های اخیر ارزش پول ملی سوریه به شدت کاهش پیدا کرد. کاهش ارزش پول ملی در این کشور چه نقشی در فرهنگ آنها داشت؟

مسائل اقتصادی روی همه چیز اثر می‌گذارد. ارزش پول سوریه به شدت کاهش یافت. بعد از قانون قیصر و تحریم‌های شدید آمریکا مشکل اقتصادی دوچندان شده و همه به صورت مستقیم روی فرهنگ اثرگذار است؛ به طوری که برنامه‌های فرهنگی شبه تعطیل و صنعت توریسم در سوریه تعطیل است.

البته برخی از برنامه‌های فرهنگی سوریه همچنان پابرجاست و مردم در هر شرایطی به برگزاری آنها اهتمام دارند. به خاطر تنوع مذهبی عید مسیحیان، روز استقلال، روز ارتش و ... در سوریه جشن گرفته می‌شود. عید فطر و فرهنگ‌های اسلامی هم به شدت مورد توجه قرار دارد. مثلا ماه رمضان شرایط خاصی دارد و کل کشور حتی غیرمسلمانان همچون مسیحیان تحت تأثیر ماه رمضان قرار می‌گیرند و همه درگیر جو رمضان می‌شوند. از ساعت رفت و آمد و ترددها گرفته تا برنامه و جشن‌های خیابانی. حتی در منطقه خارجی‌نشین هم سحرگاه مردم را طی مراسمی بیدار می‌کنند و در همه مناطق دمشق این امر اجرا می‌شود که نشان دهنده ریشه‌دار بودن فرهنگ اسلامی در سوریه است.

برخی از مردم ایران از سال‌های دور به سوریه مهاجرت کردند و اکنون نیز در این کشور حضور شایسته‌ای دارند. این افراد چه نقشی در معرفی فرهنگ ایرانی داشتند؟

ایرانیان زیادی در سوریه ساکن هستند. گروهی ایران الاصل مقیم سوریه هستند که حضور آنها نشانگر تاریخ روابط ما با سوریه است. خانواده‌های زیادی از ایران در سوریه ساکن شدند. آنها همچنان در سوریه حضور دارند؛ در حالی که گذرنامه سوری ندارند و همچنان با گذرنامه و شناسنامه ایرانی فعالیت می‌کنند. بعضی از آنها حتی فارسی بلد نیستند. اما همین افراد سرمایه فرهنگی ایران در سوریه محسوب می‌شوند.

بسیاری از کشورها برای از بین بردن نظام سوریه هزینه کردند

برخی مدعی هستند که حضور ایران در سوریه دخالت در امور این کشور است و برخی دیگر ادعا می‌کنند که ایران هزینه زیادی در این کشور کرده است. با توجه به حضور شما در این کشور، مردم سوریه چه دیدگاهی نسبت به ایران اسلامی دارند؟

منافع ما و سوریه و کشورهای محور مقاومت منافع همسویی است. کشورهای عربی همچون قطر، امارات و عربستان و کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان و انگلستان و حتی آمریکا در بحران سوریه و باهدف از بین بردن نظام این کشور هزینه کردند. اما با این وجود، اگر منصفانه نگاه کنیم فصل مشترک این است که ایران و سوریه پیروز میدان چند سال اخیر بوده‌اند. ما معتقدیم کشوری می‌تواند اقتصاد قوی داشته باشد که نفوذش در خارج از مرزها هم باشد. ما در این عرصه هم توانستیم نفوذ پیدا کنیم.

نگاه مردم سوریه به ایرانیان

نگاه مردم سوریه به ما مثبت است و بعد از اتفاقات اخیر هم بهتر شده است. حتی مخالفان، ایران را کشوری مقتدر، پیشرفته و باثبات و قدرتمند می‌شناسند و دوستان ما در سوریه هم معتقدند ایران، یاور همیشگی سوریه است. مردم سوریه ایرانیان را بافرهنگ و متمدن می‌دانند و دوست دارند ارتباط بیش‌تری با ایرانیان داشته باشند. بسیاری از سوری‌ها جذب فرهنگ ما هستند و ایران را مقتدر، آباد و بافرهنگ غنی می‌دانند. رفتار ایرانیان شاخص است و همین باعث جاذبه فرهنگ و زبان ایرانی نیز شده است.

امروز ایران و ایرانی با زندگی روزمره سوری‌ها عجین شده است

فرهنگ مقاومت چه کمکی به شناخت بهتر فرهنگ ایرانی و مردم کشورمان و از همه مهمتر روند فعالیت رایزنی فرهنگی ایران در سوریه داشت؟

حضور نیروهای مقاومت و مدافعان حرم از ایران، باعث شد اسم ایران بیش‌تر در سوریه شناخته شود. شاید قبل از بحران خیلی درباره ایران شناخت دقیقی نداشتند، اما امروز ایران و ایرانی با زندگی روزمره مردم سوریه عجین شده است. فرهنگ مقاومت و نیروهای جهادی و مدافعان حرم موجب شدند تا نام ایران در سوریه پررنگ‌تر مطرح شود و مردم سوریه دوستان واقعی خود را بشناسند. ما هم وظیفه خود می‌دانیم با ابزارهای فرهنگی، فرهنگ مقاومت را نه تنها به مردم سوریه بلکه تاحد امکان با جهان معرفی کرده و بین مردم ترویج دهیم.

علاقه سوری‌ها به موسیقی ایرانی و یادگیری زبان فارسی

یکی از برنامه‌های اصلی رایزنی‌های ایران در کشورهای مختلف، برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی است. استقبال مردم سوریه به یادگیری زبان فارسی چگونه است؟

اقبال افکار عمومی و مردم سوریه به یادگیری زبان فارسی قابل توجه است. ما به طور مستمر در هفته ۵ روز جلسات  کلاس زبان فارسی داریم. البته مؤسسات دیگر با همکاری ما در سایر شهرهای سوریه زبان فارسی می‌آموزند و حتی ما درباره استاد و منابع آموزشی با کمبود مواجه هستیم، چرا که روز به روز اقبال مردم سوریه به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی بیش‌تر می‌شود. حتی گاهی بعضی از جوانان سوریه موسیقی پاپ ایرانی گوش می‌دهند و در تلفن همراه خود هم این موسیقی‌ها را دارند. به ویژه افرادی که تا حدودی فارسی می‌آموزند به موسیقی ایرانی علاقه زیادی دارند و در مقابل هم بسیاری از نوجوانان و جوانان سوریه با گوش دادن به موسیقی پاپ با صدای خواننده‌های کشورمان به یادگیری زبان فارسی علاقه‌مند و جذب فرهنگ ایرانی می‌شوند.

 

دیدار کودکان ایرانی و سوری به مناسبت روز قدس

 فضای مجازی، خوراک فکری و سبک زندگی سوری‌ها شده است

بیش‌تر مردم سوریه جوان هستند و همانطور که قبلا گفته بودید، هشت میلیون نفر از جمعیت ۱۸ میلیونی سوریه از فضای مجازی استفاده می‌کنند. فضای مجازی چه نقشی در فرهنگ مردم سوریه داشته است؟

کاربران فضای مجازی نسبت به جمعیت سوریه با وجود شرایط این کشور و عوامل جنگ و نبود برق قابل توجه است. همانطور که فضای مجازی در بسیاری از کشورها موجب تغییراتی در حوزه‌های مختلف به ویژه فرهنگ شده است، مردم سوریه نیز از این امر مستثنا نیستند و فضای مجازی خوراک فکری و سبک زندگی آنها شده است. با توجه به اینکه ۴۰ درصد مردم سوریه را جوانان تشکیل می‌دهند، مشارکت آنها در فضای مجازی هم بالا است. آنها بیش‌تر در فیسبوک و واتساپ فعال هستند.

رایزنی فرهنگی ایران در سوریه از این موقعیت چگونه بهره‌برداری کرده است؟

رایزنی فرهنگی صفحاتی در فضای مجازی دارد و به زبان عربی درباره موقعیت و فرهنگ ایران به اختصار مطالبی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، در صفحه شخصی و با آیدی شخصی در شبکه‌های اجتماعی در قالب دیپلماسی فرهنگی بستری برای ایجاد ارتباط با فعالان فرهنگی سوریه فراهم کردیم تا از این طریق ضمن حفظ ارتباط با مردم و فعالان فرهنگی سوریه، در این صحنه‌ها هم حاضر باشیم.


مسجد جامع اموی

برنامه‌های فرهنگی اوایل شیوع کرونا برای مدتی تعطیل شد

وضعیت کرونا در سوریه به چه شکل است و چه تأثیری در برنامه‌های فرهنگی این کشور ایجاد کرد؟

کرونا دیرتر از ایران وارد سوریه شد. ابتدا دو هفته قرنطینه اعمال و زمان تردد محدود شد. اما در مجموع در این کشور آمار بالایی از قربانیان کرونا ثبت نشده است و شاید یکی از دلایل آن بسته بودن مرزهای سوریه و نبود ارتباط خاص با کشورهای دنیا باشد. البته همچنان پروتکل‌ها ابلاغ و رعایت می‌شود، اما میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به ایران کمتر است.

درباره فعالیت‌های فرهنگی هم با شیوع کرونا ابتدا همه برنامه‌ها از جمله امور فرهنگی تعطیل شد و مدتی متوقف ماند و حتی تجمعات نیز لغو شد. اما پس از مدتی با کاهش شیوع کرونا فعالیت‌های فرهنگی به حالت عادی بازگشت. البته محدودیت‌هایی برای تجمعات گاهی از سوی دولت ابلاغ می‌شود که همه موظف به اجرای آن هستند.


قلعه الحصن ـ حمص سوریه

صنعت مد و لباس ایرانی اسلامی را در سوریه ترویج می‌دهیم

درباره مهمترین برنامه آینده رایزنی فرهنگی ایران در سوریه برایمان بگویید.

برنامه‌های فرهنگی در سوریه مورد استقبال قرار می‌گیرد. سال گذشته اولین بزرگداشت شهید سلیمانی در سوریه با حضور جمعی از فرهیختگان و مردم سوریه بسیار با شکوه برگزار شد. همچنین نمایشگاه‌های هنری هم از سوی نخبگان و هنرمندان اقبال و بازخورد مثبتی دارند. یکی از برنامه‌های ما افزایش کلاس‌های آموزش زبان فارسی با توجه به رشد تعداد متقاضیان یادگیری فارسی است. علاوه بر این، همانطور که صنعت پوشاک در سوریه جایگاه ویژه‌ای دارد، در نظر داریم صنعت مد و لباس ایرانی اسلامی را نیز در آنجا توسعه دهیم و آنها را با این حوزه نیز آشنا کنیم.

همچنین امیدواریم چهره عمومی ایران مدرن، مقتدر و واقعی در نگاه مردم سوریه حفظ و ارتباط فرهنگی بین نخبگان ایران و سوریه برقرار شود تا در کنار تبادل محصولات فرهنگی، صنایع دستی و آثار فرهنگی ایران اسلامی در بین سوری‌ها محبوبیت داشته باشد و برای آن مطالبه عمومی ایجاد شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول