اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

دیوارکوتاه مرمت باغ های تاریخی خراسان‌جنوبی

شاید یک یا دوسالی از اعتراض های مردم درخصوص بسته یا در انحصار بودن برخی باغ های تاریخی می گذرد، کرونا که آمد گلایه ها کمتر شد اما حسرت مردم را برای استفاده از فضای باغ های تاریخی بیشتر کرد.

دیوارکوتاه مرمت باغ های تاریخی خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جاذبه هایی مانند باغ امیرآباد، شوکت آباد، رحیم آباد، بهلگرد و... که هر کدام می‌تواند با باغ های تاریخی و مشتری پسند استان‌های دیگر رقابت کند در حالی که شواهد نشان می دهد در دو سال گذشته و با وجود بازدیدها و تاکید مسئولان استان اتفاق زیادی برای این فضاها نیفتاده است.

صرف نظر از محدودیت های کرونایی، در باغ شوکت آباد همچنان بسته است و صدایی از ادامه مرمت یا حضور در این باغ هم شنیده نمی شود.

مالک این فضا، اداره اوقاف و امور خیریه است که آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است. سرمایه گذار این باغ توقف عملیات مرمت و بازسازی را تایید می کند و عملی نشدن تعهد برخی دستگاه ها مانند اداره میراث فرهنگی، شرکت برق، بنیاد مسکن و اصرار اداره اوقاف و امور خیریه برای دریافت اجاره با وجود تعطیلی فضا و... را مطرح می کند

۴ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای مرمت

کفاش زاده سرمایه‌گذار مجموعه گردشگری تفریحی شوکت آباد بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: باغ بسته است اما در ساعت هایی با هماهنگی و با حضور تعداد کم بازدید کننده امکان بازدید وجود دارد ولی بازدید و ارائه خدمات عمومی امکان پذیر نیست.

وعده ها پشت در باغ امیرآباد

باغ امیرآباد هم در تملک دانشگاه بیرجند است. سال هاست برای تبدیل کوشک تاریخی آن به موزه صحبت ها می شود.

معاون اداری و مالی این دانشگاه سال قبل آن را مانند زخمی بر پیکر شهر دانشگاهی توصیف کرده بود که شهروندان آن را نمی شناسند. از طرف دیگر بی توجهی به بناها و عمارت باغ باعث تخریب و نابودی آن می شود.

رئیس دانشگاه بیرجند هم شروع فاز اول مجتمع فرهنگی، رفاهی و آموزشی امیریه را مطرح کرده بود تا با تحقق اهداف آن قابلیت استفاده عمومی پیدا کند که البته این موضوع مهم تامین اعتبار، حمایت مسئولان و ... را می طلبد.

تعطیلی مرمت عمارت رحیم آباد

باغ رحیم آباد نیز از یک سال پیش به دلیل مشکلات مرمتی و نیاز به تعمیر تعطیل و کارگاه مرمتی در آن برپاست. کاری که به گفته کارشناس ناظر مرمت باغ های تاریخی بیرجند و سربیشه مستمر است و هنوز ادامه دارد، البته در این مدت بنا، رفع خطر شده و با وجود این به دلیل کرونا و خطر، مرمت تعطیل است و امکان بازدید ندارد اما به محض اتمام مرمت و بهبود شرایط، بازدید عمومی آزاد می‌شود.

کارشناس ناظر مرمت باغ های تاریخی بیرجند و سربیشه ادامه داد: هم اکنون مرمت این باغ تاریخی هم لنگ اعتبار است، باغی که سالانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه جاری، نگهداری و... دارد درحالی که شاید تا ۱۰ میلیون تومان هم خروجی نداشته باشد. این مجموعه جزو آثار نفیس است و اجازه واگذاری به بخش خصوصی ندارد.

وی وضعیت باغ‌های تاریخی بیرجند را در حالت پایدار برشمرد و افزود: شرایط می‌تواند بهتر باشد، در دهه گذشته همه باغ های تاریخی بیرجند از جمله شوکت آباد، امیر آباد، حاجی آباد، بهلگرد و... رفع خطر شده است اما مرمت نهایی همچنان ادامه دارد و بعضی باغ ها به بهره برداری نرسیده است و بسته به نوع کاربری باید اقدامات مرمت تکمیلی در آن انجام شود تا قابل بهره برداری باشد.

بنا به گفته وی از بین ۱۱۶ باغ شناسایی شده در استان فقط باغ رحیم آباد در اختیار اداره میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: درحالی که چنان چه در اختیار اداره میراث فرهنگی باشد مرمت، سامان دهی فضای سبز و... آن مانند اکبریه و رحیم آباد غیر قابل مقایسه با آن چه در اختیار ما نیست، خواهد بود.

مرمت متناسب با بهره برداری نیست

این مقام مسئول هرچند انجام اقدامات مرمتی توسط اداره میراث فرهنگی را مطرح می کند اما می گوید که بحث مرمت تکمیلی متناسب با بهره برداری و احیا باید انجام شود تا آسیب ها به حداقل برسد اما این کار انجام نشده است چون وقتی که بنا به بهره بردار واگذار می شود سرمایه گذار باید بخش بیشتر کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: در خصوص باغ شوکت آباد تامین زیرساخت ها انجام شده اما در بحث استاد سرا، اعتبار مورد نیاز از حدود سه سال قبل به دلیل مشکلات مالی محقق نشده است و مرمت این فضا حدود یک میلیارد تومان نیاز دارد و تامین آن با مشکل مواجه است.

به گفته وی، برای مرمت کوشک باغ امیرآباد اداره میراث فرهنگی در سال های گذشته کار کرده است، قرار بود اگر اعتباری تخصیص یابد باز هم در این کار مشارکت شود اما اعتباری نیست.

وی ادامه داد: دانشگاه در یک سال گذشته اقداماتی برای روشنایی باغ، دفع خطر کوشک و... انجام داده و در مجموع حدود ۶۰ درصد از مرمت عمارت انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم گفته های این کارشناس را تکمیل می‌کند که از ۱۱۶ باغ تاریخی شناسایی شده است.

وی افزود: همه این آثار تاریخی نیاز به مرمت و حفاظت مستمر دارند حتی اگر کار مرمت آن ها تمام شده باشد باز هم نیاز به حفاظت و اعتبار هر ساله است چرا که افزون بر مرمت، عمارت به آبیاری، هرس و مراقبت باغ و درختان نیاز دارد تا ظاهر آن حفظ شود هرچند که عمارت و بناها نیز دچار فرسایش می شود. دارد فقط 10 درصد باغ بنا به آماری که های استان و شاخص ها مرمت شده و باغ های کوچک تر در دامنه کوه باقران نیازمند توجه و مرمت است.

وی با بیان ینکه متاسفانه همه باغ ها اعتبار ندارد و تعدادی هم در اختیار بخش خصوصی است گفت: مشارکت در مرمت باغ ها به جز باغ امیرآباد و ارگ بهارستان بسیار پایین و ضعیف است.

به گفته وی، هرچند که اعتبار باغ ها ملی است و تخصیص کامل دارد و رضایت بخش است اما میزان آن چندان رضایت بخش نیست چون هزینه های ثابت برای نگهداری لازم دارد. سال قبل ۲۶۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی برای باغ های رحیم آباد و شوکت آباد و ۵۰۰ میلیون تومان برای باغ جهانی اکبریه تخصیص یافت.

وی تصریح کرد: اگر باغ ها در اختیار اداره میراث فرهنگی بود رسیدگی به آن ها، فضای سبز و... بهتر بود همچنان که درختان خشکیده باغ بهلگرد، هرس و احیا شد. هر جا نظارت اداره میراث فرهنگی باشد اثر تاریخی بهتر حفظ می شود چرا که درخت ها ،حراست و عمارت حفاظت اضطراری می شود.

با توجه به این که در حاشیه کویر در هیچ جای کشور مشابه باغ های بیرجند وجود ندارد این فضاها قابلیتی منحصر به فرد برای منطقه است که باید حفظ شود.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول