اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بیت‌المقدس همچنان در التهاب؛ جوانان فلسطینی ابتکار عمل را به دست گرفتند

در حالی که دادگاه عالی رژیم صهیونیستی اعلام کرده به زودی درباره پرونده الشیخ جراح حکم صادر خواهد کرد، جوانان فلسطینی قصد دارند برای حمایت از این محله زنجیره انسانی تشکیل دهند. در مناطق دیگر قدس نیز، صهیونیست‌ها روی آرامش را نمی‌بینند.

بیت‌المقدس همچنان در التهاب؛ جوانان فلسطینی ابتکار عمل را به دست گرفتند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که گفته می‌شود دادگاه عالی رژیم صهیونیستی پس از دریافت موضع مشاور قضایی کابینه این رژیم به زودی نشست بررسی پرونده کوچ اجباری فلسطینی‌ها از محله الشیخ جراح در قدس اشغالی را برگزار خواهد کرد، جوانان فلسطینی خواستار ایجاد یک زنجیره انسانی در اطراف این محله برای جلوگیری از مصادره آن شدند.

همزمان اعتراض‌ها و تظاهرات‌ها علیه تجاوزهای شهرک‌نشینان و رژیم صهیونیستی در شهرک‌های السلوان و الطور نیز در حال برگزاری است و جوانان فلسطینی خواستار برگزاری تظاهرات وتجمع اعتراضی در روز شنبه آتی در حمایت از شهرک السلوان شدند.

فعالان و جنبش‌های فلسطینی در اراضی اشغالی ۴۸ نیز درباره احتمال برگزاری «راهپیمایی پرچم» در روز پنج‌شنبه آتی در قدس اشغالی با وجود اعلام به تعویق افتادن آن تا روز سه‌شنبه آینده، هشدار دادند و خواستار حضور پر شور ساکنان این منطقه اشغالی در مسجد الاقصی برای ادای نماز و اعتکاف برای جلوگیری از برنامه‌ها و نقشه‌های شهرک‌نشینان شدند.

تصمیم جدید دادگاه عالی رژیم صهیونیستی درباره پرونده الشیخ جراح

پایگاه خبری «عربی ۲۱» طی گزارشی نوشت که دادگاه عالی رژیم صهیونیستی، ‌عصر دیروز (سه‌شنبه - ۸ ژوئن)، تصمیم گرفت که جلسه رسیدگی به پرونده اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح در قدس اشغالی را  تا ۲۰ ژوئیه آتی برگزار کند. این در حالی است که محله سلوان و شهرک الطور همچنان شاهد درگیری‌های خشونت‌بار میان اشغالگران و فلسطینیان است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند که موعدی را که دادگاه عالی مشخص کرده، پیش از تعطیلات تابستانی دادگاه‌ها که از ۲۱ ژوئیه آتی آغاز می‌شود، است.

مشاور قضایی دولت رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرد که وضعیت قانونی به نفع خانواده‌های فلسطینی نیست و نمی‌توان از تخلیه منازل آنها جلوگیری کرد.

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: «با دریافت موضع مشاور قضایی دولت، نحوه ازسرگیری رسیدگی به دادخواست ارسالی در این زمینه را بررسی خواهیم کرد».

این دادگاه اعلام کرد که صدور حکم درباره این پرونده و دادخواست ارائه شده از سوی خانواده‌های فلسطینی علیه موضوع تخلیه منازلشان در ماه گذشته، تا دریافت و بررسی نظر مشاور قضایی دولت رژیم صهیونیستی به تاخیر افتاده بود.

پس از آن‌که دادسرا و دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی حکم تخلیه منازل شماری از خانواده‌های فلسطینی در محله الشیخ جراح را صادر کرد، چهار خانواده فلسطینی از این محله، دادخواستی علیه این حکم را به دادگاه عالی اسرائیل ارائه کردند.

ماه گذشته، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی صدور حکم در خصوص تخلیه منازل الشیخ جراح را تحت فشار تنش‌های موجود و هشدارهای گروه‌های مقاومت به تعویق انداخت و به مشاور قضایی دولت صهیونیست تا هشتم ژوئن مهلت داد تا موضوع کوچ اجباری بیش از 70 فلسطینی در این محله را بررسی و نظر خود را اعلام کمد.

تاکنون اشغالگران، ۲۸ خانواده فلسطینی در الشیخ جراح را به کوچ اجباری و تحویل منازلشان به جمعیت‌های شهرک‌نشینی تهدید کرده‌اند.

دوشنبه پیش «افیحای مندلبلیت» مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی تأکید کرد که کابینه در قضیه کوچاندن خانواده‌های فلسطینی از شیخ جراح دخالت نخواهد کرد و دادگاه عالی رژیم صهیونیستی بزودی درباره محله شیخ جراح رأی صادر می‌کند.

ایجاد زنجیره انسانی در اطراف محله الشیخ جراح

سازمان‌های شهرک‌نشینی خواستار اخراج فلسطینی‌ها از این منازل هستند با این ادعا که اراضی که خانه‌های این فلسطینی‌ها در آنها ساخته شده، پیش از سال ۱۹۴۸ متعلق به یهودیان بوده و این امری است که فلسطینی‌ها آن را رد می‌کنند و دو طرف بر سر این موضوع از سالهای دهه ۹۰ با یکدیگر درگیر هستند.

در چنین شرایطی، شماری از جوانان فلسطینی ساکن قدس در طرحی ابتکاری خواستار ایجاد یک زنجیره انسانی پیرامون محله الشیخ جراح در روز پنج‌شنبه  (فردا ۱۰ ژوئن) شدند. در فراخوان این جوانان که با شعار «حاصر حصارک» (محاصره خود را محاصره کنید)، در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است، آمده است که این زنجیره انسانی از ساعت ۱۸:۰۰ از ورودی الشیخ جراح آغاز می‌شود و کل محیط این محله را دربرخواهد گرفت و هدف از آن بالا بردن صدای اهالی قدس و فلسطین است.

 

 

از ۱۳ آوریل گذشته، بر محله الشیخ جراح شاهد درگیری‌های شدید میان پلیس رژیم صهیونیستی و ساکنان فلسطینی این محله و افرادی که برای همبستگی با آنها به خیابان‌ها آمده‌اند، است.

درگیری میان صهیونیست‌ها و جوانان فلسطینی در سلوان

از سوی دیگر، برخی منابع محلی از آغاز مجدد درگیری میان جوانان فلسطینی و نیروهای اشغالگر در شهرک سوان در قدس اشغالی خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش، نیروهای رژیم صهیونیستی به محله البستان و بئر ایوب در شهرک سلوان با شلیک بمب‌های صوتی و گازی به سوی فلسطینی‌ها حمله کردند. 

شهرک‌نشینان صهیونیست سال‌هاست تلاش دارند با استفاده از رأی فرمایشی دادگاه اسرائیل نزدیک به ۸۰۰ فلسطینی را از خانه‌های خود بیرون کرده و خود جای آن‌ها را بگیرند. دادگاه تاکنون در حکم اولیه دستور اخراج هفت خانواده را صادر کرده است که این خانواده‌ها نیز خواستار تجدیدنظر در حکم صادره شده‌اند. ده‌ها خانواده نیز همچنان در انتظار حکم دادگاه هستند.

منطقه سلوان که در ابتدا یک روستا بود اکنون ۵۵ هزار جمعیت دارد و مجاور دیوارهای محله‌های قدیمی قدس و حائل میان مسجدالاقصی و دیوارهای خارجی آن قرار گرفته است و صهیونیست‌ها سال‌های متمادی است که به دنبال تصاحب این منطقه هستند. طی سال‌های گذشته رژیم صهیونیستی این منطقه را به چند تکه و محله تقسیم کرده تا اشغال آن آسان‌تر شود.

دادگاه رژیم صهیونیستی اخیرا، پس از تعویق حکم اخراج ساکنان فلسطینی محله «الشیخ جراح» در بیت‌المقدس در پی فشارهای گروه‌های مقاومت و اعتراض‌های مستمر فلسطینیان در سراسر این کشور، تصمیم‌گیری در خصوص اخراج ساکنان محله «بطن الهوی» در منطقه «سلوان» به نفع شهرک‌نشینان را نیز به تأخیر انداخته است.

برگزاری تجمع اعتراضی در روز شنبه آینده در حمایت از شهرک السلوان

ساکنان قدس، خواستار برگزاری یک تجمع اعتراضی و تظاهرات در روز شنبه آینده در اعتراض به مصادره اراضی و کوچ اجباری ساکنان سلوان هستند و فراخوان‌های برگزاری این تظاهرات نیز در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است.

 

 

درگیری‌های خشونت‌بار در شهرک الطور

رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که شب گذشته در جریان پرتاب سنگ از سوی فلسطینی‌ها به سوی شهرک‌نشینان و نظامیان اسرائیلی در شهرک الطور در قدس اشغالی، دو شهرک‌نشین و شکاری از سربازان اسرائیلی زخمی شدند.

نیروهای اشغالگر با یک ماشین فاضلاب به این محله حمله کردند که در خیابان الجدید با جوانان فلسطینی درگیر شدند. جوانان فلسطینی به سوی اشغالگران و خودروی شهرک‌نشینان سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند که به شکسته شدن شیشه خودروی و زخمی شدن شماری از سرنشینان منجر شد.

نظامیان صهیونیست نیز شماری از جوانان فلسطینی از جمله «سفیان أبو الهوى»، «عدی فادی أبو جمعة» و «الشبل أیهم رائد» (أبو مفرح) را دستگیر کردند.

فراخوان اعتکاف و تجمع ساکنان اراضی ۴۸ در مسجدالاقصی

فعالان و جنبش‌های فلسطینی در داخل اراضی اشغالی ۱۹۴۸ نیز با انتشار فراخوان‌هایی بر ضرورت حضور پرشور و زیاد ساکنان این منطقه در مسجدالاقصی و اعتکاف در آن در روز پنج‌شنبه آینده، تاکید کردند. این اقدام در واکنش به تهدید شهرک‌نشینان صهیونیستی مبنی بر برگزاری راهپیمایی و اقدامات تحریک‌آمیز در شهر اشغالی قدس صورت می‌گیرد.

جنبش‌های «کفاح» و «ابناء البلد الفلسطینین» در اراضی اشغالی ۴۸ خواستار حضور ساکنان این اراضی در مسجدالاقصی شدند و شماری از فعالان نیز بر ضرورت این امر، ادای نماز و اعتکاف در مسجدالاقصی در روز پنج‌شنبه آتی تاکید کردند.

این فعالان اعلام کردند با وجود آن‌که اعلام شده «راهپیمایی پرچم» شهرک‌نشینان به روز سه‌شنبه آتی موکول شده، اما احتمال دارد که گروه‌های شهرک‌نشینی اقدام به فریب‌کاری کرده باشند و طرح و برنامه خود مبنی بر برگزاری این راهپیمایی را در روز پنج‌شنبه انجام دهند.

در سایه اعلام همبستگی شمار زیادی از ساکنان اراضی اشغالی ۱۹۴۸ با ساکنان قدس، اخیرا رژیم صهیونیستی صدها نفر از آن‌ها را دستگیر کرده‌اند تا ساکنان این منطقه را از مشارکت در تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌ها یاری به مسجد‌الاقصی و فعالیت‌های ضد صهیونیستی باز دارند که تاکنون موفق نبوده‌اند.

گروه‌های شهرک‌نشینی و راست‌گرای افراطی، از صهیونیست‌ها دعوت کرده بودند که در راهپیمایی تحریک آمیز موسوم به راهپیمایی پرچم‌ در روز پنج‌شنبه آتی در شهر قدس اشغالی شرکت کنند. اقدامی که قرار بود دهم ماه گذشته همزمان با اشغال قدس شرقی در سال ۱۹۶۷ (به تقویم عبری) برگزار شود اما در پی تنش‌های شدید در این شهر و سپس جنگ اخیر غزه و فشارهای مردمی و بین‌المللی لغو شد. پلیس رژیم صهیونیستی تحت فشارها و هشدارهای متعدد ناگزیر به لغو این راهپیمایی شده است و کابینه نیز دیروز اعلام کرد که این راهپیمایی به روز سه‌شنبه آتی موکول می‌شود.

اعلام آماده‌باش عمومی برای مقابله با یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی

همزمان با اصرار صهیونیست‌های تندرو برای برگزاری راهپیمایی «پرچم» در بیت‌المقدس و مجاورت مسجدالاقصی، علی‌رغم مخالفت پلیس این رژیم، گروههای مردمی و جوانان بیت‌المقدس نیز خواستار آماده‌باش سراسری فلسطینی‌ها شدند. در این فراخوان از تمامی مردم بیت‌المقدس و شهرک‌ها و روستاهای اطراف خواسته شده است تا جایی که می‌توانند خود را به نزدیکی منطقه «باب العامود» در اطراف مسجدالاقصی برسانند.

در این راستا «عمر الکسوانی» مدیر تولیت مسجدالاقصی نسبت به تصمیم شهرک‌نشینان صهیونیست هشدار و گفت: «اگر این اتفاق بیفتد، هیچ کسی نمی‌تواند نتیجه این یورش را پیش‌بینی کند، به خصوص اینکه دعوت کنندگان به این یورش، از تندروهای یهود هستند.»

او با بیان اینکه تولیت مسجدالاقصی وظیفه مراقبت و نگهداری از این مکان مقدس را دارد از تمامی فلسطینی‌ها خواست تا ارتباط دائمی خود را با این تولیت حفظ کنند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول