اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

شهر اسلامی؛ برخاسته از یک ضرورت و نیاز استراتژیک است

عنوان شهر اسلامی برخاسته از یک ضرورت و نیاز استراتژیک است. ساختن شهرها، نحوه اداره آن و تعامل انسان‌ها با یکدیگر در منظر اسلام یک مجموعه واحد، پویا، هماهنگ و معناداری است که غایت آن رشد و تعالی انسان است.

شهر اسلامی؛ برخاسته از یک ضرورت و نیاز استراتژیک است

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، پیمان بیگدلی فعال اجتماعی در یادداشتی با اشاره به اهمیت انتخابات شوراهای شهر و روستا نوشت: «شوراهای شهری در فعالیت‌های خود به مختصات «شهر_اسلامی» توجه کرده و خدمات شهری را در جهت تأمین این مقصود به کار گیرند و بخصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات_طیبه‌ ی اسلامی به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامی، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد». مقام معظم رهبری

ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در حالی برگزار خواهد شد که در استان زنجان نیز صدها نفر برای کسب کرسی های این شورا ثبت نام کرده‌اند و قرار است برای رسیدن به این کرسی‌ها با یکدیگر رقابت کنند.

در این نوشتار بر آن هستیم  پا لزوم تلاش بر رسیدن به یک آرمان شهر اسلامی که از پیش نیازهای تحقق تمدن نوین اسلامی هست را مرور کنیم و مردم نیز لازم است به کسانی در بین ثبت نام کنندگان اعتماد کنند که در جهت رسیدن به شهر اسلامی در حوزه انتخابیه‌ای که در آن شهر ثبت نام کرده‌اند تلاش خواهند نمود و از رای دادن های احساسی خودداری نمایند.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر در صورت عمل صحیح جریانات انقلاب اسلامی می‌تواند گامی بلند در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی باشد، لذا یکی از اولویت‌های جریان‌های انقلابی باید بسترسازی برای حضور افراد تصمیم گیر در شهر است که علاوه بر مومن، متخصص و مسلمان بودن باید دارای نگاه مبنایی و گفتمانی انقلابی اسلامی در زمینه شهر اسلامی داشته باشد.

همه قبول دارند که نوع مدیریت شهری فعلی چالش‌های فراوانی دارد، یکی از آن چالش‌ها، چالش هزینه‌های مدیریت شهری است. به هر حال دخل و خرج شهرداری‌ها با همدیگر نمی‌سازد و در جاهای مختلفی بحران ایجاد کرده است. یکی دیگر از آن چالش‌ها این است که شوراهای شهر ما نمی‌توانند یک افق با هویت اسلامی برای خود تعریف کنند. 

شهر و شهرنشینی، امروزه از مهمترین موضوعات اجتماعی است که می تواند عناصر فرهنگی و کلیه فرایندهای ناشی از تاثیر انسان و محیط پیرامون او را دستخوش تغییر و تحول قرار دهد. شهر مفهومی مدنی دارد و ساخت مدنیت و الگوهای توسعه شهری نیازمند رجوع به منابع دینی نظر یه پردازی، الهام از گذشته و داشته و پیشینه ی تاریخی و متناسب سازی آن با نیازهای پیچیده و گوناگون انسان معاصر است.

عنوان " شهر اسلامی" برخاسته از یک ضرورت و نیاز استراتژیک است. ساختن شهرها، نحوه اداره آن و تعامل انسان‌ها با یکدیگر در منظر اسلام یک مجموعه واحد، پویا، هماهنگ و معناداری است که غایت آن رشد و تعالی انسان و پیدایش زیستگاهی است بر اساس فطرت و در خدمت شکوفایی انسان‌ها.

شهر اسلامی به دنبال انتظام و تعادل بین همه عناصر تشکیل دهنده جامعه شهری می‌باشد.

شهر، موجود زنده‌ای است که چنانچه از یک الگو و روش واحد و سالم در حرکت رو به رشد خود تبعیت نکند، ناهمگونی و ناسازگاری و گسست عناصر تشکیل دهنده آن و نیز ارتباطات متکثر انسان‌ها، آرامش و بهداشت روانی را مختل و صحنه اجتماع را محلی برای تنازع و آشفتگی قرار داده و کارکردها و نقش‌های مختلف اجتماعی را کند و متزلزل می‌سازد.

ویژگی‌های شهر اسلامی، همان ویژگی‌هایی است که عقلاء و اندیشمندان برای یک شهر آرمانی متصور هستند اندیشه شهر اسلامی، اندیشه جدیدی نیست و پیامبر اکرم بسیاری از آن قسمت از مباحث شهر اسلامی که مربوط به اخلاق شهروندان و حقوق مردم و تکالیف آنها می باشد را بر اساس آیات قرآن کریم و اهداف اسلام عزیز بیان کرده و بخش زیادی از آن را در فرصت اندک حکومت خود اجرا نمود.

بی شک اگر اندیشمندان و بزرگانی چون ارسطو، ابو نصرفارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، خواجه نظام الملک ابن خلدون و غیره در آثار و افکار خود، اتوپیا یا مدینه فاضله را جستجو کرده و مطمح نظر قرار داده‌اند. بخشی از آن ناظر به ظرفیت وجودی آن در اعتقادات اسلامی و بخشی دیگر گمشده‌ای بوده است که هر زمان و هر مکانی انسان‌ها به دنبال آن بوده‌اند.

اگر از تحقق شهر اسلامی سخن به میان آمده است صرفاً یک ایده پردازی و آرمانی دست نیافتنی و یا برداشتی جامد و غیر واقعی از اسلام نیست. شهر اسلامی شهری نیست که فقط نمادهای مذهبی در آن رخ بنماید و دستاوردهای بشر به ویژه در بخش صنعت به حاشیه رانده شود و به سنت صرف بازگشت شود.

شهر اسلامی به دنبال انتظام و تعادل بین مجموعه عناصر تشکیل دهنده جامعه شهری و ایجاد توازن و هماهنگی در عموم ساختارها، رفتارها و کنش ها و واکنشهای افراد و سامانه های شهری است تا در سایه تعالیم آسمانی، آرامش و آسایش توام با تسخیر طبیعت و شکوفاترین شهروندان را در زیستگاهی آباد و خدا محور تربیت نماید.

اسلام دکترین زندگی و آزادگی است و جامعه سازی و تمدن پردازی در ذیل آموزه های دینی، رسالت سترگی است که دست کم چندین دهه کار مستمر نظری و عملی می‌طلبد.

و در این میان مهندسی شهر اسلامی جز به تعاون همه متفکران مسلمان و نهادهای علمی و فرهنگی در کلیه علوم و فنون و صنایع و تنظیم و تصویب مصوبات قانونی و عزم دولت ها در اجرای آنها به ثمر نخواهد نشست.

از بین همه فضایل برای شهر اسلامی اما کدام فضیلت بالاتر از زمینه سازی جهت ظهور حضرت ولی عصر، حجت حق (عج) است که به راستی غایت آن حضرت مشحون ساختن زمین از عدل و داد است و یاران و یاوران آن همام با تجمیع توانایی و دانایی خود در تحقق شهرهای اسلامی بیشترین نقش و تاثیر را در فراهم نمودن شرایط ظهور دارند و مفاهیم دینی را نه فقط با وعظ و خطابه، بلکه با ارائه بیشترین خدمت به شهروندان مسلمان و تامین مطالبات مردم و عملیاتی نمودن الگوی توسعه ایرانی اسلامی، در جان آنان نهادینه می‌سازند.

لازم است در ادامه به برخی از خصوصیات و ویژگی‌های شهر اسلامی که در بیانات مقام معظم رهبری آمده است اشاره کنیم:

۱-    عدالت در تقسیم خدمات شهری:

-    تسهیل زندگى مردم در کارهایى که به شهرداری ها مربوط است.
-    برطرف کردن معضلات شهر و روستا.
-    رعایت دقیق قوانین و عدم تخطى از آن با حیله‌هاى شبه قانونى.
-    رعایت ویژه‌ى محرومان.
-    آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت‌المال با تجملات زائد و سفرها و مراسم غیرلازم.
-    آسان سازی خدمت رسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری.
-    توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی.
-    نگاه عدالت گستر به محله ها و اشخاص محروم.
-    توجه ویژه به بانوان و نیز به جوانان.
-    تأثیرناپذیرى از نفوذ ثروتمندان و جاذبه‌ى ثروت.
-    اولویت دادن به مناطق مستضعف‌نشین.

۲- تامین آرامش روحی و امنیت معنوی:

-    در شهر اسلامی فضاها به گونه ای طراحی می شود که مردم احساس می کنند به معنویات گرایش پیدا می کنند.
-    در شهر اسلامی اهل دین و پرهیزگاری و پارسایی در فضاهای شهری احساس امنیت می کنند.
-    در شهر اسلامی اهل فساد برای فسادشان احساس ناامنی می‌کنند ولی خودشان احساس امنیت دارند.
-    ترویج فرهنگ نظم و قانون.
-    استقرار بخشیدن به جو اسلامى و فرهنگىِ سالم.

۳-    ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی:

-    در شهر اسلامی پدیده ها به حرکت و زیست اسلامی کمک می کنند نه بر ضد آن.
-    در شهر اسلامی مظاهر معنویت در شهر چشم نواز است.
-    در شهر اسلامی نشانه های فرهنگ اسلامی ایرانی محسوس می باشد.
-    تأثیرناپذیرى از نفوذ ثروتمندان و جاذبه‌ى ثروت.
-    گسترش نمادهای دین و اخلاق.

۴- عمران و آبادی و زیبایی:

-    در شهر اسلامی ساختمان سازی اسلامی خصوصیاتی دارد ؛ معماری های ملایم و چشم نواز و دارای انحناهای طبیعی و دارای مظاهر معماری اسلامی از جمله طاق ها و گنبدها و ستون ها و نقاشی ها .
-    حفظ حجاب و عفت از خصوصیات معماری اسلامی است .
-    محیط خانه از لحاظ زندگی اسلامی , باید محیط امن و امانی است .
-    در شهر اسلامی فرهنگ ایرانی و بنا و معماری ایرانی در آن متجلی است .
-    در شهر اسلامی فرهنگ اسلامی ایرانی همراه با زیباسازی رعایت می شود .
-    حفظ اصالت اسلامى و ملى در ساخت و سازها.
-    حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها .
-    پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی.
-    رعایت زیبایی و استحکام بناها.

۵- حفظ طبیعت و صفای معنوی:    

-    سالم‌سازى محیط زیست.
-    توسعه فضای سبز و اهتمام به سلامت محیط زیست

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول