اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

باید وظایف رئیس‌جمهور در جامعه تبیین شود/ رئیس جمهور در 18 شورا حضور دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد ازعملکرد دستگاه‌های مختلف در تبیین وظایف ریاست‌جمهوری گفت: رئیس جمهور باید بتواند سازمان های برنامه و بودجه و استخدامی کشور را به عنوان دوبازوی خود به خوبی مدیریت کند.

باید وظایف رئیس‌جمهور در جامعه تبیین شود/ رئیس جمهور در 18 شورا حضور دارد

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری هم برگزار می شود در همین راستا برنامه سعادت آباد رادیو تهران با حجت الاسلام قربانعلی دری نجف آبادی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری گفتگو کرد.

حجت الاسلام دری نجف آبادی درباره مهمترین وظیفه مجلس خبرگان رهبری در نظارت بر عملکرد نهادهایی اجرایی به ویژه نهاد ریاست جمهوری گفت: اعضای خبرگان درباره نقاط ضعف و دیگر موضوعات نهادها در جلسات رسمی و کمیسیون های مربوطه با هم گفتگو می کنند و از راه های موجود موارد را به دستگاه های ذیربط ابلاغ می کنند ضمن اینکه دبیرخانه این مجلس فعال است اگرچه طی دوسال گذشته بواسطه شیوع کرونا فقط یک بار جلسه رسمی تشکیل شده است. ضمن اینکه در دیدار با مقام معظم رهبری نکات مهم به ایشان منتقل می شود.

وی شاخصه های فرد اصلح برای پست ریاست جمهوری را این چنین عنوان کرد: یکی از شاخصه های بسیار مهم مدیر و مدبر بودن است که برای شرایط ، مکان ها و افراد مختلف معانی خاص خود را دارد. این کلید واژه برای رهبری و ریاست جمهوری در قانون اساسی ذکر شده است. دو مسئولیت سازمان برنامه ریزی و مدیریت و دستگاه‌های استخدامی کشور به جز هیات وزیران برعهده رئیس جمهور است. ضمن اینکه رئیس جمهور در 18 شورای بسیار مهم هم عضو است و رئیس شورای عالی امنیت ملی و شورای انقلاب فرهنگی هم هست.

دری نجف آبادی تصریح کرد: قوه قضاییه هم دو بازوى مهم دیوان عدالت اداری و بازرسی کل کشور را دارد که روسای این دو دستگاه توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می‌شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ضعف در تبیین وظایف رئیس جمهور و دولت در مناظرات گفت: صدا و سیما کمتر به این موضوعات در مناظرات و غیر مناظرات توجه کرده است. باید بگویند رئیس جمهور برای تحقق قانون اساسی باید چه کاری انجام دهد. البته رئیس جمهور در جاییکه مسئولیت مستقیم داشته باشد می‌تواند مسئولان آن را خودش بدون اجازه مجلس انتخاب کند. رئیس جمهور باید بتواند سازمان های برنامه و بودجه و استخدامی کشور را به خوبی مدیریت کند.

وی درباره وظایف مجلس خبرگان گفت: مجلس خبرگان نهادی است که در قانون اساسی پیش بینی شده و نقش اصلی آن، تعیین رهبر در شرایط اضطرار مثل سال 68 در زمان فوت امام راحل(ره) است که مقام معظم رهبری به عنوان ولایت و زعامت جامعه اسلامی برگزیده شدند.

دری نجف آبادی افزود: اگر خدای نکرده روزی رهبری استعفا بدهد یا توانایی لازم رهبری نظام را نداشته باشد باز هم مجلس خبرگان رهبری باید فقیهی جامع الشرایط، مدیر و مدبر، آگاه به مسائل داخلی و بین المللی، متعبد در دین، وارسته و با تقوا، عدالتخواه و عدالت پرور را به سمت رهبری و زعامت جامعه اسلامی تعیین کند. 

وی خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان رهبری 88 عضو دارد که باید مجتهد بوده و یا اجتهاد از مراجع ذیربط مورد تایید یا مقام رهبری را داشته باشند و یا اینکه در آزمون‌های شورای نگهبان پذیرفته شده باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان این گفتگوی رادیویی درباره اهمیت تعامل رئیس جمهور با دیگر نهادهای مرتبط گفت: تعامل رئیس جمهور با مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیار مهم است چون طبق بند 2 اصل110 قانون اساسی سیاست هایی که بر عهده رهبری است به این مجمع واگذار شده است و روسای سه قوه هم عضو حقوقی این مجمع هستند اما در واقع همه در یک کشتی نشسته‌ایم اگر بخواهیم به موفقیت برسیم همه باید با هم تعامل داشته باشیم و در رأس آن تعامل با رهبری قرار دارد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول