اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

رییس خبرگزاری صدای افغان: انتخابات ایران در منطقه بی‌نظیر است

رئیس خبرگزاری صدای افغان با بیان اینکه حضور پرشور مردم در انتخابات نظام اسلامی ایران را در منطقه الگو می‌کند، گفت: مشکلات مهاجران در ایران در حوزه اقامت، کارت بانکی،‌ آموزش و بهداشت مورد توجه رییس‌جمهور آینده باشد.

رییس خبرگزاری صدای افغان: انتخابات ایران در منطقه بی‌نظیر است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) امروز (چهارشنبه) در نشستی درباره «انتخابات ریاست جمهوری ایران و تاثیر آن بر افغانستان» با بیان اینکه دشمنان انقلاب همواره به دنبال تخریب انتخابات بوده‌اند، گفت: اگر مردم در انتخابات حضور گسترده داشته باشند با باعث استحکام و اقتدار بیشتر نظام اسلامی ایران می‌شود. 

مزاری با بیان این که انتخابات ایران در منطقه بی‌نظیر است، افزود: برگزاری پرشور انتخابات باعث الگو شدن ایران برای مردم منطقه و همچنین اسلام خواهد شد، موضوعی دشمنان اسلام به هیچ عنوان دنبال آن نبوده و تخریب انتخابات را آغاز کردند.

رئیس صدای افغان ادامه داد: انتخابات در ایران طی سال‌های گذشته نشان داده است که اسلام برخلاف سایر نظرها بسیار کارآمد بوده و همواره موجی در منطقه ایجاد کرده است که در صورت انتخابات پرشور هم به نفع مردم ایران و هم منطقه و تمام گروه های آزادی خواه است.

وی با بیان اینکه نظام قدرتمند برخواسته از انتخابات پرشکوه بسیار در منطقه تاثیر گذار است، خاطرنشان کرد: نظام قوی برخواسته به نفع مردم کشورهای اسلامی در منطقه و بخصوص مردم، دولت و نظام افغانستان است.

این فعال سیاسی افغان به خواسته های مردم افغانستان از انتخابات ایران اشاره کرد و گفت: در وهله اول با توجه به حساسیت در منطقه و موقعیت محور مقاومت لازم است که مردم ایران بسیار جدی‌تر و پرشورتر از گذشته در انتخابات پیش روی انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

وی در بخشی دیگری از سخنان به انتظارات از رئیس جمهور ایران در رابطه با مهاجران افغان اشاره کرد و گفت: طی 40 سال گذشته مهاجران همواره مورد حمایت رهبران و مردم ایران بوده‌اند، اما هیچگاه از ظرفیت افغانستان و کشورهای اسلامی به صورت موثر استفاده نشده و بنابراین رئیس جمهور آینده باید افغانستان را در اولویت سیاست خارجی خود قرار دهد.

مزاری سیاست، اقتصاد، سرمایه گذاری، فرهنگ، ‌امنیت و گردشکری را از جمله ظرفیت‌های افغانستان برشمرد و تاکید کرد: طی 20 سال گذشته در فقدان حضور ایران، کشورهای غربی و در راس آن آمریکا حضور منفی داشته و باعث مشکلات بسیار برای مردم به وجود آورده است.

 

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه کشور ایران دلسوزترین کشور برای افغانستان است باید رئیس جمهور آینده افغانستان در اولویت سیاست خارجی خود قرار دهد.

رئیس بنیاد فرهنگی تبیان ادامه داد: مهاجران طی 40 سال گذشته در ایران حضور داشته و مردم و دولت ایران نیز زمینه را برای حضور این افراد فراهم کردند، اما مهاجران همواره از برخی از مزایای حضور در ایران محروم بوده و از ظرفیت آنها به خوبی استفاده نشده است.

 مزاری تصریح کرد: باید موانع استفاده از مزایای ایران، موضوع اقامت و تمدید کارت آمایش به صورت مدت دار و اعطای تابعیت به افرادی که در این کشور به دنیا آمدند از سوی رئیس جمهور آینده و منتخب مردم در نظر گرفته و چاره ای برای آن اندیشیده شود.

وی همچنین به موضوع آموزش شهروندان و طلاب افغان و همچنین مشکلات بر سر راه فعالیت اقتصادی مهاجران نیز پرداخت و گفت: موضوعاتی مانند داشتن حساب بانکی، کارت عابر بانک و داشتن چک برای فعالیت موثر اقتصادی مهاجران برطرف گردد.

این فعال سیاسی افغان ادامه داد، نبود قانون، کهنه بودن قانون و سلیقه ای اجرا کردن قوانین از سوی مدیران از جمله مواردی است که تاکنون مهاجران قادر نبودند از مزایای حضور در ایران استفاده کند که باید مد نظر قرار گیرد.

مزاری رفع مشکلات مهاجران را کمک به مردم و دولت افغانستان دانست و گفت: وجود برخی مشکلات باعث نارضایتی و سرخوردگی مهاجران در ایران شده است و رئیس جمهور باید نسبت به رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد

رئیس موسسه فرهنگی تبیان در پایان به در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره صلح در افغانستان و نقش رئیس جمهور آینده ایران در پیشبرد آن گفت: طی 20 سال گذشته ایران از سوی غرب ها از تحولات افغانستان کنار گذاشته و ایران نیز تلاش جدی برای برطرف کردن مشکلات مردم افغان نداشته است.

وی تاکید کرد: توهم خروج آمریکا از افغانستان اشتباه بوده و واشنگتن به حضور بلند مدت در این کشور برای کنترل چین، هند، ایران و روسیه توجه دارد.

مزاری در خاتمه گفت: نسبت به حضور ایران در میان مردم افغانستان نگاه مثبت وجود دارد و ایران باید از این فرصت برای نفوذ در این کشور و از ابزارهای اسلامی ولازم برای صلح در افغانستان استفاده کند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول