اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

شایعات و شبهات مناظره دوم/ رئیسی و جلیلی سیبل حملات همتی و مهرعلیزاده

دومین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، هرچند فضای آرامتری نسبت به مناظره اول داشت اما باز هم خالی از اتهام زنی کاندیداها نبود.

شایعات و شبهات مناظره دوم/  رئیسی و جلیلی سیبل حملات همتی و مهرعلیزاده

خبرگزاری فارس؛ شایعه تا واقعیت: دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری با موضوع فرهنگ و جامعه روز گذشته برگزار شد. درحالی که انتظار می‌رفت با توجه به بازخوردهای مردم نسبت به مناظره اول، این بار نامزدهای ریاست جمهوری بدون توهین و تهمت نسبت به یکدیگر به بیان برنامه‌های خود بپردازند اما در بدو ورود به صداوسیما یکی از کاندیداها تاکید کرد که شیوه مناظره نخست را در پیش خواهد گرفت و در ادامه نیز نشان داد که بر اشتباهات قبلی خود تاکید دارد. این در حالی بود که کاندیدای دیگر اعلام کرد که از فرصت در نظر گرفته شده برای پاسخگویی به اتهامات استفاده نخواهد کرد.

 

پیشتر در گزارشی به شایعات و تهمت‌هایی که در مناظره اول بین نامزدهای انتخابات 1400 شکل گرفت، پرداخته شد(اینجا) در این گزارش به شبهاتی که در مناظره دوم به وجود آمد، اشاره می‌شود.

 

* تکرار مدرک تحصیلی

محسن مهرعلیزاده در مناظره اول با لحن تحقیرآمیزی، رئیسی را متهم به ۶ کلاس سواد کلاسیک کرده بود. علیرغم آن که در روزهای گذشته، مدرک تحصیلی و حتی فیلم جلسه دفاع پایان نامه‌ آیت‌الله رئیسی هم منتشر شد، وی باردیگر تهمت‌های خود علیه این کاندیدا را تکرار کرد.

رئیسی در پاسخ به این ادعای تکراری گفت: دوباره بحث مدرک شد؛ مدرک من معادل نیست، یک مدرک حوزوی و یک مدرک دانشگاهی دارم که در سایت‌ها دیدید.

البته این موضوع سوژه کاربران فضای مجازی شد به طوری که حتی به طنز نوشتند تا مهرعلیزاده ریز نمرات درسی رئیسی را نبیند دست از این تهمت‌ها برنمی‌دارد.

اما ماجرا به همین ختم نشد. اصرار مهرعلیزاده بر ادعای غلطش باعث شد ادعای دیگر او در مورد تحصیلات خودش نیز مورد توجه کارشناسان قرار بگیرد. طی دو مناظره اخیر، مهرعلیزاده بارها مدعی شده بود که به دلیل خواندن دکتری مهندسی اقتصاد، توان بیشتری از سایر کاندیداهای ریاست جمهوری دارد. اما برخی کاربران فضای مجازی با تشکیک در مدارک تحصیلی مهرعلیزاده خواستار انتشار تصاویر مدارک تحصیلی بخصوص مدرک دکترای مهندسی اقتصاد دانشگاه تیلبرگ هلند، وی شدند.

صحبت‌های علی تاجرنیا، سخنگوی ستاد مهرعلیزاده نیز ابهامات در خصوص مدرک دکتری مهندسی اقتصاد وی را تقویت کرد. تاجرنیا گفت مهرعلیزاده دکتری دارد اما تحصیلاتش در رشته دیگر را نیمه‌تمام گذاشته است. هرچند این صحبت‌ها مشخص می‌کند که مهرعلیزاده مدرک دکتری در رشته مهندسی اقتصاد ندارد اما هنوز مشخص نیست که منظور از «نیمه‌تمام» چیست و اساسا میزان مطالعات و تحصیل مهرعلیزاده در این رشته چقدر بوده است.

 

* ادعای حضور رئیسی در جلسه تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی

عبدالناصر همتی در جریان مناظره دوم، ابراهیم رئیسی را متهم به حضور در جلسه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم مخالفت او با این موضوع کرد و گفت: من مجبور بودم این مصوبه شما در جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا را اجرا کنم!

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که دولت در فروردین ۹۷ در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفت و مصوبه داشت. در آن زمان اصلا شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ایجاد نشده بود. این شورا در تاریخ  ۵ خرداد ۱۳۹۷ تشکیل شد. حتی ادعای جهانگیری مبنی بر تصویب ادامه فروش دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز مربوط به جلسه مرداد ماه این شوراست. در حالی که رئیسی در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ به ریاست قوه قضائیه منسوب شد و برای نخستین بار در روز ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ یعنی حدود یک سال بعد از تصویب دلار ۴۲۰۰ تومانی در دولت، در جلسه شورای عالی هماهنگی شرکت کرد.

نکته دیگری که رئیسی نیز به آن اشاره کرد آن است که مشکل اصلی در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی، نحوه اجرای تخصیص آن و نظارت بر استفاده صحیح از آن است، به‌گونه‌ای که محصولات وارداتی نیز متناسب با همان قیمت دلار به سفره مردم بیاید.

 

* تناقض درباره پایه پولی

عبدالناصر همتی همچنین در بخشی از این مناظره مدعی شد که ارزهای مسدود شده را تبدیل به پایه پولی کرده است.

این درحالی است که چند ماه پیش وی در جایگاه رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی صریحا گفته بود که ارزها مسدود نشده بود و به خاطر تسعیر به نرخ نیمایی پایه پولی افزایش یافته است.

 

* ادعای توانایی واردات ۱۸ میلیون واکسن در تابستان پارسال

یکی دیگر از شایعات، مربوط به واردات واکسن کرونا بود که قاضی‌زاده هاشمی با تکرار ادعای لاریجانی گفت عده‌ای می‌توانستند در مرداد سال گذشته ۱۸ میلیون واکسن کرونا از چین وارد کنند اما مجوز برای این کار صادر نشد.

اما وزارت بهداشت درباره واردات واکسن کرونا از چین عنوان کرد که کشور سازنده مورد ادعا خود تا آبان ماه (۳ ماه بعد از زمان ادعا شده) حتی ۱میلیون دز واکسن نداشته است.

 

* ۳ ماهه کشور را واکسینه می‌کنم

محسن مهرعلیزاده هم در این باره با انتقاد از مدیریت دولت در موضوع کرونا گفت: اگر وزارت بهداشت از مافیا بازی‌ها دست برمی‌داشت و اجازه می‌داد حتی به قیمت آزاد واکسن وارد شود، امروز مردم واکسینه شده بودند. بخش خصوصی می‌تواند از ده، بیست‌، هزار، ده‌هزار تا یک، دو تا ده میلیون دز واکسن وارد کند. برنامه من این است که اگر رئیس جمهور شدم در عرض سه ماه همه مردم ایران را واکسینه می‌کنم.

وزارت بهداشت هم در پاسخ به این ادعا نوشت: در مورد واردات واکسن و مشارکت بخش خصوصی هم در حالی که بیش از ۳۸ مجوز برای شرکت‌های بخش خصوصی صادر شده و البته تاکنون به ثمر ننشسته، واقعیت‌های بازار جهانی واکسن نیز مشخص است؛ چنانکه برای آن ۳ماهی که نامزد محترم وعده دادند، هم ریل گذاری شده است. می‌دانند، لذا روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند.

 

* انتساب فیلترینگ به رئیس دستگاه قضا

فیلترینگ، موضوع دیگری بود که توسط مهرعلیزاده و البته در جواب سوالی درباره برجام مطرح شد. او خطاب به رئیسی، ضمن قاضی خطاب کردن وی، مسئله «فیلترینگ» در کشور را مطرح کرد.

 این درصورتی است که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، ۱۳ عضو دارد؛ شامل دادستان کل کشور (رئیس کارگروه)، رئیس یا نماینده سازمان صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی، یک فرد خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یک نماینده عضو کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تائید مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزرای اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش یا نمایندگانی از این وزرا. تصمیمات این کارگروه با رای‌گیری از اعضا انجام می شود و فقط رئیس این کارگروه از قوه قضائیه انتخاب شده است. لذا نسبت دادن ماجرای فیلترینگ به قوه قضاییه صرفا یک شو تبلیغاتی به شمار می آید.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول