اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

چه خطوط مترویی در شمال تهران در دسترس‌اند؟

ساکنان شهر بزرگی چون تهران، همیشه از حجم سنگین ترافیک تهران گلایه دارند.

چه خطوط مترویی در شمال تهران در دسترس‌اند؟

با توجه به وسعت پایتخت و تراکم بالای جمعیت در این شهر، رفت‌وآمد یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهری است. استفاده از مترو و واگن‌های ریلی شهری، راه‌کاری برای مقابله با ترافیک‌های سنگین شهری است که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌ است. در تهران اولین خط مترو در اسفندماه سال ۱۳۷۷ افتتاح شد و به سرعت گسترش پیدا کرد. در حال حاضر متروی تهران دارای ۷ خط فعال بوده و رفت‌وآمد در نقاط مختلف داخل تهران و حومه‌ٔ آن را تسهیل کرده‌ است. با گسترش مترو، دسترسی به مناطق شمال تهران نیز بسیار ساده شده‌ است.

ایستگاه‌های مترو شمال تهران شامل ایستگاه مترو تجریش، ایستگاه مترو قلهک،ایستگاه مترو دکترشریعتی،و میرداماد است. با استفاده از این ایستگاه‌ها می‌توانید به مناطق شمالی شهر از جمله محله‌هایی مانند ظفر و جماران دسترسی داشته باشید.

برای دسترسی به خیابان ظفر با مترو می‌توانید از ایستگاه‌های قلهک، میرداماد و شریعتی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به ظفر، ایستگاه شریعتی است که با کمی پیاده‌روی می‌توانید به خیابان ظفر بروید. برای خرید آپارتمان در ظفر حتما سری به سایت دیوار بزنید.

برای دسترسی به محله‌های جماران، بهتر است از مترو خط ۱ ایستگاه تجریش استفاده کنید و سپس با گرفتن یک تاکسی یا اتوبوس به جماران برسید. برای اطلاع از  قیمت آپارتمان در جماران  از سایت دیوار دیدن کنید.

 تاریخچه مترو در جهان

اولین خطوط حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی در معادن مورد استفاده قرارمی‌گرفت. واگن‌های چرخدار بر روی این خطوط ریلی به کمک انسان یا اسب حرکت می‌کردند. چندی بعد قطارهای بخار جایگزین این واگن‌ها شدند و برای حمل‌ونقل مورد استفاده قرار گرفتند. اولین متروی جهان که با سیستم موتورهای بخار کار می‌کرد، در سال ۱۸۶۳ در لندن راه‌اندازی شد. با وجود اینکه این مترو دارای سیستم تهویه بود، اما حرکت آن در تونل‌های زیرزمینی باعث انباشته شدن گازهای مختلف شده‌ بود. چندی بعد، لکوموتیوهای الکتریکی جایگزین متروهای اولیه شدند. در سال ۱۸۹۰ در جنوب لندن، سیستم حمل‌ونقل ریلی با استفاده از لکوموتیوهای الکتریکی شروع به کار کرد. در سال ۱۸۹۳ راه‌آهن لیورپول با لکوموتیوهای الکتریکی راه‌اندازی شد. این فناوری به سرعت در اروپا، کانادا و آمریکا گسترش پیدا کرد و در سال‌های بعد سیستم‌های نوین در کشورهای مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. امروزه به طور تقریبی ۷۱۹ خط مترو در سراسر جهان به طول ۱۴۹۸۰ کیلومتر و با برخورداری از حدود ۱۲۴۹۸ ایستگاه مشغول به کار هستند.

تاریخچه مترو در تهران

سابقهٔ مترو تهران به ۱۱۰ سال پیش در زمان ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد. اولین طرح شبیه مترو در تهران، طرح واگن اسبی بود که از حرم حضرت عبدالعظیم تا میدان حر امروزی کشیده و راه‌اندازی شده بود. در مهرماه ۱۳۵۳ مطالعات مربوط به متروی تهران توسط شرکت‌های مشاور خارجی انجام‌ شد. بر اساس این مطالعات، راه‌اندازی مترو به عنوان اساسی‌ترین راه‌حل برای ترافیک تهران و احداث ۷ خط مترو پیشنهاد داده شد. از سال ۱۳۵۶ عملیات اجرایی احداث خط ۱ مترو در اراضی شمال تهران توسط شرکت‌های فرانسوی آغاز شده و حدود ۲۳۰۰ متر تونل حفر شد. عملیات مترو تا آذر ۵۹ ادامه یافت؛ ولی پس از آن به دلیل جریانات داخلی کشور، متوقف شد. در فروردین ۶۴ اجرای طرح مترو تهران مجددا آغاز شد. فعالیت‌های اجرایی برنامه اول مترو از سال ۱۳۶۶ آغاز شد. این برنامه شامل ساخت خط ۱ (میرداماد – حرم مطهر)، خط ۲ (دردشت – صادقیه) و مسیر برون‌شهری خط ۵ (تهران – گلشهر)  بود. این برنامه شامل ساخت مسیر جمعاً به طول ۹۰ کیلومتر با ۵۲ ایستگاه بود. در اسفند ۱۳۷۷، مترو شهر تهران در مسیر ۵ تهران-گلشهر شروع به کار کرد.

ایستگاه‌های صادقیه، طرشت، دانشگاه شریف، شادمان، شهید نواب صفوی، میدان حر، حسن‌آباد و امام خمینی (ره) در خط ۲ مترو تهران، در سال ۱۳۷۸ مورد بهره برداری قرار گرفت. طی سال‌های اخیر، خطوط هفت‌گانه مترو مشغول به فعالیت است.

خطوط مترو در تهران

خطوط مترو تهران از ۷ خط اصلی و ۵ خط درون شهری تشکیل شده‌ است. در زیر نقشه مترو تهران قابل مشاهده است.

خط ۱ مترو تهران

خط ۱ مترو تهران (در شکل با رنگ قرمز مشخص شده‌)، در سال ۱۳۸۰ افتتاح شده‌ است. این خط مترو راستای شمالی-جنوبی دارد. ابتدای این خط، ایستگاه تجریش در شمال تهران و انتهای آن ایستگاه کهریزک در جنوب تهران است. طول این خط ۳۷.۵ کیلومتر بوده و دارای ۲۹ ایستگاه است. خط ۱ مترو تهران از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰ مشغول به فعالیت است و فاصله‌ٔ زمانی ایستگاه اول و آخر حدود ۷۱ دقیقه است.

خط ۲ مترو تهران

خط ۲ مترو تهران که تقریبا پرترددترین خط مترو است، با رنگ سرمه‌ای در شکل مشخص شده‌ است. خط ۲ مترو تهران در سال ۱۳۷۸مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این خط در راستای شرقی-غربی تهران است و از ایستگاه صادقیه شروع شده و به ایستگاه فرهنگسرا منتهی می‌شود. این خط با طول ۲۴.۶ کیلومتر دارای ۲۲ ایستگاه است. خط ۲ مترو تهران از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰ مشغول به فعالیت است. رفتن از ایستگاه اول تا ایستگاه آخر در این خط مترو حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

خط ۳ مترو تهران

خط ۳ مترو (با رنگ آبی در شکل مشخص شده)، در سه بخش مورد استفاده قرار گرفت. بخش میانی این خط در سال ۱۳۹۱، بخش جنوبی آن در سال ۱۳۹۳ و بخش شمالی آن در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد. این خط در راستای شمال شرقی- جنوب غربی قرار دارد. خط ۳ از قائم شروع و به ایستگاه آزادگان منتهی می‌شود. این خط به طول ۳۳.۷ کیلومتر بوده و دارای ۲۶ ایستگاه است(دو ایستگاه این خط هنوز افتتاح نشده است). طی کردن این خط ۶۰ دقیقه زمان می‌برد و از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۳۰ مشغول سرویس‌دهی است.

 خط ۴ مترو تهران

این خط در سال ۳۷۸ راه‌اندازی شد. طول این خط ۲۱ کیلومتر بوده و دارای ۱۹ ایستگاه است. خط ۴ از ایستگاه ارم سبز شروع و به ایستگاه کلاهدوز منتهی می‌شود. فاصلهٔ زمانی ایستگاه اول تا آخر حدود ۴۲ دقیقه است. این خط مترو از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۳۰ فعال است.

خط ۵ مترو تهران

خط ۵ مترو که با رنگ سبز در شکل مشخص شده‌، در سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی شد. این خط راستای شرقی- غربی دارد و از ایستگاه مترو صادقیه شروع و به ایستگاه مترو گلشهر منتهی می‌شود. طول این خط ۶۷.۳ کیلومتر بوده و دارای ۱۱ ایستگاه است. در حال حاضر دو نوع قطار تندرو و قطار عادی در این خط کار می‌کنند. طی مسیر در این خط حدود ۵۷ دقیقه زمان نیاز دارد و  این خط مترو از ساعت ۵ تا ۲۲:۳۰ فعالیت دارد.

خط ۶ مترو تهران

خط ۶ با رنگ صورتی در شکل مشخص شده‌ است. این خط به تازگی راه‌اندازی شده و دارای دو نیمه‌ٔ شرقی و غربی است. نیمه‌ٔ شرقی به طول ۱۰ کیلومتر دارای ۶ ایستگاه است. ایستگاه دولت‌آباد و ایستگاه امام حسین، ابتدا و انتهای این خط قرار دارند. نیمه‌ٔ غربی به طول ۶.۵ کیلومتر دارای ۴ ایستگاه است. ایستگاه‌ شهید ستاری و ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس، ابتدا و انتهای این خط قرار هستند.

خط ۷ مترو تهران

این خط با رنگ بنفش در شکل مشخص شده‌ است. این خط تازه تاسیس دارای ۱۵ ایستگاه است. این خط ۲۰.۵ کیلومتر است و ایستگاه میدان صنعت و ایستگاه بسیج در ابتدا و انتهای آن قرار دارند. فاصلهٔ زمانی بین این دو ایستگاه، حدود ۳۳ دقیقه است.

 چه خطوط مترویی در شمال تهران در دسترس‌اند؟

برای رفت‌وآمد به محله‌های شمالی شهر تهران می‌توان از مترو استفاده کرد. خط ۱ متروی تهران دارای ایستگاه‌های تجریش، قیطریه، صدر، قلهک، دکتر شریعتی، میرداماد و حقانی است که از این طریق می‌توانید به بخشی از مناطق شمالی شهر دسترسی داشته‌ باشید. همچنین خط ۳ مترو، دسترسی به محله‌های شمال شرقی تهران را فراهم می‌کند. خط ۳ دارای ایستگاه‌های قائم، شهید محلاتی، اقدسیه(در دست ساخت)، نوبنیاد، حسین‌ آباد و هروی است و دسترسی به مناطق شمال شرق تهران را محقق می‌کند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول