اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال جهان

خاطره‌بازی با جذاب‌ترین یوروهای تاریخ به روایت فیلم و عکس

به بهانه آغاز یورو 2020 از فرداشب، نگاهی به بهترین و جذاب‌ترین یوروهای تاریخ می‌اندازیم.

خاطره‌بازی با جذاب‌ترین یوروهای تاریخ به روایت فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری فارس، فرداشب سوت آغاز یورو 2020 پس از یک سال تعویق به دلیل کرونا برگزار خواهد شد و ایتالیا و ترکیه به مصاف هم خواهند رفت.

به بهانه آغاز یورو و یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های ملی نگاهی به تاریخ یورو بیاندازیم و از زیباترین لحظات این رقابت در اروپا صحبت کنیم. 

*یورو 1976

قهرمان: چک اسلوواکی

نایب قهرمان: آلمان غربی


جام قهرمانی در دستان «آنتون اوندروس» ، بازیکن تیم ملی چک اسلوواکی

این رقابت در یوگوسلاوی برگزار شد و یکی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین فینال‌های تاریخ یورو را نیز به ثبت رساند. در فینال این رقابت، چک اسلوواکی به مصاف آلمان غربی رفت و «آنتونین پاننکا» با یک ضربه چیپ در پنالتی آخر، یک ضربه در دنیای فوتبال ایجاد کرد. از آن بعد هر کس که پنالتی را به صورت چیپ زد به آن پاننکا گفتند و این ضربه به تاریخ پیوست.

البته فینال این سری از مسابقات با جذابیت بالایی دنبال شد زیرا که در ابتدا چک اسلوواکی با گل‌های «یان شهلیک» و «کرول دوبیاس» از آلمان غربی پیش افتاد ولی تیم «هلموت شون»، سرمربی مانشافت سریعاً توانست کامبک بزند و با گل‌های دیتر مولر و هولزنبین کار را به تساوی کشاند. در ضربات پنالتی بود که «اولی هوینس» ضربه پنالتی خود را برای آلمان غربی خراب کرد تا چک اسلوواکی برای اولین قهرمان اروپا شود.

در این رقابت، دیتر مولر، بازیکن افسانه‌ای آلمانی‌ها با 4 گل زده آقای گل شد و توانست یکی از عناصر مهم آلمان غربی در رسیدن به فینال نام گیرد. 

در دیدار رده بندی نیز تیم ملی هلند با درخشش رود ژیلس با نتیجه 3 بر 2 از سد یوگوسلاوی گذشت.


عکس تیمی تیم ملی هلند با حضور ستارگانی مثل یوهان کرویف و یوهان نیسکنز


تقابل کرویف، کاپیتان تیم ملی هلند با بازیکنان چک اسلوواکی ؛ در این مسابقه قهرمان 3 بر یک از سد نارنجی پوشان گذشت


چیپ دیدنی پاننکا به سپ مایر

 

 

*یورو 1980


قهرمانی تیم ملی آلمان و جام در دستان هورست هوربش، ستاره درخشان آلمان غربی در فینال

قهرمان:‌ آلمان غربی

نایب قهرمان:‌ بلژیک

در این دوره که به میزبانی کشور ایتالیا برگزار شد، آلمان غربی توانست مقابل بلژیک با برند شوستر جوان و درخشش رومینگه و هوربش به قهرمانی اروپا دست پیدا کند و دومین جام خود را بالای سر ببرد. 

در دیدار رده بندی نیز چک اسلوواکی با برتری در ضربات پنالتی ایتالیای میزبان را شکست داد و به رده سوم رسید.

در این یورو، دینو زوف توانست به بهترین دروازه‌بان یورو بدل شود و شوستر 20 ساله یکی از بهترین‌های دنیا نام گرفت.


دینو زوف در یورو 80 در دیدار نیمه نهایی مقابل چک اسلوواکی


ضربه سر معروف کارل رومینگه مقابل ژان ماری فاف در فینال


برند شوستر 20 ساله که در آنجا به یک ستاره بدل شد


عکس تیمی آلمان غربی

 

 

*یورو 1984


ستاره درخشان یورو 84 ؛ میشل پلاتینی

قهرمان: فرانسه

نایب قهرمان: اسپانیا

این دوره در کشور فرانسه برگزار شد و خروس‌ها توانستند برای اولین بار در بازی‌های ملی با درخشش میشل پلاتینی به قهرمان اروپا دست یابند. پلاتینی افسانه‌ای در این سری از مسابقات شاهکار به پا کرد و با 9 گل به آقای گل این رقابت نام گرفت.

در این مسابقات البته تیم ملی آلمان یک مهاجم بزرگ دیگر را نیز به دنیا معرفی کرد که آن هم «رودی فولر» بود که توانست به بهترین مهاجم یورو نام گیرد. آندریاس برمه از آلمان و ژائو پینتو از پرتغال نیز به مدافعان برتر لقب گرفتند.


کاشته پلاتینی در دیدار فینال مقابل اسپانیا که با اشتباه عجیب دروازه‌بان اسپانیا یعنی لوئیس آرکونادا به گل بدل شد


آلن ژیرس، بازیکن تیم ملی فرانسه در دیدار مقابل تیم ملی اسپانیا

 

 

*یورو 1988


مارکو فان باستن در کنار فرانک رایکارد

قهرمان: هلند

نایب قهرمان: شوروی

این دوره از مسابقات در آلمان غربی برگزار شد و مهمترین جدال آن هم دیدار تاریخی تیم ملی هلند و تیم ملی آلمان بود. هلندی‌ها برای اولین بار توانست با هدایت راینوس میشل و درخشش رونالد کومان و مارکو فان باستن، تیم ملی آلمان غربی را شکست دهند. پرتاب آب دهان رایکارد به صورت رودی فولر به یکی از مهمترین اتفاقات فوتبال لقب گرفت.

مارکو فان باستن با 5 گل توانست به آقای گل این رقابت نام گیرد و در کنار جان لوکا ویالی از ایتالیا و رود گولیت به مهاجمان برتر یورو بدل شود. 

در این یورو لوتار ماتئوس نیز برای آلمانی ها درخشان ظاهر شد و توانست 2 سال بعد تیم ملی آلمان را قهرمان دنیا کند. پائولو مالدینی 19 ساله جزو چهره‌های مهم این رقابت بود که توانست به یکی از بهترین مدافعان یورو نیز نام گیرد. از ایتالیا برگومی و جیانینی نیز عملکردی درخشان داشتند و توانستند ایتالیا را تا نیمه نهایی بالا بیاورند.

گل تاریخی فان باستن در دیدار فینال هلند مقابل شوروی هیچ گاه از ذهن‌ها پاک نخواهد شد. این گل به یکی از گل‌های برتر تاریخ فوتبال شناخته می‌شود.


دیدارهلند و آلمان به دلیل شرایط سیاسی یک دیدار جنجالی نام گرفت. رونالد کومان هلندی با پیراهن تیم ملی آلمان. کومان پس از این اتفاق یکی از تاریخی ترین مصاحبه‌های فوتبال را رقم زد


شادی گل رود گولیت و مارکو فان باستن در دیدار مقابل شوروی


دیدار جذاب ایتالیا برابر دانمارک با گلزنی آلتوبلی و دی آگوستینی به نفع آبی‌ها به پایان رسید

 

 

*یورو 1992


پیتر اشمایکل، ستاره بی و چون چرای یورو 92 و عامل اصلی قهرمانی دانمارک در یورو

قهرمان: دانمارک

نایب قهرمان: آلمان

این دوره از رقابت‌ها در سوئد برگزار شد و تیم خاطره انگیز ریچارد نیلسن توانست با پیتر اشمایکل و برایان لادروپ، آلمان برتی فوتکس را شکست دهد و برای اولین بار قهرمان اروپا شود. تیم ملی دانمارک در نیمه نهایی جذاب این دوره مقابل هلند قرار گرفت و پس از تساوی 2 بر 2 در ضربات پنالتی به برتری رسید. در این مسابقه اشمایکل پنالتی فان باستن را گرفت و دانمارک را به فینال این مسابقات رساند.

در این یورو، دنیس برگکمپ هم ظهور کرد و در کنار فان باستن به بهترین مهاجم نام گرفت. توماس هسلر، اشتفان افنبرگ، یورگن کولر، آندریاس برمه نیز از بهترین‌های آلمان در آن دوره بودند.

لوران بلان نیز در این دوره برای فرانسوی‌ها درخشان ظاهر شد و نقشی مهم ایفا کرد. در این دوره فرانسه با حضور ستاره هایی چون اریک کانتونا و ژان پیر پاپین در مرحله گروهی به دانمارک باخت و مقابل سوئد و انگلیس به تساوی رضایت داد.


گلزنی کیم ویلفورد، بازیکن دانمارک در فینال یورو مقابل آلمان 


تیم ملی سوئد و درخشش بازیکنانی توماس برولین و یان اریکسن / سوئد در این دوره به نیمه نهایی رسید و مقابل آلمان 3 بر 2باخت و به فینال صعود نکرد


اریک کانتونا با پیراهن تیم ملی فرانسه در کنار برنارد کاسونی

 

 

 

*یورو 1996 


قهرمانی آلمان با هدایت برتی فوتکس

قهرمان: آلمان

نایب قهرمان: چک

این دوره از رقابت‌ها در انگلیس برگزار شد و باز هم سه‌شیرها نتوانستند با حضور آلن شیه‌رر، پل گسکویین و استیو مک‌منمن به قهرمانی دست یابند. در این یورو، انگلیس مقابل آلمان در نیمه نهایی با ضربات پنالتی شکست خورد و آلمان توانست با شکست چک در فینال، به سومین قهرمانی خود دست پیدا کند.

از طرف دیگر تیم ملی فرانسه با حضور ستاره هایی به نام دشان ، ژورکائف، دزایی و بلان نیز در نیمه نهایی مقابل چک در ضربات پنالتی باخت و نتوانست به فینال صعود کند.

در این یورو می‌توان به درخشش هریستو استویچکوف و داور شوکر نیز اشاره کرد و از ستاره هایی در چک نظیر پاول کوکا، رادوسلاف لاتال و کارل پوبورسکی صحبت کرد.

یوفا در این سری از رقابت ها در تیم منتخب خود 2 دروازه‌بان انتخاب کرد و نتوانست از بین دیوید سیمن و آندریاس کوپکه یکی دروازه بان را به عنوان بهترین انتخاب کند.


آندریاس کوپکه با گرفتن پنالتی ساوت‌گیت در نیمه نهایی باعث پیروزی آلمان مقابل انگلیس شد


تیم ملی فرانسه با حضور ستاره‌هایی چون زیدان و ژورکائف


تیم ملی انگلیس که برخی معتقدند قدرتمندترین انگلیس تاریخ بود/ ستاره‌هایی چون تدی شرینگهام، آلن شیه رر و استیو مک‌منمن


تیم ملی ایتالیا با حضور ستاره‌ای چون آلبرتینی در کنار دیگو فوسر و پیرلوییجی کازیراگی


اولی بیرهوف که ستاره اصلی آلمان در یورو 96 بود و توانست در دیدار پایانی مقابل چک شاهکار به پا کند

 

 

*یورو 2000

قهرمان: فرانسه

نایب قهرمان: ایتالیا

گل طلایی دیوید ترزگه و ناکامی فرانچسکو تولدو در گرفتن توپ باعث شد تا فرانسه برای دومین بار قهرمان اروپا شود و دستان ایتالیا باز هم به جام یورو نرسد. فرانسه در نیمه نهایی مقابل پرتغال با گلزنی آنری و زیدان به برتری رسید. 

البته باید اشاره داشت هلند نیز یک تیم ابرقدرت در این جام بود و تا پیش از بازی با ایتالیا همه را پرگل شکست داده بود ولی در ضربات پنالتی مقابل آتزوری تن به شکست داد. در این مسابقه و در ضربات پنالتی‌های فرانک دی بوئر، یاپ استام و پائول بوزولت هدر رفت و ایتالیا به فینال رسید.

پرتغال نیز در این رقابت با ستاره‌هایی چون نونو گومژ، روی کوشتا و لوئیس فیگو یکی از تیم‌های خوب و خاطره انگیز یورو بود. 


عکسی زیبا از دست دادن آلن شیه رر با لوتار ماتئوس


زیدان در دیدار مقابل پرتغال


عکس قهرمانی فرانسه پس از قهرمانی در یورو 2000

 

*یورو 2004

قهرمان: یونان

نایب قهرمان: پرتغال

یونان با سیستم تدافعی اوتو رهاگل و با درخشش بازیکنانی چون زاگوراکیس، کریستئائس و آنتونیوس نیکوپولیدیس قهرمان اروپا شد و توانست شگفتی بزرگ را رقم زند. در این رقابت البته تیم چک با درخشش بازیکنانی چون پاول ندود، توماس روسیچکی، میلان باروش و یان کولر جزو مدعیان اصلی قهرمان بود ولی مقابل یونان زانو زد. 

پرتغال اما که برای اولین بار رونالدو را در ترکیب خود می‌دید به فینال رسید ولی این تیم هم نتوانست مقابل اندیشه‌های رهاگل جان سالم به در ببرد. 

یکی از خاطره‌انگیز بازی های این دوره می‌توان به درخشش زیدان در دیدار مرحله گروهی مقابل انگلیس اشاره کرد که در 2 دقیقه نسخه سه شیرها را پیچید. زیدان با یک کاشته دیدنی گل اول فرانسه را در دقیقه 1+90 به ثبت رساند و پس از آن با پنالتی تیری آنری، گل دوم تیمش را در دقیقه 3+90 وارد دروازه دیوید جیمز کرد.

از بازی انگلیس و پرتغال نیز می توان به عنوان دیدار خاطره انگیز این رقابت نام برد. دیداری که در وقت‌های اضافی با گلزنی لمپارد و روی کوشتا ادامه پیدا کرد و در ضربات پنالتی این انگلیس بود که بار دیگر نتوانست پیروزی را از آن خود کند.

یکی از دیدارهای جالب مرحله گروهی نیز جدال 3 بر 2 چک مقابل هلند بود که با زیبایی هر چه تمام تر به پایان رسید. چک توانست بازی 2 بر صفر باخته را با گل‌های کولر، باروش و ولادمیر اسمیتزر به برتری رساند. 


کاشته دیدنی زیدان مقابل انگلیس در یورو 2004


روسیچکی و ندود، جزو برترین بازیکنان یورو 2004


گریه‌های رونالدو و پائولتا پس از نایب قهرمانی در یورو 2004


گلزنی آنجلیوس کریستئائس مقابل فرانسه


گل خاطره انگیز رود فان نیستلروی مقابل چک در دیدار جذاب مرحله گروهی یورو 2004


شادی بازیکنان چک پس از کامبک مقابل هلند


ناراحتی جرارد در کنار بکام و لدلی کینگ پس از شکست مقابل پرتغال


ناراحتی داریوس واسل پس از خراب کردن پنالتی انگلیس مقابل پرتغال و حذف سه‌شیرها از یورو 2004

 

 

 

*یورو 2008

قهرمان: اسپانیا

نایب قهرمان: آلمان

نسل طلایی اسپانیا با برد آلمان در فینال یورو نشان داد که یک تیم بزرگ در حال تسلط به کل فوتبال دنیاست. نسلی که با لوئیس آراگونس مقابل یواخیم لو و درخشش فرناندو تورس و دیوید ویا به دومین قهرمانی اروپایی خود رسید. 

در این یورو، ژاوی توانست عنوان بهترین بازیکن رقابت را بدست آورد و دیوید ویا نیز به آقای گل این مسابقات نام گیرد.

از تیم‌های پدیده این یورو می‌توان یه روسیه گاس هیدینگ اشاره کرد که با درخشش رومن پاولیوچنکو و آندری آرشاووین به تیمی قدرتمند بدل شدند. شکست هلند و عکس‌های گاس هیدینگ پیش از ورود به تونل و خوش و بش با بازیکنان تیم ملی هلند هنوز در یادها باقی مانده است. در آن مسابقه آندری آرشاووین با یک فرصت طلبی مناسب توانست یکی از گل‌های خاطره انگیز یورو را به فان در سار بزند و باعث شکست هلندی‌ها شود.

از بازی‌های زیبا و خاطره این یورو می‌توان به دیدار جذاب و خاطره‌انگیز کرواسی و ترکیه اشاره کرد. در دقیقه 119 ایوان کلاسینیچ برای کرواسی گل زد و همه فکر کردند که بازی به سود کروات‌ها به پایان رسیده است ولی تیم فاتح تریم با گل سمیح سنتورک در دقیقه 121 کار را به تساوی کشاند تا این ترکیه باشد با گلزنی توران، سمیح و آلتینتاپ در ضربات پنالتی به مرحله بعدی راه یابد. 


آقای نایب قهرمان؛ میشاییل بالاک / ستاره آلمان باز هم در رسیدن به جام بازماند


گل فرناندو تورس با گذشت از فیلیپ لام و چیپ دیدنی به ینس لمن


شاهکار ترکیه و خوشحالی آنها به دلیل شکست خاطره انگیز کرواسی / در این تصویر آردا توران جوان و تونجای شانلی


ناراحتی وردان کورلوکا در کنار سرمربی خود اسلاون ساویچ


عکس دیدنی از تقابل جذاب کاسیاس و بوفون در ضربات پنالتی / اسپانیا توانست با نتیجه 4 بر 2 در ضربات پنالتی ایتالیا را شکست دهد


خوشحالی دیدنی آرشاووین پس از گلزنی مقابل هلند


تورس و ویا، 2 ستاره بزرگ اسپانیا در یورو 2008

 

*یورو 2012

قهرمان: اسپانیا

نایب قهرمان: ایتالیا

تاثیر پپ گواردیولا به بارسلونا باعث شد تا برای اولین بار در تاریخ، تیم ملی اسپانیا در فینال بدون مهاجم بازی کند و با سیستم معروف 4-6-0 به مصاف ایتالیا برود. اسپانیا با هدایت ویسنته دل بوسکه توانست شاهکاری در فینال کیف به پا و ایتالیا را با 4 گل تحقیر کند.

در این یورو، گل بالوتلی مقابل آلمان نیز یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات تاریخ یورو بود. بالوتلی با ضربه استثنایی خود دروازه نویر را باز کرد و پس از آن با شادی مخصوص پس از گل خود یکی از لحظات برتر یوروهای تاریخ را رقم زد. 

از بازی مهم یورو می‌توان به دیدار یک چهارم نهایی بین ایتالیا و انگلیس اشاره کرد که آندره آ پیرلو با پنالتی «پاننکا» خود همه چیز را یک مرتبه تغییر داد. انگلیس که در یک قدمی رسیدن به نیمه نهایی بود با پنالتی‌های اشلی یانگ و اشلی کول بازی را به ایتالیا واگذار کرد تا دوباره به ناکام بزرگ لقب گیرد. 


گریه های بالوتلی پس از نایب قهرمانی


گل زیبای زلاتان مقابل فرانسه که به یکی از بهترین گل‌های تاریخ یورو بدل شد


گل زیبای بالوتلی به آلمان


خوشحالی ماندگار بالوتلی پس از گلزنی به آلمان


دلداری دادن اندی کرول به اشلی یانگ پس از خراب کردن پنالتی در دیدار مقابل ایتالیا


عکسی زیبا از ناراحتی هواداران ایتالیا پس از باخت در فینال یورو

 

 

*یورو 2016

قهرمان: پرتغال

نایب قهرمان: فرانسه

در این رقابت که میزبان فرانسه بود، بسیاری معتقد بودند که تیم فوق العاده دشان با درخشش عجیب دیمیتری پایت می‌تواند به راحتی قهرمان اروپا شود ولی تیم پرتغال بدون رونالدو در فینال گلوی فرانسه را گرفت و با شوت دیدنی ادر برای اولین بار قهرمان اروپا شد.

در این یورو، مصدومیت رونالدو یکی از لحظات برتر تاریخ فوتبال بود. گریه‌های رونالدو پس از مصدومیت و پروانه‌ای که روی صورت او نشسته بود جزو بهترین عکس‌های یورو لقب گرفت. 

در این یورو، برای اولین بار یوفا تصمیم گرفت تا تعداد تیم‌ها را به 24 تیم افزایش دهد و پرتغال با 3 تساوی به عنوان تیم سوم به مرحله بعدی صعود کرد و کار راحتی اتفاقاً پیدا کرد. از بازی‌های به یاد ماندنی یورو 2016 می‌توان به حدف تحقیرآمیز انگلیس مقابل ایسلند اشاره کرد. تیمی که با تشویق‌های دیدنی خود سبکی متفاوت را به سکوهای هواداران برد.

در این یورو، آنتوان گریژمان به بهترین بازیکن لقب گرفت و توانست عنوان آقای گلی را از آن خود کند. رناتو سانچز نیز توانست با کسب عنوان بهترین جوان سال به یکی از پدیده‌های یورو بدل گردد. البته روزهای او تداومی نداشت و اصلا نتوانست در بایرن مونیخ عملکرد خوبی از خود به نمایش گذارد. او حالا با احیا در تیم نیس، قصد دارد به تیم ملی خود در این یورو خدمت کند.

از تیم‌های پدیده این فصل می‌توان به تیم ملی ولز اشاره کرد که با درخشش گرت بیل برای اولین بار به جمع 4 تیم پایانی رسید. گل روبسون کانو به بلژیک هنوز جزو به یاد ماندنی ترین گل‌های یورو به شمار می‌رود. بلژیک با آن همان ستاره با هدایت مارک ویلموتس مقابل ولز شکست خورد تا نمایشی ضعیف در این رقابت به ثبت رساند. 

از دیدار به یادماندنی نیز می‌توان به انتقام آلمان از ایتالیا اشاره کرد. تیم کونته که با ضعیف‌ترین یاران ممکن نمایشی دل‌پذیر داشت مقابل آلمان در ضربات پنالتی با پنالتی عجیب سیمونه زازا حذف شد تا یواخیم لو راهی مرحله بعد شود. البته آلمان مقابل فرانسه حرفی برای گفتن نداشت و نتوانست دوباره به فینال این رقابت راه یابد. 


مصدومیت رونالدو و اشک هایش پس از تعویض شدن اجباری


مربیگری کردن رونالدو با پای بانداژ شده در کنار سانتوس


گریه شادی رونالدو پس از قهرمانی یورو


خوشحالی زیبای دیمیتری پایت در تیم ملی فرانسه


خوشحالی منحصر بفرد گریژمان پس از گلزنی به آلمان


گل اوزیل به تیم ملی ایتالیا و واکنش جالب بوفون به خوشحالی او


پیروزی آلمان و خوشحالی آنها پس از شکست دادن ایتالیا در ضربات پنالتی


تحقیر انگلیس مقابل ایسلند در یورو و حذف مفتضحانه


خوشحالی زیبای بازیکنان ایسلند و طرفداران آنها پس از پیروزی مقابل انگلیس


گلزنی ادر مقابل فرانسه در فینال یورو 2016

 

 

*یورو 2020

از فرداشب یورو 2020 با یک سال تعویق به دلیل کرونا در 11 کشور برگزار خواهد شد و باید دید چه تیمی می‌تواند قهرمانی این رقابت را از آن خود کند. برای گزارش کامل این رقابت می‌تواند به اینجا مراجعه کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول