اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارزار نتانیاهو به سبک ترامپ برای جلوگیری از انتقال قدرت

پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی به بررسی اظهارات و اقدامات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از انتقال قدرت در این رژیم پرداخته و سبک آن را مشابه ادعاهای تقلب انتخاباتی ترامپ در روزهای پایانی دولتش توصیف کرده است.

کارزار نتانیاهو به سبک ترامپ برای جلوگیری از انتقال قدرت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در آستانه کنار رفتن از قدرت بعد از ۱۲ سال قرار دارد، کارزاری از روی استیصال را به سبک ترامپ برای غیر موجه کردن کابینه آینده این رژیم به راه انداخته و مقامات آن را به انجام «تقلب قرن» متهم کرده است.

پایگاه خبری «آکسیوس» در گزارشی با این مقدمه، افزوده اوضاع با توجه به تهدیدات به مرگ اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و تظاهرات طرفداران عصبانی نتانیاهو در خارج از خانه‌های آن‌ها، باعث شد تا رئیس سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک یا شین بت) با صدور بیانیه‌ای بی‌سابقه در خصوص احتمال وقوع خشونت داخلی در سرزمین‌های اشغالی هشدار دهد. 

نتانیاهو بعد از چهارمین انتخابات پیاپی در ماه مارس از تشکیل کابینه عاجز ماند و بعد از آن «نفتالی بنت» که از افراد تحت حمایت نتانیاهو در جناح راست بوده، با مخالفان وی به توافقی برای تشکیل کابینه و تصدی مقام نخست‌وزیری رسید.

طبق این گزارش، بیشترین امیدهای نتانیاهو برای کارشکنی در تشکیل کابینه جدید این است که اعضای حزب «یامینا» تحت هدایت بنت را متقاعد کند این اتحاد را پیش از آن که او بتواند به عنوان نخست‌وزیر سوگند یاد کند، کنار بگذارند. اما برخی از اعضای پایگاه نتانیاهو به نظر می‌رسد این فشار را به حداکثر رسانده‌اند و بعد از آن که یکی از اعضای حزب یامینا از سوی یک خودروی مشکوک کل یک روز تعقیب می‌شد، همه اعضا تحت حفاظت قرار گرفته‌اند. این علاوه بر دریافت تهدید به مرگ و برگزاری اعتراضات هواداران نتانیاهو در مقابل خانه‌های آن‌ها بوده است.

نتانیاهو که ابتدا از محکوم کردن این اقدامات علیه بنت و متحدانش خودداری کرده بود، روز دوشنبه عصر سخنان خشونت‌آمیز را علیه هر طرفی محکوم و ادعا کرد که رسانه‌ها از پوشش تحرکات مشابه علیه خانواده وی سرباز زده‌اند. او مدعی شد اتهامات مطرح شده درباره انجام این اقدامات تلاشی مغرضانه برای ساکت کردن راستگرایان است و از این که فیس‌بوک و توییتر حساب‌های پسرش و چند تن از هوادارنش را تعلیق کرده‌اند، ابراز نارضایتی کرد.

به نوشته این پایگاه آمریکایی، این سخنان مقایسه‌هایی را با ویدئویی از دونالد ترامپ در روز حمله به کنگره در پی داشته است. در ویدئوی مذکور، ترامپ در عین درخواست از معترضان هوادار خود برای بازگشت به خانه، از آن‌ها تمجید و ادعاهای خود درباره پیروز شدن با اختلاف در انتخابات را تکرار می‌کند.

طبق گزارش آکسیوس، در سخنرانی روز دوشنبه، نتانیاهو هم حملات خود به بنت را دوبرابر کرد و گفت کابینه ائتلافی وی با «یائیر لاپید» رهبر مخالفان، بزرگترین تقلب انتخاباتی در تاریخ بود.

در ادامه این مطلب آمده است: گرچه بسیاری از اعضای کابینه احتمالی آینده رژیم صهیونیستی را میانه‌روها و راستگراها تشکیل می‌دهند، نتانیاهو آن را کابینه خطرناک جناح چپ خواند و خطاب به اعضای حزب خود گفت از پیگیری آن‌ها هراسی نداشته باشند. در طرف دیگر، بنت در یک سخنرانی در همان روز به نتانیاهو پاسخ داد که لحن آن مشابه لحن سخنان بایدن بود. بنت در این سخنرانی از نتانیاهو خواست به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت متعهد باشد. هنگام سخنرانی بنت، نتانیاهو به صورت زنده در یک شبکه صهیونیستی معادل شبکه راستگرای یک خبری آمریکا حضور یافت و وی را دروغگو و کلاهبردار خواند.

حزب لیکود تحت هدایت نتانیاهو هم در پیامی توییتری اعلام کرد بنت و لاپید این رژیم را به دیکتاتوری تاریک خواهند کشاند.

طبق این گزارش، حالا بنت و لاپید باید برای اطمینان از به قدرت رسیدن خود، رای اعتماد کنست را به دست بیاورند. این در حالی است که صدایی از «یاریو لوین» رئیس کنست که از متحدان نتانیاهو است، درز کرده که در آن می‌گوید رای‌گیری را برای وقتی برنامه‌ریزی می‌کند که به نفع آن‌ها باشد. وی روز سه شنبه با اعلام این که رای‌گیری روز یکشنبه برگزار خواهد شد،  بنت و لاپید را مجبور کرد که توافق ائتلافی نهایی خود را دو روز قبل از رای‌گیری ارائه کنند زیرا روز شنبه (به دلیل تعطیلی) انجام این کار میسر نیست. این مسئله زمان بیشتری را به حزب لیکود می‌دهد تا توافقنامه را موشکافی کند و مورد انتقاد قرار دهد به این امید که اعضای راستگرای ائتلاف جدید را به کنار گذاشتن آن متقاعد کند.

در صورتی که ائتلاف جدید بتواند رای اعتماد را کسب کند، کابینه جدید روز یکشنبه سوگند خواهد خورد. انتظار می‌رود نتانیاهو در یک سخنرانی پیش از مراسم سوگند به کابینه جدید حمله کند. در صورت پیش رفتن این روند، بنت دوشنبه صبح وارد دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی می‌شود و احتمالاً نتانیاهو در این مراسم به عنوان نخست‌وزیر سابق شرکت نخواهد کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول