اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پنتاگون از برنامه‌ای جامع برای مقابله با چین رونمایی کرد

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد وزیر دفاع این کشور برنامه‌ای جامع برای مقابله با چین تدوین کرده است.

پنتاگون از برنامه‌ای جامع برای مقابله با چین رونمایی کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد «لوید آستین»، وزیر دفاع این کشور دستورالعملی برای مقابله با چین به عنوان مهم‌ترین چالش پیش روی آمریکا معرفی کرده است.

طبق بیانیه پنتاگون، لوید آستین بر اساس توصیه‌های ارائه‌شده توسط کارگروه چین در وزارت دفاع آمریکا دستورالعملی با هدف آغاز تلاش‌هایی در تمام سطوح این وزارتخانه جهت مقابله بهتر با «چالش‌های امنیتی مربوط به چین» صادر کرده است.

در توضیح درباره این سند آمده است: «این برنامه‌ها که بعضی از آنها محرمانه هستند با هدف تمرکز بر رویه‌ها و فرایندهای وزراتخانه‌ای جهت کمک به مقام‌های پنتاگون برای مقابله با چالش‌های چین طراحی شده‌اند.»

لوید آستین گفت: «برنامه‌هایی که امروز پیشنهاد کرده‌ام جزئی از رویکرد گسترده‌تر دولت آمریکا در قبال چین هستند و به تدوین راهبرد دفاع ملی که بر روی آن کار می‌کنیم کمک خواهد کرد.»

وزیر دفاع آمریکا مدعی شده این برنامه‌ها توانایی‌های پنتاگون برای همکاری‌های بیشتر با متحدان و شریکان آمریکا را بهبود بخشیده و بازدارندگی این کشور را تقویت خواهد کرد. 

این در حالی است که یک روزنامه آمریکایی چندی پیش با استناد به برنامه‌های پیشنهادشده در بودجه پیشنهادی دولت آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۲ نوشته وزارت دفاع آمریکا تمرکزش را بر جنگ احتمالی با چین قرار داده است.

دولت جو بایدن چند هفته پیش بودجه سال مالی ۲۰۲۲ را تقدیم کنگره آمریکا کرد. در این بودجه ۷۱۵ میلیارد دلار بودجه برای وزارت دفاع آمریکا در نظر گرفته شده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز که به تحلیل بودجه پنتاگون پرداخته می‌نویسد با آنکه بودجه ارتش آمریکا بابت آموزش نیروهای امنیتی افغانستان اندکی افزایش خواهد یافت، اما هزینه این وزارتخانه برای انجام عملیات‌های رزمی با کاهش ۲۱ درصدی مواجه شده و به ۱۸.۴ میلیارد دلار رسیده است. 

نیویورک‌تایمز نوشته بودجه نیروهای مسلح، تغییر تمرکز دولت «جو بایدن» از مبارزه با گروه‌های شورشی و حرکت به سمت اختصاص منابع برای آمادگی جهت بروز جنگ‌های متعارف احتمالی با کشورهای مجهز به کشتی‌ها و هواپیماهای پیشرفته را نشان می‌دهد. چین، در صدر این کشورها قرار دارد.

مطابق این گزارش، ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی آمریکا همگی در حال برنامه‌ریزی‌ بر روی تسلیحات هایپرسونیک هستند: موشک‌هایی با کلاهک‌های انفجاری متعارف که قادرند با سرعت فراتر از صوت حرکت کرده و اهدفی را که قبلاً هدف‌گیری آنها فقط با موشک‌های کروز یا موشک‌های بالیستیک هسته‌ای امکان داشت، نابود کنند. 

نیویورک‌تایمز نوشته با توجه به آنکه ایالات متحده آمریکا اوت ۲۰۱۹ از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» خارج شد ارتش این کشور ساخت توپخانه‌های راکتی با بردهایی که قبلاً به موجب این معاهده ممنوع بود را ادامه می‌دهد.

پنتاگون قرار است ۴۸ جنگنده اف‌-۳۵ برای نیروی هوایی، ۳۷ فروند برای نیروی دریایی و تفنگداران دریایی خریداری کند.

پیش از این هم منابع خبری گزارش داده بودند یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا قصد دارد تمرکزش را از ادعای «مبارزه با تروریسم» به سمت مقابله با تهدیدهای ناشی از قدرت‌های جهانی مانند چین و روسیه تغییر دهد. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس اردیبهشت‌ماه سال جاری گزارش داد یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا در حال انجام تغییراتی عمده برای ارتقاء رهبری و توسعه توانمندی‌های تکاوری خود جهت مقابله با «تهدیدهای چین و روسیه» است.

مطابق این گزارش، طرح جدید قرار است ترکیب تیم‌های یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا را به گونه‌ای تغییر دهد که آنها را «کشنده‌تر و پیشرفته‌تر» کند.

«هاگ هوارد»، از فرماندهان ارشد یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با آسوشیتدپرس گفت که نیروهای او تا به حال روی عملیات‌های مبارزه با تروریسم متمرکز بوده‌اند اما اکنون باید مأموریت‌هایشان را متحول کنند.

او تصریح کرد بسیاری از نیروهای آمریکا طی دو دهه گذشته در بیانین‌های عراق و کوه‌های افغانستان در حال مبارزه بوده‌اند و اکنون باید به دریا برگردند.

آسوشیتدپرس نوشته این تصمیم نشان‌دهنده راهبرد گسترده‌تر پنتاگون برای اولویت دادن به چین و روسیه در محاسبات نظامی آمریکا است.

مقام‌های پنتاگون معتقدند دو دهه جنگ با شبه‌نظامیان باعث تحلیل رفتن منابع آمریکا شده و موجب شده آنها در برابر مسکو و پکن تضعیف شوند.

در طرحی اولیه‌ بودجه که دولت «جو بایدن» چندی پیش تقدیم کنگره کرده بود نیز از «تهدید چین» به عنوان چالش اول وزارت دفاع آمریکا نام برده شده بود. بایدن، خواستار افزایش بودجه وزارت دفاع آمریکا به ۷۱۵ میلیارد دلار شده و اعلام کرده بود بخشی از این بودجه برای مهار چین و روسیه هزینه خواهد شد.

در آن طرح اولیه، مهار چین و روسیه، نوسازی برنامه هسته‌ای، ارتقاء وضعیت جوی و مقابله با تهدیدهای نوظهور بیولوژیکی اهداف وزارت دفاع آمریکا اعلام شده‌اند.

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته به خصوص تمرکزش را روی مقابله با چین متمرکز کرده. روابط میان واشنگتن و پکن طی سال‌های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا و فعالیت رسانه‌ها در دو کشور مخدوش شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول