اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ایجاد مراکز رشد در راستای حل تعارضات روابط بخش اجرایی کشاورزی و دانشگاه

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: ایجاد مراکز رشد، قطعاً در راستای ورود عملیاتی برای حل تعارضات مطرح در روابط بخش اجرایی کشاورزی و دانشگاه است.

ایجاد مراکز رشد در راستای حل تعارضات روابط بخش اجرایی کشاورزی و دانشگاه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در جلسه هم‌افزایی با حضور دکتر مجیدی رئیس دانشگاه تبریز و بازدید از مرکز رشد و نوآوری کشاورزی دانشگاه تبریز، اظهار داشت: علمی کردن فرآیند تولید محصولات کشاورزی واقعیتی است که بخش کشاورزی مجبور به پذیرش آن شده است.

وی افزود: طبیعتاً لزوم تامین امنیت غذایی به لحاظ کمی و کیفی از یکسو و تشدید مشکلاتی همچون محدودیت‌های به وجود آمده در منابع آب و خاک و از بین رفتن اراضی و به عبارت دیگر نابودی منابعی که ایجاد امنیت غذایی بدان متکی است. رجوع و بهره بردن از علم و دانش روز را ملزم می‌کند تا بتوان با یافتن راه‌های جایگزین میزان نیاز غذایی جمعیت رو به رشد انسانی را تامین کرد این امر مورد پذیرش و استفاده جامعه جهانی است.

فتحی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته صنعتی کشاورزی تحت عنوان کشاورزی سنتی دیگر محلی از اعراب ندارد و با وجود اینکه به عنوان مثال سطح زیر کشت گندم در دنیا کاهش می‌یابد، میزان تولید آن هر ساله با افزایش همراه است این افزایش تولید ناشی از به‌کارگیری شیوه‌های علمی در تولید این محصول و به زراعی آن می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد از اعضای سازمان جهادکشاورزی، خروجی نظام آموزش عالی در بخش کشاورزی هستند، گفت: بخش‌های اجرایی و دانشگاهی همواره انتقادهایی به یکدیگر وارد می‌کنند اما لزوم ارائه راهکار برای رفع این تعارضات ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، بیان داشت: مادامی که بودجه‌ریزی دستگاه‌های دولتی بر مبنای بودجه‌ریزی‌های عملیاتی نباشد و حاصل تلاش کشاورزان در تولید محصولات کشاورزی به عنوان عملکرد مسوولان منعکس شود و تفاوت میزان تولید کشاورزان در میزان حقوق دریافتی مسوولان تاثیری نداشته باشد، نمی‌توان به بهبود شرایط حاکم بر این بخش امیدوار بود در همین راستا حرکت دانشگاه به سمت تجاری‌سازی دانش و توان ایجاد منافع از دانش آموخته شده را حداقل برای خود فرد ارزشمند ارزیابی کرد.

فتحی تصریح کرد: ایجاد مراکز رشد قطعاً در راستای ورود عملیاتی برای حل تعارضات مطرح در روابط بخش اجرایی و دانشگاه است؛ بدین صورت که به جای موازی‌کاری دانشگاه و تلاش مجدد آن برای یافتن چالش‌های موجود در بخش کشاورزی، این موارد و چالش‌ها را از بخش اجرایی دریافت کند و در مراکز رشد راه‌اندازی شده به ارائه ایده‌ها پرداخته و سپس به سوی تجاری‌سازی این ایده‌ها حرکت کرده و در نهایت بخش ترویج به ارائه آن به کشاورزان اقدام کند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که ماهیت وجودی بخش ترویج به این دلیل است که کشاورز تا زمانی که در نتیجه‌بخش بودن ایده یا توصیه‌ای یقین حاصل نکند، بدان توجه و عمل نخواهد کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: بخش ترویج با ایجاد مزارع نمایشی در سطح روستاها و اعلام استفاده از ارقام اصلاح شده و انجام آزمایش خاک، استفاده از کودهای خاص مورد نیاز و اقدامات انجام شده برای به زراعی در این مزرعه نمایشی به مقایسه عملکرد آن با دیگر مزارع روستائیان می‌پردازد و تنها در صورتی که عملکرد بهتری داشته باشد در اقناع کشاورزان موفق خواهد بود این امر در مراکز رشد نیز صادق است بدین معنی که خروجی آنها باید بتواند بین کشاورزان جایگاهی بیابد ترویج این ایده‌ها کار سختی نخواهد بود و کارشناسان پهنه سازمان جهادکشاورزی می‌توانند به ارائه این ایده‌ها بپردازند.

وی با اشاره به این امر که بخش کشاورزی از ابتدای امر تولید تا صنایع فرآوری محصولات را در بر می‌گیرد، ابراز داشت: در صورت ایجاد مراکز رشد این مراکز می‌تواند چندین مرکز با پوشش تمام زنجیره‌های تولید را شامل شود.

فتحی با استقبال از تقویت ارتباط بین دانشگاه و سازمان جهادکشاورزی و حل حتی یک مشکل و چالش بخش کشاورزی را ارزشمند تلقی کرد و نفع حاصل از این ارتباط قطعاً شامل حال کشاورزان خواهد شد در همین راستا بر حمایت و همکاری و همراهی سازمان جهادکشاورزی استان در ایجاد این مراکز رشد و به رسمیت شناخته شدن آنها تاکید و تصریح کرد: به رسمیت شناخته شدن این مراکز در گرو خوداثباتی آنها و به عبارتی اثبات ثمربخش بودن حضورشان در واحدهای تولیدی بهره‌برداران بخش کشاورزی است اگر این امر محقق گردد خود بهره‌برداران متقاضی خدمات این مراکز خواهند بود.

وی در همین راستا به تجربه راه‌اندازی شرکت‌های خدماتی غیردولتی در دشت تبریز و انعقاد قرارداد با کشاورزان مبنی بر دریافت بخشی از افزایش تولید آنها که نتیجه اقدامات این شرکت‌ها می‌باشد، اشاره نمود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن حمایت از ارائه اطلاعات و آمار و پایگاه داده‌های مورد نیاز این مراکز، خاطرنشان کرد: نقشه راه بخش کشاورزی در دولت اخیر بر سه محور توسعه بخش گلخانه‌ای برای استفاده بهینه از منابع آبی، نوسازی مکانیزاسیون و ماشین‌آلات بخش کشاورزی و بسترسازی ایجاد سیستم‌های آبیاری استوار بود، طبیعتاً دولت آینده نیز یا همین محورها را ادامه خواهد داد و یا نقشه راه جدیدی تعریف خواهد نمود که باید این موارد نیز در اختیار مراکز رشد قرار گیرد تا بهره لازم کسب گردد.

وی از ایجاد و تجهیز دفتری در این ارتباط استقبال کرد و بر همراهی همکاران جهادکشاورزی استان در امر تسهیل صدور مجوز برای این مراکز با اعمال یکسری تخفیفات مورد نیاز در حرائم و فواصل تاکید و اعلام داشت: ستادی تحت عنوان ستاد توسعه کشاورزی استان در حال حاضر در سازمان وجود دارد که بیشتر شامل تشکل‌های بخش کشاورزی است و تاکنون از حضور بخش دانشگاهی بی‌بهره بوده است، از این‌رو ضمن استقبال از اعمال اصلاحات پیشنهادی از بخش دانشگاهی دعوت می‌کنیم نظرات خود را در این ستاد ارائه کنند.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول