اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

سوت پایان بازی مدیران شهری در میدان حسن آباد/رونمایی در دقیقه ۹۰

میدان قجری حسن آباد 2 سال پیش در آتش سوخت. مرمت این میدان علیرغم وعده چندین باره مدیران شهری تکمیل نشده و حالا معاون سازمان زیباسازی می گوید؛ رونمایی از میدان جدید تا پایان تابستان انجام می شود.

سوت پایان بازی مدیران شهری در میدان حسن آباد/رونمایی  در دقیقه ۹۰

خبرگزاری فارس، گروه شهری: میدان ملک‌المتکلمین، میدان هشت گنبد یا میدان ۳۱ شهریور نام های قدیمی میدان حسن آباد است که در بافت تاریخی شهر تهران، در تقاطع خیابان امام خمینی با خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی واقع شده‌است. میدان حسن‌آباد از میدان‌های تاریخی و بخشی از بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است. این میدان و ساختمان‌های گنبدی پیرامونش در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و به بهره‌برداری رسید و این مجموعه فروردین ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اطراف میدان را فروشگاه‌های ابزار و یراق‌آلات و قفل‌فروشی دربرگرفته و در سویه جنوبی میدان بورس سیسمونی فروش‌ها و در بخش شمالی مرکز فروش مبلمان اداری و لوازم چوبی است.

اما این میدان قجری حدود دوسال پیش و در یک شب گرم تابستانی در پایتخت طعمه حریق شد. آتش سوزی یک انبار در مجاورت ایستگاه شماره یک آتش نشانی شهر تهران و مجموعه تاریخی حسن آباد رخ داد و باعث شد تا بخش شمال غربی بنای تاریخی حسن آباد دچار تخریب شود.

پس از اطفای حریق مدیران شهری وعده دادند در اسراع وقت نسبت به بازسازی این میدان  تاریخی اقدام می شود ولی اکنون با گذشت دو سال از این حادثه هنوز بازسازی صورت نگرفته است.

برای مرمت و نوسازی بخش حادثه‌دیده حتی از دفتر ریاست جمهور هم دستوراتی صادر شد که حکایت از اهمیت این بنای تاریخی داشت و همه انتظار داشتند با توجه به این تأکیدات، روند مرمت میدان و تغییر کاربری ملک آتش‌گرفته با سرعت بیشتری دنبال شود.

وعده پوشالی حناچی برای بازسازی سریع میدان 

شهردار تهران بلافاصله پس از حادثه در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد: در کنار پیگیری بازسازی سریع میدان حسن آباد که بخشی از هویت تاریخی تهران زیباست، نظارت بر ایمنی اماکن تجاری و انبارهای پیرامون آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

ولی علیرغم وعده حناچی خبری از بازسازی سریع نبود تا اینکه پس از 23 ماه از وقوع حادثه شهردار تهران گفت:نمای میدان بازسازی شده ولی پلاک پشتی آن مربوط به بخش خصوصی است که در حال مرحله تأیید برای طراحی آن هستند و چون ثبت ملی شده هم میراث فرهنگی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

حناچی در این مدت چندین بار از سوی شورای شهری ها تذکر گرفت ولی این تذکر و کارت زرد و قرمزها هم اثری در تسریع روند بازسازی میدان حسن آباد نداشت. برخی از اعضای شورا و کارشناسان هم منتقد به فعالیت صنف ابزار و یراق در این میدان بودند.

 تغییر کاربری‌های نامتجانس در بافت تاریخی و فرهنگی

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران از جمله این منتقدین بود که اعلام کرد: پیشینه این میدان و ارزش میراثی و معنوی آن برکسی پوشیده نیست. چرا ساختمانی که به ثبت ملی رسیده و جزو آثار فاخر ملی و بخشی از هویت شهری ما محسوب می‌شود، باید به محل فروش ابزار و یراق بدل شود؟دیگر اینکه چرا سیستم‌های به‌روز اطفا و هشدار حریق در این ساختمان‌ها نصب نشده بود و نظارت لازم توسط شهرداری صورت نگرفت؟

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد لازم است شهرداری تهران با هماهنگی اتاق اصناف و دیگر متولیان امر، نسبت به تغییر کاربری‌های نامتجانس در بافت تاریخی و فرهنگی اقدام کند.

شهردار تهران از اساتید گروه مرمت است/اقدامات لازم در اسرع وقت صورت گیرد

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره این موضوع به فارس گفت: از شهردار تهران که خود از اساتید گروه مرمت دانشکده معماری دانشگاه تهران است، تقاضا دارم ضمن مذاکره و مساعدت با مالک ساختمان موردنظر که مرمت داخل و نمای پشتی ساختمان را بر عهده دارد، با همکاری دانشگاه تهران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرآیند مرمت این بنای تاریخی و اتمام آن در اسرع وقت صورت گیرد.

هشدار در مورد به آسیب میدان حسن آباد

وی افزود: با توجه به قدمت این بنا ممکن است با گذشت زمان آسیب های بیشتر به سازه این ساختمان تاریخی ارزشمند شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: از شهرداری تهران تا کنون در مصاحبه ها اعلام شده که قرار بوده دانشگاه تهران با تشکیل کارگروهی روند مرمت این ساختمان را دنبال کند. همچنین مقرر شده بوده که بعد از تشکیل این کارگروه مسابقه‌ای برای طراحی ساختمان برگزار کنند که این کارها به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها متوقف شده است ولی حالا با کند شدن شیب ابتلا و متوفیان کرونا باید اقدامات لازم در اسرع وقت صورت گیرد.

درباره علل تأخیر در مرمت میدان قجری حسن‌آباد به سراغ سمیه فدائی‌نژاد معاون فنی سازمان زیباسازی شهرداری تهران رفتیم. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر نسبت به گذشته با سرعت بیشتری در حال مرمت این میدان هستیم و حتماً اقدامات تا پایان تابستان به اتمام می‌رسد و میدان با شرایط جدید مورد رونمایی قرار می‌گیرد. البته تلاش داشتیم تا آخر خرداد این قضیه به پایان برسد، ولی متأسفانه این مسئله امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: بنده از اردیبهشت سال 99 به عنوان فنی سازمان زیباسازی مشغول فعالیت شدم، در حالی که میدان حسن‌آباد در تیر سال 98 طعمه حریق شده بود. تا آن زمان که من به سازمان زیباسازی آمدم، حتی قراردادهای مربوط به مرمت میدان منعقد نشده بود. فقط همکاری‌هایی در این راستا با دانشگاه تهران انجام شده بود و تفاهم‌نامه‌ای با آقای جاهد به عنوان مالک اصلی این محدوده داشته‌اند.

ایجاد طرح اضطراری برای میدان قجری

معاون فنی سازمان زیباسازی شهرداری تهران ادامه داد: از اردیبهشت 99 به صورت سریع و اضطراری، طرح اولیه برای میدان حسن‌آباد تهیه کردیم و مدیران پیمان مشخص شد تا اقدامات لازم انجام گیرد. پس از آن مناقصه برای کار اجرایی نیز صورت گرفت. 

وی گفت:‌ از آنجا که میدان قجری حسن‌آباد ثبت ملی است، باید هماهنگی‌های لازم با سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران، همچنین همه مالکان و ذینفعان انجام گیردد. به هر حال همه این مسائل باعث شده که مرمت میدان زمانبر باشد، ولی اکنون کار با روال سریع‌تری در حال انجام است.

شهروندان از یک ماه دیگر شاهد تغیرات محسوس در میدان

فدائی‌نژاد اعلام کرد:‌از حدود یک ماه دیگر شهروندان شاهد تغییرات محسوس در میدان حسن‌آباد خواهند بود و بنرهای لحاظ شده کاملا برداشته می‌شود. تزئینات نما و گچ‌بری‌ها و همچنین ساخت سرستون‌ها چندین بار مورد بررسی، ارزیابی و قالب‌گیری قرار گرفته و از آنجایی که نمونه‌های اصلی هم قبلا دچار فرسایش شده بود ایجاد نمونه مناسب زمانبر بوده است. 

معاون فنی سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه پروژه حسن‌آباد به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد دارای حساسیت بوده و ما به صورت بخش‌بخش در حال تولید قسمت‌های مختلف میدان از جمله سرستون‌ها هستیم، گفت: روزانه بیش از 25 نفر در این میدان مشغول مرمت هستند.

مرمت میدان با اعتبار 2.5 تا 3 میلیارد تومان

وی گفت: برای بخشی که دست سازمان زیباسازی بوده است، حدود دو و نیم تا 3 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده و هزینه‌های بخش پشتی میدان را آقای جاهد مالک این محدوده قرار است هزینه کند که با همه این موضوعات تا یک ماه دیگر تغییرات محسوس در میدان ایجاد خواهد شد. 

حدود دو سال از وقوع حریق در میدان حسن آباد می گذرد در این مدت بارها مدیران شهری وعده بازسازی میدان را داده اند. حالا باید دید آیا این باره وعده مدیران شهرداری محقق می شود یا توپ به زمین مدیران جدید در شهرداری و شورای شهر پاس داده خواهد شد.

کارنامه مدیران شهری با مرمت حسن آباد پر می شود؟

بازی مدیران شهرداری در تابستان به پایان می‌رسد و به نظر می‌رسد رونمایی از میدان جدید حسن آباد جزو آخرین اقدامات این دوره از مدیران شهری باشد البته بسیاری از کارشناسان شهری معتقدند کارنامه مدیران کنونی شهرداری خالی است و بسیاری از وعده ها در حد شعار مانده و جامه عمل نپوشیده است. کمتر از دو ماه به پایان فعالیت مدیران در بهشت باقی مانده است و شهروندان انتظار دارند مطالبات آنها مورد پیگیری قرار گیرد. مطالباتی که بارها مطرح شده و شامل موارد مختلفی از جمله کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، توسعه حمل و نقل عمومی و بهبود منظر و نمای شهری بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول