اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

یافته مردم نسبت به صحبت دیگران برای رأی دادن ارجحیت دارد/ به لیست‌هایی که در اتاق دربسته انتخاب شدند اعتماد نکنید

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی گفت: اغلب مردم در فرصت کوتاه پیش‌رو امکان بررسی برایشان فراهم نیست که به همین جهت توصیه می‌کنیم به لیست‌ها و عقبه لیست‌ها توجه کنند، به تصمیم‌گیرنده‌های لیست‌ها باید توجه کرد اگر چند نفر در اتاق‌های دربسته یک لیست را مشخص کنند که خودشان هم در همان مجموعه و لیست معرفی شده باشند، نمی‌توانند مورد اعتماد باشند.

یافته مردم نسبت به صحبت دیگران برای رأی دادن ارجحیت دارد/ به لیست‌هایی که در اتاق دربسته انتخاب شدند اعتماد نکنید

حجت‌الاسلام علیرضا باطنی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در آستانه رخداد مهم پیش‌رو یعنی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم که مردم با حضور و اعلام رأی خود برای چهار سال مدیریت کشور و شهر و روستا را به منتخبان‌شان واگذار میکنند.

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی این است که بنیان نظام را براساس جمهوریت و اسلامیت پایه‌گذاری کرده، بدون تردید جمهوریت نظام، تعلق نظام به مردم را ورق می‌زند.

وی با بیان اینکه انتخاب اعضای همه نهادها مستقیم و غیرمستقیم ریشه در آراء عمومی دارند، افزود: اسلامیت نظام به این سبب است که اکثریت مردم ما مسلمان هستند و با رأی خود نظام اسلامی را انتخاب کردند و به قانون اساسی رأی دادند.

باطنی گفت: ماحصل آن انتخاب جمهوری اسلامی است اما درخصوص کاری که چند سال است در اصفهان کلید خورده و امروز تبدیل به یک بنیان ریشه دار شده باید گفت که این مسأله، اتفاق مبارکی است.

نیروی انسانی فکور، اصفهان را همواره پیشگام داشته است

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی عنوان کرد: اصفهان همیشه در کشور پیشگام بوده است، برخورداری اصفهان ریشه در نیروی انسانی خلاق فکور و با انگیزه در عرصه‌های مختلف دارد.

وی بیان داشت: در مسأله سیاسی هم امروز در اردوگاه نیروهای انقلاب مجمعی بنیان‌گذاری شده که چتر مجمع بیش از ۹۰ درصد مجموعه‌های سیاسی ولایی را تحت پوشش قرار داده که امید است به سایر استان‌های کشور هم تسری پیدا کند.

باطنی تصریح کرد: در جریان تدوین فرآیند انتخاباتی دو مرحله اساسی پیشینی شده بود، مرحله اول بازشناسی توانمندی‌ها، سوابق و برنامه‌های کسانی بود که وارد عرصه کاندیداتوری شدند‌.

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی پیرامون اعضای کمیته‌های مصاحبه کننده توضیح داد: با کمک گرفتن از تعدادی از اساتید دانشگاه و نخبگان مدیریتی و اجرایی و سیاسی اصفهان، نهایتاً مجموعه ۳۰ نفره‌ای کارگروه مصاحبه‌ها را تشکیل دادند که سلایق و نگاه‌های متفاوت هم در آن حضور داشت.

وی با بیان اینکه عمدتا به مسائل تخصصی در ۱۹ محور پرداخته شد، افزود: برای افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند پیش‌بینی‌هایی شده بود و در پروسه‌ای کاربرگ‌هایی اماده شده بود که افراد باید یافته‌های خود را از مصاحبه وارد می‌کردند تا در مجموع نمره فرد مشخص شود.

ذی‌نفعان از گردونه انتخاب اعضای لیست اولیه مجمع خارج شدند

باطنی خاطرنشان کرد: همه کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم ذی‌نفع بودند از گردونه این مصاحبه‌ها یعنی از شورای هماهنگی، کارگروه‌های شورای هماهنگی، کمیته‌های مصاحبه حذف شدند.

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی همچنین اضافه کرد: برای هیچ یک از داوطلبان امتیاز ویژه‌ای قائل نشدیم همه را از گذرگاه مصاحبه عبور دادیم و چهره‌های آشنا و غیر آشنا را در کنار هم مورد ارزیابی قرار دادیم که خروج این کار نخبگانی تبدیل به لیست چندبرابری شد.

وی عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته پس از انقلاب در اصفهان چنین رخدادی رقم نخورده بود که برای بستن یک لیست نمایندگان ۳۸ تشکل سیاسی و چهره‌های تاثیرگذار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شهر در مجموعه بیش از ۱۷۰ نفری افراد را ارزیابی کنند و انتخابات درون تشکیلاتی انجام شود.

اخبار لحظه به لحظه مجمع در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت

باطنی با بیان اینکه ماحصل این فرآیند لیست ۱۳ نفره مجمع نیروهای انقلاب شد، ابراز داشت: عده‌ای پیش داوری می‌کردند و القا می‌کردند که این کار صوری است و برای اینکه ویترین کار را زیبا کند فرآیند معرفی می‌کند اما دیدید که اطلاعات لحظه به لحظه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار دادیم و لیست بر اساس فرآیندی که معرفی شده بود اجرا شد و به هیچ فرد یا گروهی سهم داده نشد.

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی گفت: البته طبیعی است اعضای مجمع با یکدیگر رایزنی می‌کنند و شور انتخاباتی در اعضا هم مطرح بود که نهایت به لیست ۱۳ نفره مقبولی رسید.

وی تصریح کرد: میزان آرایی که در صندوق‌ها ریخته می‌شود برای نظام مردم سالار مهم است، در برخی کشورها افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند جریمه می‌شوند و ترس از مجازات افراد را پای صندوق می‌آورد، در برخی کشورها تلاش برای حضور حداقلی می‌شود تا آرای دلخواه خارج شود اما در نظام اسلامی تصمیم‌گیری را حق مردم می‌دانیم و همه ابزارها را باید به کار گرفت تا حضور حداکثری رخ دهد.

باطنی ادامه داد: این حضور حداکثری است که مشکلات را دور می‌کند و امنیت ملی را افزایش می‌دهد به همین جهت لازم است در راستای افزایش مشارکت تلاش شود.

مراحل تشخیص صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها ارتباطی با شورای نگهبان ندارد

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در جریان انتخابات شورای شهر مراحل تشخیص صلاحیت‌ها ارتباطی با شورای نگهبان ندارد، افزود: ابتدا هیأت اجرایی دولت احراز صلاحیت داشته و بعد هیأت نظارت شهرستان و استان و کشور که همه این فرآیندها به جز مرحله اول توسط نمایندگان مردم رقم می‌خورد.

قانون چارچوب احراز صلاحیت‌ها را تعریف کرده است، فرآیندی که برای احراز صلاحیت‌ها قرار گرفته مبنایش قانونی است.

مجمع به دنبال چانه‌زنی برای تأیید صلاحیت افراد نبوده است

وی عنوان کرد: ما برای هیچ یک از کاندیداها که صلاحیت‌شان مورد بحث بوده دنبال چانه‌زنی و بحث نرفتیم چون معتقدیم کسانی که متصدی احراز صلاحیت هستند باید با اختیار کامل و بدون فشار از خارج وظیفه خود را انجام دهند، انتظار داریم در جناح مقابل هم همین اتفاق رخ دهد.

باطنی گفت: با توجه به سلایق افراد تأیید شده امکان بستن لیست‌های مختلف وجود دارد، برخی ممکن است افرادی را نشان کرده باشند که باید تمرکز روی اشخاص شاید کار درستی نباشد به هرحال مراجع با مستنداتی تصمیم‌گیری می‌کنند که ریشه در مراجع رسمی دارد.

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه برخی از چهره‌ها از هر دو طرف حذف شدند، افزود: چهار سال گذشته شورا را که ببینیم متوجه می‌شویم که چقدر شوراهای مختلف در سراسر کشور دچار مشکل شدند و مسائلی برایشان رخ داد که باید از این مسأله جلوگیری کرد.

حق اصفهان زندگی است

وی ابراز داشت: فعالیت‌های تبلیغاتی ما و شعار مجمع نیروهای انقلاب یا محور کلمه حق است و شعار حق اصفهان زندگی است را دیده‌اید، اصفهان بایسته‌هایی دارد که اگر در سطح مدیریتی توجه نشود، مردم را به زحمت می‌اندازد.

باطنی افزود: این موارد را احصا کردیم و معتقدیم باید شورای شهر ششم توجه به این مسائل زیست‌محیطی، توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات شهری، نگاه متفاوت به حاشیه‌های شهر که منشا عمده مشکلات است، داشته باشد.

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی بیان داشت: سیاست ما در مجمع نیروهای انقلاب این بوده که اعضای لیست مجمع نیروهای انقلاب در لیست‌های دیگر قرار نداشته باشند که منظور لیست‌های حزبی بوده است، حضور در لیست‌های محلی، قومی، سنی و صنفی موردی ندارد که ما پیش هنگام به این افراد این مسأله را متذکر شدیم‌.

دلایل منع اعضای لیست مجمع از حضور در سایر لیست‌ها

وی پیرامون منع حضور اعضای لیست مجمع در سایر لیست‌ها گفت: پس از انتخاب هم ۱۳ نفر لیست مجمع نیروهای انقلاب میثاق‌نامه‌ای امضا کردند که یک بند آن حاوی این مطلب است که نباید در لیست‌های دیگر حضور داشته باشند که منطق آن را پس از انتخاب اعضا خواهیم یافت‌‌.

باطنی با بیان اینکه شورای شهر نباید به دنبال سهم برای عقبه خودش باشد خاطرنشان کرد: در لیست مجمع هیچ سهمی از مدیریت شهری را مطالبه نخواهیم کرد، اگر به نام مجمع کسی مطالبه سهمی کرد برخورد می‌کنیم‌.

مجمع نیروهای انقلاب اسلامی افزود: البته مطالبات از شورای شهر برآمده از فرآیند مجمع نیروهای انقلاب اسلامی را خواهیم داشت که مطالبات مردم است و نیازهای کلان شهر اصفهان است.

آموزش آشنایی با قوانین در فرآیند تعیین لیست مجمع نیروهای انقلاب اسلامی

وی ابراز داشت: ما بیش از اختیارات شورای شهر از اعضا انتظار نداریم و در همان چارچوب انتظار کار داریم، بنابراین در ۷ کمیسیون مصاحبه‌ها ناظر به همین وظایف بود و دیدیم که این افراد در کدام ضلع می‌توانند تأثیر گذار باشند و خدمت کنند تا مردم ثمره خدمات را ببینند، حتی بخش آموزش آشنایی با قوانین و مقررات هم در این روند مدنظر بوده است.

باطنی عنوان کرد: به مردم توصیه می‌شود در مرحله اول خودشان جستجو کنند و افراد شایسته را انتخاب کنند چرا که یافته‌های خودشان بر صحبت دیگران ترجیح دارد و توصیه ما هم این است که با تحقیق و مشورت به جمع‌بندی برسند.

به لیستی که  در اتاق‌های در بسته انتخاب شود نمی‌توان اعتماد کرد 

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی افزود: البته اغلب مردم در فرصت کوتاه پیش‌رو امکان بررسی برایشان فراهم نیست که به همین جهت توصیه می‌کنیم به لیست‌ها و عقبه لیست‌ها توجه کنند، به تصمیم‌گیرنده‌های لیست‌ها باید توجه کرد اگر چند نفر در اتاق‌های دربسته یک لیست را مشخص کنند که خودشان هم در همان مجموعه و لیست معرفی شده باشند، نمی‌توانند مورد اعتماد باشند؛ اما اگر یک مجموعه بزرگ و گسترده با عقبه سرمایه اجتماعی بیشتری وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر این مسأله که بنا تخریب لیست‌های دیگر نیست، گفت: ما به دنبال اثبات فرآیند خودمان هستیم، مجمع نیروهای انقلاب مغازه‌ای نیست که کرکره آن قبل و بعد از انتخابات باز شود و جوابگوی تصمیم خود خواهد بود، ۳۸ تشکل رسمی در مجمع دارای کرسی هستند و چهره‌های نام آشنا هم عضو مجمع هستند.

باطنی عنوان کرد: در محورهای مختلف عملکرد منتخبان خود را مورد بررسی قرار می‌دهیم که معدل آن نتیجه عملکرد فرد را نشان خواهد داد، این ارزیابی سالانه صورت می‌گیرد و نتیجه به اشتراک گذاشته خواهد شد و خود افراد در شاخصه‌های مختلف باید پاسخگو باشند.

نظارت نسبت به عملکرد افراد راه یافته به شورا از لیست مجمع 

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی بیان داشت: میزان فعالیت افرادی که از لیست مجمع وارد شورا شدند ارزیابی خواهد شد، افراد احضار می‌شوند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، سال اول که این اتفاق رخ دهد در سال‌های بعد هم مشکلات حل خواهد شد، نقاط ضعف برطرف و تمرکز بر نقاط قوت بیشتر خواهد شد که امید است در زندگی مردم هم اثر آن مشخص شود.

وی تصریح کرد: دو بند از میثاق نامه منتشر شده مجمع نیروهای انقلاب اسلامی مربوط به همین نظارت است که افراد ملزم به رعایت آن هستند، یکی از دلایل اینکه افراد را از حضور در دیگر لیست‌ها منع کردیم همین بود که افراد مطالبات یک مجموعه را پاسخگو باشند اگر این مطالبات با یکدیگر در تعارض باشند مشکلاتی رخ خواهد.

باطنی پیرامون مولفه‌های انقلابی بودن، گفت: تفکر انقلابی ممکن است تعاریف مختلفی داشته باشد، ما منویات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم را مبنای اندیشه انقلابی می‌دانیم و برمدار آن حرکت خواهیم کرد.

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: بحث مشارکت واقعا دغدغه ما است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند، حتی پیش از آنکه به لیست خود بیندیشیم به مشارکت توجه داشتیم؛ افزایش مشارکت یک استراتژی است، مردم باید در تعیین سرنوشت خود نقش پیدا کنند.

دلیل ناامیدی مردم عملکرد دولت تدبیر و امید است

وی خاطرنشان کرد: دلیل آن که امروز به نقطه‌ای رسیدیم که باید نسبت به مشارکت دغدغه‌مند باشیم، در رأس آن عملکرد دولت اخیر است زیرا مردم احساس همراهی و همدلی نکردند و انگیزه‌ای از دولت نسبت به حل مشکلات خودشان ندیدند، طبیعی است که مردم ناراحت شوند و حتی برخی ناامید شوند، بالاخره به نام تدبیر و امید چنین عملکردی داشتند اما باید امید را با انتخاب افراد جهادی و در میان میدان و مردم به دولت آورد.

باطنی بیان داشت: مردم مشکلات را درک می‌کنند، اگر صادقانه با آن‌ها حرف بزنیم همراه می‌شوند اما اگر تبعیض و بی عدالتی دیدند معترض می‌شوند.

دبیر مجمع نیروهای انقلاب اسلامی تأکید کرد: شما نمی‌توانید گندم بکارید جو برداشت کنید، بنابراین باید مردم انتخاب درست داشته باشند و ثمره آن را هم خواهند دید؛ بخشی از مشکلات کشور از تحریم‌ها است اما نوع برخورد با تحریم‌ها مهم است که باید فعالانه با آن برخورد کرد تا خنثی‌ شوند.

وی عنوان کرد: نمی‌توان در زمینی که اروپا و آمریکا برای ما تعیین کردند بازی کنیم؛ تا هویت ما برقرار است استکبار به کار خود ادامه می‌دهد اگر بخواهیم هویت خود را حفظ کنیم و استقامت هم داشته باشیم باید راه‌های خنثی‌سازی را فرا بگیریم، اگر مبادی قدرت ما ضعیف شد چیزی برای ایستادن در مقابل استکبار نخواهیم داشت.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ن30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول