اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

شفافیت تا حقوق مدیران شهرداری بوشهر

شفافیت به‌عنوان یک کنترل داخلی، نقش مهمی در پیشگیری از تخلفات و به‌وجودآمدن روابط ناسالم و فراهم شدن فضایی جهت انجام اقدامات اساسی به نفع مردم است که باید همه دخل و خرج شهرداری در سامانه‌ای شفاف در معرض دید همگان باشد.

شفافیت تا حقوق مدیران شهرداری بوشهر

ایمان زندی نیا، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی: واقعیت این است که امروزه مجموعه دولت باتوجه‌به ارتباط پایین خود با مردم توان ایجاد پایگاه قوی اجتماعی را ندارد و آن جایی که این ظرفیت به میدان آوردن مردم در عرصه حل مسائل را دارد همین شهرداری‌هاست، قانون اساسی نیز به‌صراحت این اجازه را داده که با تشکیل شوراهای اسلامی از میان مردم همان شهر و روستا مدیریت و برنامه‌ریزی امور شهری به‌صورت مردم و با مشارکت همه شهروندان انجام شود.

مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویی خرداد ۱۳۹۸ به طرح نظریه حلقه‌های میانی پرداختند و وظیفه آن حلقه‌ها را به حرکت در آوردن جریان‌های عظیم مردمی در گام دوم انقلاب برای پیشبرد اهداف انقلاب ذکر کردند، یکی از بخش‌های مهمی که می‌توان نام حلقه میانی را بر آن گذاشت همین شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌باشد که دقیقاً همین نقش واسط را انجام می‌دهند.

شوراها جریاناتی برآمده از رأی مردم هستند که میان حاکمیت و جامعه قرار می‌گیرند و ضمن استفاده از ظرفیت مردمی با بیان مطالبات و استفاده از ظرفیت‌های قانون توان حاکمیت را در جهت حل مسائل و مشکلات به کار می‌گیرند.

شهر علاوه بر سنگ و سیمان، روح هم دارد

شورای شهر جایی است که در آن بایستی با رویکرد مسئله محوری به موضوعات مختلف نگاه کرد و با طراحی نظام مسائل شهری با نگاه به این موضوع که شهر خارج از کالبد خود که سنگ و سیمان است یک روح هم دارد و آن انسان‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند و علاوه بر رفع نیازهای اولیه، بایستی مقدمات و زمینه‌های ارتقاء معنوی، علمی و جسمی آنها را جهت شکوفایی کامل فراهم کنیم.

در طراحی نظام مسائل شهری یکی از اولویت‌ها مسئله شفافیت می‌باشد. هم در قانون شهرداری‌ها این موضوع به‌صراحت ذکر شده و هم حق شهروندانی است که از طریق پرداخت عوارض و مالیات هزینه‌های اداره شهر را به شهرداری می‌دهند.

شفافیت تا حقوق مدیران شهرداری

شفافیت به‌عنوان یک کنترل داخلی نقش مهمی در پیشگیری از تخلفات و به‌وجودآمدن روابط ناسالم و فراهم شدن فضایی جهت انجام اقدامات اساسی به نفع مردم می‌باشد.

به‌عنوان‌مثال سامانه شفافیت شهرداری تهران از ۳ سال قبل به‌عنوان یک الگویی مناسب شروع به فعالیت کرد که در این سامانه اسامی مدیران شهرداری و حقوق دریافتی، درآمدها، مناقصه‌ها و مزایده‌ها و گزارش‌های مالی در بستر وب در اختیار عموم گذاشته می‌شود.

بندر بوشهر خالی از نشاط و تفریح

مسئله دوم حوزه نشاط، تفریح شهر می‌باشد. امروزه ما در حوزه شهرسازی با یک معماری غریب در شهر بوشهر مواجه هستیم که شهر بوشهر را تبدیل به یک کمپ صرفاً مسکونی کرده است و به‌خصوص در محلات جنوبی با کمترین امکانات آموزشی، رفاهی، بهداشتی، فضای سبز و ورزشی متناسب با رشد جمعیت مواجه هستیم که با گسترش مشکلات روحی و روانی و روند فزاینده آسیب‌های اجتماعی ارتباط مستقیم دارد.

مسئله سوم ایجاد درآمد پایدار برای شهر و ایجاد اشتغال می‌باشد، یکی از مسائل مدیریت شهری ایجاد درآمدهای پایدار می‌باشد. سرازیر شدن درآمد بی‌دردسر ارزش افزوده در این سال‌ها عامل بسیار مهمی در پوشش ضعف‌های شدید مدیریتی در شهر بوشهر بوده است.

درآمد میلیاردی از جذب گردشگر

واقعیت این است که به‌عنوان‌مثال ظرفیت بوشهر هم از لحاظ اقلیم جغرافیایی و هم وضعیت آب‌وهوایی در نیمه دوم سال ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر و کسب درآمد بالا برای شهرداری و اشتغال برای شهروندان را دارد، منتهی با نگاه حداقلی فقط بهره‌ای که از این گردشگران برده شده هزینه چندمیلیاردی بابت نگهداری اماکن تفریحی و همچنین تبعات فرهنگی و اجتماعی بوده که به شهر تحمیل شده است، می‌شود با تهیه یک پیوست فرهنگی و اجتماعی از این ظرفیت بزرگ ضمن ایجاد یک هویت‌سازی به اشتغال پایدار و رشد درآمدهای شهرداری کمک کرد.

تولید زباله در بوشهر بالاتر از میانگین جهانی

مسئله چهارم موضوع محیط‌زیست و پسماند می‌باشد، سرانه تولید زباله در شهر بوشهر بسیار بالاتر از میانگین جهانی می‌باشد و با اجرای طرح‌های مدیریت پسماند از مبدأ می‌توان ضمن کاهش تولید زباله در منازل با تفکیک مناسب از سوی شهرداری و ایجاد زیرساخت‌های لازم یک درآمد ثابتی برای شهرداری به وجود آورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول