اخبار فارس من فارس پلاس افکار سنجی زندگی
بیشتر

دیگر رسانه ها

چرا مناظره‌ها داغ نمی‌شود؟/ از بیانیه‌خوانی سیاسی به جای پاسخگویی تا کیفیت پایین سوالات

هدف اصلی مناظره اقناع مخاطب است، اما تجربه دو مناظره گذشته برحسب برخی افکارسنجی‌ها، حاکی است برگزاری این مناظرات معدل خوبی برای قبولی در کارنامه ندارد.

چرا مناظره‌ها داغ نمی‌شود؟/ از بیانیه‌خوانی سیاسی به جای پاسخگویی تا کیفیت پایین سوالات

به گزارش گروه دیگر رسانه‌هایی خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم به بررسی دومین مناظره کاندیداهای انتخابات و انتقادهایی که به آن وارد شده پرداخته و نوشته است: در ارزیابی دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، شاید مهم‌ترین نکته این باشد که هنوز مردم نتوانسته‌اند ارزیابی درستی از برنامه‌های کاندیداها داشته باشند و همچنین برنامه‌های ارائه‌شده از سوی برخی از نامزدها هم فاقد جذابیت کافی برای مخاطبان است. هدف اصلی مناظره اقناع مخاطب است، اما تجربه دو مناظره گذشته برحسب برخی افکارسنجی‌ها، حاکی  است برگزاری این مناظرات معدل خوبی برای قبولی در کارنامه ندارد. دلایل نبود این جذابیت از منظر متحوایی و همچنین شکل برگزاری مناظره قابل بررسی است.

 برخی نامزدها اسیر کلیات‌اند

برخی از نامزدها همچنان در ارائه برنامه خود و انتقال پیام به مخاطب دچار ضعف عمده‌اند و گمان می‌کنند که با طرح برخی مباحث کلی و همچنین مبهم‌گویی می‌توانند موفق به جلب آرای مردم شوند. در مناظرات باید مسائل از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت شفاف، ‌درست و منطقی بیان شود تا مردم را به یک تصمیم برساند. آنچه که باعث وجه تمایز میان نامزدهای انتخاباتی می‌شود، توجه به مسائل اولویت‌دار کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. برخی از نامزدها گرچه ممکن است توصیف روشنی از دردها و بیماری‌های جامعه داشته باشند، اما در مقام انتقال پیام به مخاطب، صرفا در همین شرح و توصیف باقی می‌مانند و خبری از ارائه نسخه‌ای برای علاج‌بخشی چالش‌های پیش روی کشور نیست.

بیانیه‌خوانی سیاسی به جای پاسخگویی

در دومین مناظره باز هم شاهد بودیم که برخی ازنامزدها به جای پاسخ به سوال مطرح شده، اقدام به روخوانی بیانیه سیاسی غیرمرتبط کردند. شاید تلقی دسته‌ای از کاندیداها این باشد که ارائه چهره‌ای پیروز در این مناظرات، زمانی ممکن خواهد بود که نامزدها چندان خود را درگیر بحث اصلی نکنند و پاسخ‌های کاملا بی‌ارتباط با سوالات بدهند و از فرصت مناظره هم برای بیان برخی نظرات و دیدگاه‌ها و ذوقیات سیاسی خود استفاده کنند. شاید آنها گمان می‌کنند که در ایام تبلیغات انتخاباتی حرف‌هایی برای گفتن دارند و زمان برگزاری مناظره، این امکان را به آنها می‌دهد که با استفاده از تریبون صدا و سیما و در حالی که بخش زیادی از مردم مخاطب رسانه ملی هستند، به بیان آن حرف‌ها بپردازند. با هر هدف و نیتی که این شیوه صورت بگیرد، تجربه نشان داده که در پیش گرفتن چنین رویه‌ای، نه‌تنها به جلب آرای مردم برای نامزدها نخواهد انجامید که زمینه را برای کاهش آرای کاندیداها نیز فراهم می‌کند.

فرهنگ،  بخش مغفول مناظره دوم

قرار بود مناظره دوم، در مورد مباحث فرهنگی و اجتماعی باشد. اما محتوای گفت‌و‌گوها نشان داد که باز اقتصاد است که حرف اول را می‌زند. مناظره دوم تمام شد، اما مخاطبان بالاخره متوجه نشدند که نامزدها چه برنامه و راهکاری برای حل مشکلات حوزه‌های فرهنگ و مباحث اجتماعی دارند. نامزدها به جای این‌که درباره حل مشکلات حوزه فرهنگ بحث کنند، ترجیج دادند که باز هم از اقتصاد حرف بزنند و سهم کمی را به فرهنگ اختصاص دهند. برخی از کاندیدا‌ها به جای طرح مباحث راهگشا در حوزه فرهنگی، صرفا با فهرست نام برخی از هنرمندان، گلایه کردند که چرا به اهالی هنر بی‌توجهی شد و چرا به جای تمرکز روی موسیقی سنتی، زمینه شیوع موسیقی رپ فراهم شد.

نکته دیگر این‌که، برخی از نامزدها با هدف به چالش کشیدن رقبای خود، باز هم به شیوه قدیمی روی آوردند و با طرح موضوعاتی چون گشت ارشاد و دل‌نگرانی برای اضطراب حاصل از ارسال پیامک حجاب برای برخی از بانوان تحصیلکرده، به نوعی قصد رقیب‌هراسی داشتند. به نظر می‌رسد که این شیوه شاید برای دوره‌های گذشته جواب می‌داده، اما بعید است که برای این دوره چنین حربه‌ای کارآمد باشد.

در کنار این مباحث محتوایی، مناظره دوم به لحاظ شکلی هم قابل ارزیابی است. نوع سوالات و زمان پاسخگویی از جمله مباحثی است که حتی مورد انتقاد برخی از نامزدها نیز قرار گرفت.

کیفیت سوالات

یکی از انتقادات مهم در مناظره دوم این بود که سوالات ارائه‌شده، به لحاظ تنوع و کیفیت از سطح مطلوبی برخوردار نیست و البته در این راستا برخی نوک اتهام را متوجه رسانه ملی کردند. برخی انتقاد می‌کنند که برای برگزاری مناظره‌ای در سطح ملی و ارائه مباحث مهمی در حوزه کشورداری و چالش‌های پیش رو، طراحی سوالات باید به اهل فن سپرده شود و اهالی فرهنگ، اندیشه و اقتصاددانان در طراحی سوال مشارکت ‌کنند. منتقدان البته این شیوه تهیه سوالات را متوجه صدا و سیما می‌دانند.

این در حالی است که طراحی پرسش‌های مرتبط با مناظرات در حیطه اختیارات شورای نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است و در این شورا شخصیت‌های حقوقی مثل دادستان کل کشور، وزیر کشور، یکی از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما، یکی از اعضای حقوقدانان شورای نگهبان و همچنین رئیس صدا و سیما عضویت دارد. به عبارت دیگر رسانه ملی در این شورا یک نماینده دارد و نقشی فراتر از بقیه اعضا برای طراحی این سوالات ندارد. البته در عین حال می‌توان گفت که توقع و انتظار بجا این است که سوالات مربوط به مناظره انتخابات ریاست جمهوری، از کیفیت بهتری برخوردار باشد تا نامزدها در این مناظره، به ارائه راهکارهای خود درباره مسائل چالشی در سطح ملی بپردازند.

پاسخگویی در ۳ دقیقه

وقتی قرار است نامزدهای انتخابات در مناظرات ضمن طرح دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، برای حل معضلات اساسی کشور راهکاری ارائه دهند و در عین حال در مقام چالش با دیگر رقبای انتخاباتی، از قوت برنامه‌های خود بگویند و ضعف برنامه‌های رقیب را بر شمارند؛ به نظر می‌رسد که در نظر گرفتن سه دقیقه برای پاسخگویی چندان کارساز نباشد. اساسا این دقایق مجالی برای طرح مباحث جدی فراهم نمی‌کند و نامزدها به‌ناچار به طرح موضوعات در همان حد کلیات بسنده می‌کنند و گفت‌و‌گوی جدی‌ای میان نامزدها در نمی‌گیرد. البته اگر احیانا بحث چالش‌برانگیزی هم شکل بگیرد، در همان سطح رد و بدل شدن گوشه و کنایه‌های سیاسی باقی می‌ماند.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول