اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

تدارک حرم امام رضا (ع) برای دهه کرامت/ از گل‌آرایی و آذین بندی تا تمهیدات بهداشتی

در آستانه سالروز میلاد خجسته حضرت معصومه(س) و نزدیک شدن به سالروز ولادت باسعادت امام رضا(ع)، حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران و مجاوران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

تدارک حرم امام رضا (ع) برای دهه کرامت/ از گل‌آرایی و آذین بندی تا تمهیدات بهداشتی

به گزارش خبرنگار حج و زیارت و وقف خبرگزاری فارس جشن‌های دهه کرامت از امشب و همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) آغاز و تا سالروز میلاد امام رئوف آقا علی بن‌موسی‌الرضا (ع) ادامه دارد.

جشن‌های دهه کرامت همه‌ساله توسط آستان قدس رضوی با برگزاری آیین‌های باشکوه از جمله گلباران حرم، گل‌آرایی، آذین‌بندی، پذیرایی از زائران، برنامه‌های آموزشی، محافل قرآن، برنامه‌های کودکان و نوجوانان، سخنرانی، مدیحه‌سرایی و... برگزار می‌شود.

اما از سال گذشته و با شیوع کرونا این برنامه‌ها به صورت محمدود‌تر و با محوریت رسانه‌ها برگزار شد و تمهیدات بهداشتی مفصلی هم برای سلامت زائران اندیشیده شد که همان زمان در گزارش‌هایی مفصل به آنها پرداخته شد.

امسال هم درحالی به استقبال دهه کرامت می‌رویم که شیوع کرونا همچنان ادامه دارد و مسئولان حرم ضمن طراحی برنامه‌های مختلف و متنوع، تمهیداتی هم برای رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اندیشیده‌اند.

تمهیدات بهداشتی حرم امام رضا (ع) برای دهه کرامت

امین بهنام معاون خدمات زائرین حرم مطهر امام رضا (ع) در گفت‌وگو با فارس درباره تمهیدات بهداشتی حرم امام رضا (ع) گفت: نظافت و ضدعفونی مکرر سطوح در حرم مطهر رضوی و تهیه اقلام مصرفی همچون ماسک، محلول ضدعفونی‌کننده دست، لیوان یکبار مصرف، مایع دستشویی و... نیز با توجه به نیازهای موجود در دهه کرامت با شدت بیشتر ادامه خواهد داشت تا زائران و مجاوران با آرامش خاطر به این آستان ملکوتی مشرف شده و از برنامه‌های ویژه دهه کرامت بهره‌مند شوند.

فاصله‌گذاری اجتماعی و استقرار فرش‌ها به صورت شطرنجی و با فاصله

وی درباره اقدامات آستان درباره فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: فرش‌آرایی صحن‌ها به ویژه به طور گسترده در صحن‌های پیرامونی حرم به صورت شطرنجی و با فاصله اجرا می‌شود تا شیفتگان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، امکان زیارت و اقامه نماز را داشته باشند. همچنین در رواق‌ها هم برنامه ریزی به این صورت است که با ظرفیت خاصی زائران در رواق‌ها حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: تنظیف و شست‌وشوی این بارگاه نورانی نیز با مشارکت نیروهای خدماتی و افتخاری آستان قدس رضوی در حال انجام است، چنان که گروهی ۲۵ نفره از خادمان افتخاری استان تهران تنظیف و غبارروبی نقاط مرتفع صحن‌ها را به مدت یک هفته در خردادماه انجام دادند.

فضا‌آرایی حرم و خدمت‌رسانی به زائران

به گزارش فارس از جمله اتفاقات زیبای حرم رضوی در دهه کرامت موضوع گل‌آرایی، آذین‌بندی و نصب کتیبه در حرم است که این کار از چند روز مانده به آغاز دهه کرامت آغاز و تا میلاد امام رضا (ع) ادامه دارد.

کار گل‌آرایی حرم همه‌ساله توسط جمعی از گل‌فروشان و تولید‌کنندگان گل‌های تزئینی کشور و به صورت داوطلبانه انجام می‌شود و این کار حال و هوای خاصی به حرم می‌بخشد.

معاون خدمات زائرین حرم مطهر امام رضا (ع) درخصوص فضا‌آرایی حرم در دهه کرامت گفت: به همین مناسبت تمهیدات ویژه‌ای برای فضاآرایی بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع) و همچنین خدمات‌رسانی به ارادتمندان این امام همام پیش‌بینی‌ شده است.

وی افزود: صحن و سرای رضوی در این ایام با نصب بنرها و کتیبه‌های مناسبتی، چراغانی و گل‌آرایی ویژه، مملو از نور و گل خواهد شد تا فضایی آکنده از نشاط معنوی در این ایام پربرکت را برای دلدادگان امام خوبی‌ها ایجاد شود.

آغاز گل‌آرایی حرم و استمرار آن تا پایان دهه کرامت

بهنام با بیان اینکه آذین‌بندی و گل‌آرایی حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه کرامت طی چند روز گذشته آغاز شده و در آستانه سالروز ولادت حضرت رضا(ع) به اوج خود خواهد رسید.

توزیع غذای متبرک میان محرومان حاشیه شهر مشهد

بنا بر این گزارش یکی از اماکنی که در ایام دهه کرامت بسیار رونق دارد میهمانسرای حرم است، اما این مکام از سال گذشته و درپی شیوع کرونا پذیرای زائران نیست و غذای متبرک حرم خارج از فضای میهمانسرا توزیع می‌شود.

بهنام درباره توزیع غذای متبرک حرم امام رضا (ع) گفت: توزیع برون‌بر غذای مهمانسرای حضرت و بسته‌های متبرک رضوی به مناسبت دهه کرامت بین زائران و مجاوران به ویژه اقشار محروم حاشیه شهر مشهد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با بیماری کرونا در دستور کار این معاونت قرار دارد و در دهه کرامت با شدت بیشتری انجام می‌شود.

تمهیدات خاص برای سالمندان اقشار کم برخوردار

معاون خدمات زائرین حرم مطهر رضوی گفت: در تلاش هستیم برنامه‌هایی همچون تشرف سالمندان در قالب طرح «یا معین الضعفا» و اهدای لباس نو به زائران ابن سبیل و غیره خدمات ارزشمندی به اقشار کم‌برخوردار و کم‌توان امام هشتم (ع) ارائه کنیم.

تدارک ۱۳ برنامه محوری برای دهه کرامت در حرم امام رضا (ع)

به گزارش فارس جشن‌های دهه کرامت از امشب در حرم نورانی امام هشتم آغاز می‌شود و در این راستا ۱۳ عنوان برنامه به عنوان محور‌های برنامه‌های حرم طراحی شده که طی دهه کرامت اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی درباره این برنامه‌ها گفت: همزمان با آغاز دهه کرامت ۱۳ برنامه محوری برای این ایام از سوی آستان قدس رضوی در نظر گرفته شده است که این برنامه‌ها با عناوین «جشن‌های لبیک یا امام»، «دختران خورشید»، «نقش ارادت»، «گلدسته‌های حرم»، «رسم دعبل»، «مناظرات رضوی»، «پویش بین‌المللی به لطف امام»، «همسفر تا بهشت»، «رواق کتاب»، «میهمان امام»، «در جوار عترت»، «برکت حضور» و «شکرانه همجواری» تدارک دیده شده است.

سخنرانی، قرائت زیارات و ادعیه، پرسمان و مناظرات رضوی، مدیحه‌سرایی، اجرای گروه‌های سرود و همخوانی قرآن کریم، مشاعره، شعرخوانی، تجلیل و معرفی افراد و خانواده‌های موفق، کرسی تلاوت رضوی، شعر، دکلمه خوانی و خوانش کتاب از جمله قالب‌های برنامه‌های دهه کرامت است. همچنین کرسی تلاوت رضوی از برنامه‌های قرآنی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی است که با حضور قاریان بین‌المللی از شبکه های استانی به صورت زنده و مستقیم از حرم پخش خواهد شد.

برنامه‌هایی برای زائران غیرایرانی

وی همچنین به برنامه‌های ویژه زائران غیر ایرانی اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه همواره تعداد کثیری از زائران غیر ایرانی اعم از زائران اردو، عرب و آذری زبان به بارگاه منور رضوی مشرف می شدند و در این ایام به دلیل شیوع بیماری کرونا از زیارت حضرت رضا(ع) محروم هستند، مدیریت زائران غیر ایرانی سه برنامه برای زائران عرب، اردو و آذری زبان در این ایام تدارک دیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول