اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

جلیلی: چرا سهم زنان از نقش‌آفرینی در فضای مجازی فقط باید ۱۳ درصد باشد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در عرصه فضای مجازی که خانم‌ها هیچ محدودیتی هم ندارند، چرا فقط ۱۳ و نیم درصد کار مفید و نقش موثر مربوط به خانم‌هاست؟ این باید پنجاه درصد باشد.

جلیلی: چرا سهم زنان از نقش‌آفرینی در فضای مجازی فقط باید ۱۳ درصد باشد؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، صبح امروز (جمعه ۲۱ خرداد) در همایش دختران رأی‌اولی که در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد، حضور یافت.

محور سخنان جلیلی در این همایش بدین شرح است:

- یکی از ظلم‌هایی که به زن‌ها می‌شود، نگاه جنسیتی به زن است نه نگاه هویتی.

- قرآن کریم که همه ما افتخار داریم که تمام تلاش ما این باشد آموزه‌هایش را در زندگی به کار بگیریم، وقتی صحبت می‌کند از هر نوع کمال و تعالی، فرقی را قائل نیست بین اینکه خانم‌ها و آقایان متفاوت باشند در عرصه کمال‌جویی و پیشرفت. مبنا را عمل صالح قرار می‌دهد.

- هر برنامه‌ریزی که می‌شود باید نقش زن را در نظر بگیرد و گرنه ناقص و ضعیف خواهد بود و نتیجه لازم را نمی‌گیرد. این هم عرصه‌های محدودی نیست.

- رأی دادن زنان که یک حق کوچک به‌شمار می‌رود، در اروپا کم‌تر از صدسال است که رواج یافته است، یعنی زنان  در کشوری مثل انگلیس حتی حق رأی هم نداشتند. بعد ببینید زنان در اندیشه دینی چه جایگاهی دارند. به صراحت قرآن بیان می‌دارد که خانم‌ها می‌آمدند با پیامبر بیعت می‌کردند. آن هم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی. بعد غربی‌ها می‌شوند مدعی حقوق زن و ما می‌شویم متهم حقوق زن.

- دو نگاه غلط به زنان وجود دارد؛ یک نگاه ظرفیت بزرگی را که در زنان وجود دارد برای اصلاح فرد و اجتماع، می‌خواهد به غلط محدود کند. یک نگاه دیگر، نگاه ابزاری به زن است. همین‌ غربی‌هایی که بعد از آن همه نگاه آزادی‌خواهی، می‌گفتند زن حق ندارد یک رأی در صندوق بیاندازد، بعد از اینکه جنگ‌های جهانی انجام شد، دیدند به نیروی کار نیاز دارند و زن‌ها می‌توانند نیروی کار باشند و بعد طرفدار زن‌ها شدند. یعنی نگاه ابزاری به زن.

- قرآن وقتی می‌خواهد از یک فرد مومن مثال بزند یک خانم مؤمن را مثال می‌زند. مثالش از یک فرد با ایمان یک خانم است. 

- ما باید در موضوع زنان، مدعی باشیم نه مدافع. در زمانی که معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه بودم و به کشورهای اروپایی می‌رفتم، وقتی صحبت از حقوق زن می‌شد این‌ها را به رخ می‌کشیدیم و آن‌ها حرفی برای گفتن نداشتند.

- در نروژ در جلسه‌ای که مربوط به حقوق زنان بود، خانم کارمند وزارت خارجه گفت یک دوره مأموریت تهران بودم. علاقه مند شدم اندیشه اسلام درباره خانم‌ها را بدانم. رفتم کارشناسی ارشد پیام نور شرکت کردم. وقتی می‌خواندم می‌دیدم چه مباحث قوی درباره زنان دارید و چرا این‌ها را مطرح نمی‌کنید.

- کتاب‌های خاطراتی مثل دختر شینا و گلستان یازدهم را بخوانید تا ببینید خانم‌ها در انقلاب و دفاع مقدس چه نقشی داشتند.

- حجاب یعنی چه؟ اصلاً حجاب یعنی لباس اجتماعی بانوان؛ یعنی ضرورت حضور زن در جامعه. چون اگر حضور زن در جامعه ضرورت نداشته باشد که حجاب معنی نداشت. صحبت از یک لباس اجتماعی است، با همه حکمت‌هایی که رب العالمین تدبیر کرده است برای انسان.

- این حضور اجتماعی باید در محیطی امن و آرام باشد تا به این ظرفیت بزرگی که می‌تواند جامعه را اصلاح کند کسانی با نگاه سوء و ابزاری نگاه نکند. 

- ما باید بتوانیم نقش زنان را بازنمایی کنیم. تجربه‌های موفقی ا که در همین سال‌های انقلاب وجود داشته است باید بازنمایی بشود. 

- خارجی‌ها سریال‌های کره‌ای و ژاپنی را راجع به نقش‌آفرینی زنان می‌سازند. این در حالی است که در هر خانواده ما ده‌ها چهره از خانم‌ها می‌بینید که چه نقش بزرگی را در شکل‌گیری خانواده ایفا کرده‌اند و چه فرزندان را تقدیم کرده‌اند. در زندگی مادربزرگ‌ها نگاه کنید که چه کارهایی انجام داده‌اند. در کره و ژاپن سریال می‌سازند بعد ما این نقش‌های بزرگ زنان‌مان را بازنمایی نمی‌کنیم.

- این روزها همه می‌گوییم نقش خانم‌ها مهم است. خب در عرصه فضای مجازی که خانم‌ها هیچ محدودیتی هم ندارند، چرا فقط ۱۳ و نیم درصد کار مفید و نقش موثر مربوط به خانم‌هاست؟ این باید پنجاه درصد باشد. 

- پروین اعتصامی نمونه‌ای است که نشان می‌دهد وقتی یک زن، درست بفهمد و هنر خود را به‌کار بگیرد، می‌تواند آثار ماندگاری را برای تاریخ خلق کند. من در دوره‌ای که مذاکره می‌کردم، می‌دیدم تمام چیزهایی که من می‌خواهم بگویم را پروین اعتصامی در چند بیت شعر آورده است؛ «محتسب مستی به ره دید و گریبانش گرفت،  مست گفت ای دوست، این پیراهن است، افسار نیست»؛ مثال همین قدرت‌های دنیا است که هر کسی که می‌خواهد آزاد باشد، جلویش را می‌گیرند، بله شما متهم می‌شوید به تروریست. بعد می‌خواهد از شما باج گیری کند.

- این نقش یک خانم است، وقتی خوب نقش خود را می‌فهمد و مفهومی را درک می‌کند پیامی قوی به تاریخ می‌دهد.

- عدالت فقط عدالت جنسیتی نیست. همه باید بتوانند در جامعه نقش‌آفرینی کنند.

- کسانی که درباره خانم‌ها شعار می‌دهند بگویند در این هشت سال برای آنان چکار کردند؟ سندهایی که خودتان برای زنان نوشتید چه شد؟

- زن‌ها حقوق مختلفی دارند که یکی از آن‌ها معیشتی است. اگر خانمی به دلایل مختلف علاوه بر نقش خود، بار سنگین اداره خانواده هم بر دوشش قرار گرفته باید مورد حمایت مضاعف دولت قرار بگیرد. 

- در شرایط کرونا خام‌ها دارند نقش سنگینی ایفا می‌کنند، خب این‌ها باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرند. در برخی عرصه‌ها ممکن است خانم‌ها خط مقدم باشند و این آقایان باشند که نقش پشتیبانی را ایفا کنند. 

- امروز در عرصه کرونا داریم شهید می‌دهیم. چه تعداد از این شهدا خانم هستند؟ اینجاست که آقایان باید خانم‌ها را پشتیبانی کنند.

- شرایط کرونایی، فشار زیادی را به زنان تحمیل کرده است. زن که ربات نیست، آن‌ها هم انسان هستند و بالاخره ضعف و خستگی به سراغ‌شان می‌آید؛ نمی‌شود گفت خب حالا اینطور است دیگر. باید به فکر آن‌ها بود و این برنامه‌ریزی و بعد کار  می‌خواهد، با گفتن چند جمله خوب حل نمی‌شود.

- ما معتقد به جهش ایران در چهار سال آینده هستیم. جهش ایران هم باور می‌خواهد هم برنامه و هم اراده. یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند در این جهش، نقش جدی ایفا کند، زنان هستند. باید باور داشته باشید که نیمی از جمعیت شما، یعنی زنان، نقش جدی در اصلاح جامعه دارند. باید به این مسائل باور داشته باشید و اراده داشته باشید که برای آن برنامه‌ریزی کنید و بعد با همه توان و مجاهدت آن را عملیاتی کنید وگرنه می‌شود حرف.

- اگر صحبت از جهاد بزرگ برای جهش ایران می‌شود، این عمل می‌خواهد؛ هم عمل زن هم مرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول