اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

باید سوم؛ معماری و هویت اسلامی شهر، چه میزان دغدغه شورای شهر است؟

توجه به حفظ هویت تاریخی و اسلامی و مراکز قدیمی شهر وتوجه به مختصات شهر اسلامی است، یکی از بایدهایی که مقام معظم رهبری خطاب به شورای اسلامی شهر بیان کردند .

باید سوم؛ معماری و هویت اسلامی شهر، چه میزان دغدغه شورای شهر است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، یکی از بایدهایی که مقام معظم رهبری خطاب به شورای اسلامی شهر بیان کردند، توجه به حفظ هویت تاریخی و اسلامی و مراکز قدیمی شهر وتوجه به مختصات شهر اسلامی است. 

ایشان در این باره فرمودند: ما به برکت اسلام توانسته‌ایم هویت ایرانی خود را حفظ کنیم و این حقیقت، باید در همه خدمات و امور شهری خود را نشان دهد.

رهبری ادامه دادند: علی‌الظاهر اروپایی‌ها در زمینه‌ی حفظ نشانه‌ها و یادگارهای تاریخی‌شان پیشقدم هستند و خیلی به آن اهمیت می‌دهند؛ خانه‌ی فلان‌کس، زادگاه فلان دانشمند، محل تدریس فلان استاد، ساختمان‌های یادگاری قدیمی. البته اینها را باید حفظ کرد و اینها چیزهای لازمی است؛ اما شاید از این مهمتر، یا به همین اندازه اهمیت، مسأله‌ی فضای شهری است و تجلی معماری اسلامی و معماری زیبای شرقی.

ایشان به صورت مصداقی خطاب به فضاسازی تهران گفتند: بزرگراهی در غرب تهران درست شده که شاید یک سال پیش، من از آن‌جا عبور کردم و دیدم یک بزرگراه خیلی خوبی است از طرف شمال به جنوب؛ یک چیز خیلی مفید و لازمی است؛ اما اطرافش هنوز هیچی نیست.

دغدغه مقام معظم رهبری در مورد فضاسازی و معماری شهری بیانگر این است که هنوز با مطلوب فاصله داریم.

شورای شهر باید دید فرهنگی داشته باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی کرجی، استاد گروه حقوق مؤسسه امام خمینی(ره) درگفت‌وگو باخبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: اگر فضاسازی بخواهد اسلامی باشد باید مسجد، محور آن باشد و بقیه بر محور مسجد ساخته شود مثلا باید در کنار مسجد پارکی باشد برای کودکان و یا کتابخانه باشد این همان مجموعه‌ی عوامل رشد و ترقی جامعه حول محور مسجد ایجاد کنند. 

مسجد محور بودن که سهل است شهر بجنورد از کمترین نشانه‌های یک شهر اسلامی نیز برخوردار نیست و البته در علمکرد شورای شهر نیز اسلامی پیش رفتن آنچنان به چشم نمیخورد.

محمدی کرجی در ادامه راجع به دیگر مسائل فرهنگی بیان کرد: در حوزه آرایش گل و گیاه و یا دیوارنوشت‌ها باید با دید فرهنگی نگاه شود، چون این وظیفه شورای شهر است و برای آن بودجه می‌گیرد چون وقتی نمادی را در میدانی قرار می‌دهند این آموزشی به نسل آینده است پس مهم است که چه پیامی را انتقال می‌دهد.

از شهرداری مشهد، خلاقیت بیاموزید!

استاد دکترای حقوق عمومی، خاطر نشان کرد: شورای شهر برای محقق شدن یک شهر فرهنگی، باید از مردم کمک بگیرد به عنوان مثال شهردار مشهد مسابقه طرح و ایده برای نمادها و المان‌های شهر قرار می‌دهد و به برترین‌ها جایزه می‌دهد که حتی می‌تواند ایده‌های مردم را بخرد؛ اگر از این ابتکارها باشد به آن مطلوب می‌رسیم. 

وی ادامه داد: ایده و طرح در ذهن جوانان زیاد بوده و حیف است که استفاده نشود؛ باید این اهداف در جامعه محقق شود.

اگر اعضای شورای شهر تفکری خلاق داشته باشند که لازمه اش تعامل با افراد خلاق است به آسانی و بودجه‌ای نه چندان زیاد می‌توانند به شهر رنگ‌وبوی اصالت عطیه بدهند. 

گشتم نبود، نگرد نیست

حجت‌الاسلام و المسلمین جمالی معاون فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه بجنورد نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ما نماد و اصالت اسلامی در شورای شهر فعلی ندیدیم و اگر شورای شهر بخواهد معماری اسلامی را در بجنورد لحاظ کند یکی از نمادهای مهم آن مساجد است مثلا مسجد جامع بجنورد که قدمتی صدساله دارد نباید آن گونه خراب می‌شد اما متأسفانه با یک سیاست غلط آن را تخریب کردند. 

وی گفت: خیلی از بزرگان ما در آن مسجد بزرگ شدند اما اصالت آن مسجد حفظ نشد و خراب شد و از آنجایی که بودجه شهر دست ارگان‌های مذهبی نیست قشر مذهبی فقط می‌توانند به عنوان مشورت دهنده ورود کنند اما تعیین کننده شهرداری بوده که خوب عمل نکرده است. 

معاون فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه تصریح کرد: مسجددانشگاه بجنورد نیز در حال حاضر به گونه‌ای ساخته شده که شبیه به معماری و هویت اسلامی نیست و به تعبیر خود کلاسیک درست کردند که حالا حتی برخی کنار مسجد ایستادند و نفهمیدند مسجد است چون اصالتش حفظ نشده است. 

وی در ادامه بیان کرد: در سر چهارراه هم اگر بجای مجسمه شهید، دیوارهلالی شکل بگذارند که یک زندگی‌نامه کوتاهی قرارداده شود به مراتب بهتر از مجمسه‌ای است که شاید شبیه به خود آن شهید نیز نیست و همین‌ها است که هویت شهر را می‌سازد.

خوبان و بدان! 

علیرغم ضعف در فضاسازی که به نسبت شهرهای دیگر در خراسان شمالی وجود دارد برخی المان‌ها همچون خانه خشتی زیبایی که در پارک شهر بجنورد قرار دارد و یا برخی دیوارهای پیاده‌رو که در آن آیه‌ای آرامش بخش از قرآن کریم نصب شده است و همچنین آکواریومی زیبا که در آن خلاقیت و ایده‌ای نو دیده می‌شود از کارهای خوبی است که شهرداری آن را انجام داده است و اگر تا به حال به چشم نیامده دلیلش این است که میزان این خلاقیت کم بوده و هنوز نتوانسته همه گیر و جذاب خودنمایی کند تا چشم‌نواز شود. 

اگر تعداد این نوع خلاقیت‌ها بیشتر و کیفیت آن بهتر شود قطعا شهری زیبا خواهیم داشت. 

تعداد از آن جهت که تمام شهر را پوشش دهد و کیفیت از این روی که یک متخصص حرفه‌ای آن را بسازد تا نقص ظاهری نداشته باشد. 

به فرض مثال حد فاصل میدان دفاع مقدس تا دانشگاه آزاد بجنورد که بلواری قرار داشته و بهترین مکان برای فضاسازی شهری است و در سخنان اولیه حضرت آقا نیز به آن اشاره شده می‌توانست جز زیباترین مکان‌های بجنورد باشد اما همانطور که ملاحظه می‌شود به دلیل الگوبرداری نیمه و غیرحرفه‌ای از شهر کلانی مانند مشهد و عدم اجرای درست آن طرح، جلوه ی نه چندان زیبایی بعد از سال‌ها تعلیق و تأخیر به آن محیط داده شده است که اکثر مواقع نیز به گل‌آرایی و رسیدگی از آن پرداخته نمی‌شود. 

ممکن است برخی بهانه بودجه را عنوان کنند که پذیرفته نیست چون خلاقیت ثابت کرده است که از دورریختنی ترین چیزها نیز می‌توان اثر هنری خلق کرد و اگر اعتماد به جوانان و مشورت و تعامل با مردم بیشتر شود یقینا خود مردم برای زیباسازی شهر با تمام وجود وارد میدان می‌شوند و به صورت محله محور به فضاسازی خواهند پرداخت که از شورای شهر بعدی این انتظار می‌رود تا این مطالبات را عملی کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول