اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

فاز نخست پایانه صادراتی جاسک بزودی به بهره برداری می رسد

استاندار هرمزگان گفت: احداث پایانه صادرات نفتی جاسک نمونه جهاد واقعی و یک کار فن آورانه است که بزودی افتتاح می‌شود.

فاز نخست پایانه صادراتی جاسک بزودی به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، فریدون همتی در نشست با مدیران و عوامل اجرایی پایانه صادرات نفتی جاسک بیان کرد: تصمیم اولیه این پروژه بزرگ و استراتژیک که به تعبیر مقام معظم رهبری، یک ابرپروژه است و در مدت کوتاه، احداث مجموعه های عظیم جهت انتقال نفت، پیشرفت بسیار مناسبی داشته است.

همتی ادامه داد: این پروژه عظیم در سواحل مکران بیانگر توانمندی نیروهای متخصص داخلی است و در هر بخش از این‌ طرح، حقیقتا یک کار بزرگ اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: این رویداد بزرگ در شرایط تحریمی کشور انجام شد که برای ساخت و واردات لوله و تجهیزات مورد نیاز هم در ابتدا با مشکل مواجه بودیم، اما به لطف خداوند تحریم ها فرصتی شد تا نیروهای داخلی دانشمندان و مهندسان و مدیران کارخانه های مختلف همه تدبیر کنند تا از این بن بست که نتیجه تحریم بود بیرون بیاییم و خودکفا شویم.

استاندار هرمزگان ادامه داد: این مهم انجام نشد مگر به دست توانای مهندسان و نیروهای این پروژه از گوره تا جاسک که اکنون در سواحل مکران چندین طرح زنجیره ای مرتبط اعم از پایانه صادراتی ، مخازن نفت، خطوط انتقال و سایر مشاغل جانبی در حال انجام است.

دکتر همتی با اشاره به سرعت مناسب اجرای این پروژه در زمان کوتاه ، یادآور شد: این پروژه از اردیبهشت ۹۹ کلنگ زنی شده و به زودی صادرات یک میلیون بشکه نفت از این پایانه صورت خواهد گرفت.

همتی با بیان اینکه اجرای این پروژه در دولت با شرایط تحریم و کرونا  یک شاهکار است یادآور شد: به تعبیر مقام معظم رهبری، پایانه نفتی جاسک استراتژیک ترین پروژه دولت است که به زودی شاهد عملیاتی شدن فاز نخست آن خواهیم بود.

وی به مزیت‌های این طرح اشاره کرد و گفت: این کار به صورت کاملا بومی توسط مهندسان داخلی انجام گرفت و در این بخش صاحب سبک و تکنولوژی شدیم.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اطلاع رسانی و معرفی این ظرفیت مهم تصریح کرد: برخی بدلایل مختلف نمی خواهند کارهای موفق دولت را بازگو کنند یا دیده شود، باید این دستاوردها را برای مردم بازگو کرد تا امیدوار شوند و بدانند چه توانمندی مهندسی در کشور وجود دارد و مهمترین ویژگی این پروژه کم کردن وابستگی به دانش و تکنولوژی سایر کشورهاست.

همتی بیان کرد: با حمایت های ویژه دولت و تامین مالی و تجهیزاتی از طرح ها و پروژه های بزرگ، امروز نفت ستاره خلیج فارس به عنوان یک اقدام ضد تحریمی محسوب می شود و در کنار تامین نیاز داخلی،  جایگزینی برای صادرات نفت خام شده است.

دکتر همتی به نمونه بارز پروژه های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: متاسفانه کمتر به این کارهای بزرگ نظام پرداخته شده و باید با بیان این دستاوردها امید را دل مردم زنده کرد.

وی خودباوری، توانایی ایرانی ها و عبور از بن بست و دست یافتن به تکنولوژی را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: یکی از اشتباهات بزرگ کشورهای غربی، تحریم ها بود که باعث شد وابستگی ها را کم کنیم.

همتی با اشاره به اقدامات مهم دولت در بخش های مختلف کشور گفت: با احداث آب شیرین کن ها ضمن تامین آب مورد نیاز بخشی از استان، انتقال آب به کرمان و یزد انجام و بخش اعظم تجهیزات بومی سازی شده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان تاکید کرد: غربی ها باید بدانند هر چقدر ایران را تحریم کنند، نیازهایمان داخل ایران بومی سازی می شود و آن ها بازار را از دست می دهند و ایران ما صاحب توانمندی می شود که حتی می توانیم این تخصص و توان مهندسی و خدمات فنی را صادر کنیم.

دکتر همتی در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از نیروهای بومی و ایجاد فرصتهای شغلی برای اهالی منطقه تاکید کرد: توسعه در سواحل مکران باید به بهبود زندگی مردم بیانجامد.

زرین گل مشاور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم  با اشاره به حمایت های استاندار هرمزگان در رفع مشکلات احداث این پروژه از معاونت عمرانی استاندار و مدیران قدردانی کرد و گفت: پشتیبانی استانداری از پروژه پایانه نفتی جاسک مهمتر از تامین منابع مالی این پروژه بود.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول