اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نخبه‌ای که تلاشش در مسیر اعتلای وطن است

میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر بهانه‌ای شد تا به سراغ نابغه‌ای معروف به لیلای تکواندو برویم، دختری از دشمن‌زیاری ممسنی که علاوه بر ۶ مدال جهانی در کارنامه ورزشی‌اش، در مسابقات جهانی اختراعات و نوآوری کانادا نیز نائب‌قهرمان است.

نخبه‌ای که تلاشش در مسیر اعتلای وطن است

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، در میان تمام دلهره‌های امروزی و دغدغه‌های والدین که معمولا برگرفته از مشکلات اقتصادی و کمبودهای معیشتی است و از دیاری که لقب بزرگترین تاکستان دیم کشور را در کنار تمام محرومیتهایش یدک می‌کشد، نابغه‌ای به دنیا معرفی می‌شود که موفقیت‌های زندگی‌اش چندبعدی است و عشق و دلبستگی‌اش به این آب و خاک مثال زدنی.

لیلا کشاورزی، ۲۱ ساله‌ است و اول راه، ولی تا اینجا نیز آنقدر تلاشش هدفمند بوده که هم در ورزش تکواندو و هم در عرصه علمی، نبوغش مثال زدنی است.

۶ مدال جهانی تکواندو در هان‌مادانک دارد، دو طلا، سه نقره و یک برنز و اندازه‌‌گیر میزان کربن نامتقارن، تبادلگر اکسیژن، سبد هوشمند، آنالیزگر چشم و عینک آنالیزگر هم از اختراعات اوست.

مردم منطقه محرورمش به مستعد بودن و خستگی ناپذیری مشهورند و تلاششان در مسیر ادامه زندگی آبرومندانه هیچ وقت پایانی ندارد، کشاورزی می‌کنند و باغات انگور شأن تنها و مهمترین سرمایه‌شان است.

دختر باغات انگور، زندگی را در شیراز و دشت آزادگان گذرانده و این ترکیب زندگی شهری و روستایی، دایره و دامنه فکرش را وسعت داده و قدرت تمرکز و استعداد موروثی‌اش را بیشتر و خلاق‌تر کرده‌ است.

هر جا که مشکلی می‌بیند، به آن فکر می‌کند تا شاید راهی برای رفع آن پیدا کند و همین امر باعث شد تا در کلاس سوم راهنمایی، تبادلگر اکسیژن را به عنوان اولین اختراعش عرضه نماید.

عنوان برگزیده جشنواره بین المللی پروژه‌های دانش آموزی، مقام اول کشوری عکس‌های میکروسکوپی، اول کشوری هوافضا دانش آموز ممتاز و مبتکر سال،  برگزیده جشنواره بین المللی فناوری‌های نو پیشرفته و ثبت چندین اختراع و هزاران ایده عملی نشده، فقط بخشی از افتخارات علمی اوست.

او ورزش را مانع پیشرفت علمی نمی‌داند و معتقد است،  در تکواندو سرعت دقت و عکس العمل جزوه فاکتورهای اصلی هستند که در این رشته، مبارز تا آخرین لحظه مبارزه می‌کند و حتی این امکان وجود دارد که نتیجه در ثانیه آخر نیز، برعکس شود و این ویژگی مهمترین عامل موفقیت من در عرصه‌های علمی، ورزشی و دیگر جنبه‌های زندگی است.

تمام موفقیتش را مدیون تلاش و حمایت و همراهی خانواده است و پیشرفت منطقه و کشف استعدادهای بچه‌های زادگاه پدری‌اش آرزوی اوست و از اینجا است که تصمیم می‌گیرد هزینه مدال خود را صرف آبادانی و ورزش منطقه دشمن‌زیاری نماید.

همه مسؤولان علم و فناوری و ورزش او را می‌شناسند، بارها برای اینکه اختراعاتش وارد چرخه تولید شود، به نهادهای مختلف مراجعه کرده‌ است و امروز که این گفتگو انجام می‌شود، هم راهی تهران است تا در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور داشته باشد.

دختری که ورزش را از ۱۵ سالگی شروع کرد و در زمانی کوتاه ۶ مقام جهانی به‌دست آورد و هم‌زمان اولین اختراعش را نیز در ۱۵ سالگی ثبت کرد و آورده‌های علمی او همچنان ادامه دارد؛ یک دفترچه پر از ایده منتظر حمایت و توجه دارد.

اختراعاتش تاکنون در ایران تجاری‌سازی نشده‌ اما از کشورهای مختلف درخواست‌های متعددی دارد، هرچند معتقد است لیلا یک ایرانی است و باید علمش در مسیر اعتلای وطنش هزینه شود.

در مبارزه آنقدر هدفمند و سرسخت است که در مسابقات جهانی، با پای شکسته قدم به شیاپجانگ گذاشت و با جابجایی۴ رکورد روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد و طلا گرفت.

اما چندی است، نابغه تکواندو و نخبه علمی ما، به خاطر بی‌توجهی مسئولان و عدم حمایت برای اجرایی شدن اختراعاتش سودای مهاجرت دارد. او به خاطر موفقیت‌های علمی چند سال اخیرش مورد توجه کشور‌های آمریکا، انگلیس، کانادا، امارات و... قرار گرفته و حتی بورسیه دانشگاه هاروارد و کمبریج هم شده است، اما کشاورزی ایران را دوست دارد و نمی‌خواهد پرچم ایران را با کشور دیگری عوض کند، بلکه می‌خواهد هر جایی که هست، به نام ایران فعالیت کند و یک دختر ایرانی باقی بماند.

انتهای پیام/س/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول