اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

خسارت 54 هزار میلیاردی به بخش کشاوزری کردستان/تسهیلات 8500 کشاورز در کردستان امهال شد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده خشکسالی و سرمازدگی 54 هزار و 100 میلیارد ریال به زیربخش‌های کشاورزی استان وارد کرده است.

خسارت 54 هزار میلیاردی به بخش کشاوزری کردستان/تسهیلات 8500 کشاورز در کردستان امهال شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خلیل فعله‌گری صبح امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده خشکسالی و سرمازدگی 54 هزار و 100 میلیارد ریال  به زیر بخش‌های کشاورزی استان اعم از زراعت، باغات، تولید علوفه، گوشت قرمز و زنبور عسل  خسارت زده است. 

به گفته وی، پنج هزار و 600 میلیارد ریال مربوط به خسارت ناشی از سرمازدگی و 48 هزار و 500 میلیارد ریال آن هم ناشی از خشکسالی بوده است که بخش زراعت شامل گندم، جو، کلزا و علوفه و در بخش باغات هم گردو، زردآلو، بادام، توت فرنگی، هلو، شلیل، آلبالو و گیلاس بیشترین خسارت دیده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: بعد از موضوع سرمازدگی امسال وارد بحث خشکسالی شدیم، خشکسالی امسال در طول 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی تصریح کرد:امیدواریم برآوردهای صورت گرفته در مورد خسارت ناشی از خشکسالی به صورت دقیق برآورد نشود.

فعله‌گری گفت: پیش‌بینی ما در زمینه خسارت ناشی از خشکسالی در استان بالای 6 هزار میلیارد تومان است، پیگیری‌های لازم انجام گرفته با امضای استاندار کردستان به عنوان بالاترین مقام استان با شورای هماهنگیبحران کشور شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: پیگیری‌های لازم در این خصوص از سوی وزارت جهاد کشاورزی با دولت انجام گرفته است فعلا در سطح کشور در رابطه با خرید دام عشایر قدم‌هایی برداشته شده است اما برای سایر نقاط کشور و به تبع آن استان کردستان فعلا اقدامی انجام نگرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان  عنوان کرد: ما پیشنهادهای خود در راستای حمایت از فعالین کشاورزی در زیربخش‌های مختلف در قابل پرداخت تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت و پرداخت اعتبارات تملکی برای پروژه‌های زیرساختی خاصتا پروژه‌های مربوط به حوزه آب و تاثیرگذار در مقابله با خشکسالی را به متولیان این حوزه در کشور داده‌ایم.

فعله‌گری تصریح کرد: خسارت در بخش‌های مختلف‌کشاورزی، دامداری، شیلات و غیره ارزیابی‌های لازم انجام گرفته است و در این راستا تمام توان خود را برای جذب حمایت از عزیزانی که خسارت دیده‌اند بکار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه در این زمینه دو موضوع بسیار مهم وجود دارد، عنوان کرد: در بند ز تبصره 2 قانون بودجه سال 1400 مصوب شده که جریمه تسهیلات خسارت دیدگان بخش کشاورزی که بر اثر خشکسالی و یا حوادث غیرمترقبه دچار خسارت شده‌اند از اول سال 94 تا پایان امسال بخشوده شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تنها بخش زراعت در این مصوبه دولت و مجلس نیامده و آن هم به این دلیل است در اجرای بند خ ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه برای زارعین خسارت دیده امهال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

فعله‌گری افزود: در همین راستا تسهیلات 8 هزار و 500 نفر از زیربخش‌های مختلف کشاورزی در استان امهال تسهیلات انجام شده است.

وی اذعان کرد: پرونده 3 هزار و 500 نفر از خسارت دیدگان در کارگروه‌های شهرستان در دست برسی است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: در رابطه با بند ز تبصره 2 قانون بودجه سال 1400 که جدیدا اعلام شده 200 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که سهم استان کردستان 5 میلیارد تومان است.

فعله‌گری عنوان کرد: لیست افراد متقاضی تسهیلات را از سیستم بانکی گرفته‌ایم در حال ارائه به شهرستان‌ها هستیم تا خسارت‌دیدگان واقعی مشخص و براساس آن جریمه تسهیلات پرداخت و یک سال امهال هم از طریق سیستم بانکی انجام گیرد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول