اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مانع‌تراشی ائتلاف سعودی در روند بازگشایی فرودگاه صنعاء

به‌رغم پیشرفت‌های به‌وجود آمده در مذاکرات صنعاء، منابع سیاسی خبر دادند که دولت مستعفی یمن و عربستان سعودی با شرط‌گذاری برای بازگشایی فرودگاه صنعاء در مسیر این مذاکرات مانع‌تراشی می‌کنند.

مانع‌تراشی ائتلاف سعودی در روند بازگشایی فرودگاه صنعاء

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع سیاسی در صنعاء به روزنامه «الاخبار» خبر دادند که تحرکات دیپلماتیک عمان همچنان برای بازگشایی فرودگاه صنعاء و برداشتن محاصره بندر الحدیده (غرب) به عنوان گامی برای اظهار حسن نیت و زمینه‌سازی برای مذاکرات جدی‌تر در آینده همچنان در جریان است.

روزنامه الاخبار در گزارش امروز (شنبه) خود در این خصوص خبر داد که به‌رغم خوشبینی‌های چند روز گذشته برای بازگشایی احتمالی فرودگاه صنعاء، گفت‌و‌گوهای جاری میان مقامات و هیأت عمانی فراتر از مسائل انسانی نرفته و پرونده‌های مورد اختلاف مربوط به بازگشایی فرودگاه تا پریروز خاتمه نیافته است.

منابع مذکور ادامه دادند: «هنوز چند اختلاف روی میز [مذاکرات] مطرح است مانند طرف صادرکننده مجوز برای پروازها، مقصد این پروازها، پاسپورت مسافران و همچنین شرط ائتلاف متجاوز برای انجام بازرسی در دیگر فرودگاه‌ها که شورای عالی سیاسی یمن، روز چهارشنبه گذشته، آن را رد کرد و خواهان بازگشایی فرودگاه بدون پیش‌شرط شد چراکه این [فرودگاه] یک تأسیسات حاکمیتی است».

بر اساس گفته این منابع،‌ شورای عالی سیاسی یمن تلاش طرف سعودی برای ربط دادن پروازهای هوایی به لزوم داشتن مجوز عبور را پافشاری بر سلب حاکمیت یمن دانسته است.

این منابع همچنین خبر دادند که این مسئله برای پروازهای غیرنظامی فرودگاه‌های بین‌المللی «سیئون» و «عدن» نیز مطرح شده که تحت اختیار ائتلاف سعودی هستند و این ائتلاف اجازه هیچ گونه پرواز بدون کسب موافقت قبلی را به هواپیماها نمی‌دهد و شرط کرده است که پیش از پرواز، لیستی از نام مسافران را در اختیار داشته باشد.

منابع سیاسی در صنعاء  در ادامه به الاخبار گزارش دادند: «صنعاء بر این پافشاری ائتلاف برای بازرسی پروازهای غیرنظامی و بازرگانی در فرودگاه سعودی "بیشه" به شدت اعتراض کرده است و همزمان مسئله رد تعامل با پاسپورت‌ها یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف است. دولت نجات [ملی یمن] خواهان لغو بخشنامه‌های پیشین دولت هادی و کشورهای [عضو] ائتلاف است؛ بخشنامه‌هایی که [در آن تأکید شده] با افرادی دارای پاسپورت صادره از دولت صنعاء در فردگاه‌های [کشورهای] عربی تعامل نشود تا این‌گونه، برای گام اول پایان دادن به اختلافات داخلی و اتصال مجدد سامانه دیجیتال یکپارچه صدور پاسپورت در سراسر یمن فراهم شود با توجه به اینکه دولت هادی بیش از پنج میلیون نسخه جدید پاسپورت متفاوت از استانداردهای فنی پاسپورت‌های صادره در صنعاء صادر کرده است».

 روزنامه الاخبار همچنین اطلاع یافته که توافقی درباره مقصد سفرهای هوایی از مبدأ صنعاء به پایتخت شش کشور عربی صورت گرفته که مهم‌ترین آن‌ها امان و قاهره هستند. با این حال، دولت مستعفی یمن شرط گذاشته که هر گونه پرواز از شرکت‌‌های هوایی عربی بایست موافقت قبلی کسب کنند.

طبق این گزارش، ناظران بر این باورند که پافشاری دولت مستعفی یمن و ریاض بر شروط مذکور، ممکن است در روند بازگشایی فرودگاه صنعاء طی روزهای آینده موانعی ایجاد کند؛ اما با این وجود، منابع سیاسی آگاه خبر دادند: «با رسیدن چند کشتی حامل گاز خانگی به بندر "الحدیده" نشانه‌های موفقیت میانجیگری عمان بالاست و وضعیت یمن به خاطر تحرکات بین‌المللی و منطقه‌ای در مسیر صلح قرار دارد».

این گزارش در حالی منتشر شده است که روزنامه الاخبار به‌تازگی به نقل از منابع سیاسی مستقر در صنعاء خبر داد که به‌رغم پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات میان هیأت عمانی و صنعاء، آمریکا در این مذاکرات به دنبال مشروعیت‌بخشی به حضور نیروهای خود اراضی و آب‌های یمن است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول