اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

استراتژی اصلاح‌طلبان برای هفته آخر انتخابات/ خط اصلاحات چیست؟

یک هفته مانده به انتخابات جریان‌های مختلف سیاسی در تدارک اقدامات نهایی خود هستند. در این گزارش استراتژی‌های جریان اصلاحات را برای چند روز پایانی انتخابات بررسی کرده‌ایم.

استراتژی اصلاح‌طلبان برای هفته آخر انتخابات/ خط اصلاحات چیست؟

به گزارش فارس پلاس، شماره ۲۹ «انتخابات پلاس» را اختصاص دادیم به بررسی خط جریان‌های سیاسی در هفته آخر انتخابات.

کنار رفتن از قدرت با ژست طلبکارانه

۸ سال ناکارآمدی دولت تدبیر و امید کافی است که جریان اصلاحات به این نتیجه برسد که این دور از انتخابات دور شانس اصلاحات نخواهد بود. اصلاحات می‌داند که مجبور به کناره‌گیری از قدرت است اما می‌خواهد طلبکارانه کنار برود. لذا ژست «بی‌نامزدی» به خود گرفته است. شورای نگهبان را می‌کوبد تا نشان دهد ما هیچ گزینه‌ای نداریم. این طلبکاری از حاکمیت بهتر از آن است که متهم شوند به بی‌کفایتی و بی‌عرضه‌گی. 

اصلاحات در حسرت چند درصد محبوبیت

با وجود آنکه اصلاحات می‌داند عملکرد دولت مورد حمایتشان هیچ راهی جز کناره‌گیری از قدرت برایشان باقی نگذاشته است اما کسب قدرت اولویت اول است. دو نامزد اصلاح‌طلب حاضر در میدان محبوبیتشان در حد انگشتان یک دست هم نیست. کافی است درصد این محبوبیت دو رقمی شود تا اصلاحات تمام قد وارد میدان شود. اصلاح‌طلبان دوست ندارند وارد بازی از پیش باخته شوند. اما اگر حس کنند نامزدی در میدان دارند که محبوبیتش بالا ۱۰ - ۱۵ درصد است حتما حمایت کمپینی خودشان را شروع خواهند کرد.

اصلاحات در ضعیف‌ترین موقعیت تاریخی

جریان اصلاح‌طلب هیچ وقت به اندازه الان خود ضعیف نشده بود. اصلاح‌طلبان در تمام طول عمر سیاسی خود هیچ وقت مواجه با چنین شرایط سختی نبوده‌اند. بدنه اجتماعی این جریان اکنون به واسطه دو عامل سرخورده است. اول آنکه محبوبیت رئیس جمهوری که آنها تمام قد از آن حمایت کردند به زیر ۳ درصد رسیده است. و دوم آنکه پدرخواندگی سران اصلاحات هیچ میدانی را برای تحرک اجتماعی این بدنه اجتماعی به جا نگذاشته است. اما اصلاحات چرا همچنان خطرناک است؟

اصلاحات بحران زیست است

عناصر جریان اصلاح‌طلب اکثرا سابقه امنیتی دارند. عملا این جریان شناخت کافی و کامل از شکاف‌های امنیتی جامعه ایران دارد. این جریان با چنین مختصاتی یک ویژگی مهم دارد و آن اینکه حاضر است برای کسب قدرت از شکاف‌های امنیتی بهره ببرد. عملا جریان اصلاحات بدون بحران اجتماعی نابود می‌شود. اگر جامعه ایران به یک آرامش دست یابد فضایی برای تحرک اجتماعی این جریان وجود نخواهد داشت.

۸ سال دولت خاتمی را به یاد بیاورید. به تعبیر خود رئیس دولت هر ۹ روز یک بحران در کشور به وجود آمد. از قتل‌های زنجیره‌ای تا کوی دانشگاه تا استعفای مجلس ششم تا ... هر روز کشور درگیر یک بحران امنیتی شد. جنجال و ایجاد بحران ویژگی اصلی این جریان سیاسی است. در چنین شرایطی باید مراقبت کرد فضا برای تحرک امنیتی جریان اصلاحات مهیا نشود. اصلاحات بلد است از شکاف‌های امنیتی جامعه ایران برای خود رای دست و پا کند. لذا مسئله‌ای که از این جریان می‌توان انتظار داشت تحرکاتی از این دست است.

دوقطبی‌سازی‌های کاذب امکان دیگر اصلاحات بی‌جان

اصلاح‌طلبان هرچند در ضعیف‌ترین موقعیت خود قرار دارند اما علاوه بر امکان تحرکات امنیتی، امکان دوقطبی سازی کاذب را دارند. جریان اصلاحات نشان داده است توانایی مسئله سازی کاذب را برای جامعه دارد. اصلاحات در سابقه خود تجربه ذهنیت سازی اجتماعی را به طور موثر دارد. این ذهنیت‌سازی باعث می‌شود مردمی که ۸ سال درگیر ناکارآمدی و معیشت خود بوده‌اند در چند روز پایانی انتخابات درگیر مسائلی همچون آزادی، حجاب، آزادی‌های اجتماعی بانوان، مذاکرات و ... شوند. دوقطبی‌هایی که حول این مسائل ایجاد می‌شود می‌تواند برای آینده ایران خطرناک باشد.

تکیه به رسانه‌های خارجی

جریان اصلاحات یک امکان دیگر دارد و آن اینکه تکیه اصلی این جریان به رسانه‌های خارجی است. همیشه رسانه‌های خارجی در کنش‌های انتخاباتی خود سعی کردند از اصلاح‌طلبان حمایت کنند. اگر اصلاحات با همان مختصاتی که توضیح دادیم وارد میدان رقابت شود رسانه‌های خارجی نیز وارد میدان خواهند شد. 

بهره بردن از فضای انتخابات شورای شهر

اصلاح‌طلبان در حال مقدمه سازی برای ارائه لیست شورای شهر در شهرهای مهم کشور هستند. سامانه‌ای هم که برای آن در نظر گرفتند فعال بود و انتخابات درونی نیز انجام داده‌اند. طبق اطلاعیه‌ای که دبیرخانه جبهه اصلاحات منتشر کرده این انتخابات برای شورای شهر تهران نیز برگزار شده است. اصلاح‌طلبان در شرایطی که بتوانند برای شهرهای بزرگ، لیستی ارائه دهند که از تحریک همان شکاف‌های امنیتی ارتزاق کند و دوقطبی‌های مخصوص خود را تحریک کند و فضا برای تحرک این جریان را فراهم کند قطعا برای انتخابات ریاست جمهوری نیز دندان تیز خواهد کرد.

دور دومی شدن انتخابات، مهمترین شانس اصلاحات

نامزد اصلی جریان انقلابی اکنون اصلی‌ترین امید جامعه ایران برای تحول است. محبوبیت آیت‌الله رئیسی در اغلب نظرسنجی‌ها بالای ۵۰ درصد و در برخی از نظرسنجی‌ها بالای ۶۰ درصد است. اما نباید از تحرکات هفته آخر جریان اصلاحات که در بالا توضیح داده شد غافل شد. در صورت جدی شدن هر کدام از نامزدهای اصلاحات یک استراتژی برای اصلاحات محتمل‌تر است. به دور دوم کشیدن انتخابات هم امکان‌پذیر است و هم امکان تحرک را در دوم برای این جریان ایجاد می‌کند.

البته روند صعودی محبوبیت نامزد اصلی جریان انقلابی پس از مناظره دوم این احتمال را هم برای اصلاحات ضعیف می‌کند اما در هر حال یک امکان برای این جریان سیاسی است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول