اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

روحانی: کار این دولت در بهداشت از زمان هخامنشیان بی‌نظیر بود/ زبان تشکر در کشور دارای لکنت شده

رئیس دولت دوازدهم گفت: مردم بدانند کار دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه بهداشت در تاریخ ایران از زمان هخامنشیان تا الان بی‌نظیر بود.

روحانی: کار این دولت در بهداشت از زمان هخامنشیان بی‌نظیر بود/ زبان تشکر در کشور دارای لکنت شده

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در این ۱۶ ماه که از ورود کرونا به کشور می‌گذرد، سه موج بلند را پشت سر گذاشتیم و تقریبا داریم موج چهارم هم را پشت سر می‌گذاریم.

وی تاکید کرد: اینروزها در کشور زبان تشکر دارای لکنت شده و زبان نقد که باز بوده امروز هم باز است و متاسفانه زبان تحریف راه افتاده است. اگر از  وزارتخانه‌ای تشکر نمی‌کنید حداقل از مردم تشکر کنید. 

رئیس جمهور با اشاره به روزهای ابتدایی ورود ویروس کرونا به کشور اظهار داشت: دیدید در کشورهای بزرگ چه شد، ماسک را از دست هم قاپیدند. اما شرکت‌های ما و صنعت ما وارد شدند و در زمان کوتاهی توانستیم ماسک را تولید کنیم و قیمت را متعادل کنیم. ما اصلا شرایط غیرعادی نداشتیم. 

وی افزود:همین امروز معاون درمان وزارت بهداشت و درمان در جلسه گزارش دادند که ۵۰ درصد بیمارستان‌های ما مجهز به اکسیژن‌ساز نبودند اما همه تامین شد و امروز همه بیمارستان‌ها دارای این تجهیزات هستند. حتی سیتی‌اسکن در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت. حدود ۲۵۰ دستگاه سی‌تی اسکن در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت و بیمارستان‌ها ما در این زمینه تجهیز شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مهم این بود که در طول این ۱۶ ماه ما دچار کمبود تخت نشدیم، گفت: من دچار حیرت هستم از آنهایی که درباره کرونا گاهی الفاظ نادرست و غیردقیق به‌کار می‌برند .در اروپا مردم مراجعه کردند به بیمارستان‌ها و جا نبود اینها را در چمن و حیات بیمارستان خواباندند و یا در ماشین‌ها بودند. این را همه ما از طریق فیلم‌ها و ماهواره دیدیم. در کشور ما اگر یک مورد اتفاق افتاده بود در تمام رسانه‌های ضدایرانی چه‌کار می‌کردند.

وی خاطر نشان کرد: تخت به اندازه کافی بود. اگر زمانی لازم بود نیروهای مسلح هم به میدان آمدند البته خیلی نیاز نشد اما آنها هم آمدند و بیمارستان‌های آنها مجهز شد در برخی موارد که نیاز بود از تخت‌های آنها هم استفاده شد تا کشور از لحاظ تخت بیمارستانی دچار مشکل نشوند.

روحانی تصریح کرد: در اروپا مردم مراجعه کردند به بیمارستان‌‌ها و آن‌ها را در چمن و ماشین خواباندند. اگر یک نمونه از اینها در کشور ما اتفاق افتاده بود این رسانه‌های خارجی چه می‌کردند. بخشی از اقدامات در راستای طرح تحول سلامت بود. بعضی این طرح را نمی‌فهمند. بابا؛ این سه کلمه است، کجای آن را نمی‌فهمید.

روحانی با بیان اینکه امروز به راحتی می توانیم روزانه ۱۵۰ هزار اقدام تشخیصی انجام دهیم، گفت: این اقدامات و تلاش ها جای تشکر و قدردانی دارد اما برخی فکر می کنند اگر از دولت یا وزارت خانه ای تشکر و تعریف کنند برایشان دردناک است، حداقل از مردم، پزشکان و پرستاران و مدافعان سلامت تشکر کنید.

وی بیان داشت: دنیا دچار تعجب شد. دهها سران کشورهای جهان به من گفتند چطور توانستید اینکار را انجام دهید. مردم بدانند کار دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه بهداشت در تاریخ ایران از زمان هخامنشیان تا الان بی‌نظیر بود.

رئیس جمهور گفت: سه چیز در مخیله من نمی‌گنجد که راجع به برجام، انقلاب دیجیتال و تحول سلامت برخی شک کنند. در این سه تا فکر نمی‌کردم چون از واضحات و بدیهیات بود. در این ایام می‌بینیم عدالت و انصاف و تحریف و تغییر و آمار دورغ؛ که چی بشود آنهم در این دور که خیلی مسائل واضح است و خیلی بالا پایین ندارد. 

وی با اشاره به قطع برق در کشور گفت: خیلی مهم است خدمات مستمر باشد. یک خدماتی دولت می‌دهد که اگر نباشد ساعتی کشور را بهم می‌زند. اگر گاز نرسد کشور چه می‌شود؟. خدمات موثر و مستمری به مردم ارائه شده است. تولید کشور یک روز متوقف نشد. چرخه تولید یک لحظه متوقف نشد. 

روحانی بیان داشت: مدافعین سلامت در خط مقدم بودند. هیچ پزشک و پرستاری بخاطر آنکه ماسکش استاندارد نبود و یا کمبودهایی بود بیماری را رها نکردند. بسیج و سپاه، هلال احمر و همه به میدان آمدند. نقش مقام معظم رهبری و مراجع حوزه علمیه خیلی مهم بود. اقدامات رهبری ستاد ملی کرونا را تقویت کرد. کار و عمل ایشان خیلی نقش داشت. اینکه روضه ایشان به تنهایی در حسینیه انجام شد خیلی حرف داشت. 

وی بیان داشت: از روز اولی که این ویروس وارد کشور شد در اطلاع رسانی یک «آن» مسامحه نشد. ما سلامت مردم را با هیچ چیز معامله نمی‌کنیم. کشور ایران یکی از منظم‌ترین کشورها در اعلام آمار بوده است. اطلاع رسانی شفاف یکی از بزرگترین افتخارات دولت و وزارت بهداشت بود. شفافیت مال دولت یازدهم و دوزادهم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: واکسن نشان داده شد که خیلی مهم است. در مساله واکسن بحث خیلی بود که این واکسن‌ها چگونه است. یکی می‌گفت از شرق بیاورید من نمی‌زنم، یکی می‌گفت از غرب بیاورید من نمی‌زنم. وقتی اطمینان حاصل شد گفتیم ورود واکسن خارجی با قدرت انجام شود. ما در کوواکس برای ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز ثبت‌نام کردیم. برخی شرکت‌های خصوصی برای خرید واکسن مجوز دارند اما نتوانستند وارد کنند. هنوز هم اگر می‌توانند بروند وارد کنند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی کرونا بود که الحمدالله از آغاز ابتلا تا امروز به طور منظم جلسات‌مان را ادامه دادیم.
امروز روز میلاد با سعادت حضرت معصومه(ع) است که همانطور که در زیارتنامه‌اش می‌خوانیم هم بنت ولی الله است و هم اخت ولی الله است و هم عم ولی الله است و جایگاه بلندی دارد و وجود با برکت‌اش از آن روزی که وارد منطقه قم شدند تا بعد از وفات‌شان، همواره این مضجع شریف محل برکت بوده و امروز هم بزرگترین حوزه علمیه شیعه در این منطقه است و نور هدایت و ولایت از این منطقه به همه جای جهان سرایت می‌کند و همه بهره از این منطقه با برکت می‌گیرند.
همچنین روز دختران است که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. در جامعه ما پسران و دختران با یک عدالت واقعی دینی و اسلامی با هم زندگی می‌کنند. از لحاظ علم و دانش و اطلاعات، از لحاظ نقش سیاسی که باید در جامعه داشته باشند که یک نمونه آن مسأله انتخابات و رفتن پای صندوق است. همچنین در مشاغل، مدیریت و تأثیراتی که اینها در علم و دانش و پیشرفت کشور داشتند و دارند و خواهند داشت.
البته وقتی اینجا بحث می‌کنیم در این ایام باید به پرستاران هم اشاره کنیم. پرستاران اعم از بانوان، مردان و دختران همه، اینها هم نقش بسیار ارزشمندی دارند.
در بخش آموزش عمدتاً اینها نقش دارند، در بخش اقدام و عمل هم بخش بزرگی هستند که خدمت می‌کنند. از همه آنها تشکر می‌کنیم. افتخار می‌کنیم به دختران هوشمند این جامعه که به فرهنگ اسلام و ایران علاقمند هستند و نسبت به کشورشان و پیشرفت کشورشان عشق می‌ورزند و الحمدالله در همه جا فعال هستند و حضور دارند. در صحنه‌های اقتصادی، در روستاها از دیرباز حضور اقتصادی داشتند و امروز در زمینه‌های دیگر و مشاغل دیگر و مشاغل مدیریتی هم الحمدالله حضور بسیار ارزشمندی دارند.
حدود 16 ماه از ماجرای مواجه شدن کشور با ویروس خطرناک کووید 19 می‌گذرد. در این مدت طولانی 3 موج بلند را پشت سر گذراندیم و تقریباً موج چهارم را هم داریم پشت سر می‌گذاریم. یک گوشه‌هایی باقی مانده اما عمدتاً از این موج عبور کردیم.
می‌خواهم یک تشکر کلی کنم در بخش‌های مختلف چون نمی‌دانم چرا این روزها متأسفانه زبان تشکر در کشور ما دچار لکنت عجیبی شده است. زبان نقد و انتقاد که همیشه باز بوده، امروز هم باز است و متأسفانه زبان تخریب و تضعیف و تحریف هم به راه افتاده است. در این شرایط بیشتر باید همه از خدمات و اقدامات یک ملت بزرگ حرف بزنیم، بعضی‌ها یک مواردی را فکر می‌کنند که اگز مثلاً از یک وزارتخانه و دولت تعریف کنند برایشان دردناک است. عیب ندارد از وزارتخانه و دولت تعریف نکنید، از مردم تعریف کنید. مردم در این صحنه فعال بودند، پرستاران و پزشکان فعال بودند، از آنها تقدیر و تشکر کنید.
کار بزرگی در این کشور انجام گرفت. از آغاز، یعنی روز پایانی بهمن 98 که فهمیدیم در کشور ما هم این ویروس وارد شده است.
ابزار و امکانات ما چه بود. کیت تشخیص ما چه بود. ابزار و امکانات و کیت تشخیص نداشتیم. امکانات آزمایشگاه بسیار محدود در اختیار ما بود. در آن شرایط کار را شروع کردیم. بحمدالله هم در یک زمان بسیار کوتاه در کیت تشخیص روی پای خودمان ایستادیم. هم کیت تشخیص را تولید کردیم و هم آزمایشگاه‌ها را به سرعت توسعه دادیم. از 2 آزمایشگاه به 100 الی 400 آزمایشگاه در سراسر کشور رسیدیم. کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است و امروز خودکفا هستیم.
امروز می‌توانیم کیت تشخیص را صادر هم کنیم. به اندازه داخل آنچه مورد نیاز است، تولید می‌کنیم و آزمایشگاه‌ها همه فعال هستند. به راحتی امروز می‌توانیم در یک روز 150 هزار مورد اقدام تشخیصی انجام دهیم. همه ابزار، وسایل، نیروی انسانی، تجهیزات و آزمایشگاه همه چیز را در اختیار داریم. کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. روی پای خود ایستادیم، اینها که به ما نمی‌دادند. نمی‌توانستیم بعضی موارد را وارد کنیم. اگر هم می‌توانستیم وارد کنیم برای انتقال ارز دچار سختی و مشکلات فراوان بودیم.
دانشمندان، شرکت‌های دانش بنیان ما همه بخش‌ها و نهادها تلاش و کوشش کردند و این کار عظیم و بزرگ را بحمدلله انجام دادند که امروز در این زمینه کمبودی نداریم.
می‌رسیم به لوازم فردی آن روزهای اولیه‌ای که تشخیص این شد که برای حفاظت از این ویروس از ماسک استفاده کنیم، در بعضی از موارد از دستکش استفاده کنیم، وسایل شوینده استفاده کنیم در موارد مختلف، شما دیدید در کشورها چه خبر شد. کشورهای بزرگ، کشورهای صنعتی، ماسک از دست هم قاپیدن در فرودگاه، هوا و زمین. در قدم در روزهای اولیه به چین ماسک را اهدا هم کردیم.
آمدیم در صحنه و الحمدالله شرکت‌ها و صنعت ما همه وارد شدند و ماسک به اندازه کافی در زمان کوتاهی تولید کردیم و قیمت هم متعادل و متناسب شد و در اختیار همه قرار دادیم. در مواد شوینده و امثال اینها مشکلی در کشور بوجود نیامد، همه چیز به وفور در اختیار بود.
مقایسه کنید با کشورهایی که در هفته‌های اول فروشگاه‌هایشان دچار چه مشکلاتی شد، تا آمدند عبور کنند، شاید یک ماه و 1.5 ماه زمان برد تا شرایط را عادی کنند. ما اصلاً شرایط غیرعادی نداشتیم حتی برای یک روز هم شرایط غیرعادی را نداشتیم.
در تجهیزات پزشکی هم همین بود. وقتی ماسک مخصوص می‌خواستیم، N95 می‌خواستیم، تولید شد و در اختیار پزشکان قرار گرفت. گان نیاز بود تولید شد و در اختیار گذاشته شد. ونتیلاتور و اکسیژن ساز نیاز بود، تولید شد و در اختیار گذاشته شد.
تمام نیازهای فوری در رابطه با کرونا در بیمارستان‌ها، به سرعت تأمین شد. آسان نبود، سخت بود. همین امروز معاون درمان وزارت بهداشت و درمان در جلسه گزارش دادند 50 درصد بیمارستان‌ها خیلی مجهز به اکسیژن ساز به آن صورت نبودند، همه تأمین شد.
همه بیمارستان‌ها امروز دارای این تجهیزات هستند، حتی سی‌تی‌اسکن در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت. حدود 242 سی‌تی‌اسکن در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت. بیمارستان‌های ما در این زمینه تجهیز شد.
مهم این بود که در طول این 16 ماه دچار کمبود تخت نشدیم. من دچار حیرتم از آنهایی که راجع به کرونا گاهی الفاظ نادرست و غیردقیق بکار می‌برند.
این یک معیار است، در اروپا مردم رفتند به بیمارستان‌ها مراجعه کردند، جا نبود. اینها را در چمن و در حیاط بیمارستان خواباندند یا در ماشین‌ها بودند. این را که دیدیم با چشم‌ها از طریق فیلم‌ها و ماهواره شما همه دیدید. در کشور ما اگر یک مورد اتفاق افتاده بود در تمام این رسانه‌های ضدایرانی ببینید چه کار می‌کردند.
تخت به اندازه کافی بحمدالله بود. یک وقتی هم اگر لازم بود نیروهای مسلح به میدان آمدند، البته خیلی به آن صورت نیاز نشد، ولی آنها آمدند و حضور پیدا کردند. بیمارستان‌هایشان مجهز شد در برخی از موارد که نیاز بود از تخت آنها استفاده شد.
کشور از لحاظ تخت بیمارستانی نه تنها برای کرونا، برای بستری هم دچار مشکل نشد. یک وقتی است همه تخت‌ها را به کرونا می‌دهیم، حالا یک نفر اورژانسی وارد می‌شود، تصادفی می‌آورند، تخت نداریم. یک فردی که حالش بهم خورده می‌آورند، تخت نداریم. نه، تخت بیمارستان‌های ما همه بیماران کرونا و هم دیگران را کفایت کرد و این کار، کار بسیار عظیم و بزرگی بود. البته بخشی از این در سایه طرح تحول سلامت بود.
تعجب می‌کنم بعضی‌ها این کلمه طرح تحول سلامت را نمی‌توانند بفهمند. 3 کلمه است، طرح تحول سلامت. کدامش را نمی‌توانید بفهمید، تحول را نمی‌توانید بفهمید، طرح را نمی‌توانید بفهمید یا کل سلامت. طرح تحول سلامت دنیا را دچار تعجب کرد. ده‌ها رهبر دنیا به خود من گفتند، گفتند چطور شما توانستید در کشور این کار را بکنید. کشورهای بزرگ نتوانستند این کار را بکنند. که آنچه بیمار برای بستری شدن می‌خواهد به بیمارستان بدهد، سهمش بیاید به 6 الی 10 درصد، در روستاها بیاید در یک مقطعی به 3 الی 5 درصد، 3 درصد و 5 درصد در ریاضیات ساده است، چطور بعضی‌ها ریاضیات ساده را یاد نگرفتند. این را که در مدرسه هم می‌شود یاد گرفت. ریاضی ساده است و چیز عجیبی است.
واقعاً مردم ایران بدانند، کار دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه سلامت در تاریخ ایران بی‌نظیر بوده، اگر حرف دارید بزنید. تاریخ ایران را بیاورید از آن اول، از زمان هخامنشیان تا حالا تاریخ ایران را ورق بزنید، کل تخت بیمارستانی در تاریخ ایران تا اول دولت یازدهم حدود 90 هزار تخت بیمارستانی بوده و در پایان این دولت یک چیزی حدود 160 هزار تخت بیمارستان تحویل خواهیم داد.
90 هزار با 160 هزار چیزی حدود 2 برابر، البته این از 2 برابر هم بیشتر است. این را توضیح می‌دهم. بسیاری از تخت‌های قدیمی بازسازی کامل شده است. اگر آنها را حساب کنیم خیلی بیش از 2 برابر تخت بیمارستانی ایجاد شده است.
به همان نسبت کادر درمان، کادر درمان مهم‌تر از تخت است. کادر درمان، پرستار و پزشک، بعد آن هجرت واقعی که صورت گرفت. این هجرت معنی‌اش خیلی مشکل نیست. یعنی پزشک متخصصی که تهران و اصفهان و شیراز و مشهد را رها کرد، رفت به یک بخش دورافتاده، رفت حتی در یک شهرستان خیلی کوچک دورافتاده رفت آنجا مستقر شد. یعنی به جای اینکه بیمار از آن سوی کشور، از انتهای استان راه بیفتد بیاید مرکز استان یا حتی بیاید تهران، متخصص آمد کنارش قرار گرفت. این کار مهم نبود؟ این کار بزرگ نبود این کار عظیم نبود؟
اصلاً در مخیله من نمی‌آمد که راجع به 3 چیز کسی شک کند. یکی راجع به برجام و خدمات برجام که البته شکاکین در این زمینه زیاد است. یکی در زمینه انقلاب دیجیتال، با توجه به تحول بزرگی که ایجاد شد، یکی هم در تحول سلامت؛ در این 3 تا فکر نمی‌کردم. در بقیه زمینه‌ها هم تحولات بزرگ صورت گرفته است اما این 3 تا از واضحات و بدیهیات بود.
ما در این ایام می‌بینیم که عدالت و انصاف و بیان واقعیت، بیان واقعیت که هیچ، تحریف و تغییر و آمار غلط و آمار دروغ؛ که چه بشود. می‌خواهیم به کجا برسیم؟
آن هم در این دور که خیلی از مسایل واضح است. این همه فراز و نشیب ندارد. این همه بالا و پایین رفتن ندارد. مسیرمان را باید طی کنیم و برسیم به روز انتخابات ان‌شاء الله.
عرصه دیگری که در کشور در این 16 ماه شاهد بودیم، بخش صنعت بود. یعنی تمام صنایع و خدمات، خدمات ضروری.
شما دیدید در تابستان یک یا دو روز برق دچار مشکل شد. دیدید کشور واقعاً چه مشکلاتی پیدا کرد. یکی دو روز برق نبود، بهم ریخت. خیلی مهم است خدمات برق و انرژی مستمر باشد.
بنزین، گازوئیل به موقع همیشه در اختیار باشد و تمام خدماتی که باید ارائه شود، به موقع انجام بگیرد. حتی خدمات آموزش که به صورت حضوری نمی‌شد، به صورت مجازی ادامه پیدا کرد. یک روز بخواهد خدمات بهداشتی متوقف شود.
خدماتی در کشور ارائه می‌شود که قطع آن برای یک ساعت کشور را بهم می‌زند. گاز، اگر نرسد، زندگی مردم، خانه مردم، نانوایی‌ها، اصلاً کشور چه می‌شود!؟ خدمات مستمر و مداومی در اختیار مردم قرار گرفت و خوشبختانه تولید ما یک روز هم تعطیل نشد.
در اسفند 98، فروردین 99 هیچ‌وقت متوقف نشد، تولید مداوم بود. همه کار و تلاش کردند. الحمدالله پروتکل را هم خیلی خوب مراعات کردند. کارخانه‌های عظیم و بزرگ هم ابتلا در آن کم بود و هم بستری خیلی کم بود و مرگ و میر هم به ندرت نشنیدم در این کارخانه‌های عظیم و بزرگ، بحمدالله خوب حراست و حفاظت کردند. پروتکل‌ها را مراعات کردند. چرخه تولید یک لحظه متوقف نشد و تامین مایحتاج عمومی مردم یک لحظه متوقف نشد.
نه تنها در تولید در بخش‌های دیگر هم همین‌طور. دستگاه‌هایی که باید ریال و دلار را تهیه می‌کردند. آن دستگاه‌هایی که باید خدمات را انجام می‌دادند برای صادرات و واردات کالا. حمل و نقل چه کار عظیم و بزرگی، از گمرکات تا همه اینها برسد به دست مردم. کار عظیم و بزرگی انجام گرفت. الحمدالله همه در کنار هم تلاش کردند و بودند.
در این میان البته دو بخش فوق‌العادگی ویژه دارد. یکی مدافعین سلامت هستند. آنها خط مقدم بودند. در این مبارزه در خط مقدم بودند و جانشان را هم فدا کردند در آن روزهای اول. الان شرایط فرق کرده، کادر درمان ما واکسن زده شرایط‌اش فرق کرده است و کاملاً آشنا شدند که چه جوری مداوا کنند و چگونه پروتکل‌ها را مراعات کنند.
شرایط یک مقدار فرق کرده است. شما روزهای اول را ببینید، با نگرانی‌هایی که بود. ناآشنایی‌هایی که بود. ولی هیچ پزشک و پرستاری بخاطر اینکه ماسک‌اش استاندار نبود، یا کم و زیاد بود، بیمار را رها نکرد. رفتند با شجاعت، یک جایی هم که نیاز بود، جان خودشان را نثار و فدا کردند. شهدای عزیز سلامت که برای ما بسیار ارزشمند هستند و روح آنها در جنان در کنار رحمت خداوند بخاطر این خدمت عظیم و بزرگی که انجام دادند در پرواز خواهد بود.
این یک طرف، البته در کنار مدافعین سلامت دیگران هم آمدند. نیروهای مسلح، نیروهای انتظامی، کسب و کارها، بازرسی‌ها، بسیج و سپاه همه آمدند. همه حضور پیدا کردند. همه آنها را در کنار یکدیگر می‌گویم.
و از یک طرف نقش مقام معظم رهبری، مراجع، علما و حوزه‌ها، خیلی این نقش مهم بود. اینکه مقام معظم رهبری در هر مسأله‌ای فرمود من خودم تابع مصوبات ستاد ملی کرونا هستم، اینطوری تقویت شد، اگر رهبری تقویت نمی‌کرد، اگر روضه ماه محرم‌اش، یا فاطمیه‌اش، به همان صورتی که تنها در حسینیه می‌نشست که ایشان می‌خواست به کشور نشان دهد که همه باید مراعات کنید، چون می‌خواست بگوید که من هم که رهبرم، در این مسأله تابع هستم.
وقتی ستاد ملی کرونا چیزی می‌گوید همه باید گوش کنیم. کار و عمل و بیان و تأیید و تشریح ایشان در سخنرانی‌ها خیلی نقش داشت و همه مراجع و علما و حوزه‌ها. مراجع همه فتوا دادند، همه تأکید کردند، حوزه‌های علمیه، مساجد، ائمه جماعات، ائمه جمعه همه. همه در این زمینه کمک کردند و کار عظیم و بزرگی در این زمینه انجام گرفت.
البته در این زمینه بحث زیاد است. امروز توضیح دادم بخاطر بی‌انصافی‌هایی که این روزها صورت گرفت و الا در یک وقت دیگری باید مفصل‌تر توضیح داده شود.
یک نکته مهم دیگر می‌خواهم بگویم که این مهم است.
از روز اولی که این ویروس وارد کشور شد و فهمیدیم، این ممکن است مثلاً اواخر بهمن وارد کشور شده باشد، روزی که فهمیدیم روز آخر بهمن بود. از آن روزی که فهمیدیم این ویروس وارد کشور شده در اطلاع‌رسانی یک لحظه مسامحه نشد. یعنی همان وقت اعلام شد.
در دولت همان وقت به وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفتیم اعلام کن. هیچ معطل نکردیم. گفتند 2 روز دیگر انتخابات است، گفتیم هر چه هست، باشد، سلامت مردم را با هیچ چیزی معامله نمی‌کنیم. باید بگوییم و اعلام کنیم و همان وقت هم گفته شد. کشور ایران یکی از منظم‌ترین کشورها در اعلام دقیق آمار بوده است.
شاید کم کشوری را بشود پیدا کرد، به تعداد انگشت‌شمار کشورها اینطور بودند. بعضی‌ها که اصلاً اعلام نکردند. هنوز هم اعلام نمی‌کنند. گذاشتند کنار، گفتند اصلاً همچین چیزی نبوده است. بعضی‌ها یک روز اعلام کردند، یک روز اعلام نکردند. بعضی‌ها یک مقطع اعلام کردند، یک مقطع اعلام نکردند. بعضی‌ها دقیق اعلام نکردند و آمار درست ندادند.
ما بر مبنای یک استانداردی، آمار مرگ و میر استانداردی دارد، بر مبنای همان استاندارد بین‌المللی، آمار مرگ و میر را دقیقا و روزانه و بدون وقفه اعلام کردیم. هر روز آمدیم گفتیم بیمار ما چقدر بوده، بستری چقدر بوده، تعداد افرادی که شفا پیدا کردند چقدر بوده، تعدادی که حالشان وخیم است چه مقدار بوده‌اند، آنان که متأسفانه فوت شدند چند نفر بودند. هر روز بدون استثناء تعطیل و غیرتعطیل. این کار اطلاع‌رسانی شفاف بود. یکی از بزرگترین افتخارات دولت دوازدهم و وزارت بهداشت و درمان بود و البته در بخش‌های دیگر هم شفافیت به خرج دادیم.
شفافیت یکی از چیزهایی است که این هم جزو واضحات و بدیهیات است. این را نمی‌توانید از دولت یازدهم و دوازدهم بگیرید. شفافیت، دولت الکترونیک، سایت‌ها و سامانه‌ها؛ اینکه وزارت بهداشت الان رفته در سامانه سلامت و یک هماهنگی کاملی الحمدالله در بخش‌های مختلف انجام می‌گیرد. اینکه جنسی اگر وارد کشور می‌شود، رفته در سامانه تجارت، اینها نبود. اینها برای اولین بار در تاریخ کشور ایجاد شد.
دسترسی مردم به اطلاعات، اقدام دولت یازدهم و دوازدهم است. شفافیت برای دولت یازدهم و دوازدهم است. البته تعارض منافع را هم خیلی اصرار کردیم، مبارزه با فساد هم خیلی اصرار کردیم،
لوایح‌اش را تهیه کردیم، به مجلس دهم دادیم، بررسی نکردند و گذاشتند در بایگانی، یک مقدار خاک خورد. بعد مجلس یازدهم شد دو مرتبه اینها را فرستادیم، باز هم ظاهراً خاک می‌خورد. به هر حال دولت کار خودش را در این زمینه‌ها که بسیار مهم بود، انجام داد. یکی همین شفافیت است که باید اطلاع‌رسانی شفاف به مردم بکنیم در مسأله ویروس کووید 19.
نکته آخر من مسأله واکسیناسیون است. ثابت شده که واکسن خیلی مهم است. البته از اول همه می‌دانستند که واکسن دقیق اگر تهیه شود، عامل بازدارنه بزرگی است. منتها چون در یک زمان نرمال وقت نبود که این واکسن همه مراحل‌اش را طی کند، تردید در این بود که این واکسن، این نیمه واکسنی که همه مراحل‌اش تا پایان طی نشده را، آیا بزنیم، نزنیم! بعضی‌ها می‌گفتند نه، بعضی‌ها می‌گفتند آره. بعد معلوم شد که نه همین واکسن هم ولو اینکه مرحله سومش را کامل تمام نکرده است، مرحله چهارمش را تمام نکرده است وسط مرحله است را بزنیم، باز هم مفید است و دولت‌ها این کار را کردند و ما هم تقریباً در این مسیر کم کم حرکت می‌کنیم. نسبت به واکسن‌های داخلی‌مان در مسأله واکسن بحث خیلی بود که این واکسن‌ها چقدر دقیق و خوب است، به درد می‌خورد یا نه؟ یکی می‌گفت از شرق اگر بیاورید، من نمی‌زنم، خوب نزن چه کار کنیم. می‌گفت از شرق نیاورید من نمی‌زنم. خیلی خوب، یکی می‌گفت از غرب نیاورید، از غرب بیاورید نمی‌زنم. یکی می‌گفت اصلاً نباید واکسن زد.
هر کس یک چیزی می‌گفت. بحمدالله ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت از آن زمانی که یک اطمینان نسبی پیدا کردیم نسبت به این واکسن‌ها، گفتیم ورود واکسن خارجی با قدرت انجام بگیرد.
البته یک عده‌ای مخالف بودند و می‌گفتند واکسن خارجی نه، باید صبر کنیم در داخل تولید شود. گفتیم یک روز فرصت را از دست نمی‌دهیم. از همان روز اول که کواکس آمد برای اینکه در دنیا تهیه کند و توزیع کند، رفتیم ثبت نام کردیم در کواکس و برای 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن سفارش دادیم. جزو اولی‌ها بودیم که سفارش دادیم. آن وقت خیلی حرف زدند، یکی گفت چرا، یکی گفت چقدر؟ ولی این کار را کردیم.
چه شد، در مقام عمل یک خرده تأخیر شد. این بحث‌های دیگری است که سر جای خودش، از کشورهای دیگر هم فوری شروع کردیم به خرید واکسن. در این زمینه وزارت خارجه خیلی فعال بود. سفرای ما فعال بودند و وزارت بهداشت و درمان بسیار فعال بود.
حتی شرکت‌های خصوصی هم که الان به ما ایراد می‌گیرند، چرا به آنها مجوز ندادید، به آنها مجوز دادیم. تهیه این واکسن‌ها سخت بود، نتوانستند بروند تهیه کنند و بیاورند و الا همین الان هم مجوز دارند و اگر می‌خواهند بروند تهیه کنند و بیاورند. یک مقدار پیچیدگی دارد، یک مقدار تعداد واکسن دردنیا محدود است.
الحمدالله واکسن خارجی وارد شد، طبق همان رده‌بندی که سند ملی واکسیناسیون تعیین کرده بود، واکسیناسیون انجام شد. بر همان مبنا شروع، اجرا و عمل شد و عمل می‌شود. الان بیش از 5 میلیون واکسن آمده تزریق شده، واکسن را مردم گرفتند، بقیه‌اش هم می‌آید. بعضی‌ها دور دوم واکسن را تزریق کردند، بعضی دیگر در نوبت هستند و تزریق می‌کنند.
همچنان از خارج واکسن وارد می‌کنیم و در تولید داخلی همه توان و حمایت خودمان را انجام می‌دهیم.
ان‌شاء الله امیدواریم چند واکسن داخلی به زودی به بازار بیایند، واکسیناسیون توسط آنها شروع شود. 2 واکسن ان‌شاء الله نزدیک است. امیدواریم به زودی بیاید یکی دو سه واکسن دیگر هم هست، آنها هم در نوبت‌های بعدی وارد می‌شود. این کار کار بزرگی بود که الحمدالله انجام گرفت.
نکته آخر اینکه، ایران علیرغم تحریم، مشکلات، علیرغم اینکه در برخی از شرایط کشورهای پیشرفته زیرساخت‌های بهداشتی‌شان از ما بهتر است، معلوم است، علیرغم این، وقتی تعداد فوتی‌ها و مرگ و میر را بر مبنای میلیون نفر در نظر بگیریم، یک نسبت یک میلیون جمعیت با مرگ و میر، ما در دنیا پنجاه و یکمین کشور هستیم. یعنی پنجاه کشور دیگر شرایط‌‌شان از ما سخت‌تر بوده و مشکلات بیشتری داشته‌اند. کشورهای کوچکی نبودند. پنجاه کشور که می‌گویم مثل آمریکا، سوئیس، آلمان، فرانسه، انگلیس، برزیل و هند. پنجاه کشور دیگر جلو هستند و ما پنجاه و یکمین هستیم که نشان می‌دهد در این کشور کار عظیم و بزرگی در زمینه مبارزه با کووید 19 انجام شده است.
یکبار دیگر می‌خواهم از همه تشکر و سپاسگزاری کنم. از همه آنهایی که کمک کردند در این کار بسیار عظیم و مهم، الحمدالله 4 موج را پشت سر گذراندیم و از خدا هم می‌خواهیم تلاش‌مان را مضاعف کنیم که ان‌شاء الله با موج پنجمی مواجه نشویم و بتوانیم در مسأله واکسیناسیون هم ان‌شاء الله با سرعت بیشتر در هفته‌های آینده مردم شاهد واکسیناسیون در کشور باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول