اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

روغن ریخته دولت نذر امامزاده در آستانه انتخابات/ راه کربلا بسته نبود، شما بستید!

سخنگوی وزارت خارجه در حالی از برقراری سفر به عتبات به صورت محدود و با رعایت نکات بهداشتی خبر داد که طرف عراقی از سال گذشته پذیرای زائران خارجی بود و ستاد کرونا با برقراری سفرها مخالفت می‌کرد.

روغن ریخته دولت نذر امامزاده در آستانه انتخابات/ راه کربلا بسته نبود، شما بستید!

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، در حالی که ماه‌ها است عاشقان حسینی در انتظار از سرگیری سفر عتبات هستند و مسؤولان سازمان حج و زیارت نیز آمادگی خود را برای اعزام کاروان‌های زیارتی اعلام کردند، به دلیل موافقت نکردن ستاد کرونا و احتمال شیوع کرونا، سفر به عتبات ممنوع است و در بیش از ۱۵ ماه اخیر هیچ کاروانی از سوی سازمان حج و زیارت به عتبات اعزام نشده است.

توافق ایران و عراق برای برقراری سفر به عتبات!

با این وجود، پنج‌شنبه هفته گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به توافق صورت گرفته با وزارت فرهنگ عراق از برقراری سفر عتبات با رعایت نکات بهداشتی و به صورت محدود خبر داد. این خبر موجب خوشحالی بسیاری از مشتاقان زیارت امام حسین (ع) شد و شوق زیارت حرم سیدالشهدا (ع) را در دل بسیاری از مردم زنده کرد.

وقتی دولت در زمان انتخابات، روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند/ عراق از ماه‌ها قبل پذیرای زائران خارجی بود

البته این خبر مسرت‌بخش از سوی وزارت خارجه کشورمان در حالی منعکس شد که طرف عراقی در ماه‌های اخیر مشکلی با ازسرگیری اعزام زائران به عراق نداشت؛ به طوری که روزانه چند کاروان خارجی از کشورهایی همچون پاکستان، کویت و امارات به عتبات مشرف می‌شدند و حتی کاروان‌های غیرمجاز ایرانی بسیاری نیز در ماه‌های گذشته به صورت زمینی و هوایی بدون هیچ مانعی به عتبات سفر کردند که البته بیش‌تر این کاروان‌ها در هفته‌های اخیر به دلیل تشدید سختگیری‌ها در مرزها به صورت هوایی عازم عراق شدند.

بنابراین طرف عراقی مشکلی در زمینه برقراری سفر به عتبات نداشت که اکنون با افتخار مسؤولان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری طوری القا می‌کنند که انگار توانسته‌اند طرف عراقی را برای پذیرش زائر ایرانی متقاعد کنند؛ غافل از اینکه راه کربلا باز بود و دلیل اصلی ممنوع بودن سفر عتبات، موافقت نکردن ستاد کرونا با اعزام زائر است.

سفر به عتبات ممنوع؛ راه ترکیه باز است!

وقتی سخنگوی وزارت امور خارجه از برقراری سفر به عتبات خبر داد، بسیاری تصور کردند که ستاد کرونا نیز با ازسرگیری سفر به عتبات موافقت کرده است، اما به گفته منابع آگاه، هنوز جلسه‌ای در ستاد کرونا برای ازسرگیری سفر به عتبات برگزار نشده و حتی دستورالعمل جدیدی برای ازسرگیری سفر عتبات ابلاغ نشده است.

بر همین اساس، با توجه به اعلام وزارت خارجه، باید منتظر نظر نهایی ستاد کرونا باشیم، چرا که پیش از این نیز طرف عراقی با ورود زائران ایرانی با رعایت نکات بهداشتی مخالفتی نداشت و مسؤولان دولتی راه زیارت عتبات را به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا بسته بودند. البته این امر در حالی است که سفر به سایر کشورهای همسایه همچون ترکیه که حتی تعداد مبتلایان به کرونا در آن بیش‌تر است، همچنان برقرار است و بر اساس گزارش‌ها در ماه‌های اخیر نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته تعداد مسافران ایرانی که عازم ترکیه شده‌اند، بیشتر هم شده است.

هیچ نهاد و سازمانی از زمان برقراری سفر عتبات مطلع نیست

 سازمان حج و زیارت نیز چندین بار از اعزام کاروان‌های غیرمجاز عتبات در نبود کاروان‌های رسمی گلایه کرد؛ تا جایی که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در جلسات مختلف از مسؤولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا خواست تا سفر به عتبات را با رعایت نکات بهداشتی برقرار کنند؛ بلکه دست دلال‌ها از این سفرها کوتاه شود و مردم با هزینه مناسب و با نظارت و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عازم عتبات شوند.

با این وجود، ستاد کرونا از سال گذشته تاکنون پاسخ مثبتی به این درخواست سازمان حج و زیارت نداده و همچنان هم سفر به عتبات ممنوع است و با وجود اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه از برقراری سفر به عتبات خبر داد، اما طی تماس خبرنگار فارس با نهاد و سازمان‌های مرتبط با اعزام زائران، هنوز هیچ کدام درباره زمان آغاز اعزام‌ها اطلاعی ندارند.

هنوز ابلاغیه و مجوزی برای برقراری سفر به عتبات دریافت نکرده‌ایم

حجت‌الاسلام صحبت الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه از سرگیری اعزام زائران به عتبات خبر خوشی بود که از سوی مسؤولان منعکس شد، می‌گوید: ما به صورت کامل آمادگی اعزام‌ها را با توجه به شرایط کرونا داریم و هماهنگی‌ها نیز در صورت موافقت مسؤولان انجام می‌گیرد. با این وجود، هنوز ابلاغیه و مجوزی برای برقراری سفر به عتبات نداشتیم. به همین دلیل هم زمان ازسرگیری سفر به عتبات هنوز مشخص نیست و عاشقان زیارت عتبات باید همچنان در انتظار ثبت‌نام باشند.

به گزارش فارس، از اسفند ۹۸ که شیوع کرونا موجب ممنوعیت سفر به عتبات شد، تاکنون هیچ زائری در قالب کاروان حج و زیارت به عتبات مشرف نشده است. با این وجود، بسیاری از کاوران‌های غیرمجاز بدون محدودیت و حتی رعایت نکات بهداشتی اقدام به اعزام زائران می‌کنند و به نظر می‌رسد که فقط اعزام‌های رسمی ممنوع است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول