اخبار فارس من فارس TV فارس پلاس افکار سنجی زندگی
بیشتر

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

ویدئو | به‌نام چهره‌ها به‌کام دیگران

گاهی رسانه‌ها برای اعتبار دادن به خبر خود به سراغ نقل‌قول از دیگران می‌روند، به این روش تکنیک ارجاع به منبع یا گواهی خاص می‌گویند.

ویدئو | به‌نام چهره‌ها به‌کام دیگران

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، در دنیای امروز که بیشتر وقت افراد در فضای مجازی صرف می‌شود، جذب و اقناع مخاطب، یکی از اهداف رسانه‌ها است که برای رسیدن به این هدف از روش‌هایی بهره‌مند می‌شوند.

حتماً در رسانه‌ها دیده و یا شنیده‌اید که رسانه از قول فردی که جایگاه ویژه‌ای ازنظر اجتماعی، فرهنگی و یا سیاسی دارد مطالبی را بیان می‌کند تا مخاطب را برای پیروی قانع کند. به این روش تکنیک ارجاع به منبع یا گواهی خاص می‌گویند که رسانه برای اعتبار دادن به خبر خود به سراغ نقل‌قول می‌رود. 

در این تکنیک، از آوازه، شهرت و یا جایگاه فرد استفاده می‌شود. در تکنیک استناد یا گواهی، هدف این است که مخاطب خودش را با فرد مورد استناد یکی بداند و باورها و ایده‌های او را به‌منزله باورها و عقاید خود بداند. به عبارت دیگر تکنیک استناد یا گواهی این است که شخص موردنظر ، فکر برنامه و یا سیاستی را تأیید یا نفی کند. 

از تکنیک گواهی به شیوه‌های مختلف در جهت اقناع مخاطب استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال زمانی که رسانه با قشر تحصیل‌کرده مواجه باشد از این تکنیک استفاده می‌کند. به این صورت که برای تأیید محتوای خود، به‌صورت مداوم و مستمر ارجاعاتی از افراد بزرگ و شناخته شده می‌آورد و مخاطب رسانه، هیچ‌وقت از خودش نمیپرسد که آیا این ارجاعات واقعی و درست است یا نه. در مواجهه با پیام‌های این‌چنینی از منبع و ارجاعات رسانه اطمینان پیدا کنید.

در ادامه این ویدئو را ببینید:

 

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول