اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

رونق کسب وکار اینجا گل‌ و گلاب است/مشکل فروش پیش روی گل‌محمدی‌ کاران

مازندران استانی است که با توجه به قابلیت‌های فراوانی که دارد می تواند در تولید و فرآوری انواع گیاهان دارویی در اراضی شیبدار که غالبا بهره‌برداران کم برخودار ساکن هستند، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، لازم است مسؤولان نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند تا هم شاهد افزایش تولید باشیم و هم افزایش درآمد اقتصادی و ایجاد اشتغال.

رونق کسب وکار اینجا گل‌ و گلاب است/مشکل فروش پیش روی گل‌محمدی‌ کاران

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی|  چندسالی است که کشت گل محمدی در اراضی شیبدار مازندران رواج یافته و این روزها کشاورزان مشغول برداشت محصولی هستند که اوضاع اقتصادی آنها را متحول کرده است چرا که گل محمدی یکی از گونه‌های گیاهان دارویی است که قابلیت کاشت در همه مناطق مازندران را دارد.

پرورش گیاهان دارویی از جمله گل محمدی را می‌توان فرصتی برای ثروت‌آفرینی کسانی که در این حرفه مشغول به کار هستند نام برد چرا که کشت گل محمدی با آبیاری کم و سازگار با شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف استان انجام می‌شود اما تاکنون فقط در برخی از زمین‌های شیبدار مناطق بالادست در حال کشت است.

سطح قابل توجهی اراضی شیبدار در مازندران وجود دارد که با توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی می‌توان برای ارتقاء وضعیت اقتصادی روستاییان برنامه‌ریزی مناسبی داشت.

محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است، که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

در یک روز بهاری به منطقه‌ای در ارتفاع ۲هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا در زیر قله دماوند رفتیم که شاهد مناظری بسیار زیبا و دل‌انگیز بودیم و هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

۶۰ هکتار از مناطق بالادست منطقه گزنک آمل که تنها به پرورش گل محمدی و سیب اختصاص پیدا کرد حالا زمان برداشت این گیاه دارویی فرا رسیده و با همت شرکت تعاونی که در این منطقه ایجاد شد، برداشت آن آغاز شده است.

منطقه‌ای که با فراوانی گل‌های محمدی رو به رو است اما به دلیل بُعد مسافت زیاد و عدم استقرار دستگاه گلاب‌گیری، گل‌های زیبا و خوشبو  را به پژمردگی تبدیل کرده است.

برای احداث این باغ یک میلیارد تومان هزینه شد و مزارع گل محمدی مجهز به سامانه آبیاری قطره‌ای شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه ۵ هکتار از اراضی شیبدار این منطقه به کشت گل محمدی اختصاص یافت، گفت: بخش لاریجان آمل خاستگاه انواع گیاهان دارویی است و حدود ۴۰ هکتار گل محمدی کشت می‌شود.

سیدحسین اسلامی ادامه داد: تمام تلاش‌مان بر این است کشت گیاهان دارویی به‌ویژه گل محمدی در این منطقه رونق گیرد و به همین منظور یک‌هزار هکتار از اراضی که قابلیت واگذاری داشت برنامه‌ریزی کردیم تا کشت گل محمدی با گسترش بیشتری در مناطق مختلف شهرستان انجام شود.

وی اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی استقبال خوبی از پرورش گیاهان دارویی به‌ویژه‌ گل محمدی دارند و اراضی مستثنیات داریم و افرادی که متقاضی هستند از طریق شرکت‌های تعاونی به آنها واگذار می‌شود تا کشت گل محمدی در این شهرستان رونق پیدا کند.

عزت‌اله شعبانی تولیدکننده گل‌محمدی در منطقه گزانه روستای ملک آباد شهرستان آمل در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از ۱۲ سال قبل در این منطقه سبزی و صیفی و گندم و جو کشت می‌شد و در چند سال اخیر با ایجاد شرکت تعاونی و همکاری جهاد کشاورزی اقدام به احداث باغ گل محمدی در این منطقه کردیم.

وی ادامه داد: آب را از ۱۶ کیلومتری زیر قله دماوند به این منطقه انتقال دادیم و با اجرای آبیاری قطره‌ای موفق به احداث کشت گل محمدی در ۵ هکتار شدیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی گزانه آمل گفت: سه سالی است گل های محمدی به بار نشسته و برداشت آن را شروع کردیم اما با عدم فرآوری محصول و دستگاه گلاب‌گیری مواجه هستیم و به دلیل مسافت طولانی که وجود دارد زمانی که گل برداشت شود تا به گلاب‌گیری برسد سبب خراب شدن محصول می‌شود.

این تولیدکننده گل‌محمدی با بیان اینکه ۶۰ هکتار از زمین های این منطقه را به کشت سیب و گل محمدی اختصاص دادیم اما مشکلی که وجود دارد عدم فنس‌کشی است چراکه با حیوانات روبه رو هستیم و سبب خرابی مزارع می‌شود و اعضای شرکت تعاونی توانایی مالی زیادی ندارند که بخواهیم نسبت به فنس‌کشی آن اقدام کنیم و خواسته ما از مسؤولان این است اعتباری اختصاص دهند تا فنس‌کشی و دستگاه گلاب‌گیری در این منطقه مستقر شود که کمک بزرگی به این صنعت می‌کنند.

پیش‌بینی اشتغال ۱۵ هزار خانوار مازنی در باغات گل‌محمدی

حسین مولایی معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ارزش اقتصادی کشت گل محمدی در اراضی مازندران را ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ کارگاه سنتی و صنعتی در مازندران برای تولید گلاب فعال هستند، افزود: بیش از ۱۵ هزار خانوار مازندرانی هم در باغات گل محمدی مشغول به کار شدند.


مولایی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود  امسال در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم.

به گزارش فارس، در ایران که ۱۳ گونه بومی گل محمدی وجود دارد، گل‌محمدی در ایران فقط یکبار در سال برداشت می‌شود، اما به دلیل چهار فصل بودن هوای ایران، می‌توان زمینه پرورش چنین گل‌هایی را در بیشتر نقاط ایران فراهم کرد و از لحاظ علمی نیز امکان اصلاحِ عطر و اسانس آن گل‌ها وجود دارد.

امسال همه شرایط برای تولید گل محمدی فراهم شد و تولیدکننده‌ها پای کار آمدند اما با مشکل فروش مواجه بودند که انتظار بر این بود مسؤولان مشکل فروش را حل کنند.

مازندران استانی است که با توجه به قابلیت‌های فراوانی که دارد می تواند در تولید و فرآوری انواع گیاهان دارویی در اراضی شیبدار که غالبا بهره‌برداران کم برخودار ساکن هستند، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، لازم است مسؤولان نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند تا هم شاهد افزایش تولید باشیم و هم افزایش درآمد اقتصادی و ایجاد اشتغال.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول