اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نارضایتی قاهره از رام‌الله و هراس تشکیلات خودگردان از موفقیت حماس در تبادل اسرا

یک روزنامه عربی با اشاره به کارشکنی‌های تشکیلات خودگردان در مسیر گفت‌وگوهای فلسطینی، دلیل این کارشکنی و هراس رام‌الله از موفقیت حماس در پرونده تبادل اسرا با تل‌آویو را بررسی کرد.

نارضایتی قاهره از رام‌الله و هراس تشکیلات خودگردان از موفقیت حماس در تبادل اسرا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه مصری از نارضایتی قاهره از تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل آنچه آن را دور زدن تلاش های مصر برای آرام کردن اوضاع و کنترل صحنه فلسطین  می‌خواند، خبر دادند.

روزنامه قطری «العربی الجدید» چاپ لندن با انتشار این خبر نوشت: این منابع می‌گویند که تماس‌های مستقیمی اخیرا میان تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری «محمود عباس» و برخی مقامات مسئول برجسته اسرائیلی با هدف نشان دادن سختگیری در پرونده بازسازی نوار غزه و رفع موانع اسرائیلی مربوط به وارد کردن جیره‌های غذایی به نوار غزه ، بازگشایی گذرگاه‌ها، فعالسازی ایستگاه های برق به طور معمول و بازگشایی همه مناطق ماهیگیری در دریای غزه، صورت گرفته است به طوری که تلاش‌های مصر را پیچیده می‌کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته این منابع، تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش دارد که بازگشت به وضعیت پیش از تجاوز اخیر به نوار غزه در ماه می گذشته را به نظارت مستقیم خود بر این امر، مرتبط کند. در همین راستا نیز پیشنهاد داده تا کمک ماهیانه قطر از طریق مسیرهای تحت نظارت تشکیلات به نوار غزه برسد تا این اطمینان حاصل شود که از این کمک‌ها برای کارهای مقاومت استفاده نمی‌شود. امری که قاهره، آن را مانعی بر سر راه تلاش‌های خود و نیز اقدامی برای تضعیف نقش خود طی مرحله آتی در صحنه فلسطین می‌داند.

منابع مذکور می‌گویند که تلاش‌های اخیر تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور کنترل وضعیت به وجود آمده از افزایش محبوبیت جنبش حماس پس از درگیری اخیر با اشغالگران، نیز تماس‌های اخیر این جنبش با یکی از شاخه‌های جنبش فتح، قصد حماس برای قرار دادن اسم‌ «مروان البرغوثی» از رهبران فتح در زندان‌های اشغالگران و نیز نام «احمد سعدات» دبیرکل "الجبهة الشعبیة لتحریر فلسطین" (جبهه خلق برای آزادی فلسطین) در فهرست اسرایی که خواستار آزادسازی آنها در چارچوب سند تبادل اسرا با طرف اسرائیلی است، صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح معتقدند که این اقدام، قدرت زیادی را به حماس اضافه خواهد کرد و پس از آن دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد.

به گفته این منابع، وعده‌های حماس درباره درج نام البرغوثی در فهرست اسرایی که خواستار آزادی آنها خواهد شد، یک بحران داخلی بزرگ برای تشکیلات خودگردان فلسطین به وجود می آورد. زیرا البرغوثی نیز دارای محبوبیت بالایی است و عباس و رهبران  ردیف اول، آن را تهدیدی مستقیم برای خود می‌دانند.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، پنجشنبه پیش در مقر اقامتش در قاهره، با «فدوی البرغوثی» همسر مروان البرغوثی دیدار کرد و به او تاکید کرد که تعهد عمومی ملی و تعهد ویژه حماس و سرویس نظامی مبتنی بر این امر است که موضوع آزادی اسرا و رهبران مبارزه ملی در رأس اولویت‌های اصلی و در قلب تقابل با دشمن است. تا مردم ما و مقاومت‌ آن‌ها به یک سندی دست یابند که به آزادی اسرای ما از زندانهای اشغالگر منجر شود.

البرغوثی سیاست‌مدار و فرمانده نظامی فلسطینی عضو جنبش فتح است که از سال ۲۰۰۲ در اسارت به سر می‌برد و صهیونیست‌ها او را به ۵ بار حبس ابد محکوم کرده‌اند. 

السعدات نیز که همچون البرغوثی بارها به اسارت گرفته شده، آخرین بار در ۱۴ مارس ۲۰۰۶ بازداشت شد و به ۳۰ سال زندان محکوم شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول