به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، عباس صفوی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی، سازمانی مترقی در دستگاه تعلیم و تربیت است و خدمات گوناگونی ارائه میدهد، اما این خدمات بهطور معمول ناگفته مانده و ذهنیت افراد نسبت به این مجموعه «ویژه» نیست.
وی بیان داشت: آموزش و پرورش استثنایی در واقع کودکان با نیازهای ویژه را پوشش میدهد، بهطور مثال مانند دانشآموزی که مشکل شنوایی دارد و ناشنوای مطلق نیست بنابراین نیاز دارد از ابزار خاص و معلم ویژه استفاده کند.
صفوی تصریح کرد: کودکی که بدو تولد و در غربالگری سازمان بهزیستی یا دانشگاه علوم پزشکی بهعنوان ناشنوای مطلق تشخیص داده میشود هم در مدارس ناشنوایی ما ثبتنام میشود و کاشت حلزون را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی انجام میدهیم.
وی با اشاره به اینکه خیریهها هم در زمینه کاشت حلزون میتوانند به ما کمک دهند، ابراز داشت: کرمان در این زمینه پیشرو بوده است و ۲۰ مورد کاشت حلزون را در سال جاری انجام دادهایم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان ادامه داد: بچههای دبستانی ممکن است در برخی درسها موفق نباشند که در طبقهبندی آموزش و پرورش استثنایی بهعنوان دانشآموز دارای مشکل ویژه یادگیری قرار میگیرد و ۲۴ مرکز داریم که این دانشآموزان مورد آموزشهای تکمیلی قرار میگیرد در حالی که در مدارس عادی تحصیل میکند.
صفوی بیان داشت: بسته تحولی مشارکتافزایی یکی از بستههای کاری ما در برنامههای تحولی آموزش و پرورش است و «بسته تحولی مداخله به هنگام طلایی» را هم داریم که ما بتوانیم به موقع تشخیص دهیم، شناسایی مشکل و اختلال را داشته باشیم و با کمک دستگاههای همکار مداخلات به هنگامی را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: هرساله بهزیستی و آموزش و پرورش غربالگری چشم را انجام میدهند تا تنبلی چشم بهموقع شناسایی شود و اقدام درمانی صورت گیرد و از پیشرفت بیماری جلوگیری میکنیم.
صفوی از برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان بهعنوان اقدام ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نام برد و اظهار داشت: خدمات متعددی در قالب این برنامه به دانشآموزان اول دبستان و نوآموزان پیشدبستانی ارائه میشود.
وی افزود: اندامهای حرکتی، بهداشت دهان و دندان، دستگاه شنوایی، دستگاه بینایی، توده بدنی، راستقامتی و مسائل ذهنی مانند کمتواناییهای ذهنی در طرح سنجش سلامت جسمانی پیشبینی شده است.
صفوی ابراز داشت: بچهها بعد از شناسایی در سه گروه تقسیم میشوند، دانشآموزانی که مسأله و مشکل خاصی ندارند و میتوانند در مدرسه عادی ادامه دهند، آنهایی که نیاز به مدارس عادی و خدمات گرفتن از سازمان آموزش و پرورش استثنایی دارند و دانشآموز دارای نیاز ویژه که باید در مدارس خاص ما ادامه تحصیل دهد.
وی خاطرنشان کرد: بچههای کمتوانی ذهنی و دارای ناشنوایی، نابینایی، مشکلات جسمی و حرکتی هر ابزاری را طبق قوانین سازمان آموزش و پرروش استثنایی نیاز داشته باشند در اختیار آنها قرار میدهیم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان عنوان کرد: تامین نیروی انسانی انجام و آموزشهای لازم برای اجرای طرح سنجش ارائه شده است و با توجه به شیوع کرونا نیاز هست پروتکلهای بهداشتی انجام شود که آموزش عوامل اجرایی، خرید تجهیزات لازم، افزایش دستگاههای سنجش و فاصلهگذاری اجتماعی را در دستور کار قرار دادهایم.
صفوی بیان داشت: در برنامه سنجش تعهد داریم ۶۵ تا ۷۰ هزار کلاس اولی و ۳۵ هزار نفر پیشدبستانی را مورد سنجش قرار دهیم و این طرح برای کلاس اولیها از یکم تیرماه آغاز میشود و تا پایان شهریور ماه ادامه مییابد.
وی همچنین زمان اجرای طرح سنجش سلامت برای نوآموزان پیشدبستانی را از اوایل شهریور ماه تا اواسط آبان ماه سال جاری ذکر کرد و گفت: ۹۸ درصد تعهد خود را در دو سال قبل و ۹۹.۶ درصد تعهدمان در سال گذشته را انجام دادیم و در سال جاری به دنبال سنجش ۱۰۰ درصدی دانشآموزان و نوآموزان هستیم.
صفوی با اشاره به اینکه از طریق اینترنت نوبتگیری انجام میشود، ابراز داشت: طبق خدماتی که ما ارائه میدهیم، حداقل هزینه این خدمات در بخش عادی یک میلیون تومان است، اما حداکثر مبلغی که ما دریافت میکنیم، ۵۰ هزار تومان است و دانشآموزان عشایری و ۵ درصد دانشآموز به صورت رایگان و ۱۰ درصد بهشکل نیمبها مورد ارزیابی قرار میگیرند.
وی بیان کرد: سنجش را بهعنوان تکلیف اداری نمیدانیم بلکه تکلیف شرعی میدانیم زیرا هر دانشآموز دارای مشکل که شناسایی نکنیم و آسیب ببیند برای جامعه ما مشکلساز است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان تصریح کرد: دانشآموزان در صورتی وارد پایه اول میشوند که سنجش سلامت را داشته باشند و ۴۳ پایگاه ثابت اولیه، ۵ پایگاه تخصصی و ۱۱۳ پایگاه سیار در سراسر استان کرمان برای سنجش بچهها داریم.
صفوی با یادآوری این موضوع که حدود یک درصد دانشآموزان کشور و استان کرمان استثنایی هستند، اظهار داشت: حدود ۹ هزار دانشآموز زیرپوشش مراکز اختصاصی و ۳ هزار دانشآموز تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی داریم و حدود ۱۲ هزار در مراکز مشکلات یادگیری ویژه خدمات را دریافت میکنند.
وی تصریح کرد: کاهش آسیب از اهداف سازمان آموزش و پرورش است و با توجه به برنامهها و آموزشهای تخصصی و پیشگیریها به سمت کاهش بیماری میرویم و از طرفی فرهنگسازی صورت میگیرد تا دانشآموزان استثنایی در محیط عادی با سایر دانشآموزان تحصیل کنند و از محیط ایزوله مدارس استثنایی خارج شوند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان ابراز داشت: ۱۲۰ مدرسه استثنایی و یکهزار و ۲۶۰ معلم ویژه مدارس استثنایی در استان کرمان داریم.
انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ب