اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان کرمانی از اول تیرماه

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان گفت: طرح سنجش سلامت نوآموزان از یکم تیرماه در سراسر استان کرمان آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ماه ادامه می‌یابد.

آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان کرمانی از اول تیرماه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، عباس صفوی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی، سازمانی مترقی در دستگاه تعلیم و تربیت است و خدمات گوناگونی ارائه می‌دهد، اما این خدمات به‌طور معمول ناگفته مانده و ذهنیت افراد نسبت به این مجموعه «ویژه» نیست.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش استثنایی در واقع کودکان با نیازهای ویژه را پوشش می‌دهد، به‌طور مثال مانند دانش‌آموزی که مشکل شنوایی دارد و ناشنوای مطلق نیست بنابراین نیاز دارد از ابزار خاص و معلم ویژه استفاده کند.

صفوی تصریح کرد: کودکی که بدو تولد و در غربالگری سازمان بهزیستی یا دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان ناشنوای مطلق تشخیص داده می‌شود هم در مدارس ناشنوایی ما ثبت‌نام می‌شود و کاشت حلزون را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه خیریه‌ها هم در زمینه کاشت حلزون می‌توانند به ما کمک دهند، ابراز داشت: کرمان در این زمینه پیشرو بوده است و ۲۰ مورد کاشت حلزون را در سال جاری انجام داده‌ایم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان ادامه داد: بچه‌های دبستانی ممکن است در برخی درس‌ها موفق نباشند که در طبقه‌بندی آموزش و پرورش استثنایی به‌عنوان دانش‌آموز دارای مشکل ویژه یادگیری قرار می‌گیرد و ۲۴ مرکز داریم که این دانش‌آموزان مورد آموزش‌های تکمیلی قرار می‌گیرد در حالی که در مدارس عادی تحصیل می‌کند.

صفوی بیان داشت: بسته تحولی مشارکت‌افزایی یکی از بسته‌های کاری ما در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش است و «بسته تحولی مداخله به هنگام طلایی» را هم داریم که ما بتوانیم به موقع تشخیص دهیم، شناسایی مشکل و اختلال را داشته باشیم و با کمک دستگاه‌های همکار مداخلات به هنگامی را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: هرساله بهزیستی و آموزش و پرورش غربالگری چشم را انجام می‌دهند تا تنبلی چشم به‌موقع شناسایی شود و اقدام درمانی صورت گیرد و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنیم.

صفوی از برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان به‌عنوان اقدام ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نام برد و اظهار داشت: خدمات متعددی در قالب این برنامه به دانش‌آموزان اول دبستان و نوآموزان پیش‌دبستانی ارائه می‌شود.

وی افزود: اندام‌های حرکتی، بهداشت دهان و دندان، دستگاه شنوایی، دستگاه بینایی، توده بدنی، راست‌قامتی و مسائل ذهنی مانند کم‌توانایی‌های ذهنی در طرح سنجش سلامت جسمانی پیش‌بینی شده است.

صفوی ابراز داشت: بچه‌ها بعد از شناسایی در سه گروه تقسیم می‌شوند، دانش‌آموزانی که مسأله و مشکل خاصی ندارند و می‌توانند در مدرسه عادی ادامه دهند، آنهایی که نیاز به مدارس عادی و خدمات گرفتن از سازمان آموزش و پرورش استثنایی دارند و دانش‌آموز دارای نیاز ویژه که باید در مدارس خاص ما ادامه تحصیل دهد.

وی خاطرنشان کرد: بچه‌های کم‌توانی ذهنی و دارای ناشنوایی، نابینایی، مشکلات جسمی و حرکتی هر ابزاری را طبق قوانین سازمان آموزش و پرروش استثنایی نیاز داشته باشند در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان عنوان کرد: تامین نیروی انسانی انجام و آموزش‌های لازم برای اجرای طرح سنجش ارائه شده است و با توجه به شیوع کرونا نیاز هست پروتکل‌های بهداشتی انجام شود که آموزش عوامل اجرایی، خرید تجهیزات لازم، افزایش دستگاه‌های سنجش و فاصله‌گذاری اجتماعی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

صفوی بیان داشت: در برنامه سنجش تعهد داریم ۶۵ تا ۷۰ هزار کلاس اولی و ۳۵ هزار نفر پیش‌دبستانی را مورد سنجش قرار دهیم و این طرح برای کلاس اولی‌ها از یکم تیرماه آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ماه ادامه می‌یابد.

وی همچنین زمان اجرای طرح سنجش سلامت برای نوآموزان پیش‌دبستانی را از اوایل شهریور ماه تا اواسط آبان ماه سال جاری ذکر کرد و گفت: ۹۸ درصد تعهد خود را در دو سال قبل و ۹۹.۶ درصد تعهدمان در سال گذشته را انجام دادیم و در سال جاری به دنبال سنجش ۱۰۰ درصدی دانش‌آموزان و نوآموزان هستیم.

صفوی با اشاره به اینکه از طریق اینترنت نوبت‌گیری انجام می‌شود، ابراز داشت: طبق خدماتی که ما ارائه می‌دهیم، حداقل هزینه این خدمات در بخش عادی یک میلیون تومان است، اما حداکثر مبلغی که ما دریافت می‌کنیم، ۵۰ هزار تومان است و دانش‌آموزان عشایری و ۵ درصد دانش‌آموز به صورت رایگان و ۱۰ درصد به‌شکل نیم‌بها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: سنجش را به‌عنوان تکلیف اداری نمی‌دانیم بلکه تکلیف شرعی می‌دانیم زیرا هر دانش‌آموز دارای مشکل که شناسایی نکنیم و آسیب ببیند برای جامعه ما مشکل‌ساز است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان تصریح کرد: دانش‌آموزان در صورتی وارد پایه اول می‌شوند که سنجش سلامت را داشته باشند و ۴۳ پایگاه ثابت اولیه، ۵ پایگاه تخصصی و ۱۱۳ پایگاه سیار در سراسر استان کرمان برای سنجش بچه‌ها داریم.

صفوی با یادآوری این موضوع که حدود یک درصد دانش‌آموزان کشور و استان کرمان استثنایی هستند، اظهار داشت: حدود ۹ هزار دانش‌آموز زیرپوشش مراکز اختصاصی و ۳ هزار دانش‌آموز تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی داریم و حدود ۱۲ هزار در مراکز مشکلات یادگیری ویژه خدمات را دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: کاهش آسیب از اهداف سازمان آموزش و پرورش است و با توجه به برنامه‌ها و آموزش‌های تخصصی و پیشگیری‌ها به سمت کاهش بیماری می‌رویم و از طرفی فرهنگسازی صورت می‌گیرد تا دانش‌آموزان استثنایی در محیط عادی با سایر دانش‌آموزان تحصیل کنند و از محیط ایزوله مدارس استثنایی خارج شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان ابراز داشت: ۱۲۰ مدرسه استثنایی و یک‌هزار و ۲۶۰ معلم ویژه مدارس استثنایی در استان کرمان داریم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول