اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

برنامه‌های اوقاف، آستان سید‌الکریم و مجمع تقریب مذاهب برای دهه کرامت

جشن‌های دهه کرامت از امروز در سراسر کشور آغاز می‌شود و نهاد‌های مختلف در کنار آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه (س) برنامه‌هایی را برای این ایام در نظر گرفته‌اند.

برنامه‌های اوقاف، آستان سید‌الکریم و مجمع تقریب مذاهب برای دهه کرامت

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس جشن‌های دهه کرامت از امروز در سراسر کشور آغاز می‌شود و نهاد‌های مختلف در کنار آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه (س) برنامه‌هایی را برای این ایام در نظر گرفته‌اند.

سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان نهاد متولی آستان امامزادگان کشور برنامه‌های ویژه‌ برای ایام دهه کرامت دارد که در این راستا حجت‌الاسلام «سیدمهدی خاموشی» رئیس این سازمان گفت: رابطه‌ مناسک و مناسبت‌های آیینی با موضوع فرهنگ و سیره اهل‌بیت (ع) رابطه‌ای متقابل و دوسویه بوده و ترویج و غنای آن منجر به پربار شدن این مناسبت‌ها و متقابلاً این مناسبت‌ها ضامن تعمیق حب اهل‌بیت (ع) و فرهنگ اهل‌بیتی در دل‌های مؤمنین می‌شود. 
 
نماینده ولی فقیه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بنیان‌های این رابطه‌ پربرکت را باید در ریشه‌های استواری جستجو کرد که دل‌های مردم سرزمین ما را از گذشته‌های تاریخی دور طی قرن‌های متمادی به محبت خاندان عصمت و طهارت پیوند زده است. بنابراین، قوت و صلابت این محبت و این فیض عظیم معنوی است که مبدأ و منشأ چنین برکات عظیم و پیوسته‌ای در جامعه‌ی دینی ماست.
 
وی گفت: در این میان، دهه‌ کرامت نیز یکی از چشمه‌های پرفیض و جوشانی است که به نام مقدس دو شخصیت عظیم در فرهنگ شیعی، یعنی وجود مبارک حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و خواهر بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه (س) مزین بوده و در واقع مناسبت و آیینی است که از قله‌های رفیع فرهنگ اهل‌بیت (ع) سرچشمه می‌گیرد و متقابلاً بر اثر چشاندن شیرینی و حلاوت معارف بلند و الهی به مذاق مشتاقان، باعث ترویج و تعمیق هرچه بیشتر فرهنگ اهل‌بیت (ع) در جامعه می‌شود.
 
حجت‌الاسلام خاموشی یادآور شد: همه‌ ایام و لیالی دهه‌ کرامت در چشم ما عزیز و باکرامت است. چه روز یکم ذی‌القعده که به میمنت روز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س) روز دختر نامگذاری شده و چه نهمین روز دهه که همه‌ساله آن را به عنوان روز عفاف و حجاب می‌شناسیم. اما در دهه‌ کرامت دو روز برجسته وجود دارد که آن پیوند متقابل و رابطه‌ دوسویه‌ای که در آن دو روز به اوج خود می‌رسد قابل توجه است؛ یکی از آن دو روز، روز پنجم ذی‌القعده است که در تقویم ما به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده و همچنین ششم ذی‌القعده که روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی بن جعفر (ع) معروف به شاهچراغ و برادر گرانقدر حضرت امام رضا (ع) است.
 
وی افزود: هر دو این روزها مناسبت‌های بسیار عزیزی برای ما ایرانیان و به‌خصوص شیعیان هستند. سازمان اوقاف و امور خیریه همه‌ساله و از جمله امسال در دهه‌ کرامت و به ویژه در روز ملی تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، آیین‌ها و جشن‌های ویژه‌ای در تکریم امامزادگان در سراسر کشور برگزار می‌کند. تجلیل پرشور و خودجوش مردم ما از امامزادگان و بقاع متبرکه نشان از همان پیوند عمیقی دارد که محبت اهل‌بیت علیهم السلام را در طی قرن‌های متمادی در دل‌های مردم ولایت‌مدار ما پویا و زنده نگه داشته است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه مباحث خود در رابطه با نقش امام رضا (ع) و جایگاه ایشان در فرهنگ ایرانیان اظهار کرد:  وجود مبارک امام هشتم حضرت ثامن الحجج (ع) برای ما ایرانیان نورانیت و معنویت چندبعدی و چندوجهی دارد. اولاً شخصیت والا و عظیم الشأن آن امام همام، هم به لحاظ اعتقادی، که از مقام عصمت برخور دارند، و هم به لحاظ نقش‌آفرینی در مقام پیشوای معصوم و ایفای نقش تاریخی مهم و در عین حال نزد ما ایرانیان و شیعیان نقشی بسیار ویژه و برجسته‌ای دارد.
 
حجت‌الاسلام خاموشی افزود: وجود مبارک امام رضا (ع)  علاوه بر جنبه‌ قدسی و نورانی‌شان در مقام امام معصوم، سمبل و نماد بینش و بصیرت ژرف سیاسی نیز هست. برکات حضور و وجود مرقد شریف آن امام همام در سرزمین خراسان برای ما ایرانیان و شیعیان، بی‌شمار و وصف‌ناپذیر است. مشهد الرضا و آستان مطهر آن حضرت طی قرن‌های متمادی محل التجای آرزومندان و پناهگاه مشتاقان حضرتش بوده است. 
 
وی تصریح کرد: خراسان و مشهد الرضای آن در طول تاریخ به‌ویژه در چهارصد سال اخیر یکی از اقطاب فرهنگی مهم ایران به شمار می‌آمده و این از برکات وجود مبارک حضرت ثامن الحجج (ع) بوده است. امام رضا (ع) در مرتبه‌ بعدی خواهر کریمه‌ ایشان حضرت معصومه (س) برجسته‌ترین نماد فرهنگ اهل‌بیت (س) در کشور ما هستند و از این رو دهه‌ کرامت برای ایرانیان که با مِهر خاندان عترت عجین هستند، همان دهه‌ی تجلیل و ترویج فرهنگ اهل‌بیت (ع) است.

برنامه‌های آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به مناسبت دهه کرامت
 
«عباس سلیمی» معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به برنامه‌های این آستان به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: سلسله فعالیت‌ها و برنامه‌های متعددی ویژه این ایام تدارک دیده شده است که از جمله آنها می‌توان به برگزاری دوره تابستانی کلاس‌های آموزش قرآن کریم به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به مناسبت ولادت امام رضا(ع) اشاره داشت.
 
وی ادامه داد: برگزاری مسابقه فرهنگ قرآنی، مسابقه ختم قرآن، صلوات و هدیه به ساحت مقدس امام رضا (ع)، برگزاری محفل ویژه انس با قرآن با حضور نوجوانان آموزش و پرورش شهرستان ری، از دیگر فعالیت‌هایی است که آستان حضرت عبدالعظیم (ع) ویژه دهه کرامت تدارک دیده است.
 
وی گفت: همچنین برگزاری نشست هم‌اندیشی قرآن با معاونین پرورشی نواحی یک و دو شهر ری در سطوح مختلف حفظ و مفاهیم قرآنی، برگزاری محفل انس با قرآن به صورت مجازی و بدون حضور جمعیت با پخش مستقیم از شبکه قرآن و معارف سیما، برگزاری مسابقه فرهنگی حدیث کرامت به صورت مشترک با اعتاب مقدسه و درج حدیث روز در مورد شخصیت امام رضا (ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت احمد بن موسی (ع) در پنج کانال اینستاگرام، سروش، گپ، آی گپ، ایتا در سراسر دهه کرامت، پخش منبر تصویری شامل سخنرانی‌های ویژه در پنج کانال مذکور از جمله دیگر برنامه‌های آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در دهه کرامت محسوب می شود.
 
سلیمی تصریح کرد: همچنین پخش سلام و بخشی از زیارت‌نامه این حضرات و سایر برنامه‌های مشابه نظیر اسما‌الحسنی، تواشیح و همخوانی‌های جذاب و متناسب در پنج کانال یاد شده در فضای مجازی، برگزاری برنامه «معرفت زیارت» با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نفرات محدود به منظور آشنایی بیشتر زائران با شخصیت، سیره و حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، برگزاری مراسم عقد دائم ده‌ها تن از زوجین در اتاق عقد آستان، پخش زنده برنامه‌های دهه کرامت از طریق صفحه اینستاگرام و سایت حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، از جمله دیگر اقداماتی است که از سوی این آستان به منظور بزرگداشت دهه کرامت در نظر گرفته شده است.
 
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه داد: از جمله دیگر برنامه‌هایی که ویژه این ایام برگزار می‌شود؛ هماهنگی به منظور دیدار تعدادی از خادمان آستان حضرت عبدالعظیم (ع) با خانواده معظم شهدا است که این دیدارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: هماهنگی به منظور حضور در مراسم مختلف دهه کرامت در مساجد، هیئات، ارگان‌ها و ادارات شهرستان ری، تبلیغات محیطی مناسب با محتوای دهه کرامت و پخش صوتی مدیحه سرایی و سخنرانی های مناسب این ایام نیز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده آستان حضرت عبدالعظیم (ع) به مناسبت دهه کرامت به شمار می‌روند.

برنامه‌های مجمع تقریب مذاهب اسلامی در دهه کرامت

«روح‌الله ملکی» باشاره به برنامه‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: در راستای فعالیت‌های وحدت‌آفرین برنامه‌های مشترکی را طراحی کرده ایم که از جمله آنها می‌توان به تکریم شهدای اهل سنت جنگ تحمیلی، شهدای ترور در مناطق مرزنشین و همچنین تجلیل از شخصیت‌های وحدت‌آفرین در استان‌های و مناطق مرزی اهل تسنن اشاره داشت.
 
نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: همچنین یکی دیگر از برنامه‌های امسال، برپایی همایشی با حضور نخبگان شیعه و سنی است که سال‌های گذشته نیز این همایش را به صورت حضوری برپا می‌کردیم اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت وبیناری برگزار خواهد شد، علاوه بر این وبینار نیز مسابقه کتابخوانی در باب سیره رضوی خواهیم داشت که مسابقه برگرفته از بیانات وحدت‌آفرین امام رضا(ع) است که به صورت منطقه‌ای برگزار خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امسال در برنامه‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مدنظر خواهد بود مساله مقاومت است تصریح کرد: باتوجه به گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران، امسال شاهد تاثیر انقلاب اسلامی و صدور آن به کشورهای اسلامی بودیم، پس از پیروزی در جنگ 33روزه شاهد موفقیت محور مقاومت در فلسطین بودیم، خوشبختانه وحدت احزاب سیاسی و داخلی در فلسطین این موفقیت را رقم زد.

 سرپرست اداره کل انتشارات و امور هنری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: در طول دهه کرامت یک وبینار ویژه برای ولادت امام رضا (ع) خواهیم داشت که با حضور نیمی از زنان و مردان اهل سنت و شیعه داخلی و خارجی برگزار خواهد شد، همچنین یکی دیگر از ویژه برنامه‌ها ما رونمایی از کتاب «آئین رفتاری مسلمانان» است که در هزار جلد منتشر و به کشورهای اسلامی ارسال خواهد شد، این کتاب مجموعه‌‎ای از بیشترین محتواهای دین اسلام مبنی بر دوری از خشونت، جنگ، نزاع و... است، در بخش دیگری از این کتاب به مشکلاتی که غرب برای مسلمانان ایجاد کرده است اشاره دارد.

ملکی ادامه داد: در ایام دهه کرامت به موجب شرایط موجود تلاش کردیم از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم تا سیره رضوی را در قالب وحدت و مقاومت تبیین کنیم، در این راستا ۱۴ استانی که برادران اهل تسنن در آن زندگی می‌کنند محور برنامه‌های وحدت‌آفرین بوده و ذیل همه این برنامه‌ها موضوع مقاومت را به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی مدنظر قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در برنامه‌های امسال مدنظر قرار داده‌ایم معرفی نقش برجسته امام رضا (ع) در مساله وحدت است، حضرت ثامن الحجج (ع) ارتباط حسنه‌ای با فرق مختلف داشتند و ما بروی این موضوع تمرکز کرده‌ایم.

نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: آذین‌بندی محلات و حتی روستاها به صورت گروه‌های مردمی و از سوی برادران و خواهران اهل سنت از جمله دیگر برنامه‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ایام دهه کرامت محسوب می شود، البته چنانچه در برخی از استان‌ها امکان برپایی ایستگاه‌های صلواتی وجود داشته باشد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این امر را هم محیا خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: باتوجه به شعار امسال دهه کرامت «خدمت کریمانه؛ گره‌گشایی به رسم اهل‌بیت علیهم السلام» از تمامی مراکز خود خواسته‌ایم با کمک برادران اهل‌سنت و تشیع هر استان مشکلات و نیازهای پیرامونی محیط خود را شناسایی و در مسائل ورود کنند تا مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول