اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مطالبه کارکنان ارکان ثالث عسلویه در فارس من:شرکت‌های پیمانکاری حذف شوند/سیاست یک‌بام و دو هوای وزارت نفت

سردبیر سوژه مطالبات کارکنان ارکان ثالث نفت گفت با توجه به عدم فعالیت‌‌ علمیاتی شرکت‌های پیمانکاری خواستار حذف این شرکت‌ها و انجام قانون 2 هفته کار و دو هفته استراحت همچون نیروهای رسمی وزارت نفت هستیم.

مطالبه کارکنان ارکان ثالث عسلویه در فارس من:شرکت‌های پیمانکاری حذف شوند/سیاست یک‌بام و دو هوای وزارت نفت

«ذبیح‌الله میرزایی» از کارکنان ارکان ثالث شرکت نفت در عسلویه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس من خبرگزاری فارس با اشاره به حضور شرکت‌های کوچک غیر متخصص در عسلویه گفت: مطالبات ما بحث پیمانکار است در دولت ششم زمانی که پالایشگا‌های عسلویه شروع به کار کردند، شرکت‌های تامین نیرو برای استخدام کارگران قراردادهایی با شرکت‌های خارجی منعقد کردند، اما زمانی که تحریم‌ها آغاز شد، شرکت‌هایی مثل توتال و هیوندا از ایران رفتند. این شرکت‌ها که قبلاً کار تامین نیرو را برای پالایشگاه‌های عسلویه انجام می‌دادند، با شرکت در مناقصه‌هایی که اکثراً به صورت فرمالیته و نه شرایط عادلانه برگزار می‌شد، اقدام به انجام خدماتی در پالایشگاه‌ها می‌کنند. پشت پرده این مناقصات مافیایی وجود داشت که شرکت‌های کوچک توانستند برنده شوند.

 

شرکت نفت با شرکت‌های واسطه‌ای تا ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد می‌بندد

این سردبیر سوژه فارس من با انتقاد از تخصصی و عملیاتی نبودن شرکت‌های پیمانکار حاضر در عسلویه اظهار داشت: شرکت‌های کوچک قبل از حضور در عسلویه دارای سابقه‌های ضعیفی در بخش خدماتی بودند، بعضی از آن‌ها گاهی خدمات کوچکی در روستاها انجام داده بودند، ولی با ورود به مناقصات قراردادهایی تا ۲۰۰ میلیون دلار با آن‌ها بسته شد، این شرکت‌های کوچک هیچ سابقه‌ای برای سرویس، تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های بزرگ را نداشتند و فقط کارهایی غیرتخصصی نفت انجام داده بودند. این قراردادها به صورت دوساله منعقد می‌شود، حتی خود پالایشگاه مبالغ زیادی را برای تجهیز کردن این شرکت‌ها پرداخت می‌کند و آنها هیچ سرمایه‌ای از خود ندارند. ۴ یا ۵ نفره هیأت مدیره و مدیرعامل که اکثرا با هم روابط فامیلی دارند این شرکت‌ها را اداره می‌کنند.

 

حجم دریافتی قراردادها با خدماتشان هم‌خوانی ندارد

وی افزود: خدماتی که این شرکت‌ها به پالایشگاه ارائه می‌دهند فقط شامل آشپزخانه و تجهیزات ایمنی کارکنان می‌شود حتی افرادی که در آن شرکت‌ها مشغول به کار می‌شوند، افراد خود پالایشگاه هستند که به صورت ثابت حضور دارند و فقط پس از اتمام ۲ سال فعالیت این شرکت با شرکت بعدی قرارداد می‌بندند این شرکت‌های خدماتی برای تجهیز از متریال خود پالایشگاه استفاده می‌کنند.این خدمات غیر تخصصی با حجم پولی که بابت قرارداد دریافت می‌کنند هم‌خوانی ندارد و حضور این شرکت‌ها در پالایشگاه به مقرون به صرفه نیست.

 

میرزایی با این درخواست که شرکت‌های واسطه ای حذف‌شود تصریح کرد: ما درخواست داریم که این شرکت‌های خدماتی حذف شوند و خدمات کوچک نیز توسط خود پالایشگاه انجام شود، چه نیاز دارد پول بیت‌المال به جیب به واسطه‌ها برود نیروهای حاضر در در پالایشگاه‌ها اکثراً متخصص و سابقه دارد و این فعالیت و وضعیت ریخت‌وپاش این شرکت‌ها وجهه ۶ هزار نیروی متخصص و سابقه‌دار را خراب می‌کند این شرکت‌ها هیچ کار عملیاتی انجام نمی‌دهند و این خدمات که توسط این شرکت توسط شرکت‌های پیمانکاری انجام می‌شود، نیازی به قراردادهای سنگین ندارد.

 

طرح اقماری ۲ - ۲ اجرا شود

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت رفاهی و مرخصی کارکنان ارکان ثالث چگونه است‌، بیان داشت: مرخصی‌های کارکنان ارکان ثالث نفت در عسلویه است یکی از مطالبه‌ های ما است که خواهان آن هستیم که تغییر کند. در این شهر صنعتی ۱۵ پالایشگاه در حال فعالیت است که ۱۵ هزار نیروی ارکان ثالث و ۳۰ هزار نیروی کمکی در آن شاغل هستند. در این بین مرخصی این کارکنان ۱۰-۲۰ است یعنی ۲۰ روز فعالیت می‌کنند و ۱۰ روز به مرخصی می‌روند. این نیروها متخصص هستند و در تمام بخش‌های پالایشگاه فعالیت می‌کنند ولی نیروهای رسمی که از طرف وزارت نفت استخدام شده‌اند که هیچ تخصصی ندارند، اما مرخصی آن‌ها ۱۴-۱۴ است یعنی ۱۴ روز فعالیت و ۱۴ روز مرخصی دارند. 

 

این نماینده کارکنان ارکان ثالث وزارت نفت حاضر در عسلویه ادامه داد: بسیاری از استخدام رسمی‌های وزارت نفت حتی تحصیلات دانشگاهی مرتبط هم ندارند، ما درخواست داریم که ما هم ۱۴ به ۱۴ شویم نیروهای رسمی از امکانات رفاهی برخوردار هستند، ولی نیروهای عملیاتی درگیر پالایشگاه مثل نیروهای کارکنان ارکان ثالث هیچ امکانات رفاهی ندارند و در گرمای شدید در فضای باز مشغول به کار می‌باشند.

 

سیاست وزارت نفت یک‌بام و دو هواست

وی با انتقاد از وزارت نفت اذعان داشت: سیاست یک بام و دو هوا وجود دارد، وزارت نفت تبعیضاتی را بین ما و نیروهای رسمی به وجود آورده است.کارکنان ارکان ثالث نهایتاً ماهانه ۷ میلیون حقوق دریافت می‌کنند مثلاً من به خاطر اینکه متاهل بودم نتوانستم از کمپ استفاده کنم و ناچارا خانه‌ای اجاره کرده و مستاجر هستم، در شهرهای اطراف عسلویه اجاره‌بها بالا است ولی افراد استخدامی خانه سازمانی در شهرستان جم دارند که این شهر آب و هوای بسیار مناسب‌تر از عسلویه دارد اما ما حق استفاده از خانه‌های سازمانی را نداریم. 

 

امکانات رفاهی برای کارکنان یکسان نیست

میرزایی ادامه داد: همچنین نیروهای رسمی وزارت نفت از امکانات بلیط رفت و برگشت با هواپیما استفاده می‌کنند که به صورت چارتر و رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد، قبلاً زمانی که شرکت‌های خارجی در عسلویه حضور داشتند مشکلی نبود آن‌ها برای کارکنان بلیط تهیه می‌کردند، ولی الان مجبوریم به دلیل گرانی بلیط هواپیما از اتوبوس استفاده کنیم. به نیروهای ارکان ثالث نفت هزینه راه تعلق نمی‌گیرد این حقوق کفاف آن را نمی‌دهد که بتوانیم همیشه از هواپیما استفاده کنیم، مجبوریم از اتوبوس استفاده کنیم که زمان زیادی از مرخصی ما را به هدر می‌دهد. گاهی اوقات کارگران از رفتن به مرخصی منصرف می‌شوند و این مشکلات بسیاری را برای خانواده آنها به وجود آورده است.اگر پیمانکار و واسطه وجود نداشته باشد این هزینه‌ها را می‌توان جبران کرد.

 

قانون تبدیل وضعیت اجرایی شود

وی با درخواست تبدیل وضعیت برای کارکنان ارکان ثالث گفت: حدود ۱۰ سال است که تبدیل وضعیت کارکنان پالایشگاه انجام نشده است، یعنی از زمانی که زنگنه وزیر نفت شد به طور کل تبدیل وضعیت نیروها نیز در هوا ماند، قبل از آن سالانه تعدادی از نیروها با کسب امتیاز و آزمون و گزینش تبدیل وضعیت می‌شدند، اکنون حتی با قانون مجلس برای خانواده‌های ایثارگران و جانبازان هم این قانون اجرا نشد، ما می‌خواهیم برای تمام نیروها تبدیل وضعیت اجرا شود با توجه به اینکه کارکنان ارکان ثالث نفت دارای سابقه طولانی و تخصص لازم هستند می‌توانند هرساله قراردادهای آن‌ها تغییر کرده و تبدیل وضعیت شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول