اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مناظره در المیادین؛ سلحشوری:‌ طبیعی‌ست، اصولگرایان وضع کنونی را نتیجه عملکرد روحانی بدانند

شبکه خبری المیادین لبنان در چارچوب پوشش ویژه اخبار انتخابات ایران، در استودیو تهران، میزبان مناظره دو سیاستمدار اصولگرا و اصلاح‌طلب بود.

مناظره در المیادین؛ سلحشوری:‌ طبیعی‌ست، اصولگرایان وضع کنونی را نتیجه عملکرد روحانی بدانند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین روز شنبه در ادامه ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی ایران، میزبان مناظره «سید ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین (فعال جریان اصولگرایی) و «پروانه سلحشوری» نماینده سابق مجلس (از جریان اصلاح‌طلبی) بود. 

رئوفیان در پاسخ اولین سوال مجری المیادین درباره  اینکه اصلاح‌طلبان شما اصولگرایان را متهم می‌کنند که نهادهای اصلی کشور در دست شماست و دولت روحانی را بهانه می‌کنید برای انتقاد گفت، البته اصولگرایان خودشان چند شاخه‌اند و اما خب برخی معتقدند که این دولت موفقیت‌هایی داشته و شکست‌هایی. اما این دولت شعارهایی داد که در توانش نبود که آنان را محقق سازد و تا وقتی در دولت باشند طبیعی است که مورد انتقاد قرار گیرند.


رئوفیان و سلحشوری در استودیو المیادین - تهران

 

سلحشوری نیز در پاسخ اولین سوال مجری المیادین که پرسید، دولت روحانی اعتماد مردم به دولت را از بین برد و امروز اصلاح‌طلبان چطور می‌توانند مردم را متقاعد کنند که به اصلاح‌طلبان رأی بدهند گفت، من معتقد نیستم که انتخابات میان دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است.  در طرف اصلاطلبان، جبهه‌ای به نام جبهه اصلاحات است و این جبهه تصمیم‌گیرنده برای اصلاح‌طلبان است و به این نتیجه رسیده که نامزدی که می‌تواند معرفی کند، فعلا وجود ندارد. اما اینکه اصولگرایان وضعیت کنونی را نتیجه عملکرد دولت حسن روحانی بدانند طبیعی است چون او رئیس جمهور بوده است. اما اگر بخواهیم علل ناکامی دولت روحانی را ببینیم می‌توانم به برجام و گروهی از اصولگرایان اشاره کنم که آن را تخریب کردند در حالی که صهیونیست‌ها هم همین کار را می‌کردند و موضوع دیگر موضوع اف.ای.تی.اف است که تاکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نشده است. 

رئوفیان در پاسخ سلحشوری گفت، در جبهه اصلاح‌طلبی  هم انشقاق هست. امروز شاهد بودیم که آقای زارعی فومنی  امروز از آقای رئیسی حمایت کرد. باید بپرسیم که چرا او که اصلاح‌طلب است و موسسه رسمی دارد از نامزد اصولگرایان حمایت می‌کند. خب این نشانه اختلاف داخلی اصلاح‌طلبان است... در خصوص اینکه برخی اصلاح‌طلبان انقلابی‌گری را بازگشت به عقب تفسیر می‌کنند باید بگویم که متأسفم که برخی می‌خواهند وجهه انقلابی‌گری را تخریب کنند اما فکر نمی‌کنم که خیلی از اصلاح‌‌طلبان چنین نظری داشته باشند. انقلابیگری یعنی مجاهدت و بالابردن جایگاه نظام و خدمت به مردم. 

 

در حوزه سیاست خارجی، مجری المیادین از رئوفیان پرسید که اصلاح‌طلبان،‌ جریان اصولگرا را متهم می‌کنند که شما [اصولگرایان] عامل خراب شدن روابط ایران با کشورهای همسایه هستید و او گفت، به هیچ عنوان این اتهام اصلا بجا نیست. ما معتقدیم که روابط سیاسی با همسایه و دنیا از طریق تحکیم روابط اقتصادی می‌گذرد... از همین جهت هم به دیپلماسی اقتصادی معتقدیم... دیپلماسی اقتصادی ما در دوره فعلی ضعیف است. ما این اتهام را رد می‌کنیم و... از بیان این حرفها متاسفیم چون هیچ اصولگرایی نیست که بگوید ما نمی‌خواهیم با دنیا رابطه داشته باشیم. 

 

سلحشوری در پاسخ این سوال که دولت روحانی هم که مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود هیچ اصلاحاتی در این خصوص [روابط با کشورهای همسایه و..] انجام نداد، گفت، دولت روحانی تمام تلاش خود را کرد... اما اصولگرایان چه از طریق نهادهای رسانه‌های و چه از نهادهای مسلط بر کشور مانع تصویب آن [اف.ای.تی.اف] شدند. بعد از برجام کمی اوضاع بهتر شد اما الان ببینید امور به کجا رسیده است. 

مجری المیادین از رئوفیان پرسید،‌ اگر رئیس جمهور اصولگرا پیروز شود، ایران روابطش با شرق را توسعه می‌دهد یا غرب و در سیاست خارجی ایران به کدام سو می‌رود، و وی پاسخ داد: نه شرقی نه غربی. این سیاست جمهوری اسلامی است که امام خمینی آن را مطرح کرد. ما دنبال استقلال هستیم هم در اقتصاد هم در سیاست خارجی. امام خمینی (ره) این انقلاب را رهبری کرد تا ایران روی پای خودش بایستد و الحمدلله چهل سال است که روی پای خودش ایستاده است. حال ارتباط داشتن با روسیه و چین به معنای تمایل به شرق نیست... ما دنبال روابط منطقی و متعادل با کل کشورهای دنیا جز رژیم صهیونیستی هستیم. 

سلحشوری نیز در پاسخ به اینکه می‌گویند اصلاح‌طلبان و دولت روحانی همه تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد گذاشتند، گفت، این گفته، درست نیست. ما از طریق توافق هسته‌ای توانستیم وضعیت کشور را بهبود بدهیم. اما به دلیل اقداماتی که علیه آن انجام شد ما این امکان را از دست دادیم و دولت کشور را بسختی اداره کرد. درآمد دولت تا حد زیادی کاهش یافت و دولت روحانی مانع آن شد که ایران به ونزوئلایی دوم تبدیل شود و توانست کشور را بسختی اداره کند. اما درباره اینکه آقای رئوفیان گفتند ایران به دنبال رابطه با همه دنیا جز صهیونیست‌ها هستند، مایه خوشحالی است. ما هم با این نظر موافقیم.

المیادین در خصوص مسائل اقتصادی از خانم سلحشوری پرسید که برخی اصلاح‌طلبان تمایل به عبدالناصر همتی دارند اما او متهم است که مسئول بخشی از کاهش ارزش پول ایران است، و سلحشوری گفت، خب آقای همتی رئیس بانک مرکزی یک از مسئولان دولت روحانی است. شاید مردم به دلیل وضعیت اقتصادی که دارند الان تمایل به برخی نامزدها نداشته باشند... امروز شاید یکی از دلایل افزایش قیمت ارز موانعی باشد که مقابل مسیر مذاکره ایجاد کردند.

 

رئوفیان نیز در پاسخ به این سوال که اصولگرایان دست‌وپای دولت را از حیث اقتصادی بستند، شما در پاسخ این اتهام چه می‌گویید، گفت، هشت سال است آقای روحانی رئیس جمهور است. وزیر اقتصادشان آقای طیب‌نیا بود که نرخ تورم از الان کمتر بود. چرا ایشان را تغییر داد. تغییر وزرا و عدم هماهنگی رئیس جمهور با وزراء یکی از دلایل این وضعیت است... . آقای روحانی روابط خوبی با وزرایش نداشته و فاقد هماهنگی خوب با وزرایش است. 

سلحشوری نیز در مقابل گفت، با این نکته موافقم که تغییر مدیران یا وزرا زیاد بود و اگر مدیری در کارش موفق بود نباید خیلی تغییرات در مدیران و وزراء انجام می‌شد... دولت در ترکیب وزرای دولت دوم مرتکب اشتباهاتی شد. 

المیادین پرسید اگر رئیس که از اصولگرایان است، پیروز انتخابات شود، بدون تحریم‌ها می‌تواند در اصلاح امور اقتصادی موفقیتی کسب کند؟‌ و رئوفیان گفت،‌ ببینید بازار کسب و کار ما در پنجاه سال پیش ریشه دارد... و آقای رئیسی و هر شخصی دیگری که رئیس می‌شود باید به گذشته رجوع کند و به حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی بپردازد. به این معنا که اصلاحات ساختاری انجام بدهد. 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول