اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

معرفی اجمالی و قواعد عمومی ارسال خبر، متن و مقاله برای پنجره تربیت فارس

پنجره تربیت فارس، یک درگاه برای انعکاس و به اشتراک گذاری دیدگاههای نویسندگان حوزه تعلیم و تربیت است، قواعد نگارش برای پنجره در این یادداشت معرفی می شود. شما می توانید مطالب خود را مطابق این قواعد برای پنجره ارسال کنید،

معرفی اجمالی و قواعد عمومی ارسال خبر، متن و مقاله برای پنجره تربیت فارس

بسم الله الرحمن الرحیم

 

معرفی اجمالی و قواعد عمومی ارسال خبر، متن و مقاله برای پنجره تربیت فارس

 

نگارش 1.2

 

21 خرداد 1400

 

فهرست

  1. معرفی اجمالی پنجره تربیت
  2. سیاستهای پنجره تربیت
  3. انواع قالبها
  4. مخاطبان
  5. صفحات (احتمالی) پنجره تربیت
  6. نویسندگان آماتور ولی با کیفیت حرفه‌ای
  7. ویژگیهای عمومی کیفی محتواهای ارائه شده
  8. قواعد نگارشی و شکلی محتواهای ارائه شده
  9. قواعد هنجاری محتواهای ارائه شده
  10. روال ممیزی
  11. ترویج

 

معرفی اجمالی پنجره تربیت

"پنجره تربیت فارس، یک درگاه برای انعکاس و به اشتراک گذاری دیدگاههای شبکه نویسندگان، صاحبنظران، فعالان، تحلیلگران، و خبرنگاران حوزه تعلیم و تربیت ایران (شنتیا)[1]، با دیدگاهها و رویکردهای مختلف است، و مطالب منعکس شده در آن، لزوما مورد تائید فارس نیست.

از شما صاحبنظران توانمند در این زمینه، دعوت می کنیم به جمع این شبکه پیوسته، و مطالب خود را مطابق این قواعد برای پنجره ارسال کنید، یا در فعالیتهای آن مشارکت داشته باشید."[2]

 

سیاستهای پنجره تربیت

پنجره تربیت تلاش می کند، امکان تضارب آراء را در فضای تعلیم و تربیت ایجاد کند، و تقریبا بر اساس قواعد یک رسانه باز، عمل کند. به همین لحاظ درج دیدگاههای مختلف توسط افراد مختلف، در پنجره تربیت انجام می شود.
قاعدتا مطالب قابل درج، باید حداقلی از ویژگیهای کیفی و اخلاقی و قانونی، را طی ضوابط مندرج در همین متن داشته باشند.
فارس حتی الامکان در پنجره، خودش محتوائی را تولید و ارائه نمی کند. پنجره، درگاه و فضائی برای درج مباحث و نظرات صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت است.

 

انواع قالبها


پنجره تربیت، پذیرای قالبهای مختلفی از محتوی است. نمودار زیر، انواع مختلف قالبها را از منظرهای مختلف نشان می دهد.

 

مخاطبان

محتوای پنجره تربیت برای دو دسته اصلی از مخاطبان در نظر گرفته شده است. هر یک از این دسته ها، شامل زیردسته های اختصاصی است:

1- فعالان تعلیم و تربیت

  • مربیان،
  • مدارس تحول جو، و موسسان، مدیران و سایر کارکنان آنها،
  • مسئولین و متولیان نظام تعلیم و تربیت (چه در حوزه آموزش و پرورش، و چه در حوزه آموزش عالی، و چه در حوزه آموزشهای کاربردی و آموزش ضمن خدمت)،
  • متولیان و افراد درگیر در حوزه های رسانه های مرتبط،
  • دانشمندان و دانش جویان زمینه های مرتبط با تعلیم و تربیت، چه در حوزه آکادمیک، و چه در حوزه‌های علمیه،
  • سایر دغدغه مندان حوزه تعلیم و تربیت؛

  2- خانواده های دغدغه‌مند تربیت فرزندان کودک، نوجوان و جوان.

 

صفحات (احتمالی) پنجره تربیت

پنجره تربیت احتمالا مطالب خود را به تدریج به تفکیک صفحات زیر ارائه می کند:

1- حوزه برای مخاطبان فعالان تعلیم و تربیت

  • صفحه مربی
  • صفحه مدرسه تحولی
  • صفحه تحول تعلیم و تربیت
  • صفحه دانش تعلیم و تربیت

2- حوزه برای مخاطبان خانواده ها

  • صفحه تربیت کودک
  • صفحه تربیت نوجوان
  • صفحه تربیت جوان
  • صفحه تربیت و پیش از کودکی

 

نویسندگان آماتور ولی با کیفیت حرفه‌ای

هر چند که نویسندگان شنتیا و پنجره، عموما نویسندگان آماتور (غیر حرفه‌ای از منظر درآمدی و شغلی) محسوب می شوند، اما انتظار پنجره فارس آن است که از نظر توانمندی و کیفیت محتوای تولید شده، در سطح قابل قبول یک نویسنده حرفه ای عمل کنند. لذا رعایت قواعد زیر به صورت دقیق مورد انتظار است، و در تصمیم گیری ممیزان برای پذیرش محتوای ارسالی شما، موثر خواهد بود. 

 

ویژگیهای عمومی کیفی محتواهای ارائه شده

مورد انتظار است که مطالب ارسالی، دارای کیفیت قابل قبولی برای درج در پنجره را داشته باشند. از جمله این ویژگیها عبارتند از:

  1. جامعیت، سرعت و صحت در انعکاس رویدادها و پدیده ها،
  2. موجز، کوتاه و بدون حواشی غیر ضروری،
  3. غلبه رویکرد اجتماعی و حضور در متن زندگی مردم،
  4. مطالبه‌گری در تحقق مطلوبیتها و پیشرفت و رفع نقائص،
  5. رعایت حقوق مولف،
  6. مستدل و منطقی بودن،
  7. امیدبخشی،
  8. اعتبار،
  9. خلاقانه و نوآورانه بودن،
  10. جذابیت و شگفت آور،
  11. تازگی،
  12. چالش، تضاد و درگیری برای رشد،
  13. تاثیرگذار مثبت و مفید بودن،
  14. توجه به روایتگری، در کنار انتشار خبر،
  15. کیفیت سوژه و محتوی،
  16. کیفیت شیوه تنظیم مطالب و نگارش متون،
  17. کیفیت هنجاری تنظیم مطالب و نگارش متون. 

 

قواعد نگارشی و شکلی محتواهای ارائه شده

  1. متن طبق قاعده با نام خدا شروع شود. البته طبق روال صفحات گزارشها و متون وبگاه خبری، این بخش در انتقال خبر منتقل نمی شود.
  2. متن در قالب فایل word تهیه شود.
  3. به همراه فایل word، فایل PDF آن نیز ارسال شود.
  4. عنوان فایل، به ترتیب شامل نام نویسنده، محور عنوان مقاله، و تاریخ (جداشده با خط تیره). مثلا:

” سعید_افشار- کلان_داده_ها_در_سیاست_گذاری_آموزش_و_پرورش-5_3_1400 “

  1. عنوان مناسب برای متن انتخاب شود. در صورت لزوم دو عنوان انتخاب شود.
  2. قواعد عمومی ویرایش تدوین متن خبرگزاری فارس، که در قالب دستورالعملها و محتواهای آموزشی تنظیم و ارائه شده است، حتی الامکان مطالعه و لحاظ شود.
  3. حداقل یک عکس مناسب که فضای خبر را منعکس کند، و به عنوان تصویر ارجاع به محتوی نیز استفاده شود، در بالای متن وجود داشته باشد. به تناسب در میان متن از تصاویر متناسب دیگر نیز استفاده شود.
  4. تمام تصاویر مورد استفاده در متن، علاوه بر جاگذاری در متن، به صورت فایل مستقل نیز به همراه فایل متن ارسال شود. تمام تصاویر در یک فایل با عنوان "تصاویر مقاله ....(نام مقاله)" فشرده (zip یا rar) شده، و همراه متن مقاله ارسال شود.
  5. در ارسال محتواهائی با قالبهائی نظیر فیلم، عکس و طرح، علاوه بر ارسال فایل فیلم یا تصویر مربوطه، فایل متنی حاوی توضیحاتی که باید ذیل فیلم یا عکس مذکور درج شود، و نیز کلمات کلیدی و سایر عناصر مورد ذکر در خبر، ارسال شود.
  6. ابتدای متن یک پاراگراف دو خطی که به عنوان لید در ابتدای گزارش بیاید و جوهره موضوع را بیان کند.  خواننده با خواندن این پاراگراف تصمیم می گیرد که بقیه متن را بخواند یا رها کند. بنا بر این خیلی مهم است که جمله موثری باشد. این پاراگراف را می توانید از مهمترین جملات متن انتخاب کنید. رنگ زمینه این پاراگراف را خاکستری فرمائید، که شخصی که متن شما را بارگزاری می کند، بداند آن را باید در بخش لید خبر بیاورد.
  7. در خلال متن، در صورت لزوم از چند تیتر میانی استفاده شود.
  8. در خلال متن، حتی الامکان چند سوتیتر میانی، که حاوی جملات منتخب مهمی از متن باشد، استفاده شود. برای ساده شدن تشخیص سوتیترها برای جاگذاری توسط ویرایش کنندگان، سوتیترها با پشت زمینه زرد علامت گذاری (مارک) شود. 
  9. نقاط مهم متن، پر رنگ شود. همچنین در صورت ضرورت به تمایز رنگ برخی جمله‌ها (مثلا در پرسش و پاسخها)، می توان از دو رنگ قلم آبی و قرمز نیز بصورت محدود در متن استفاده نمود.
  10. قلم متن یکسان است و بصورت عمومی برای همه خبرها انتخاب می شود.
  11. پارگرافهای بزرگ به صورت مناسب به پارگرافهای کوچک شکسته شود. 
  12. در انتهای متن، عکس نویسنده به صورت دایره، چپ چین شده به همراه نام نویسنده، و در صورت تمایل یک عبارت کوتاه زیر آن برای سمت یا معرفی نویسنده (نظیر:  ”معلم مدرسه“، ”پژوهشگر“، ”کارشناس تعلیم و تربیت“، ”عضوهیات علمی دانشگاه ...“) بیاید.
  13. در انتهای متن، کلمات کلیدی متن، با ذکر عنوان ”کلمات کلیدی“، ذکر شود.
  14. در صورتی که متن شما مرتبط با مقالات یا محتواهای دیگری است که قبلا در فارس یا پنجره تربیت منتشر شده است، خوب است که در انتهای متن، با عنوان ”اخبار مرتبط“، لینک کوتاه آن مقالات (در پائین متن مقالات پس از بخش اخبار مرتبط، در یک مستطیل با رنگ آبی کمرنگ قرار داده شده است)، یا کد مقاله (که در آدرس وبی صفحه مقاله، به صورت یک عدد  14 رقمی نظیر 14000315000495 ذکر شده است)، را ذکر کنید.
  15. تلاش پنجره تربیت بر آن است که به زودی ان شاء الله محیطی را برای توئیت و ری توئیت نویسندگان شنتیا ایجاد کند. تا زمانی که بسترهای این محیط در صفحه پنجره ایجاد شود، پنجره توئیتهای راهبردی نویسندگان شنتیا را به صورت صفحه معمولی خبر منتشر می کند. در صورتی که متن یا تصویر ارسالی شما یک توئیت است، عنوان توئیت را در عنوان فایل خود ذکر کنید. در صورتی که توئیت شما در پاسخ به توئیت نویسنده دیگری ارسال می شود، لینک آن پیام را نیز در متن ارسالی خود ذکر کنید. تنها اعضای شنتیا (نویسندگان) می توانند در پنجره تربیت توئیت ارسال کنند. 
  16. همیشه سعی کنید آخر کار با دقت یک نگاه ویراستارانه به متن خودتان بیاندازید. مواردی مثل ویرگول گذاری، فاصله ها و نظایر آن رعایت شود.
  17. روان نویسی و ساده نویسی حتی الامکان رعایت شود.
  18. به مواردی که بعضا اخیرا شکل نامناسب و بعضا غلط آن رایج شده، توجه کرده و شکل صحیح و مناسب تر نوشته شود. مثلا:
  19. به جای "می باشد"، بنویسید: "است".
  20. به جای"هست" در مواردی نظیر "مرسوم شده هست"، بنویسید: "مرسوم شده است".
  21. سایر قواعد فارسی نویسی صحیح مورد توجه قرار داشته باشد. 
  22. در انتهای متن، عبارت ”انتهای پیام/“ را ذکر کنید.

 

قواعد هنجاری محتواهای ارائه شده

  1. انعکاس و انتشار محتوی تولید شده توسط افرادی که در برخی از انتشارات قبلی خود، سابقه نامطلوبی در شکستن هنجارهای اخلاقی، اعتقادی، دینی و ملی داشته‌اند، در پنجره انجام نمی شود؛ مگر آنکه به صورتی قابل پذیرش جامعه، برائت نویسنده از نوشته های قبلی خود، به صورت رسمی اعلام و منتشر شده باشد.
  2. از هر گونه بزرگ شمردن، موجه نشان دادن، یا اهمیت مثبت دادن به افراد، نهادها، یا هرگونه نقش آفرینانی که که باورها و هنجارهای اخلاقی، اعتقادی، دینی و ملی تخریب کرده، یا رفتارها و عملکرد ناشایستی از آنها در حافظه جامعه شکل گرفته، و نیز هر گونه کوچک شمردن و تحقیر این هنجارها، و شخصیتهای اجتماعی، علمی و مذهبی، در متن خودداری شود.
  3. از هرگونه اهانت، پرده دری، ورود به حریم خصوصی افراد، افشای اطلاعات محرمانه، و آنچه که از نظر عقل، اخلاق، شرع و قانون، تهمت، افترا، اشاعه فحشاء، و نظایر آن تلقی شده، یا از نظر قوانین جمهوری اسلامی ایران، و از جمله قانون مطبوعات، جرم و تخلف تلقی می شود، خودداری شود.
  4. از درج هر مطلب که منجر به جریحه دار شدن افکار عمومی شده، یا فضای یاس، ناامیدی، اضطراب، دلهره، و هر گونه فضاسازی نامطلوب که باعث توقف در حرکت و پیشرفت افراد، جامعه، و کشور شود، یا حس اعتماد عمومی در جامعه را تخریب کند، یا استقلال، آزادی و آزادگی را مخدوش کند، یا وابستگی به بیگانگان را ترویج کند، و نظایر آن، خودداری شود.
  5. مطالب باید مستند، و از نظر منطقی، و عقلی، قابل دفاع باشد.
  6. نقل مطالب باید با حفظ حقوق مولف صورت گیرد، و قواعد اخلاقی و حقوقی در این زمینه، از جمله ارجاع و ذکر منبع مورد استفاده، رعایت شود.
  7. به غیر از موارد فوق، پنجره تربیت از درج مطالب مفید، مستند، معتبر، با دیدگاهها، رویکردها، و نگرشهای مختلف و متنوع، استقبال می کند، و تلاش می کند، یک فضای آزاد برای تضارب آراء، برای ارتقاء دانش، فرهنگ، و هنجارها و سازوکارهای عملی تحول تعلیم و تربیت را فراهم آورد، به نحوی که انعکاس این مطالب به رفع نقائص، تکامل، پخته شدن دیدگاهها، و در نهایت هم افزائی اجتماعی و شکل گیری عقل جمعی در تحول تعلیم و تربیت، منجر شود. 

 

روال ممیزی

بدیهی است پنجره تربیت، از انتشار مطالبی که قواعد کیفی، نگارشی و هنجاری مذکور را رعایت نکند، خودداری خواهد کرد. تشخیص قواعد مذکور در ممیزی صورت می گیرد. ممیزان، بخشی از شبکه صاحبنظران، فعالان، تحلیلگران، و خبرنگاران حوزه تعلیم و تربیت کشورند، که فارس به آنها در روال ممیزی اعتماد کرده است.

هر یک از اعضاء شبکه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com یا درگاهی که به آنها ارانه می شود، محتوای تولیدی خود را، برای ممیزی ارسال کرده، و درصورت تائید ممیزان، طبق روال فارس، محتوای تائید شده، در پنجره تربیت منتشر می شود.  

 

ترویج

علاوه بر پیوستن به خوانندگان دائمی پنجره تربیت، آن را به سایر فعالان و دغدغه مندان تعلیم و تربیت، معرفی و توصیه کنید.

فایل پی دی اف قواعد را می توانید از اینجا دانلود کنید.

الحمد لله رب العالمین

      انتهای سند

 

 

[1] - شنتیا در برخی از متون (در اعلام) از القاب حضرت علی علیه السلام در زبور داوود، و به معنای فاتح پیروز، آمده است.

[2] - این دو پاراگراف معرفی، در ابتدای تمام محتواهای ارائه شده در پنجره تربیت (پس از لید و تصویر اول)، در یک مستطیل در سمت چپ صفحه، درج می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول