اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

رتبه‌بندی معلمان باید به صورت علمی و صحیح اجرا شود

مدرس دانشگاه زنجان بر اجرای علمی و صحیح رتبه‌بندی معلمان تأکید کرد و گفت: امیدوارم شاهد روزی باشیم که نظام آموزشی ما در رأس امور دولت‌ها قرار دارد.

رتبه‌بندی معلمان باید به صورت علمی و صحیح اجرا شود

علی احمدی مدرس دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره وضعیت آموزش و پرورش اظهار کرد:   متأسفانه وضعیت فعلی آموزش و پرورش، وضعیت مناسب و قابل قبولی نیست؛ نظام آموزشی ما از ابعاد و جهات مختلف دچار مشکلات و ضعف‌های عدیده‌ای، چه از نظر مدیریت نیروی انسانی و چه از نظر اثربخشی نظام آموزشی است.

وی افزود: از نظر مدیریت نیروی انسانی شاهد ورود نیروهای فاقد صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی به بدنه و چرخه نیروی انسانی آموزش و پرورش هستیم؛ بنده این مشکل را چند ماه قبل در مقاله‌ای تحت عنوان «تأکیدی بر اهمیت استخدام معلمان دارای صلاحیت» مطرح کردم.

احمدی با بیان اینکه نیروهایی که قرار است به امر تعلیم و تربیت مهم‌ترین سرمایه‌های این کشور یعنی دانش‌آموزان بپردازند، در سال‌های اخیر از بین متحصنین در مقابل مجلس و وزارت آموزش و پرورش جذب شده‌اند، گفت: این معلمان یا نیروهای خرید خدمات هستند یا نهضتی هستند و یا حق‌التدریس، که در یک بازه زمانی خاص با نظام آموزشی همکاری داشتند و برخی از آنها سالیان سال است که تجربه آموزشی و کلاس‌داری ندارند و هر  یک شغل دیگر برای خود دست و پا کرده‌اند، ولی در حال حاضر با دعوت آموزش و پرورش برای همکاری مواجه شده‌اند و این دعوت به دلایل مختلف از سوی این عزیزان اجابت می‌شود.

وی افزود: از نظر اثربخشی نیز شرایط موجود گویای همه چیز است؛ وقتی معلم فاقد صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی در کلاس درس حضور پیدا کند، آموزش اثر بخش در کار نخواهد بود؛ این معلم اثربخش است که آموزش و پرورش اثربخش را رقم می‌زند.

* آموزش و پرورش برای دولت‌ها در اولویت نیست

این مدرس دانشگاه به مشکلات وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: در اولویت نبودن نظام آموزش و پرورش برای دولت‌ها، عدم اعتماد معلمان به دست اندرکاران ستادی و وضعیت اسفناک دانشگاه فرهنگیان در سطح ستاد مرکزی کشور و مدیریت پردیس‌های استانی تا تا جایی است که حتی پردیس خواهران در یکی از استان‌ها توسط نیروی مرد اداره می شود، از جمله مشکلات وزارت آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: عدم استفاده از توانمندی و ظرفیت نیروهای نخبه و متخصص یعنی دکتر معلمان، سیاست زدگی نظام آموزشی و حضور برخی مدیران غیر تخصصی در رأس این وزارتخانه انسان‌ساز از دیگر مشکلات است.

* لزوم اجرای علمی و صحیح رتبه‌بندی معلمان

احمدی به ویژگی‌های رئیس‌جمهور موفق اشاره کرد و افزود: رئیس‌جمهور موفق، رئیس‌جمهوری است که قبل از اینکه سکان اجرایی کشور را در دست بگیرد، برنامه‌های خود برای تربیت نسل آینده در دولت خود را به مردم ارائه کند و یک تیم برنامه‌ریز و برنامه‌ساز تشکیل داده و از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور یعنی دانش‌آموزان محافظت کند.

وی به ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخت و گفت: تغییر ساختار اداری و مدیریتی نظام آموزش و پرورش یکی از این راهکارهاست زیرا با این شیوه و شکل مدیریت آموزش و پرورش شاهد بهبود وضعیت نظام آموزشی نخواهیم بود.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: بنده طرحی را تحت عنوان تحول اثر بخش در نظام آموزشی تدوین کردم که در این طرح پیشنهاد شده که الگوی آموزشی یا حداقل شبیه الگوی آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در آموزش و پرورش پیاده شود و مدارس ما به شیوه دانشگاهی اداره شود و با تغییر رویکرد آموزشی شاهد تحول عمیق و ماندگار در نظام آموزشی باشیم. 

وی بر توجه به نیروی نخبه و تحصیل کرده یعنی دکتر معلمان و استفاده از ظرفیت آنان جهت تولید محتواهای بومی و استانی، تأکید کرد: این قابل قبول نیست که تعداد قلیلی در پایتخت برای نزدیک به 15 میلیون دانش‌آموز در سطح کشور محتوا و کتاب تولید کنند و این قابل قبول نیست که دانش‌آموزانی که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان و استان‌های محروم دیگر تحصیل می‌کنند، همان محتوایی را آموزش ببینند که دانش‌آموزان تهرانی آموزش می بینند؛ همچنین بر اساس سند تحول بنیادین و طبق برنامه ششم توسعه حداقل 20 درصد محتواهای آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان باید در استان‌ها و نیروهای متخصص استانی تألیف شود.

وی بر اجرای علمی و صحیح رتبه‌بندی معلمان تأکید کرد و گفت: امیدوارم شاهد روزی باشیم که نظام آموزشی ما در رأس امور دولت‌ها قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول