اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

پروژه‌هایی که تکمیل نشده، افتتاح می‌شوند!

در حالی که سد کنجانچم در شهرستان مهران هنوز تکمیل نشده و چندین میلیارد دیگر برای اتمام آن لازم است متولیان امر برای آن مراسم برگزار کرده و آن را توسط روحانی به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح کردند.

پروژه‌هایی که تکمیل نشده، افتتاح می‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، احتمالا شما هم بارها و بارها از تلویزیون یا سایر رسانه‌ها شاهد افتتاح پروژه‌های مختلف عمرانی، صنعتی، کشاورزی و یا فرهنگی بوده‌اید؛ اکثر ما، مراسم افتتاحیه را با قیچی و روبان قرمزش در خاطر داریم و البته انصافا مراسم کلنگ زنی هم هیجان خودش را دارد و به قول معروف (یه چیز دیگست!) ، هیجان انگیزتر از این دو اما چیز دیگری است؛ افتتاح چند باره‌ی یک طرح!

فرض کنید شما یک مسوول هستید؛ چه چیزی بهتر از این که خوشحال و خندان در جمع خبرنگاران حاضر شوید و یک طرح بزرگ را افتتاح کنید؟ البته ممکن است طرح مربوطه قبلا هم افتتاح شده باشد که این مورد چندان نباید برای شما اهمیتی داشته باشد؛ چرا که برای یک مدیر، خوشحال کردن مردم به مراتب مهم‌تر است.

یکی از جدیدترین نمونه‌های این موضوع، افتتاح دوباره سد کنجانچم در مهران است؛ این سد که پیش‌تر یک بار افتتاح شده بود و روز پنجشنبه هفته گذشته مجددا به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور افتتاح شد؛ این مراسم با حضور نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار و عملیات آبگیری آزمایشی سد شهدای کنجانچم آغاز شود.

توضیحات حاج‌رسولی‌ها در خصوص سد کنجانچم

محمد حاج‌رسولی‌ها، معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، در مراسم آغاز آبگیری سد شهدای کنجانچم که به صورت ویدئو کنفراس با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: سد کنجانچم‌ مهران در واقع حلقه تکمیلی دیگری از طرح سامانه گرمسیری است که علاوه بر تامین آب کشاورزی در مصارف آب شرب و صنعت نیز تخصیص داده شده است و یکی از طرح های توسعه‌ای در حوزه آب و خاک در مناطق مرزی کشور است.

وی با بیان اینکه سد کنجانچم در ۲۲ کیلومتری شهرستان مهران یکی دیگر از بخش‌های مهم طرح عظیم گرمسیری آبگیری می‌شود، یادآور شد: سد خاکی کنجانچم با ارتفاع ۸۶ متر و طول تاج ۲/۶ کیلومتر پس از آبگیری کامل، مخزنی به حجم ۸۵ میلیون مترمکعب خواهد داشت.

معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: بدنه سد کنجانچم با حجم خاکریزی ۴/۶ میلیون مترمکعب یکی از سازه‌هایی است که در بخش پایانی قطعه سوم طرح گرمسیری در دست‌ساخت است.

وی افزود: این سد با هدف تأمین آب شرب و صنعت شهرستان مهران به میزان ۸ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب بخش‌هایی از شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های استان ایلام، ذخیره و تنظیم آب سامانه گرمسیری در استان ایلام و ایجاد تحول در بخش گردشگری منطقه با تشکیل شدن دریاچه سد ساخته می‌شود.

مشاور وزیر و معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: بر این اساس با عنایت پروردگار و تلاش شبانه‌روزی خادمان این مرز و بوم، سد کنجانچم با سرمایه‌گذاری ۴۰۵ میلیارد تومانی و پیشرفت ۸۷ درصدی به مرحله آبگیری رسیده و امید داریم با تأمین بودجه مورد نیاز، ضمن فراهم شدن امکان بهره‌برداری کامل از این پروژه، مردم عزیز این خطه از کشورمان از مزایا و مواهب طرح عظیم گرمسیری برخوردار شوند.

سد هنوز تکمیل نشده است

پس از پایان این مراسم اما مشخص شد که طرح هنوز هم قرار نیست دردی از مردم دوا کند و هنوز تا زمان بهره برداری و افتتاح ۱ تا ۲ سال فاصله دارد.

به همین دلیل به همراه سایر خبرنگاران در پایان این مراسم دوباره به سراغ محمد حاج‌رسولی‌ها، معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران رفتیم تا دلیل برگزاری این مراسم را جویا شویم؛ آن هم در شرایطی که هنوز مراحل ساخت سد به اتمام نرسیده و طرح سامانه گرمسیری که یکی از منابع اصلی تغذیه سد است نیز همچنان نیمه کاره باقی مانده است.

توضیحات محمدرسولی‌ها بعد از اتمام مراسم در جمع خبرنگاران

معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران پس از پایان مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر به منظور ذخیره سازی آب‌های محلی، دریچه‌های سد را بسته‌ایم و تا پایان امسال آب را از هر سه منبع تعریف شده برای تغذیه سد از جمله سامانه گرمسیری، به پشت سد هدایت خواهیم کرد و میتوان در طول مدت زمان آبگیری، مراحل ساخت و تکمیل سد را هم دنبال کرد.

این در حالی است که چندی پیش، رئیس مجلس شورای اسلامی از اختصاص چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سامانه گرمسیری ایلام خبر داد.

تخصیص اعتبار برای اتمام سد توسط قالبیاف درست چند روز قبل از مراسم افتتاحیه!

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که چند روز گذشته ضمن حضور در ایلام و بازدید از سد کنجانچم اظهار داشت: تلاش ما این است با اختصاص چهار هزار میلیارد تومان اعتبار این طرح را در آینده نزدیک به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی در استان، بیان کرد: با افتتاح سامانه گرمسیری در استان ایلام بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان از دیم به آبی تبدیل می‌شود.

قالیباف افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد دلار برای این پروژه هزینه شده و در حال حاضر دولت و مجلس مصمم هستند رقم مورد نیاز برای بهره‌برداری از این پروژه را تأمین کنند تا پروژه به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

وی در بازدید از این سد خاکی کنجانچم با هسته رسی گفت: اجرای این طرح هم می‌تواند به توسعه بخش کشاورزی کمک کند و هم به تأمین آب شرب و استفاده در مصارف صنعتی منجر شود.

لزوم تکمیل سد به دنبال آغاز آبگیری!

یکی از منابع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این پروژه در حالی افتتاح شد که علاوه بر آنکه طرح تکمیل نشده و بدهی‌هایی دارد اما دولت اصرار داشته که این مراسم برگزار شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر که آبگیری سد آغاز شده حساسیت کار افزایش پیدا کرده و به طور جد باید پیگیر تکمیل این سد باشیم چرا که اگر این سد در همین وضعیت باقی بماند ممکن است با افزایش بارندگی‌ها و بالا آمدن سطح آب پشت سد در ماه‌های آینده، شاهد شکستن سد و خسارات جبران ناپذیر برای مردم منطقه باشیم و لازم است با جدیت روند تکمیل پروژه دنبال شود و کسی منتظر دولت نماند.

ترک مراسم توسط نماینده به نشانه اعتراض!

مراسم افتتاح مجدد سد کنجانچم اما حواشی دیگری هم داشت؛ از فشارهای دولت برای برگزاری این مراسم تا خروج نماینده مردم ایلام از مراسم به نشان اعتراض!

علی‌اکبر بسطامی تا پایان این مراسم حضور نداشت و به گفته‌ی خود به نشانه اعتراض محل برگزاری مراسم را ترک کرد.

عدم شفافیت در برگزاری مراسم

پس از پایان مراسم به سراغ این نماینده رفتیم و او در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر علت ترک مراسم گفت: برخی از اظهارات جناحی و صحبت‌های رئیس جمهور و همچنین عدم شفافیت در برگزاری این مراسم باعث شد تا به نشانه اعتراض جلسه را ترک کنم.

وی ادامه داد: در روند برگزاری مراسم، همانطور که رئیس جمهور اظهار داشت، این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده قطعا افتتاح و بهره برداری از این سد بعد از پایان این دولت خواهد بود اما برخی می‌خواستند بگویند که ما این کار را انجام داده‌ایم که در همین راستا به مسوولین یادآوری کردیم که جزئیات این مراسم را به طور دقیق به مردم اطلاع دهند.

واضح است که این قبیل مراسمات و افتتاحیه‌ها دردی از مردم منطقه را دوا نمی‌کند؛ اما شاید علت این قبیل رفتارها در مدیران و مسوولین همان ضرب المثل معرف ایرانی باشد که می گوید: «کار را که کرد؟ آن که تمام کرد». هر چند در این مورد کاری تمام نشده اما دولتی‌ها ثابت کردند، کار نکرده را هم می‌شود به اسم خود تمام کرد.

انتهای پیام/۹۷۰۸۰۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول