اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

مناظره سوم، تراژدی دردناک اصلاحات/ سایه سنگین ناامیدی در اردوگاه اصلاح‌طلبان

مناظره سوم در حالی به پایان رسید که نامزدهای جریان اصلاحات بازنده اصلی این رقابت‌ها بودند. ضعف شدید همتی و مهرعلیزاده از یک سو و عملکرد مناسب نامزدهای جریان انقلابی از سوی دیگر هر سه مناظره را به صحنه باخت جریان اصلاحات بدل کرد.

مناظره سوم، تراژدی دردناک اصلاحات/ سایه سنگین ناامیدی در اردوگاه اصلاح‌طلبان

فارس پلاس؛ شماره ۳۰ «انتخابات پلاس»: شاید کاغذ را از دست دو نامزد اصلاح طلب می‌گرفتند هیچ حرفی برای گفتن نداشتند. کلیشه‌هایی که از طرف ستادهایشان دیکته شده بود، خوانده شد و یکی یکی توسط نامزدهای دیگر خلافش عیان گشت. از ادعای فیلترینگ تا مخالفت با برجام، از ۶ کلاس سواد تا رسوایی مدرک دکتری اقتصاد هلند، از نامزد پوششی تا نامزد روکشی، از مبارزه با مفسد تا مبارزه با فساد، از ادعای دخالت در افزایش قیمت بنزین تا لو رفتن نامه افزایش قیمت بنزین به قیمت ۵ هزارتومان، از شوآف با تقاضای عفو تا عدم اطلاع از صدور عفو همه افراد دخیل در آبان ۹۸و ... 

مناظرات با همه خوب و بدش تمام شد و کاندیدای جریان انقلاب با اختلاف بسیار بالا طبق افکار سنجی‌ها بیشترین امید را در دل جامعه ایران زنده نگه داشته اند. 

استراتژی اصلاح‌طلبان برای هفته آخر انتخابات/ خط اصلاحات چیست؟

دولت و اصلاحات زورشان را زدند اما نشد!

عزل همتی از ریاست بانک مرکزی بزرگترین خدمت و دوپینگ دولت برای او بود. فاصله‌گذاری از دولتی که ناکارآمدی آن تا مغز استخوان مردم را به درد آورد است می‌توانست مهمترین شانس همتی باشد. اصلاحات هم هرچند دوست نداشت وارد بازی از پیش باخته شود اما رسانه‌هایش هرچه توانستند برای همتی نوشتند و تیتر زدند. سید حسن خمینی هم تصویر خود را با همتی در پیج فضای مجازی خود منتشر کرد. علیزاده طباطبایی عضو حزب کارگزاران و وکیل اغلب پرونده‌های خانواده هاشمی رفسنجانی هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد نامزد حزب کارگزاران همتی است و این حزب تلاش خواهد کرد تا جبهه اصلاحات نیز به حمایت از این گزینه بپردازد . . . اما هرچه زدند به در بسته خوردند.

چرا همتی و مهرعلیزاده نتوانستند؟

همتی رئیس کل بانک مرکزی دولت دوم روحانی است. اگر اقتصاد را به دو بخش تولید، خدمات  و سیاست‌گذاری پولی و مالی تقسیم کنیم نیمی از اقتصاد کشور یعنی همان سیاست‌گذاری های پولی و مالی در اختیار بانک مرکزی کشور است. عملا شریک اصلی وضع موجود کشور در کنار روحانی و دولت فعلی، آقای همتی است. 

شاید بسیاری از کارشناسان فکر می‌کردند تسلط همتی در حوزه آمارهای اقتصادی، مناظرات را به چالش خواهد کشید و برتری نسبی را به سمت همتی هدایت خواهد کرد اما آنچه در مناظره گذشت جایی برای دفاع از آمارهای اقتصادی هم باقی نگذاشت.

رسوایی مدرک تحصیلی مهرعلیزاده در کنار حمله او به مدرک تحصیلی رئیسی که بعدا خلافش اثبات شد سطح اعتماد مردم را به مهرعلیزاده کاملا تنزل داد. 

این دو نامزد در طول مناظره اشاره‌ای به برنامه‌های خود نکردند. تلاش عمده آنها این بود که از ابتدا مناظرات را به دوقطبی میان خود و رئیسی بکشانند که البته این کار را هم با تنزل یافته‌ترین عبارتها و درگیری‌ها انجام دادند. عبارتهایی نظیر ۶ کلاس سواد، امان‌نامه دادن و ... که بیشتر به توهین شبیه بود تا یک چالش برنامه محور، مردم را از این دو نامزد دور کرد. دغدغه‌های این دو نامزد هیچ شباهتی به دغدغه‌های مردم نداشت. مردم از گرانی حرف می‌زنند و این دو از گشت ارشاد، مردم از مسکن حرف میزنند و این دو از حجاب و آب پاشی، مردم از اشتغال رنج میبرند و این دو از فیلترینگ!

اشتباه راهبردی همتی و مهرعلیزاده چه بود؟

این دو بیشتر از آنکه بخواهند خود را برای مردم عرضه کنند تلاش کردند خود را برای سران اصلاحات اثبات کنند. حملات تندی که حتی گاهی از مرزهای اخلاق سیاسی هم عبور می‌کرد نشان داد این دو می‌خواهند بیش از آنکه رای مردم را کسب کنند حمایت جبهه اصلاحات را به دست آورند. هر سیاست‌مداری می‌داند که مردم ایران از توهین، بدگویی، خلاف گویی و بی‌احترامی در فضای رقابت‌های سیاسی بی‌زار است. اما این اقدامات انجام شد. تنها هدف این تحرکات هم چیزی نبود جز آنکه این دو نامزد بتوانند مهر تایید جریان اصلاحات را به دست آورند. هرچند اگر این دو نامزد می‌خواستند با مردم صادقانه سخن بگویند احتمالا هیچ برای گفتن نداشتند. دولت مورد حمایتشان هیچ جای سخنی برایشان باقی نگذاشته است. 

فداکاری نامزدهای جریان انقلابی

اما نباید از تلاش نامزدهای جریان انقلابی غافل شد. برخی از نامزدهای جریان انقلابی در دو مناظره اول و دوم چندان وارد چالش با دولت فعلی و نامزدهایش نشدند. اما در مناظره سوم تقریبا اغلب نامزدهای جریان انقلابی به سهم خود عملکرد مناسبی از خود نشان دادند و تلاش کردند وحدت جبهه انقلاب را حفظ کنند. شاید مهم ترین نقش را در این عرصه علیرضا زاکانی به عهده داشت. برخی‌ها تلاش کردند وجهه خود را مبرای از چالش و تندگویی نشان دهند و بیشتر خود را عرضه کنند تا آنکه به نفع یک جبهه اقدام کنند اما زاکانی در هر سه مناظره به وظیفه انقلابی خود عمل کرد. باقی نامزدها هم در مناظره حساس آخر به سهم خود ادای تکلیف کردند.

خط اصلاحات اکنون چیست؟

شاید اصلاحات تا پیش از مناظره سوم دل در گرو سونامی هفته آخر بسته بود. اما ضعف شدید دو نامزد اصلاح طلب و عملکرد مناسب نامزدهای جریان انقلابی آنها را از هرگونه عملیات روانی نا امید کرده است. بی تدبیر و عملکرد ضعیف جریان اصلاحات طی ۸ سال گذشته، هم بدنه اجتماعی اصلاحات را نابود کرد و هم باعث شد اصلاحات با همه ظرفیتی که به واسطه عناصر امنیتی خود داشت حداقل برای یک دهه آتی به حاشیه رانده شود. و البته بعید است پس از این همه سال که اصلاحات نتوانسته است خود را بازسازی کند، این جریان بتواند در سالهای آتی از گوشه جلسات محرمانه خود چیزی برای عرضه به صحنه اجتماعی ایران خلق کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول