اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

لزوم ارائه سازوکارهای تخصصی برای حذف کنکور/ دانش‌آموزان با روش‌های روز دنیا باید سنجش شوند

دبیر جمعیت فرهنگیان جوان استان اردبیل گفت: یکی از اقدامات آموزش و پرورش می‌تواند اجرای سازوکارهای تخصصی برای حذف کنکور و سنجش دانش‌آموزان به روش‌های روز موجود در دنیا و تقویت مدارس فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش باشد.

لزوم ارائه سازوکارهای تخصصی برای حذف کنکور/ دانش‌آموزان با روش‌های روز دنیا باید سنجش شوند

امین کمالی دبیر جمعیت فرهنگیان جوان استان اردبیل، معلم و کارشناس مسؤول گزینش آموزش و پرورش این استان در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره وضعیت فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: وضعیت فعلی آموزش و پرورش چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی قابل رضایت نیست؛ هر چند پیشرفت بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و در مقایسه با دوران طاغوت اصلا قابل مقایسه نیست ولی انتظاراتی که امامین انقلاب و مردم ایران عزیز از تحول در این رکن رکین جمهوری اسلامی به عنوان سکوی پرتاپ انقلاب به تمدن نوین اسلامی داشتند، برآورده نشده است و دولت‌ها نتوانستند به آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت که اولویت اصلی تحول در تمام نظام‌های جهان به خصوص نظام اسلامی است، اهتمام و اهمیت لازم را بدهند.

وی افزود: هرچند معتقدیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حال حاضر جامع‌ترین و اصل‌‌ترین برنامه برای قرار گرفتن آموزش و پرورش در مسیر اصلی خود به سمت حیات طیبه است، اما متأسفانه عدم تدوین برنامه عملیاتی آن در کنار عدم به‌روزرسانی، باعث شده است که در کارایی این سند ارزشمند نیز خلل وارد شود.

* مشکل سیاسی‌کاری در فضای آموزش و پرورش

 کمالی با اشاره بیشترین مشکلات آموزش و پرورش، گفت: اولین مشکل، نگاه نادرست مدیران ارشد و میانی کشور به آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان مصرف کننده و ندادن اولویت اول به این نهاد مقدس است؛ دومین مورد، سیاسی کاری شدید در فضای آموزش و پرورش کشور و خروج این وزارتخانه از یک نهاد تخصصی به یک نهاد سیاسی صرف است.

وی ادامه داد: به دلیل کثرت نیروی انسانی و تنوع پست‌های سیاسی در این وزارتخانه، متأسفانه همیشه مورد توجه سیاستمداران کشوری و محلی بوده است و اعمال نفوذهای گسترده در این نهاد روز به روز بر ناخالصی‌های آن اضافه می‌کند.

دبیر جمعیت فرهنگیان جوان استان اردبیل اضافه کرد: مورد سوم، عدم توجه آموزش و پرورش به گسترش برابری در کنار عدالت آموزشی همه جانبه است، که سبب شده است بسیاری از استعدادهای موجود در اقصی نقاط میهن عزیزمان بر اثر عدم شناسایی تا آخر مورد غفلت قرار بگیرد.

وی درباره ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت آینده، گفت: وزیر آموزش و پرورش دولت آینده حتما باید از بدنه آموزش و پرورش باشد. فردی که در رأس کار بزرگترین و مهم‌ترین وزارتخانه جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد باید مدارج موفقیت در این نهاد را با توان و شایستگی خود طی کرده باشد؛ به عبارت بهتر، این فرد باید سابقه تدریس و حضور در روستا، حاشیه و مرکز شهر در کنار کارهای ستادی را داشته باشد تا بتواند نگاه روشنی از اوضاع قسمت‌های مختلف داشته باشد.

وی تصریح کرد: نگاه مثبت وی به جوان‌گرایی و استفاده از فرهنگیان جوان در عرصه مدیریت‌های میانی از اصلی‌ترین ویژگی‌های وزیر آینده است.

* لزوم عملیاتی کردن و به روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

کمالی راهکارهایی برای بهبود شرایط آموزش و پرورش عنوان و اظهار کرد: عملیاتی کردن و به روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تقویت دانشگاه فرهنگیان و جذب نیرو فقط از طریق این مرکز تخصصی، تقویت مدارس دولتی برای گسترش برابری و عدالت آموزشی و تحقق آموزش و پرورش رایگان به عنوان یکی از اصول مندرج در قانون اساسی، بازنگری و اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان و توجه ویژه به مشکلات معیشتی و صنفی فرهنگیان از جمله راهکارهاست.

وی افزود: از دیگر راهکارها می‌توان به توجه ویژه به نخبگان با تقویت و اصلاح قانون مدارس استعدادهای درخشان و نمونه مردمی، لزوم رسیدگی به مدارس مناطق محروم کشور، اجرای سازوکارهای تخصصی برای حذف کنکور و سنجش دانش‌آموزان به روش‌های روز موجود در دنیا و تقویت مدارس فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش ذکر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول