اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«حذف سفر» از سبد خانوارها تا نگاهی که به «گردشگری» نیست

طی هشت سال گذشته وعده و عیدهایی از سوی دولت تدبیر و امید در حوزه صنعت گردشگری داده شد که این وعده‌ها عملیاتی نشدند و فعالان گردشگری را چشم به راه روزهایی گذاشتند که هیچ وقت نیامدند، ضمن اینکه بالا رفتن هزینه‌ها «سفر» را از از سبد اغلب خانواده‌ها حذف کرد و بر مشکلات این بخش بیش از پیش افزود.

«حذف سفر» از سبد خانوارها تا نگاهی که به «گردشگری» نیست

خبرگزاری فارس - همدان: همیشه وقتی از گردشگری حرف می‌زدیم، حالمان خوب بود و احساسمان برانگیخته؛ وقتی از گردشگری می‌گفتیم دلخوش به صنعتی بودیم که چرخش می‌چرخید و می‌توانستم بخشی از اقتصادمان را با چرخ گردشگری بچرخانیم، وقتی از گردشگری می‌نوشتیم امید آن داشتیم که از ظرفیت‌های آن بگوییم و روزشمار روزهایی باشیم که توریست‌ها در شهرمان بچرخند ...

اما این روزها حال گردشگری خوب نیست، این روزها نه تنها دو سالی است که اسیر کرونا شده‌ایم بلکه بی‌مهری مسوولان نیز آزاردهنده شده و دیگر نمی‌دانیم از که بگوییم و از چه بنویسیم.

دیگر فعالان گردشگری نیز حس و حال گفتن مشکلات را ندارند، سال‌هاست از ظرفیت‌های گردشگری نوشتیم و گفتیم که باید چه کنیم تا به مقصد مقصود برسیم اما گویا گوش شنوایی نبود و نمی‌توان بر گفته‌ها و وعده‌ها نیز امیدوار بود.

هشت سال دلخوش به تدبیر و امیدی بودیم که شاید جان تازه‌ای در رگ‌های این صنعت مدرن بدمد و خون تازه‌ای در رگ‌های بی‌جان گردشگری جریان یابد اما دریغ از اندک توجهی که روحمان را جلا دهد.

اما از همان جاکه آدمی به امید زنده است، در آستانه انتخابات سعی کردیم بار دیگر از نبودن‌ها و کاستی‌های گردشگری بنویسیم شاید تازه نفس‌هایی که قرار است روی صندلی ریاست جمهوری بنشینند، فکری به حال خسته‌های گردشگری بکنند.

در این راه چند تن از فعالان گردشگری همراه ما شدند تا مرور دیگری بر دغدغه‌های انها در صنعت گردشگری بکنیم تا شاید راه برون‌رفت از مشولات در دولت جدید پدیدار شود.

 هنوز سیاست‌گذاران و مسوولان، گردشگری را به معنای واقعی کلمه قبول ندارند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان به عنوان یکی از فعالان گردشگری عمده‌ترین مشکل گردشگری را در این عنوان می‌کند که کسی این صنعت را باور ندارد و اظهار می‌کند: در مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری نیز دیدیم بحثی از گردشگری نبود در حالی که این حوزه می‌تواند جایگزین نفت شود و نیاز به دور زدن تحریم‌ها نیست.

علی مرادی‌‌پور با تاکید بر اینکه گردشگری هم اشتغالزایی بالا دارد و هم درآمد که البته ارکان دولت باید این موضوع را باور کنند عنوان می‌کند: هنوز سیاست‌گذاران و مسوولان، گردشگری را به معنای واقعی کلمه قبول ندارند و طبیعی است که مشکلات فراوانی در این حوزه وجود داشته باشد.

او می‌گوید: طی دو سالی که درگیر کرونا بودیم، آسیب وحشتناکی به گردشگری وارد شده و حمایت خاصی هم از آن نشده است به طوری که سرمایه‌گذاران نیز سرخورده شده‌اند.

این فعال گردشگری با تاکید بر اینکه ابتدا باید باور کنیم گردشگری می‌تواند آسیب‌های محیط زیستی با سرمایه کمتر و زنجیره اشتغال بالا ایجاد کند یادآور می‌شود: هر دولتی که روی کار آمد، یکسری تلاش‌ها داشت ولی بوم‌گردی‌ها در حالی شکل گرفت که بخش‌های اقامتی پیشرفت بیشتری داشتند و مجوزها به راحتی صادر شد.

در دولت فعلی به علت افزایش هزینه‌ها، سفر از سبد خانوارها حذف شد

او با بیان اینکه در دولت فعلی به علت افزایش هزینه‌ها، سفر از سبد خانوار حذف شد گفت: تورم بالا در دولت کنونی به ضرر گردشگری بود در حالی که هرچه ارزان‌تر باشد، رونق سفر بالاتر است و ما تنها بخش خدماتی هستیم که از گران شدن آسیب می‌بینیم.

مرادی‌پور با گله‌مندی از تعطیلی فرودگاه همدان و اینکه چرا در سایر استان‌های همسایه فرودگاه‌‌ها فعال است عنوان می‌کند: برخی شهرها پروازهای خود را نیز افزایش دادند اما همدان اصلا سفری نداشت.

او با طرح این سوال که چرا باید از دو ماه قبل عید غار علیصدر تعطیل باشد ادامه می‌دهد: به هر نحوی همدان را به تعطیلی کشاندیم و غار علیصدر هم تعطیل بود اما با وجود این تعطیلی‌ها باز همدان جزو استان‌های با آمار بالای ابتلا به کرونا بود پس افزایش آمار مربوط به سفر نیست و بیشتر به خاطر دورهمی‌هاست.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان با بیان اینکه با محدودیت‌های ورود گردشگر خارجی به کشور بازار گردشگری ما به شدت ضرر کرد در حالی که بسیاری از کشورها در این زمینه تدابیر ویژه‌ای دارند، بر تسهیل صدور ویزا به کشورهای مختلف تأکید کرد و گفت: باید اجازه دهند بازار گردشگری جان بگیرد زیرا رونق گردشگری داخلی مهم است و برای اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه دولت آینده می‌تواند با رونق سرمایه‌گذاری و تسهیلات اقدامات خوبی داشته باشد گفت: باید تفکر و باورپذیری گردشگری در دولت‌ها به وجود آید تا بتوان به گردشگری به عنوان یک صنعت نگاه کرد.

نبود انسجام، یکی از دغدغه‌های بخش گردشگری 

یکی دیگر از فعالان گردشگری همدان نبود انسجام را یکی از دغدغه‌های بخش گردشگری عنوان می‌کند و می‌گوید: بسیاری از مسائل ما روند اجرایی ندارد و بودجه‌ای گذاشته نمی‌شود که همدان را معرفی کنیم.

سعید ترابیان با بیان اینکه جای بسی تأمل و تأسف دارد که خدماتی چنین صادقانه و مشفقانه، از جانب معدود اشخاصی، مورد بی‌مهری قرار گرفته و با کج‌سلیقگی، حالت تهاجمی به آن می‌گیرند بیان می‌کند: اغلب مردم فرهیخته و نیک‌اندیش همدان می‌دانند؛ در دهکده گردشگری گنجنامه، به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال دارند و به طور متوسط، رزق و روزی بالغ بر ۶۰۰ نفر از خدمات آن تأمین می‌شود. 

او تاکید می‌کند: اگر نبود جفای برخی بی‌خبران که به واسطه فضاسازی‌های مسموم به یکایک کارکنان و زحمت‌کشان شرکت گنجنامه روا می‌دارند، شاید به رسم گذشته سکوت می‌کردم.
 
 مدیرعامل دهکده تفریحی توریستی تله کابین گنجنامه عنوان می‌کند: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در سالیان اخیر، مبنی بر رونق و جهش تولید، اشتغال‌زایی، کارآفرینی، چرا برخی به دنبال تخریب فعالیت‌های عمرانی، اشتغالزایی و کارآفرینی در شهر همدان هستند!؟ 

او با تاکید بر اینکه کدام دست پیدا و پنهان سعی می‌کند تلاش خیل جهادگران عرصه سازندگی و دست‌اندرکاران معرفی چهره فرهنگی همدان به جهانیان، افکار را به بی‌راهه و دور باطل هدایت کند!؟ می‌گوید: چرا برخی به جای همفکری و تعامل در جذب سرمایه‌گذاران بومی و بین‌المللی، به فکر تهدید سرمایه‌گذاری و مخدوش کردن امنیت سرمایه‌گذاران در استان هستند!؟

مدیرعامل مجتمع تفریحی توریستی گنجنامه یادآور می‌شود: اینگونه مواجهه با سرمایه‌های عظیم تاریخی، فرهنگی و اجتماعی کهن دیار همدان برای چیست!؟ که به نظر می‌رسد رفاه و آسایش برخی قلیل، در به هم زدن نظام اجتماعی و اقتصادی جماعتی کثیر است!؟

دولت این بار باید حمایت خود از صنعت گردشگری را عملی کند

او ادامه می‌دهد: آخرین قائله‌ای که توسط برخی افراد مغرض و یا ناآگاه به پا شد، موضوع تسطیح جاده‌ای است که بیش از ۴۰ سال از عمر آن می‌گذرد و هم‌اکنون به غیر از شرکت گنجنامه، بیش از ۹ نهاد و ارگان و عشایر غیور از آن استفاده می‌کنند و به کرات به وسیله اورژانس کشور برای امدادرسانی به کوهنوردان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

ترابیان اضافه می‌کند: تقاضا دارم نسبت به بررسی علل و عوامل اینگونه حرکت‌های بازدارنده و اهداف احتمالی پشت پرده این جوسازی‌ها که نقش ترمز توسعه استان را ایفا می‌کنند، هرچه سریع‌تر برخورد کرده و اجازه ندهند امنیت سرمایه‌گذاری در استان توسط عده‌ای سودجو، مورد هجوم و آسیب واقع شده و هراز گاهی با تشویش اذهان عمومی، وقت، انرژی و سرمایه سرمایه‌گذاران را مورد هدف مطامع زودگذر و شخصی خویش قرار دهند.

او با تاکید بر اینکه ضرر و زیان اینگونه نافرمانی‌ها و اغتشاشات، نه تنها باعث دور شدن سرمایه‌های جدید از استان می‌شود می‌گوید: تداوم این روش‌های نابخردانه، باعث کشته شدن انگیزه خدمت‌گذاران و تلاشگران عرصه خدمت در بخش خصوصی خواهد شد.

این فعال بخش گردشگری همدان با بیان اینکه دهکده گنجنامه به عنوان عضو سازمان جهانی گردشگری UNWTO بوده و به عنوان مقصد گردشگری شناخته شده است بیان می‌کند: مناطق نمونه گردشگری می‌بایست دارای زیرساخت‌هایی باشند که در هیات وزیران و قوانین سازمان جهانگردی مشخص شده است.

او با بیان اینکه متاسفانه طی این سال‌ها حتی این مجموعه دارای گاز شهری نبوده است یادآور می‌شود: این در حالی است که با مرکز شهر تنها ۱۰ دقیقه فاصله داشته و حتی خطوط تلفن برای این مجموعه در سال ۱۴۰۰ ایجاد شده است.

ترابیان با تاکید بر اینکه دولت این بار باید حمایت خود از صنعت گردشگری را عملی کند ادامه می‌دهد: دولت باید به سرمایه‌گذارانی که در بخش گردشگری وارد می‌شوند به دلیل اینکه هدف آنان رسالت محور است و سودآوری بسیار دیر بازده دارد و کرونا نیز به آن افزوده است، نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

او تاکید می‌کند: حمایت‌های دولت نه تنها از نظر بودجه‌ای بلکه حمایت‌های معنوی، اداری و دولتی از این بخش باید بیشتر باشد که این صنعت یکی از بزرگترین صنعت‌های جهان است و در آینده‌ای نزدیک با کاهش کرونا اولویت اقتصاد قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل دهکده تفریحی توریستی گنجنامه همدان عنوان می‌کند: معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف به جهانیان و انتصاب شایسته مدیران استان‌ها بسیار موثر است لذا دلسوزی و علاقه  در فعالیت در حوزه گردشگری اهمیت بالایی در اقدامات اجرایی دارد.

او به برخی اقدامات دولت اینده در زمینه گردشگری اشاره می کند و ادامه می‌دهد: رسالت محور بودن فعالیت‌های گردشگری، بازگشت سرمایه در زمان طولانی، دیربازده بودن، رونق گردشگری در رونق سایر حوزه‌ها و صنعت‌ها، همراهی ادارات‌کل استان‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری، حمایت از سرمایه‌گذاران گردشگری در اولویت قراردادن این صنعت از نظر بودجه و تبلیغات خارج از مرزها،  همسو بودن و حمایت رسانه ملی در معرفی جاذبه‌های گردشگری و... نیاز است تا دولت به آن تاکید و تمرکز بیشتری داشته باشد.

نرخ‌نامه‌های امسال بومگردی‌ها کاملا سلیقه‌ای طراحی شده است

مدیر بومگردی روستای هدف گردشگری ورکانه نیز از مشکلات گردشگری اینگونه می‌گوید: برای رفع مشکلات گردشگری سخت است یک راهکار مشخص ارائه شود، با توجه به مواردی که با آن درگیر بودم در مورد تاسیسات گردشگری و بومگردی‌ها متاسفانه با وجود صحبت‌هایی که می‌شود، نگاه بالا به پایین توسط مسوولان دولتی انجام می‌شود.

لشگری ادامه می‌‌دهد: بنده به عنوان کسی که اولین اقامتگاه بومگردی استان را در سال ۹۵ تاسیس کردم و تحصیلاتم نیز مرتبط است، طی این پنج سال کاملا لمس کردم که صحبت‌هایی همچون ارزشگذاری به اشتغالزایی در روستا، جلوگیری از مهاجرت معکوس، تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و... در این دولت در حد شعار بود.

او عنوان می‌کند: آنچه به واقع در مورد مسوولان همدان احساس کردم و می‌بینیم و تجربه کردم، آنها طرف صاحبان سرمایه هستند و نوع رفتار، برخورد و تصمیم‌گیری‌ها در مورد صاحبان سرمایه و صاحبان هتل‌های بزرگ و مدیران مناطق نمونه گردشگری و تاسیسات بزرگ کاملا فرق می‌کند و متضاد با نوع رفتاری است که با افرادی مثل بنده که با سرمایه اندک در مناطق محروم و روستایی با هزاران مشکل مواجه هستند.

 این فعال گردشگری می‌گوید: طی چند سالی که از تاسیس بومگردی‌ها می‌گذرد، در استان همدان فقط ۲۰ نفر حاضر شدند که در بومگردی‌ها فعال باشند، چون همه می‌دانند کار سختی است.

او افزود: ما و همکاران بعضا سرمایه‌هایی را در این کار بردیم که با آن می‌توانستیم در شهر کار دیگری راه‌اندازی کنیم اما به خاطر علایق و کمک به جامعه محلی و ارزشی که این کار به لحاظ معنوی داشته حاضر شدیم سختی را به جان بخریم اما متاسفانه مشخصا مسوولان همدان رفتارهای سلیقه‌ای و نگاه از بالا به پایین دارند.

لشگری می‌گوید: برای مثال نرخ‌نامه‌های امسال بومگردی‌ها کاملا سلیقه‌ای طراحی شده تا جایی که جامعه بومگردی به سازمان بازرسی شکایت کرده و سازمان بازرسی ضمن تشکیل پرونده پیگیری می‌کند.

او با تاکید بر اینکه نرخ‌نامه‌ها کاملا سلیقه‌ای توسط مسوولان است عنوان می‌کند: با وجود اینکه اقامتگاه درجه دو باید یکسان نرخ داشته باشند، می‌بینیم چهار نوع نرخ صادر شده که وقتی از مسوولان سوال کردیم هیچ جوابی نداشتند و کاملا مشخص بود که سلیقه‌ای است.

مدیر بومگردی روستای ورکانه به مورد دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته که اکثرا تعطیل بودیم، قراردادی برای استانداردسازی از سوی دولت اعلام شد که چشم امید همه به کمک دولت بود هرچند بار مالی بی‌مفهومی را در آن مدت بر دوش بومگردی‌ها با ابزار تهدید گذاشتند و مجبور به امضا با شرکت خصوصی کردند که عملا امکان امضا نداشت و این پرونده نیز در سازمان بازرسی در حال پیگیری است.

او یادآوری کرد: با نگاه تهدیدآمیز و بالا به پایین با کسانی که حاضر نمی‌شدند آن مبلغ را به آن شرکت پرداخت کنند، رفتارهای خیلی بد و تنبیه‌گونه انجام شد.

لشگری از انتظارات بومگردی‌ها از دولت آینده عنوان می‌کند: انتظار داریم صحبت‌هایی که می‌شود در حد شعار نباشد و به آنچه می‌گویند، اعتقاد داشته باشند.

او خاطرنشان می‌کند: در دولت فعلی دیدیم با وجود شعارهایی که در مورد بومگردی‌ها و تشویق افراد برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم می‌دادند، در عمل محقق نشد، امیدواریم در دولت بعد اینگونه نباشد و صحبت‌هایی که می‌شود، انجام شود.

نگاهی به مطالب بالا حجمی از گلایه‌ها از دولت و مسوولان را نشان می‌دههد اما با این وجود چشم امید گردشگران و گردشگرپذیران به روزهایی دوخته شده است که باورپذیرتر برای حل مشکلات این صنعت گام بردارند و راهی برای امید به آینده و رونق آن بیابند. 

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول