اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

جنگ ایران و عراق چگونه پایان یافت؟/ پاسخ به شبهات قطعنامه 598 در مستند «مجمع عقلا»

کارگردان مستند «مجمع عقلا» گفت: مستند «مجمع عقلا» به بررسی چگونگی ختم جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه 598 در تیرماه سال 1367 و پس از آن به بررسی دوران سازندگی در دولت هاشمی رفسنجانی از سال 1368 تا 1376 می پردازد.

جنگ ایران و عراق چگونه پایان یافت؟/ پاسخ به شبهات قطعنامه 598 در مستند «مجمع عقلا»

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، این مستند در مدت زمان 54 دقیقه قصد دارد چگونگی پذیرش قطعنامه 598 و مذاکرات پیرامونی آن را بررسی نماید و تفکر مجمع عقلا برای اداره کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهد. در واقع این مستند اولین مستند و اثر پژوهشی است که به بررسی تفکر مجمع عقلا در کشورداری و اداره امورات کشور در سه دهه پیش می پردازد.

در این مستند با چهره هایی همانند دکتر صادق زیباکلام، مرحوم دکتر ابراهیم یزدی، مرحوم حسین شیخ الاسلام معاون سابق وزارت امور خارجه، دکتر عباس ملکی از اعضای تیم مذاکره کننده در مذاکرات 598، سردار محسن رفیق دوست، سردار اسماعیل کوثری، دکتر فرشاد مومنی، دکتر محمد خوشچهره، ناصر نوبری سفیر ایران در شوروی، محمد غرضی و ... مصاحبه های مبسوطی انجام شده است.

 

این مستند تولید مرکز مستندسازی سفیر فیلم می باشد و تهیه کننده آن محمد تقی بستجانی و کارگردان آن سید محمد مهدی دزفولی است. این اثر جدیدترین تولید سفیر فیلم و محصول سال 1400 است.

دزفولی به عنوان پژوهشگر و کارگردان این مستند درباره آن به فارس گفت: فکر و ایده اولیه تولید این مستند در سال 1394 در موسسه سفیر فیلم زده شد. دلیل آن هم این بود که اولا همواره در طی سه دهه اخیر نحوه پایان یافتن جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه 598 مورد بحث و بررسی های فراوان قرار گرفته است و همچنان حل نشده باقی مانده است و جدل های سیاسی و کارشناسی پیرامون آن فراوان است و ثانیا مدل تاریخی است برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران و رهبران آن تا شروط غربی ها را بپذیرند و نظام اسلامی از مواضع خود به ظاهر کوتاه بیاید. سال 94 نیز همزمان با بحث های برجام و مذاکره با غرب بر سر پرونده هسته ای، به نظر می رسید که بررسی تاریخی قطعنامه 598 و پایان جنگ ایران و عراق می تواند عبرت های فراوانی داشته باشد و می تواند دو مقطع مهم یکی در سال 1367 و بدیل دیگر آن در 27 سال بعد یعنی در سال 1394 را با هم مقایسه کند و حرف نویی را برای مخاطب خود داشته باشد.

وی ادامه داد: به هر حال همچنان پس از سه دهه پیام تاریخی امام درباره پایان جنگ و پذیرش قطعنامه 598 قابل تامل و بررسی فراوان است و جای بحث های کارشناسی دارد. ایضا که امام در ده ماه پس از پایان جنگ که در قید حیات بودند در پیام منشور روحانیت مبارز و پیام عزل آقای منتظری در فروردین 1368 و همچنین در وصیت نامه سیاسی الهی خود به جنگ تحمیلی اشاره های مهمی دارند و همین باعث می شود که بررسی آن دوره تاریخی و به خصوص چگونه پایان یافتن جنگ همچنان اهمیت داشته باشد. اگر درس های قطعنامه 598 را بررسی درست و صحیحی بکنیم هیچگاه شاهد تکرار آن در مقاطع دیگر و در شرایط مشابه نخواهیم بود. نوشیدن جام زهر و معامله آبروی خود با خداوند تعابیر بلند و مهمی است که امام خمینی در پیام 29 تیرماه 1367 به کار بردند و این ها قطعا مهم و قابل فکر است. اینکه چطور شد ایران پس از هشت سال دفاع مشروع از خود و مقابله با زورگویی های صدام و دنیای غرب سرانجام حاضر به پذیرش قطعنامه شد بدون آنکه به حق و حقوق خود در گرفتن خسارات و غرامت و تعیین و تنبیه متجاوز یعنی صدام برسد.

وی تاکید کرد: در این مستند تلاش شده است دو مقطع جنگ و صلح از سال 1364 تا 1376 مورد بررسی جدی قرار بگیرد و امیدوارم توانسته باشیم حرف های مهمی و جدی با مخاطبین خود زده باشیم. به هر حال تحولات کشور از سال 1368 تا 1376 در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی هم تحولات مهمی بوده است. بالاترین نرخ تورم در بعد از انقلاب مربوط به این سال ها است که تورم 49.5 درصدی را جامعه ایران تحمل کرد، مذاکرات نفتی شکست خورد و ایران با تحریم های داماتو در دوران کلینتون مواجه شد، کشور چندبار تا لبه پرتگاه جنگ دیگری رفت و اعتراضات گسترده مردمی هم از سال 1371 تا 1375 در شهرهای مختلف همانند مشهد و اسلامشهر و مبارکه و قزوین و شیراز و تبریز و ... در این دوره رخ داد که مجموعا باعث کشته شدن بیش از 60 نفر در این سال ها در این حوادث شد.

دزفولی اظهارداشت: مستند به دلایلی در سال 1396 ، زمانیکه به پایان رسید منتشر نشد و پس از 4 سال تصمیم بر این گرفته شد که در آستانه انتخابات سال 1400 منتشر شود. به دلیل حجم مصاحبه ها و جمع آوری مطالب تحقیقی و پژوهشی نیز تصمیم بر این گرفتم که 15 مصاحبه مهم و کلیدی این مستند همانند مصاحبه با آقایان مومنی، نوبری، یزدی، رفیق دوست، کوثری، خوشچهره، الویری، زیباکلام و ... را هم در قالب کتاب جمع آوری و منتشر کنم که دوستان نشر صاد چاپ این کتاب را پذیرفتند که این اثر هم تا ماه های آینده به امید خدا با عنوان کتاب «جنگ و صلح» راهی بازار نشر و کتاب خواهد شد.

وی ادامه داد: این اثر مکتوب در 330 صفحه به صورت مبسوط و مشروح تر تلاش دارد از دیدگاه سیاسی و اقتصادی و نظامی مقاطع سال های 1364 تا 1376 را مورد بررسی قرار دهد و در واقع تاریخ شفاهی آن مقطع از دید 15 کارشناس با گرایشات مختلف در حوزه های کلیدی سیاسی و اقتصادی و نظامی است و امیدوارم که بتواند مورد توجه کارشناسان و علاقمندان این حوزه تاریخی- سیاسی قرار بگیرد.

وی گفت: در پایان باید ابراز امیدواری کنم که دوستان وزارت ارشاد اجازه انتشار رسمی و وسیع این مستند تصویری بلند و کتاب را بدهند و این دو اثر با سانسور مواجه نشود و بتواند در دسترس علاقمندان قرار بگیرد و شاهد کمترین ممیزی ها و سانسور برای این دو اثر باشیم.

این مستند از روز 23 خرداد در سایت سفیرفیلم در دسترس علاقمندان خواهد بود، و کتاب آن هم مدتی دیگر به زیور طبع آراسته خواهد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول