اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

مرمت امامزادگان 72 تن ساروق آغاز شد

عملیات مرمت امامزادگان 72 تن ساروق به همت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی آغاز شد.

مرمت امامزادگان 72 تن ساروق آغاز  شد

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک،  عملیات مرمت امامزادگان 72 تن ساروق به همت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی آغاز شد.

 امامزاده ۷۲ تن در۵۰ کیلومتری شهر اراک قرار دارد،‌ اصل بنا ‌در دوره ایلخانی احداث شده و در دوره‌های سلجوقی تا قاجار،‌ الحاقاتی در آن صورت گرفته است.

طبق اسناد و مدارک موجود در مجموعه زیارتی ساروق امامزاده طاهر(ع) و شاهزاده علی(ع) و همچنین چهار تن از فرزندان و نوادگان امام سجاد(ع) به نامهای حضرت علی الصالح، عبیدالله، محمدبن علی و نصرت خاتون و 66 نفر از نوادگان امامان معصوم، مریدان و شهدای اسلام، دفن هستند. مجموعه بقعه امامزاده 72 تن از دو بنای جداگانه ساخته شده است که جلوه‌های خاصی از معماری در آن دیده می‌شود. 

 امامزادگان 72 تن ساروق از نسل امام سجاد(ع) امام باقر(ع) و امام کاظم(ع) هستند که به قصد دیدار با امام رضا(ع) به سمت خراسان در حرکت بوده‌اند که توسط دشمنان به شهادت رسیده‌اند. 
 یکی از معجزات قرن حافظ قرآن شدن کاظم ساروقی است که در این امامزاده صورت گرفته است.
 در سال های 98 و 99 مسئله مرمت در دستور کار قرار گرفت، به طوری که در سال 98، اسناد خزانه به جهت مرمت ابلاغ شد و با رقم 500 میلیون ریال اسناد خزانه اختصاص و پیمانکار انتخاب شد و در سال 99، مبلغ 700 میلیون ریال اختصاص یافت که پس از نوروز 1400 شرح خدمات پروژه مبنی بر مرمت بام و گنبدهای بنای امامزادگان استخراج و آوار برداری یکی از  گنبدها انجام گرفت. 
 کار مرمت به صورت امانی در حال انجام است و برای تکمیل مرمت به مبلغ 4 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که کار مرمت گنبد به صورت کامل خاتمه یابد.
 بنای امامزادگان 72 تن مربوط به سده ششم هجری است که در سال 1316 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. کتیبه‌هایی که در بنای امامزادگان وجود دارند مربوط به دوره‌های مختلف است. 
 انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول