اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

هدر رفت سرمایه‌های گردشگری نتیجه حمایت غیرهدفمند دولت است

دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد حمایت جدی از حوزه گردشگری را لازمه توسعه اقتصادی در دوران پسا کرونا دانست و گفت: حمایت غیر هدفمند در شرایط کنونی منجر به واگرایی عوامل استانی و دلسردی سرمایه‌گذاران شده است.

هدر رفت سرمایه‌های گردشگری نتیجه حمایت غیرهدفمند دولت است

به گزارش خبرنگار فارس در یزد، محمدمهدی شرافت عصر دیروز در پنجاه و هشتمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که با محوریت بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری این استان به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: هدر رفت سرمایه‌های مالی و انسانی در بخش گردشگری ناشی از حمایت غیر هدفمند است که در شرایط کنونی منجر به واگرایی عوامل استانی و دلسردی سرمایه‌گذاران شده است.

 علی‌اکبر تشکری عضو هیات‌علمی دانشگاه یزد نیز، تربیت نیروی انسانی را حلقه مفقوده در حوزه سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری دانست و افزود: عدم‌ حمایت دولتی در شرایط همه‌گیری کرونا و خروج نیروی ماهر، آسیب جدی بر بدنه گردشگری استان وارد کرده است.

 وی با اشاره به تسهیلات ناکارآمد افزود: اعطای وام‌های ناچیز با سود بانکی کمی کمتر از وام‌های عادی، راه‌حل‌های موجود برای رفع مشکلات بی‌ثمر است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه یزد در ادامه با بیان مشکلات راهنمایان تور و فعالان حوزه گردشگری که منبع درآمدی جز حرفه گردشگری نداشته‌اند، بیمه فعالان حوزه گردشگری، حمایت و دریافت تسهیلات لازم در دوران همه‌گیری ویروس کرونا را پیشنهاد کرد.

سعید عطار رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد پیچیدگی و ابهام در بخش سیاست‌گذاری و تخصیص بودجه غیر شفاف را ازجمله موانع توسعه گردشگری عنوان کرد.

به گفته وی، اولویت‌های سیاست‌گذاری در سایه عدم شفافیت، تنها در وضعیت‌های استثنایی همچون شرایط کنونی مشخص خواهند شد که عدم رسیدگی به صنعت گردشگری نشان از نبود این بخش در دستور کار و اولویت‌های تصمیم‌گیری کلان کشوری است.

وی همچنین با محتمل دانستن ادامه شرایط نامطلوب گردشگری پس از رفع همه‌گیری ویروس کرونا، اتحاد عوامل گردشگری جهت تشکیل جامعه‌ای خودجوش همچون سندیکا یا اتحادیه به‌منظور حفظ حیات این صنعت در استان را پیشنهاد کرد.

عطار با تأکید بر به‌ هم ‌ریختگی در اولویت‌بندی مسائل کشور گفت: هرچند در وضعیت عادی، اولویت‌بندی تخصیص منابع کمتر شفاف است اما در وضعیت استثنایی که بحران درمی‌گیرد، به‌ وضوح اولویت‌های اصلی دولت را می‌توان دریافت همچنان که در قضیه بحران کرونا، کاملاً روشن است که گردشگری، اولویت دسته چندم دولت هم نیست.

وی همچنین با محتمل دانستن ادامه شرایط نامطلوب گردشگری پس از رفع همه‌گیری ویروس کرونا، در کوتاه‌مدت روش فشار به دولت برای انجام تعهداتش در بحران کرونا و در بلندمدت، تغییر رویکرد از رویکردهای دولت‌محور به رویکردهای جامعه‌محور را پیشنهاد کرد.

به گفته وی، در بلندمدت آنچه نجات‌دهنده گردشگری در بحران‌های آینده است، قدرتمندی تشکل‌های گردشگری و ایجاد ابتکارات درون این صنف‌ها همچون سازوکارهای تقویت همبستگی درونی، ایجاد صندوق بحران و مواردی ازاین‌دست است.

مرتضی بذرافشان یکی از فعالین حوزه گردشگری در استان یزد با اشاره به قانون مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: آموزشگاه‌های فعال حوزه گردشگری در قانون، ذیل تأسیسات 16 گانه صنعت گردشگری قرار نگرفته و نمی‌توانند از امتیاز معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

وی شرایط همه‌گیری را دوران حساس گردشگری خواند که با تعیین ارزش‌افزوده‌ای برابر با نیم درآمد سالیانه آموزشگاه‌ها از طرف مراجع ذی‌صلاح، دلسردی سرمایه‌گذاران را به همراه خواهد داشت.

 بذرافشان همکاری نهادهای تسهیل گر همچون اداره دارایی، بانک‌ها و نمایندگان بیمه را گامی مؤثر در بازیابی توان صنعت گردشگری استان دانست.

سیدرضا بهادری راهنمای گردشگری و مسئول کمیته گردشگری پایدار، با تأکید بر عدم تکیه به سرمایه‌گذاری در بخش سخت‌افزاری افزود: ۹۵ درصد روستاهای استان تا سال ۹۸ در بخش زیرساخت منابع انسانی و مصالح نرم‌افزاری دچار کمبود بوده‌اند که نشان از تمرکز تلاش‌ها بر بخش فیزیکی گردشگری است، این در حالی است که ماهیت صنعت گردشگری با ارائه خدمات همراه بوده و می‌بایست آموزش منابع انسانی را با جدیت بیشتری دنبال کرد.

علی دلشاد عضو هیأت علمی بخش مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد شرایط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا را علی‌رغم تمام مشکلات، فرصت مناسبی جهت هم‌افزایی نیروها و بررسی و رفع چالش‌ها دانست که می‌تواند با توسعه همکاری رقابتی عوامل این بخش همراه شود.

وی با بیان کار ویژه مرکز نوآوری گردشگری یزد، ایجاد ارتباط مؤثر میان سه بخش اصلی مسئله، افراد صاحب ایده و دولت در حوزه بین‌الملل را از اهداف این مرکز عنوان کرد.

دلشاد همچنین با تأکید بر جنبه عملیاتی آموزش در حوزه گردشگری به بهره‌گیری از توانمندی دیگر سازمان‌ها در پیشبرد اهداف توسعه گردشگری استان اشاره کرد.

حسین دهقان منشادی مسئول کمیته گردشگری خوراک با اشاره به عدم‌حمایت مالی از مراجع بالادستی بخش گردشگری، حمایت درون بخشی فعالان این حوزه را راه‌حل برون‌رفت از موانع موجود دانست که در بسیاری از موارد با هزینه شخصی متولیان امر و حمایت معنوی دستگاه‌های رسمی همراه بوده است.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول