اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

افکارسنجی  /  بین الملل

نظرسنجی| ۸۴ درصد مردم ترکیه: ناتو کمکی به تأمین منافع آنها نمی‌کند

نتایج نظرسنجی شرکت آرئدا نشان می‌دهد ۸۴ درصد از مردم ترکیه معتقدند ناتو کمکی به تأمین منافع این کشور نمی‌کند.

نظرسنجی| ۸۴ درصد مردم ترکیه: ناتو کمکی به تأمین منافع آنها نمی‌کند

به گزارش مرکز افکارسنجی فارس، شرکت نظرسنجی آرئدا در آستانه نشست ناتو در بروکسل وضعیت ناتو در افکار عمومی ترکیه را مورد بررسی قرار داد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از مردم ترکیه معتقدند در صورت وقوع یک جنگ در ترکیه ناتو در کنار این کشور نخواهد بود. 

۷۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز معتقدند که پایگاه‌های نظامی ناتو در ترکیه مسأله و مشکلی امنیتی برای ترکیه هستند. ۸۴.۷ درصد از مردم در پاسخ به این سؤال که آیا ناتو کمکی به تامین منافع ترکیه می‌کند یا نه پاسخ منفی داده‌اند.

۵۱ درصد از افراد معتقد هستند که ناتو، ترکیه را برای منافع خود مورد بهره‌کشی قرار داده است. این در حالی است که ۸۳ درصد از شرکت کنندگان ناتو را چیزی جز وسیله‌ای برای تامین منافع آمریکا ندانسته‌اند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو با هدف دفاع جمعی در واشینگتن دی.سی. پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون ۳۰ عضو دارد. قلب پیمان ناتو مادهٔ ۵ آن است که در آن کشورهای امضاکننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی را به عنوان حمله به تمام کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله آن اقدام کنند. ترکیه با عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال ۱۹۵۲ با امکانات، توان و پتانسیل خود یکی از اعضای موثر در تقویت فرماندهی و توان نظامی این سازمان به شمار می رود. ترکیه که در تمام فعالیت‌های ناتو شرکت داشته و توان خود در زمینه صنایع دفاعی را گسترش داده و یکی از کشورهایی است که در بودجه مشترک ناتو سهم بزرگی دارد.

روابط ترکیه و ناتو طی سال‌های اخیر به ویژه پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی و موضع‌گیری های ضد و نقیض کشورهای عضو این پیمان علیه منافع حزب حاکم ترکیه، دچار نوسان شده است.

موضوع بی‌اعتمادی به غرب و سنجش سود و زیان ماندگاری در ناتو نیز برای ترکیه مسأله‌ای جدی است. در واقع آنکارا در حالی بار هزینه‌های سیاسی و امنیتی عضویت در ناتو را میپردازد که تجربه یک دهه اخیر به این کشور اثبات کرده است که کشورهای غربی عضو ناتو نه تنها نسبت به منافع ترکیه در منطقه نگاه ناهمسو دارند بلکه حتی در مواقع نیاز ترکیه حاضر به همراهی با این کشور نیستند.

انتخای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول