اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

«تقلب» این بار از دانش‌آموزان/ تشکیل 6 باند کلاهبرداری اینترنتی از دانش‌آموزان در استان مرکزی

رئیس پلس فتای استان مرکزی از تشکیل 6 پرونده کلاهبرداری اینترنتی فروش سوالات امتحانی در استان خبر داد.

«تقلب» این بار از دانش‌آموزان/ تشکیل 6 باند کلاهبرداری اینترنتی از دانش‌آموزان در استان مرکزی

خبرگزاری فارس ـ اراک، فصل امتحانات به ویژه خرداد و تیرماه‌ها همواره فصلی پراسترس برای دانش‌آموزان بوده و دانش‌آموزان و دانشجویان در این ایام روزهای پراسترسی را پشت سر می‌گذارنند.

«تقلب» واژه‌ای است که در فصل امتحانات بازارش به شدت گرم است، چه در زمانی که امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود و چه در شرایط فعلی که به دلیل کرونا امتحانات به صورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود، بازار تقلب همواره گرم گرم است.

شیوع کرونا هرچند دانش‌آموزان را از تقلب پشت میز و صندلی مدارس دور کرد، اما هستند دانش‌آموزانی که به دور از چشمان مراقب امتحانات برای قبولی در آزمون‌ها در فضاهایی چون پارک شیوه‌های نوینی را برای تقلب در امتحانات در پیش گرفته‌اند و برخی از آنها نیز با عضو شدن در گروه‌هایی تحت عناوینی چون «تقلب» به  دنبال یافتن دبیران و استادانی برای گرفتن پاسخ امتحانات هستند، که گاهی این گروه‌ها به بهانه پاسخ به سوالات در قبال ازای هزینه، از دانش‌آموزان و دانشجویان کلاهبرداری می‌کنند.

گروه تلگرامی «تقلب» از جمله گروه‌هایی فعال کلاهبرداری است که در سایه غفلت و ساده‌انگاری دانش‌آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات شکل گرفته و با شیوه‌های مختلف از آنهاکلاهبرداری می‌کند.

اعضای این گروه با شگردهای مختلف جذب مخاطب با سوءاستفاده از سادگی دانش‌آموزان و گاها دانشجویان به بهانه پاسخ به سوالات امتحانات آنلاین و ارسال سوالات امتحانی در قبال دریافت وجه، اقدام به کلاهبرداری از دانش‌آموزان می‌کند.

 تشکیل 6 پرونده کلاهبرداری اینترنتی فروش سوالات امتحانی

رئیس پلس فتای استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: از سال تحصیلی جاری که شیوع کرونا برگزاری امتحانات حضوری مدارس را  تحت‌الشعاع قرار داده و شاهد برگزاری آزمون‌های مدارس به صورت غیرحضوری و در بستر فضازی مجازی هستیم، فعالیت باندها و گروه‌های کلاهبرداری از دانش‌آموزان و دانشجویان در پوشش فروش سوالات امتحانی و پاسخ به امتحانات آنلاین شدت گرفته است.

احسان آنقی افزود: متاسفانه کلاهبرداران اینترنتی کاسبی جدیدی را اینبار از طریق کلاهبرداری از دانش‌آموزان برای خود راه‌اندازی کرده‌اند و تبلیغات بسیاری را در شبکه‌‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام در سطح استان انجام می‌دهند که توسط پلیس فتا تعدادی از این کلاهبرداران شناسایی شده و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی تصریح کرد: تبلیغات فروش سوالات پیش از امتحانات به ویژه سوالات کنکور در بستر شبکه‌‌های اجتماعی همواره بستر خوبی برای افراد کلاهبردار است تا از این طریق به فریب دانش‌آموزان اقدام کرده و دست به کلاهبرداری بزنند.

رئیس پلس فتای استان مرکزی گفت: پلیس فتا بارها و بارها هشدارهای لازم را از این طریق به دانش‌آموزان داده است تا فریب این گروه‌ها را نخورند، و چنانچه با فعالیتی در این زمینه مواجه شدند بلافاصله پلیس فتا را از طریق سایت پلیس فتا و یا شماره 096380 در جریان قرار دهند.

آنقی بیان کرد: گاها مشاهده می‌شود تخلفاتی نیز در حوزه شرکت در آزمون‌‌های آنلاین به جای افراد دیگر وجود دارد که این مورد هم تخلف محسوب می‌شود.

وی از تشکیل 6 پرونده کلاهبرداری اینترنتی فروش سوالات امتحانی در استان خبر داد و افزود: پرونده این گروه‌ها در دست بررسی است و به محض نهایی شدن به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

رئیس پلس فتای استان مرکزی ادامه داد:متاسفانه بسیاری از دانش‌اموزان به دلیل اعتماد بی‌جا، فریبنده بودن تبلیغات و یا ضعف در برخی دروس جذب این گروه‌ها می‌شوند و مورد سوئ‌استفاده کلاهبرداران قرار می‌گیرند.

آنقی افزود: یکی از شگردهای کلاهبرداران این است که با طراحی صفحات فیشینگ آزمونهای مربوط به‌ سال‌های گذشته را با تغییر تاریخ در معرض دید دانش‌آموزان قرار می‌دهند تا اعتماد آنها را جلب کنند و دانش‌آموزان نیز به دلیل سادگی فریب آنها را می‌خورند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از شگردهای آنان ارائه پیشنهاد با نازل‌ترین قیمت و قیمت‌های پایین  است تا انگیزه شکایت و پیگیری قضایی از طریق شاکی به دلیل مبالغ پایین از بین برود.

وی تصریح کرد: این گروه‌ها در ازای دریافت مبلغی پول به جای دانش‌آموزان یا دانشجویان امتحان می‌دهند یا اینکه در زمان امتحان، دانشجویان و دانش آموزان را پشتیبانی می‌کنند و برای این کار مبالغی   دریافت می‌کنند، ما موضوع رصد و شناسایی کانال‌هایی که در حوزه تقلب در امتحانات به صورت مجازی فعال هستند را در دستور کار قرار داده‌ایم و در آینده نزدیک گزارش‌هایی در خصوص اقدامات انجام شده و دستگیری‌هایی که در این حوزه داشتیم را اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول